När vi nu åter tar ton, har tanken på en habil producent slagit såpass fast rot att kontakt nu är etablerad. "Ömsesidigt intresse" har konstaterats föreligga.

Det kan konstateras att mycket hänt under "de tysta åren": den digitala revolutionen innebär att timkostnaden för studio idag är densamma som för tjugo år sedan. I reala termer en prissänkning som heter duga!
Jag misstänker att den prismässiga utvecklingen INTE varit densamma vad gäller producenter...

Vår komplicerade deal med våra amerikanska skivbolagsvänner innebär att vi initialt har att bära alla kostnader själva. Detta innebär som alla förstår att man känner sig (precis) lika fattig som vanligt.
Vårt första fysiska möte med den tilltänkte producenten går av stapeln inom kort. Eftersom vi själva har att landa prisdiskussionen, känner jag ett stort behov av referensvärden: Va köster en producent???

Ingångsvärden:
- arbetshypotesen är 40 timmars studiosession, innefattande slutmix.
- "den tilltänkte" är mest känd som musiker; mig veterligen är han ingen flitigt anlitad producent men har bevisat sin förmåga inom området, i produktion av såväl egna som andras alster.