Basljud, anpassning, DI-boxar m.m.
Postat: lör 14 jul 2007, 20:03
Hej,
Är precis ny här, har presenterat mig på "förstärkaravdelningen" men tänkte att jag skulle sticka ut hakan här också.
Bas och trumm ljud var alltid mitt stora intresse under 1970 talet när satt som inspelningstekniker.
Tror att jag tyckte det var kul, för att det var svårt och utmanande.
Mitt egentliga yrke var redan då förstärkarkonstruktör och service-snubbe av ljudutrustning, så jag hade kunskaper och resuser att bygga många egna ljud-pryttlar som jag använde i studion.
Men som tur var, så kom jag i kontakt med Åke Eldsäter, som också var inspelningstekniker och även tidigare bassist, men som nu också hade börjat intressera sig för akustik.
Det var han som fick upp ögonen (förlåt menar öronen) på mig att studioakustiken speciellt i bas och trummsammanhang betyter minst lika mycket som "smarta" elektronikburkar.
(vi blev senare kompanioner under många år och byggde ett flertal studios tillsammans runt om i Sverige)
Har man bra koll på efterklangstiden vid låga frekvänser, d.v.s. gå långt ner i basen och även klinga ut fort, (antagligen den svåpraste nöten för en akustiker) och sedan även relativt "live" högre upp i mellan och diskantrigitert, men med kontrollerat reflaxmönster fixat med bl.a. mycket "diffusorer"
Då upptäcker man vad mycket lättare det blir att spela in, utan att behöva skruva på eq eller använda gate och mycket annat krafs.
Men eftersom jag är elektronik-putte, så skall jag prata om denna biten istället.
Att "line:a" eller DI-box tappa en bas är alltid känsligt, eftersom basar som är passiva (utan inbyggd batteridriven elektronik) är kännsliga för vilken impedans den ser i andra ändan på sladden.
Det märks direkt om basen ansluts till en passiv "trafobox" som har en ingångsimpedans på omkring 50 kohm eller en aktiv som har en impedans på 1 till 10 Mohm.
Den vanligaste ingångsimpedansen på Fender stärkare och alla andra rörstärkare som är mer eller mindre kopior av Fender, ligger på omkring 1 Mohm, (en del transistor/solid state förstärkare har lägre ingångsimpedans, men kan också ha upp till 1 mohm)
Men det går inte att utrycka i villket som är bättre eller sämre, eftersom det blir ett speciellt sound av kombinationen basgitarr och DI-box.
Lågohmigare anpassning, speciellt på Fender Precisions basen så lät den passiva trafoboxen mer "knorrande" och tydligare i mellanregistert, men mer "tjock och spettsig" med en högohmig aktiv DI-box.
Sedan var det mycket annat i DI-boxarna som färgade soundet, exempelvis val av transformator.
Under 1960-70 talet, så hade vi nästan bara tillgång till Beyer, Sennheiser och Kemo transformatorer här i Sverige (för rimligt pris), och dom var ganska små i kärnan, så det kunde bli ett ganska "svampigt" bas-sound med dessa.
Dom stora grabbarna i Sthlm, som hade varit ute i vida världen, (USA) visste att man skulle skicka efter ett fabrikat som hette UTC (United Transformer Corp.) för att få ett bra "fjong" i basen.
Fanns även ett Danskt företag som hette JS, Jurgen Schou som var mycket bra.
(senare har det blivet lätt at få tag i bra trafos, som Jensen, Sowter, Lundahl m.m.)
Jag började spåna kring anpassningsproblemen, och ljudkaraktären på olika basar och boxar, eftersom jag inte alltid var nöjd med resultatat.
Så runt 1975 började jag exprimentera med aktiva DI-boxar, som har en förstärkare med högohomig ingång, och i sin tur driver en transformator som anpassar boxen till mixerbordets mikrofoningång.
Ideén var också att boxenskulle drivs av Phantom-matning på samma sätt som en kondenstomikrofon, så att man slapp batteri på insidan som tog slut i tid och otid.
Gick också ytterligare ett steg längre, när Åke E. och jag fick en idé att bygga om en av hans nyinköpta API 312 mick-preamps till högohmig ingång, och hade denna preamp liggande på golvet vid bassistens stol, med 1 meter gitarrkabel, och sedan köra linesignal in till kontrollrummet rätt in i en Ampex MM-1100 24 kan. bandspelare (ibland via en Urei LA-3 comp/lim), det blev ett bas-sound som hette duga, tight och tydligt och lätt att justera senare i mixningen.
Ni som är tekniksugna, kika in på mina tekniska sidor:
http://www.hansenaudio.se/techpage.htm
Här finns lite byggbeskrivningar på dessa gamla 1970 tals alster.
