Micka stärkaren live - Vilken mick?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
Tolkemolkemoli
VIP medlem
Inlägg: 181
Blev medlem: tis 06 jan 2009, 16:37
Ort: Stockholm

Micka stärkaren live - Vilken mick?

Inlägg av Tolkemolkemoli »

Ja, om jag vill micka stärkaren live, på en liten scen med mycket ljud överallt, vilken sorts mick är att föredra? Placering, osv?
Streets behind.
Medlemspresentation!
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Finns en hel del som är bra, beror ju lite på sound och volym. Beta 52 som normalt används till baskagge funkar kalas om man vill ha ett lite luddigt varmt sound. Sennheiser 411 är också kalas till bas, om inte volymen är för hög. CAD KBM 412 verkar många gilla också.
Testa dig fram helt enkelt.
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Bild

Eller:

Bild

;)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Walka
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 1129
Blev medlem: tor 12 jun 2008, 12:51
Ort: Borås

Inlägg av Walka »

Sennheiser MD421
Sennheiser e902 (eller 602)
AKG D112
Beta52
EV RE20
Shure SM7

om du inte har en MIKROFON över så kan det i värsta fall funka med en SM57:a också. :)
Medlemspresentation

Sandberg C JPM, dynacord eminent, Octabass, Dreambuzz, BassBlogger, Bassballs, Crybaby, SansAmp, LMB3
bassplayer
Medlem+
Inlägg: 2160
Blev medlem: mån 05 nov 2007, 22:04

Inlägg av bassplayer »

Beyerdynamic M88, helst en gammal.

Bild
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Det mesta som pallar ljudtryck funkar faktiskt men dom personliga favoriterna är:

Sennheiser MD-421.
Royer R-121 eller R-122.
Shure Beta-52.
Shure SM57.

Finns fler. Men om du ska micka på mindre scener live skulle jag faktiskt rekommendera en vanlig sketen Shure SM57:a. Varför? Den funkar bra och det gör inte så mycket om den går sönder eller blir stulen. Du får nog 4 st SM-57:or på en Sennheiser MD-421:a. Och du får runt 19 st SM-57:or för samma pris som för en Royer R-122..... :?

Kör på en SM-57:a. Det blir bra.

//J
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Vad som helst som inte bottnar och off axis.
Jag brukar micka en 10:a.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Walka
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 1129
Blev medlem: tor 12 jun 2008, 12:51
Ort: Borås

Inlägg av Walka »

Hellboy skrev:Det mesta som pallar ljudtryck funkar faktiskt men dom personliga favoriterna är:

Sennheiser MD-421.
Royer R-121 eller R-122.
Shure Beta-52.
Shure SM57.

Finns fler. Men om du ska micka på mindre scener live skulle jag faktiskt rekommendera en vanlig sketen Shure SM57:a. Varför? Den funkar bra och det gör inte så mycket om den går sönder eller blir stulen. Du får nog 4 st SM-57:or på en Sennheiser MD-421:a. Och du får runt 19 st SM-57:or för samma pris som för en Royer R-122..... :?

Kör på en SM-57:a. Det blir bra.

//J
blir inte det lite lurigt live? i och med att det är 8-karaktär.. Jag har haft med mig mina royer live endel, men bara så jävligt städade gig med mest akustiskt, men kan tillochmed då uppleva att jag fick för mycket att scenen i micken...
Medlemspresentation

Sandberg C JPM, dynacord eminent, Octabass, Dreambuzz, BassBlogger, Bassballs, Crybaby, SansAmp, LMB3
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17239
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Med risk för att verka tjatig: Shure SM57 eller Sennheiser MD421. Jag föredrar 421:an, den gör nå't med mellanregistret som faller mig i smaken.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Tolkemolkemoli
VIP medlem
Inlägg: 181
Blev medlem: tis 06 jan 2009, 16:37
Ort: Stockholm

Inlägg av Tolkemolkemoli »

Nu har jag lite att gå på... :tummenupp: Tack!
Streets behind.
Medlemspresentation!
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Walka skrev:
Hellboy skrev:Det mesta som pallar ljudtryck funkar faktiskt men dom personliga favoriterna är:

Sennheiser MD-421.
Royer R-121 eller R-122.
Shure Beta-52.
Shure SM57.

