Sida 1 av 1

Grovel-fångar-mic

Postat: tor 12 feb 2009, 10:38
av Mattejäveln
Nu vet jag att jag har det ganska bra som har en tekniker som Walka, med en massa erfarenhet och kunskap, med mig överallt vi lirar och vid inspelning. MEN, jag skulle bara villja luska lite på vad ni andra här på forumet använder för micar till inspelning.
Vi pratar i första hand dist/overdrive ljud. Jag är ute efter ett jävla liv i ljudväg. Inte en massa finlir och bommul. Det ska låta hårt som belsebub å gärna lite fär till. jag vill fånga det där håra tuffa manglet som låter som en traskig maskin från helvetet. ja, ni fattar nog.

Är nyfiken på vad ni andra pysslar med....

Postat: tor 12 feb 2009, 10:47
av Wennefer
Du menar det här ljudet som låter som en enorm långtradare på tomgång?

Postat: tor 12 feb 2009, 10:59
av Mattejäveln
Hahaha ja typ. En ganska gra geskrivning faktisk. Peterbilt is the shit 8)

Postat: tor 12 feb 2009, 11:16
av dereborn
Micka basförstärkare alltså? Live?

Sm57

Postat: tor 12 feb 2009, 11:37
av Indigo
SM57

Postat: tor 12 feb 2009, 12:02
av Mattejäveln
Menade både live och inte.
Lirade faktisk in senast med Fender bassman 10 4x12med en SM57 (+ line för att lyfta botten).
Kul att man har samma ideal.
Fler tipps är välkommet dock. alltid kul att laborera och testa.

Postat: tor 12 feb 2009, 12:08
av Indigo
MD421 är trevlig också, men den är lite mjukare i karaktär har jag fått för mig...

Postat: tor 12 feb 2009, 12:16
av dereborn
Indigo skrev:MD421 är trevlig också, men den är lite mjukare i karaktär har jag fått för mig...
Stämmer bra det.

Postat: tor 12 feb 2009, 12:18
av Jan Hellman
Blue Dragonfly.
Shure SM7B med avtaget puffskydd.
Sennheiser MD 421.

Några fler alternativ. Sennheiser som sista alternativ till det du är ute efter. En vanlig SM57:a är strålande. Så är även en Dragonfly eller en SM7B. Finns många fler alternativ också givetvis men jag tycker över lag att dynamiska mickar har fördelar över kondensatormikrofoner när man vill att det ska vara lite "ruffigare".

//J

Postat: tor 12 feb 2009, 12:20
av dereborn
EV RE-20 (Elefantk*ken) är också bra.
Dynamiskt såklart, precis som Hellboy skriver!

Postat: tor 12 feb 2009, 16:35
av Walka
får se om det inte blir en SM7 plus 421, kanske en PR30 också på ett hörn, vill av princip inte använda 57:a, skulle bli så knäckt om den lät bäst :) (skall in i studio med trådförfattaren i början av nästa vecka)

Postat: tor 12 feb 2009, 16:40
av Oberg
gjorde lite test på rytmus med bengt eriksson, slagverk/productions lärare! och vi kom fram till att sm57 var den absolut bästa allround miken! live visst den funkar till bas, skulle jag spela i studio skulle jag hälst använda en SM7 eller Akg D112!

Postat: fre 13 feb 2009, 14:51
av Mattejäveln
Walka skrev:får se om det inte blir en SM7 plus 421, kanske en PR30 också på ett hörn, vill av princip inte använda 57:a, skulle bli så knäckt om den lät bäst :) (skall in i studio med trådförfattaren i början av nästa vecka)
Hahaha varför skulle det vara så knäckande?
Det är väll ände resultatet som räknas. Om vi kör den å den låter bäst så lovar jag att inte skvallra :D