Enkel inspelningsutrustning, vad behövs egentligen?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
mekaniskt
Medlem

Enkel inspelningsutrustning, vad behövs egentligen?

Inlägg av mekaniskt »

Jag och polarn (som lirar gitarr) har kommit på att det vore kul om vi kunde spela in det vi gör. ingen av hos har särskilt bra dator, vi har ingen nämnvärd utrustning annat än att jag har en gammal analog mixer. Givetvis har vi varsin förstärkare. Både jag och polarn är helt gröna på det här, men vi skulle alltså vilja kunna spela in det vi lirar och sen klistra och klippa ihop lite saker och eventuellt få ihop nån låt eller två. Vi behöver inget avancerat eller extremt, bara nåt som funkar liksom.

Jag tror det lutar åt en digitalporta, eller vad säger den samlade expertisen?
Epi Thunderbird, Fender Bassman, Peavy Basic 60, Billig P-baskopia...
More gear than skill!
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Jag har en digitalporta som jag är sjukt nöjd med.
De görs inte längre, men surfa på blocket och Vendolin efter en Roland VS1680 och slå till bara - de kostar bara 4-5000 numera.
Se till att den har minst 1 (av 2, helst bägge) effektkort i sig så finns en massa effekter att lattja med.

Vill ni ha något mindre finns även modellen VS880 (den som jag har, men jag har saknat att kunna spela in på 8 kanaler samtidigt).

De har inte fullständig kopplingsbarhet mot en dator för ytterligare processande av ljudet då de börjar bli lite till åren, men de är skitbra i sig själva.
Och effekterna är riktigt bra.

Mina 5 öre värt...
Medlem i PB50+
enor
Medlem+

Inlägg av enor »

Nejnej, köp ingen digitalporta! Satsa på ett billigt USB-ljudkort till din dator, och programvara efter plånbok. Sequel duger bra till att börja med men Cubase är lite kunnigare!
mekaniskt
Medlem

Inlägg av mekaniskt »

okej, två olika svar på en gång!

Just nu lutar det åt en digitalporta ändå, eftersom ingen av hos har vidare imponerande dator. jag sitter på en bärbar och polarn har en knappt fungerande gammal häck med windows 98 på...

jag får egentligen ingen kläm på hur allt funkar, det verkar finnas rätt mycket sätt att spela in en låt på idag. Vi vill bara på enklast sätt få ihop en liten bit med gitarr och bas och eventuellt en trummaskin. Jag förstår att den här frågan tas upp gång på gång, men jag förstår bara inte hur man gör. Om man nu skulle vilja köra det via datorn och nåt ljudkort, vilka saker krävs då? En preamp eller?
More gear than skill!
Janne

Inlägg av Janne »

Vill ni komma igång på stört med att spela in - köp porta.
Om ni tror att ni kommer vilja skaffa er större redigeringsmöjligheter och inte låter er nedslås av att det kommer att strula innan ni fått det att rulla - skaffa ett ljudkort med medföljande lightcubase eller liknande program.
Det var mina 5 ören det.
Användarvisningsbild
Hugo Drax
Medlem+

Inlägg av Hugo Drax »

Om man vill lägga till trumbeats har man väl säkert större möjligheter om man köper ljudkort och spelar in i datorn. Finns ju rätt billiga ljudkort för säkert 500-1000kr.
mekaniskt
Medlem

Inlägg av mekaniskt »

Tack för alla snabba svar!

Jag känner mej inte ett dugg klokare men nu har jag iallafall ställt frågan och fått svar, nu får vi väl ventilera och filosofiera lite tillsammans så får vi se vilket alternativ det blir. Det väger fortfarande tungt att inte använda dator men vi får väl se hur vi gör!
More gear than skill!
tc
Medlem

Inlägg av tc »

Om ni bara vill testa för att se hur det låter och inte behöver spela in flera kanaler samtidigt, kan ni säkert komma igång mycket billigt med era nuvarande datorer.

Programvara:
- Reaper - En mycket kompetent inspelninsprogramvara som distribueras som shareware (http://www.reaper.fm/)
- Gratis plugins för gitarr- och bas-förstärkning, effekter m m finns i överflöd, t ex i formaten VST, VSTI, e d (googla eller kolla nån tidning som t ex "Hemstudio för alla" så hittar ni länkar)

Masinvara:
- Använd ljudkortets mikrofoningång. Det finns adapter från gitarrkabelns teleplugg till den lite mindre storleken som ljudkorten brukar använda.
- I värsta fall uppstår en stor fördröjning av ljudet men då finns det en gratis drivrutin som kan göra att det låter lite bättre. Den heter Asio4All (http://www.asio4all.com/).

Det blir inte studiokvalitet men det blir musik :D

/TC
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Om ni vill slippa strul, skaffa en beggad digitalporta och en trummaskin som ni synkar via midi-timecode. Fördelar: Hårdvaruprylar strular mindre än (framförallt PC) datorer. Otroligt mycket lättare att ta med sig än en stationär dator. Nackdel: Inte lika överskådlig redigering som på en dator. Inga mjukvarusyntar e.t.c.

Annars är egentligen alternativet att köra på dator. Jag är ju inte direkt någon vän av gamla datorer, billiga ljudkort och musikinspelning. På tok för mycket strul. Ska man kliva över till dator tycker jag att man behöver åtminstone en halvvettig burk som man optimerar för inspelning. Inga spel i burken, gör lite inställningar och ordentligt med internminne. Det är min uppfattning.