Finns fler. Men om du ska micka på mindre scener live skulle jag faktiskt rekommendera en vanlig sketen Shure SM57:a. Varför? Den funkar bra och det gör inte så mycket om den går sönder eller blir stulen. Du får nog 4 st SM-57:or på en Sennheiser MD-421:a. Och du får runt 19 st SM-57:or för samma pris som för en Royer R-122..... :?

Kör på en SM-57:a. Det blir bra.

//J
blir inte det lite lurigt live? i och med att det är 8-karaktär.. Jag har haft med mig mina royer live endel, men bara så jävligt städade gig med mest akustiskt, men kan tillochmed då uppleva att jag fick för mycket att scenen i micken...
Så sant men läcket är inte ett stort problem kan jag tycka. Och Royers bandmikrofoner gör något OTROLIGT trevligt med karaktären på ljudkällan. En favoritmikrofon, helt klart. Förr om åren var jag känslig för läck men det har gått över. Till och med i studion. Jag bryr mig inte så mycket och ofta kan läcket skapa en cool karaktär på ljudbilden. Beroende på vad man är ute efter, givetvis. Men man måste känna till "nackdelarna" då det ju bl.a. blir lite svårt att lägga om t.ex. en gitarr om gitarren läcker in i trummickarna. Men, som jag skrev, live skulle jag rekommendera en vanlig Shure SM-57:a eller, som andra alternativ, en Sennheiser MD-421:a. Royer är på tok för dyr. Blev faktiskt lite chockad när jag kollade vad dom ligger på nu. Jag köpte mina nya för mindre än hälften av vad dom kostar nu och detta bara för 4 - 5 år sedan. Och dom var väldigt dyra redan då. Men dom är fantastiskt bra.

Om man vill minimera läcket kan man använda en så´n här:

Bild

//J
Användarvisningsbild
cub
Medlem++
Inlägg: 3250
Blev medlem: tis 29 apr 2008, 20:09
Ort: Ekerö, Stockholm

Inlägg av cub »

Jag provade med en SM57 och en SM58 och numera använder jag SM58:an för både gitarr och bas. Blev i mina öron lite mer fylligt ljud. Mot alla konventionella regler att SM57 är "standard".
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Inlägg av joachime »

Jag föredrar Beyer M88, Electrovoice RE20 eller Shure SM7 till basstärkare framför "moderna" basmickar som Shure B52 eller AKG D112.
Sennheiser MD421 funkar ofta utmärkt den med.

Mindre gig eller i kombination med en linebox funkar de flesta mickar med njurupptagning eller hypernjure.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

cub skrev:Jag provade med en SM57 och en SM58 och numera använder jag SM58:an för både gitarr och bas. Blev i mina öron lite mer fylligt ljud. Mot alla konventionella regler att SM57 är "standard".
SM57 och SM58 är egentligen samma mikrofon förutom grillen. Men utformningen av grillen gör skillnad på ljudet. Sen kan det förekomma någorlunda stora ljudskillnader mellan olika exemplar också. Det är ju billiga mikrofoner så det är ju inte direkt som att köpa ett matchat par Gefell UM900, precis.....

Om man vill få sin SM58:a att låta lite mer som en SM57:a kan man skruva av grillen och köra utan. Funkar bra men det är inte rådligt att sjunga i den. Men för att micka förstärkare går det bra.

