Sida 1 av 1
Inspelning av kör..
Postat: tis 26 maj 2009, 08:47
av Liten
Hej!
Hur spelar man in en 12manna kör på bästa sätt?
För några helger sedan spelade vi in och fick kompromissa ganska hårt då studion var liten och resurserna små..
Detta medför att i mixningen så är det svårt att jobba med stämmorna separat..
I en idealisk värld.. hur skulle ni, studioproffsen, spela in en sån kör?
Postat: tis 26 maj 2009, 08:58
av TDHP
2-3-4 mickar, front och overhead och bra repad kör!
Kör in samma sak 4-5 gånger så har du ett gäng tagningar att blanda från, eller använd alla så får du en jättekör! (Flytta spåren nån millisekund fram eller tillbaks så låter det större!)
Alternativet är ju att spela in antingen en stämma i taget eller en från varje stämma i grupp och sedan mixa ihop det.
Postat: tis 26 maj 2009, 15:32
av basmartin
Vad är det för kör? Är det bakgrundskör eller är det en kör som sjunger stycken som t ex "Längtan till landet"(Vintern rasat ut bland våra fjällar osv) av Herman Sätherberg och Otto Lindblad?
Postat: tis 26 maj 2009, 15:41
av Liten
basmartin skrev:Vad är det för kör? Är det bakgrundskör eller är det en kör som sjunger stycken som t ex "Längtan till landet"(Vintern rasat ut bland våra fjällar osv) av Herman Sätherberg och Otto Lindblad?
Kören heter Glöd.. dom sjunger allt möjligt.. just nu kör dom en 60-tals show.. vi har spelat in för några helger sedan men studion var såpass liten att dom sjöng in kören i mixerrummet.. (ja..från lyssningen.. fanns inte 12 par lurar.. ) så visst.. inget var optimalt på något sätt.. och det plockades upp av ett stereopar framifrån.. låter förvånansvärt bra för att vara inspelat på detta sätt.. men det är svårt att mixa vissa stämmor tex.. tänkte bara höra tills nästa gång..
Men.. vafan.. 7 låtar på 2 dagar.. (16tim).. bandet la allt lördagen inkl pålägg av orgel etc.. Tjejerna sjöng in kör och lead på söndagen.. ska bli kul att höra när det är mixat och klart..

Postat: tis 26 maj 2009, 15:49
av basmartin
Ah, okok.
Spelar man in klassisk körmusik så räcker det med två mickar, antingen i A/B eller X/Y konfig. Balansen mellan stämmorna är ju något som kören måste ha repat på själva
Men när det gäller annan musik, så kan det vara bra att ge varje stämma var sin mick, så är det lättare att ställa nivåer sedan.
Postat: tis 26 maj 2009, 15:50
av Liten
Tackar för all info!
Keep em comin!

Postat: tis 26 maj 2009, 20:18
av TredoX
Hitta ett bra rum att spela in i tror jag är en av de viktigaste faktorerna.
Själv skulle jag ha valt en kyrka, naturligt val för kör.
Sen kan man väl ha 2 mickar för att få stereo, nivåer ska kören sköta själv.
Postat: tis 26 maj 2009, 21:27
av Foxbat
När jag sett chalmerskörerna har de haft 2 mikar vända in mot mitten, i mitten, nån meter framför kören. Resultatet har låtit grymt i mina öron.
Postat: ons 01 jul 2009, 00:02
av Ravens
två par omnis i ett Blumlein par är bra, många feta körinspelningar är gjorda på det viset, Mihael Jacksson- Man in the mirror tex
http://en.wikipedia.org/wiki/Blumlein_Pair
Postat: ons 01 jul 2009, 00:07
av Ale
Ett bra AB-par och ett bra rum så är du hemma.
Postat: ons 01 jul 2009, 09:00
av B-Å Åhs
En riktigt bra lokal och ett par mickar med figur-8 upptagning i Blumlein konfiguration (Korsade 90 grader). Låter kalas om lokalen är bra , avståndet till kören balanserar direkt och reflerkterat ljud.
Postat: ons 01 jul 2009, 09:02
av Liten
Tack för alla nya förslag!
Tar det med mig..
Postat: ons 01 jul 2009, 09:16
av B-Å Åhs
Litet tillägg , kören måste kunna sjunga med rätt balans mellan stämmorna, det är körledaren som mixar !
Postat: ons 01 jul 2009, 09:17
av JonnyTrobro
Blumlein är åttor inte omni. Sätter man två omni i Blumleinposition får man... omni i mono fast på två kanaler.
Postat: ons 01 jul 2009, 10:23
av Cuba
Postat: ons 01 jul 2009, 10:24
av Ravens
BASBLOGGEN.se skrev:
Blumlein är åttor inte omni. Sätter man två omni i Blumleinposition får man... omni i mono fast på två kanaler.
Oops
här ä mitt alibi
Postat: ons jul 01, 2009 00:02

Postat: ons 01 jul 2009, 11:14
av funkys**t
Finns också de som förespråkar X/Y-upptagning, men med en mick mitt i mellan också för att få mera ljud i mitten.
Jag skulle nog prova ear. Alltså mickar med öronavstånd, men det kanske redan har föreslagits...
Sen är det nog så att om en kör låter ojämn i styrka, hänger det mer ihop med att medlemmarna sjunger olika starkt. Viktigt då att ha en körledare som kan korrigera rösterna så att de blir jämna. Då räcker det med två mickar.
Postat: ons 01 jul 2009, 11:22
av B-Å Åhs
Jg tror du beskriver ett sk Decca tree som användes flitigt i forntiden innan flerkanalsinspelningar blev möjligt
Postat: ons 01 jul 2009, 11:26
av funkys**t
B-Å Åhs skrev:Jg tror du beskriver ett sk Decca tree som användes flitigt i forntiden innan flerkanalsinspelningar blev möjligt
Säkert! Jag har alldeles för dåligt med erfarenheter med inspelning av kör, men jag tror ändå att det kan bli bra om man har tidspress.