Sida 1 av 1
Ok, mick...
Postat: lör 07 mar 2009, 22:43
av Silverfisk
Vad för mick passar sig till att micka basstärkare (högtalare)? Liknande tråd finns säkert, men ja...
Och är det värt att lajna ren bassignal + mick upp? Och är det värt att micka med fler än en mick?
Postat: lör 07 mar 2009, 22:44
av Indigo
Shure SM57, lysande att micka upp baslåda med.
Postat: lör 07 mar 2009, 22:46
av BBQV
Sennheiser MD421!
Postat: lör 07 mar 2009, 22:50
av Mike
Körde en hel sommar-turné med enbart SM57:or, endast med undantag för de blåsare som hade egna myggor.
Maken till all-round får man leta efter.

Postat: lör 07 mar 2009, 22:54
av Silverfisk
Tack för svaren, men jag kanske måste precisera mig. Jag syftar på uppmickning vid inspelning.
Postat: lör 07 mar 2009, 23:06
av Jan Hellman
Shure Beta 52A är bra. Och SM7B utan puffskydd är mångas favoritmikrofon till basförstärkare. Den är egentligen gjord för att pratas i. En klassiker på radiostationerna. Annars är SM57 och Sennheiser MD421 också bra. Eller Royer R-121 men den är nog lite overkill men den ger fin karaktär. Över lag föredrar jag dynamiska mickar till bas. Men det händer väldigt sällan att jag mickar förstärkare vid inspelning nu för tiden. Tycker att det finns några pluggar som låter förbannat bra så jag brukar oftast nöja mig med det. En bra linebox bara......
//J
Postat: lör 07 mar 2009, 23:41
av basmartin
Electrovoice RE20

Postat: lör 07 mar 2009, 23:53
av Indigo
Hellboy skrev:Shure Beta 52A är bra. Och SM7B utan puffskydd är mångas favoritmikrofon till basförstärkare. Den är egentligen gjord för att pratas i. En klassiker på radiostationerna. Annars är SM57 och Sennheiser MD421 också bra. Eller Royer R-121 men den är nog lite overkill men den ger fin karaktär. Över lag föredrar jag dynamiska mickar till bas. Men det händer väldigt sällan att jag mickar förstärkare vid inspelning nu för tiden. Tycker att det finns några pluggar som låter förbannat bra så jag brukar oftast nöja mig med det. En bra linebox bara......
Beta 52 har jag testat en gång, men jag gillade inte det riktigt. Royer R-121 har jag aldrig testat till bas, men den låter fruktansvärt bra till gitarr. Det måste jag testa. Men fixar den luftdraget från en baslåda? Det vore inte så kul om man blåste en sådan liten dyrgrip...
Postat: lör 07 mar 2009, 23:55
av Indigo
+1 förresten på pluggar. Ampeg SVX t.ex. räcker riktigt långt i en inspelningssituation. Och nu finns det ju en del annat på gång, från Fender och Markbass t.ex...
Ursäkta OT:n...detta handlade ju om mikrofoner...
Postat: sön 08 mar 2009, 00:07
av Jan Hellman
Indigo skrev:Hellboy skrev:Shure Beta 52A är bra. Och SM7B utan puffskydd är mångas favoritmikrofon till basförstärkare. Den är egentligen gjord för att pratas i. En klassiker på radiostationerna. Annars är SM57 och Sennheiser MD421 också bra. Eller Royer R-121 men den är nog lite overkill men den ger fin karaktär. Över lag föredrar jag dynamiska mickar till bas. Men det händer väldigt sällan att jag mickar förstärkare vid inspelning nu för tiden. Tycker att det finns några pluggar som låter förbannat bra så jag brukar oftast nöja mig med det. En bra linebox bara......
Beta 52 har jag testat en gång, men jag gillade inte det riktigt. Royer R-121 har jag aldrig testat till bas, men den låter fruktansvärt bra till gitarr. Det måste jag testa. Men fixar den luftdraget från en baslåda? Det vore inte så kul om man blåste en sådan liten dyrgrip...
Allt har med tycke och smak att göra och en Beta 52 kan ha lite för mycket botten för vissa. Men den har ett fint "punch". Jag personligen gillar lågbas.
En R-121 pallar över 135dB och det även på låga frekvenser. Äldre bandmickar brukar vara känsliga för ljudtryck men inte Royers mickar. 135 dB är över smärtgränsen för dom flesta, om inte alla. Så pallar du att stå i samma rum som förstärkaren kan jag garantera att micken pallar det. Royer micken är också helt UNDERBAR att distansmicka trummor med. Och då helst i stereo.
//J
Postat: sön 08 mar 2009, 00:16
av Indigo
Hellboy skrev:En R-121 pallar över 135dB och det även på låga frekvenser. Äldre bandmickar brukar vara känsliga för ljudtryck men inte Royers mickar. 135 dB är över smärtgränsen för dom flesta, om inte alla. Så pallar du att stå i samma rum som förstärkaren kan jag garantera att micken pallar det.
Grymt! Det får bli ett test nästa gång jag har tillgång till en =)
Postat: mån 09 mar 2009, 16:58
av Silverfisk
Såhär blev det, SM57 och Beta 52A. Dubbelmickat alltså. Mycket gott resultat.

Postat: tis 08 sep 2009, 05:39
av Juton
Letade med runt efter mick till bas, sen fick ja tag i ett fint försteg och upptäckte ampeg pluggen. Hur enkelt som helst o låter riktigt bra:)
Personligen hadde ja nog inte orkat bry mig om o micka upp bas på gig, om de inte va så att de sprang runt massa tekniker mm som fixa allt åt mig.
Postat: ons 09 sep 2009, 02:31
av MatsD
BarbequeVillage skrev:Sennheiser MD421!
Denna är ju mer eller mindre standardformulär A1 för bas och låter roligare än en Shure SM57, i varje fall om du spelar med rent ljud. Rockigt distad bas kanske funkar lika bra eller bättre med SM57 men jag tycker det är en ganska rälig mick även för uppmikning av elgitarrstärk, trots att den för det ändamålet t o m är mer än standardformulär A1. Beta 57 låter i så fall bättre men är lite dyrare.
Beroende på vad du har för ljudideal och spelar för musik och har för akustik där du spelar in kan du komplettera med en rumsmik för att få med lite ambiens, men till det ska du inte ha en dynamisk mik utan en kondesatormik. Två rummikar i xy-stereo blir ännu ballare. Så kör du in det på ett eget spår och mixar in precis så mycket så basen kommer till liv.
/Mats D
Postat: ons 09 sep 2009, 08:09
av Walka
jag hade nog kastat in en aktiv DI i leken för lite stadga. Den brukar vara användbar på någe vis tillslut, även om det sällan är en dominerande del av ljudbilden när jag kranar (beror på basist och musikstil naturligtvis, fusion på 6 str dyrbas brukar låta apbra rätt in)
Postat: sön 13 sep 2009, 15:07
av MatsD
Om man tipsar om en Royer R-121 kanske man bör upplysa om att en sån kostar sisådär 10.000-15.000 kr. Jag har en känsla av att de flesta som inte är studioproffs tvekar lite att lägga ut de pengarna på en mik.
/Mats D
Postat: sön 13 sep 2009, 19:02
av bassplayer
*Borttaget*