//J
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Digitalporta är oslagbart i enkelhet och snabba inspelningar!
Har en Fostex VF-160, 16 kanaler, 8 samtidig inspelning.
Finns beggade för runt 4-5000:-.
Visst är tex Cubase bättre i långa loppet, men för att det ska vara kul att hålla på med så MÅSTE man nästan ha en lite bättre dator, ett hyfsat ljudkort och relativt djupa kunskaper i datorer. Det är mycket strul i början...
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

TDHP skrev:Det är mycket strul i början...
Om man inte kör Mac......

Säger en f.d. inbiten PC-gubbe som byggt ett flertal datorer och som faktiskt var riktigt bra på att optimera PC datorer.....

//J
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

"åh nej, inte mac-kommentarerna nu igen" ;)
Sjukt egentligen att det bara fungerar..

en beggad macbook och garageband och man är hemma på liten budget..
+ ljudkort såklart.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Hellboy skrev:
TDHP skrev:Det är mycket strul i början...
Om man inte kör Mac......

Säger en f.d. inbiten PC-gubbe som byggt ett flertal datorer och som faktiskt var riktigt bra på att optimera PC datorer.....

//J
Mja, jag har även pysslat lite med både Cubase och ProTools i Mac, och det är minst lika knöligt som i PC, inte föratt det trasslar utan för att det kräver ett visst mått av datakunnande för att få det att funka med pluggar osv! Men som sagt, en Mac kanske är att föredra i laptopformat?
TDHP
Användarvisningsbild
johnne
Medlem+

Inlägg av johnne »

Mac är pase.. dom moderna mac datorerna idag kör osX vilket egentligen är linux.. så har ni en gammal dator och lite husvett så skapa en LInuxpartition på den och installera cubase LE eller motsvarande .. Linux är gratis och Cubase brukar följa med vid köp av ljudkort.. ett billigt och bra ljudkort för musik kostar inte speciellt mycket..

skaffa sen minsta behringer mixern.. klart.. ni har allt ni behöver för småslantar och det rockar arslet av vilken porta som helst..
Fender Geddy Lee signature, Fender RoadWorn precision 50s ,Ampeg SVT3Pro Crate 2x15 , Roland MicroCube

Spriten räddade mig från sporten
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

En porta är fortfarande mer mobil, bra när man ske spela in i repa, hos polare, live o dyl. Både och its.
TDHP
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

husvett.. :giggle:

edit: En porta är inte mer mobil än en laptop med ett ljudkort. det är felaktigt.. Men en väldigt bra lösning om man vill slippa konfigurera ett datasystem.
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Rix »

johnne skrev:Mac är pase.. dom moderna mac datorerna idag kör osX vilket egentligen är linux..
[datapetmoj]
Mjaaaaaaa! Det där e inte sant. Hade du skrivit UNIX hade det varit mer rätt. Det är nån variant på FreeBSD och NetBSD i botten under OSX.
[/datapetmoj]
Användarvisningsbild
SantaMarinella
Medlem

Inlägg av SantaMarinella »

Fan vilken bra tråd!
Jag sitter just nu och funderar på exakt samma sak!

Jag gillar hela lo-fi grejen så för mig är det snarare bättre om det låter hemmagjort än studioinspelat. Är en porta bättre då?

Vill ju gärna kunna sampla lite häftiga ljud och sånt men det fanns på en porta också? Sen kanske man kan ta det man spelat in via portan och fixa till i Cubase eller är jag helt körd i skallen nu?

Några exempel på bra portor för en överkomlig slant?

/Fröken frågvis! 8)
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+

Inlägg av Ahab »

Vill du ha lo-fi så skaffa kassett-porta.
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

macahan skrev:husvett.. :giggle:

edit: En porta är inte mer mobil än en laptop med ett ljudkort. det är felaktigt.. Men en väldigt bra lösning om man vill slippa konfigurera ett datasystem.
Största fördelen med min Fostex VF-160 är 8 kanaler samtidig inspelning, 16 med en extra adat-converter. Men som sagt, är man helkass på datorer är porta bra mycket enklare.
TDHP
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

4 kanals kassettporta är sjukt coolt!!
Där snackar vi bra priser...
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

macahan skrev:4 kanals kassettporta är sjukt coolt!!
Finns det inget billigt alternativ för oss som vill ha "lo-fi" men inte vill fippla med att få över skiten digitalt sen??

Är det Zoom H4 med tillhörand fjortisar som äter chips i bakgrunden som gäller?
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
SantaMarinella
Medlem

Inlägg av SantaMarinella »

Ahab skrev:Vill du ha lo-fi så skaffa kassett-porta.
Haha ja, det låter jävligt lo-fi men man vill ju kunna lägga ut låtarna på sin myspace sen och att överföra kasett till datorn känns ju väldigt krångligt.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Liten skrev:
Finns det inget billigt alternativ för oss som vill ha "lo-fi" men inte vill fippla med att få över skiten digitalt sen??

garageband om man ändå har en liten bärbar mac är väl en vettig jämförelse tycker jag personligen...
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

macahan skrev:
Liten skrev:

garageband om man ändå har en liten bärbar mac är väl en vettig jämförelse tycker jag personligen...
Och för oss som inte har en liten bärbar mac?
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Skriv svar