MVH//Jan
Användarvisningsbild
Boom
VIP medlem
Inlägg: 1582
Blev medlem: lör 17 feb 2007, 11:09
Ort: Göteborg

Inlägg av Boom »

Jag har använt en AKG D12E i många år innan jag skaffade mig en Sansamp.
Bild
Användarvisningsbild
Walka
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 1129
Blev medlem: tor 12 jun 2008, 12:51
Ort: Borås

Inlägg av Walka »

Boom skrev:Jag har använt en AKG D12E i många år innan jag skaffade mig en Sansamp.
Bild
du har inte kvar d12:an och vill sälja? :) :D :lol:
Medlemspresentation

Sandberg C JPM, dynacord eminent, Octabass, Dreambuzz, BassBlogger, Bassballs, Crybaby, SansAmp, LMB3
Användarvisningsbild
Walka
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 1129
Blev medlem: tor 12 jun 2008, 12:51
Ort: Borås

Inlägg av Walka »

kan varmt rekomendera Heil PR30 och Heil PR40. Kan rekomendera märket Heil över huvud taget. Det är SÅ dynamiska mickar skall låta. Inte som sur sm57... Men det är vad jag tycker...
Medlemspresentation

Sandberg C JPM, dynacord eminent, Octabass, Dreambuzz, BassBlogger, Bassballs, Crybaby, SansAmp, LMB3
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Hellboy skrev:SM57 och SM58 är egentligen samma mikrofon förutom grillen.
Mja, är det så? Jag har alltid trott det, men gör grillen så här mycket skillnad?

Bild

Bild
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Boom
VIP medlem
Inlägg: 1582
Blev medlem: lör 17 feb 2007, 11:09
Ort: Göteborg

Inlägg av Boom »

Walka skrev:du har inte kvar d12:an och vill sälja? :) :D :lol:
Visst har jag kvar den! Men att sälja.. njae. Den har iofs inte använts på länge, men jag tycker den är snygg, så den får nog stanna hos mig ett tag till, sorry. Om jag ändrar mig så hör jag av mig till dig först ;)
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

Bra tråd. Fortsätt diskutera mickar...jag lyssnar och lär... :wink:
Oberg
Medlem
Inlägg: 448
Blev medlem: lör 14 jul 2007, 13:29
Ort: Stockholm

Inlägg av Oberg »

Sm7B radiopratar miken klart bästa bas miken. har inte sett nån som använt den live förutom de som går på rytmus!
Basar: Hotwire Vintage 5
Användarvisningsbild
Walka
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 1129
Blev medlem: tor 12 jun 2008, 12:51
Ort: Borås

Inlägg av Walka »

Oberg skrev:Sm7B radiopratar miken klart bästa bas miken. har inte sett nån som använt den live förutom de som går på rytmus!
klart bästa? Av vilka? Vad har du jämfört med då?

nej, jag skall vara snäll. Det är helt klart en av favoriterna bland stormembrans dynamiska eller vad man nu skall kalla dem. Den, Heil PR40 och EV RE20 ligger i ungefär samma liga. Vissa passar bättre till vissa ljud.
Medlemspresentation

Sandberg C JPM, dynacord eminent, Octabass, Dreambuzz, BassBlogger, Bassballs, Crybaby, SansAmp, LMB3
Användarvisningsbild
cub
Medlem++
Inlägg: 3250
Blev medlem: tis 29 apr 2008, 20:09
Ort: Ekerö, Stockholm

Inlägg av cub »

Hellboy skrev:Om man vill få sin SM58:a att låta lite mer som en SM57:a kan man skruva av grillen och köra utan. Funkar bra men det är inte rådligt att sjunga i den. Men för att micka förstärkare går det bra.
Ja, det sägs ju så. Jag testade i somras och jag tyckte inte att min SM58 lät mer som en SM57 då. Den lät bara sämre och tunnare. Jag gjorde lite tester med olika mikrofoner till min gitarrförstärkare så ingen sång.
Oberg
Medlem
Inlägg: 448
Blev medlem: lör 14 jul 2007, 13:29
Ort: Stockholm

Inlägg av Oberg »

provade sm7b mot akg d112, shure beta 52, NEUMANN TLM 49, sm58 och sm57
Basar: Hotwire Vintage 5
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

och vad kom du fram till då??
Skriv svar