--Bosse
Är precis ny här, har presenterat mig på "förstärkaravdelningen" men tänkte att jag skulle sticka ut hakan här också.
Bas och trumm ljud var alltid mitt stora intresse under 1970 talet när satt som inspelningstekniker.
Tror att jag tyckte det var kul, för att det var svårt och utmanande.
Mitt egentliga yrke var redan då förstärkarkonstruktör och service-snubbe av ljudutrustning, så jag hade kunskaper och resuser att bygga många egna ljud-pryttlar som jag använde i studion.
Men som tur var, så kom jag i kontakt med Åke Eldsäter, som också var inspelningstekniker och även tidigare bassist, men som nu också hade börjat intressera sig för akustik.
Det var han som fick upp ögonen (förlåt menar öronen) på mig att studioakustiken speciellt i bas och trummsammanhang betyter minst lika mycket som "smarta" elektronikburkar.
(vi blev senare kompanioner under många år och byggde ett flertal studios tillsammans runt om i Sverige)
Har man bra koll på efterklangstiden vid låga frekvänser, d.v.s. gå långt ner i basen och även klinga ut fort, (antagligen den svåpraste nöten för en akustiker) och sedan även relativt "live" högre upp i mellan och diskantrigitert, men med kontrollerat reflaxmönster fixat med bl.a. mycket "diffusorer"
Då upptäcker man vad mycket lättare det blir att spela in, utan att behöva skruva på eq eller använda gate och mycket annat krafs.
Men eftersom jag är elektronik-putte, så skall jag prata om denna biten istället.
Att "line:a" eller DI-box tappa en bas är alltid känsligt, eftersom basar som är passiva (utan inbyggd batteridriven elektronik) är kännsliga för vilken impedans den ser i andra ändan på sladden.
Det märks direkt om basen ansluts till en passiv "trafobox" som har en ingångsimpedans på omkring 50 kohm eller en aktiv som har en impedans på 1 till 10 Mohm.
Den vanligaste ingångsimpedansen på Fender stärkare och alla andra rörstärkare som är mer eller mindre kopior av Fender, ligger på omkring 1 Mohm, (en del transistor/solid state förstärkare har lägre ingångsimpedans, men kan också ha upp till 1 mohm)
Men det går inte att utrycka i villket som är bättre eller sämre, eftersom det blir ett speciellt sound av kombinationen basgitarr och DI-box.
Lågohmigare anpassning, speciellt på Fender Precisions basen så lät den passiva trafoboxen mer "knorrande" och tydligare i mellanregistert, men mer "tjock och spettsig" med en högohmig aktiv DI-box.
Sedan var det mycket annat i DI-boxarna som färgade soundet, exempelvis val av transformator.
Under 1960-70 talet, så hade vi nästan bara tillgång till Beyer, Sennheiser och Kemo transformatorer här i Sverige (för rimligt pris), och dom var ganska små i kärnan, så det kunde bli ett ganska "svampigt" bas-sound med dessa.
Dom stora grabbarna i Sthlm, som hade varit ute i vida världen, (USA) visste att man skulle skicka efter ett fabrikat som hette UTC (United Transformer Corp.) för att få ett bra "fjong" i basen.
Fanns även ett Danskt företag som hette JS, Jurgen Schou som var mycket bra.
(senare har det blivet lätt at få tag i bra trafos, som Jensen, Sowter, Lundahl m.m.)
Jag började spåna kring anpassningsproblemen, och ljudkaraktären på olika basar och boxar, eftersom jag inte alltid var nöjd med resultatat.
Så runt 1975 började jag exprimentera med aktiva DI-boxar, som har en förstärkare med högohomig ingång, och i sin tur driver en transformator som anpassar boxen till mixerbordets mikrofoningång.
Ideén var också att boxenskulle drivs av Phantom-matning på samma sätt som en kondenstomikrofon, så att man slapp batteri på insidan som tog slut i tid och otid.
Gick också ytterligare ett steg längre, när Åke E. och jag fick en idé att bygga om en av hans nyinköpta API 312 mick-preamps till högohmig ingång, och hade denna preamp liggande på golvet vid bassistens stol, med 1 meter gitarrkabel, och sedan köra linesignal in till kontrollrummet rätt in i en Ampex MM-1100 24 kan. bandspelare (ibland via en Urei LA-3 comp/lim), det blev ett bas-sound som hette duga, tight och tydligt och lätt att justera senare i mixningen.
Ni som är tekniksugna, kika in på mina tekniska sidor:
http://www.hansenaudio.se/techpage.htm
Här finns lite byggbeskrivningar på dessa gamla 1970 tals alster.
--Bosse