Sida 1 av 2
Spela in i studio
Postat: fre 27 nov 2009, 19:30
av Flea
Vad låter bäst när man spelar in i studio? Lina med en kabel direkt från förstärkaren eller ha en mikrofon framför förstärkaren? Isåfall vilka mikrofoner är bäst osv?
Postat: fre 27 nov 2009, 19:38
av TDHP
Nu finns det väl iof ett gäng trådar om just detta om du letar lite, men jag säger:
En direkt line från basen.
En direkt line från stärkaren post eq.
En närmick vid ett element.
En mick 1-2 meter framför lådan.
Sen är det bara att blanda och ge!
Mickar är jag inte speciellt bra på, men en Shure SM57 brukar sällan vara fel.
Postat: fre 27 nov 2009, 19:40
av Flea
TDHP skrev:Nu finns det väl iof ett gäng trådar om just detta om du letar lite, men jag säger:
En direkt line från basen.
En direkt line från stärkaren post eq.
En närmick vid ett element.
En mick 1-2 meter framför lådan.
Sen är det bara att blanda och ge!
Mickar är jag inte speciellt bra på, men en Shure SM57 brukar sällan vara fel.
Vad är det egentligen som ger bra ljud hur brukar du göra? Haru några tips?
Postat: fre 27 nov 2009, 19:40
av Cee
beror på! (roligt svar va

)
Line får du med alla frekvenser på ett bra sätt.
Med mickad stärkare får du med riggens ljud och lite känsla.
Många kör in bägge. Känsla/sound från mickad rigg, lågbas och lite klarhet från line.
Det går att ge liv även till en linead bas.
Ex. på dirty linead bas: Shalaland på
http://www.myspace.com/ericdevan.
Kedjan jag använde var P-bas-->preamp (Fishman Model B för ståbas)--> mikrörpreamp/kompressor--> dator. Sen diverse EQ mm. i datorn.
Postat: fre 27 nov 2009, 19:41
av Flea
Vad brukar du använda? har du några fler tips o tricks på vad som låter bra i studio?
Postat: fre 27 nov 2009, 19:44
av TDHP
Det är svårt att ge generella bra tips, det beror mycket på hur man VILL att det ska låta, vad man har för prylar, vad man spelar för musik och HUR man spelar in, i bås eller mer "live". Men har man många mickar och linor så kan man alltid välja den som lät bäst eller blanda flera. Men spara alltid första tagningen även om det inte är 100 rätt spelat, den är nästan alltid bäst!
Postat: fre 27 nov 2009, 19:52
av Flea
Ljudet på basen där låter riktigt najs fresten var spelade ni in? Vad kostade det för er?
Postat: fre 27 nov 2009, 19:55
av Cee
frågar du mig eller TDHP?
Skit samma, om det var mig du frågade så tack!
Spelade jag in på Scandinavian Songs. Gratis, har en kompis som skriver låtar och jobbar där. Om du frågar mig varför det låter bra, så är svaret P-bas. Kör samma låtar med Sting Ray live, men i studion finns det inget som låter tillnärmelsevis lika bra som P-basen till just det där (De Van).
Postat: fre 27 nov 2009, 22:26
av adde_johansson
Finns väl egentligen inget sätt som är bättre eller sämre. Det beror mest på hur du vill att det ska låta.
Tråkigt svar, jag vet.
Postat: lör 28 nov 2009, 01:04
av dereborn
TDHP skrev:
...
En mick 1-2 meter framför lådan.
...
Rumsmick - på BAS?
Nytänkande!
Har jag aldrig varken testat eller hört talas om.
Postat: lör 28 nov 2009, 03:01
av Tjoffe
dereborn skrev:TDHP skrev:
...
En mick 1-2 meter framför lådan.
...
Rumsmick - på BAS?
Nytänkande!
Har jag aldrig varken testat eller hört talas om.
Jag har rumsmickat bas tidigare..
Sist blev det helt ren line från basen och två olika mickar på olika element. Utsökt skitigt men med botten och klarhet!
Postat: lör 28 nov 2009, 04:39
av Pinge
Hej Flea
Strunta i vad som ger "bäst" ljud.
Fråga dig istället hur vill jag låta?
Jag körde en inspelning med dåligt batteri i basen bara för att strängarna skramlade mer då och jag tyckte att de låtarna jag då spelade behövde det.
Så med andra ord det finns inga universala rätt bara rätt för just den låt du vill göra
Bara en tanke från mig
Lev väl
Pinge
Postat: lör 28 nov 2009, 08:44
av Jan Hellman
Pinge skrev:Hej Flea
Strunta i vad som ger "bäst" ljud.
Fråga dig istället hur vill jag låta?
Jag körde en inspelning med dåligt batteri i basen bara för att strängarna skramlade mer då och jag tyckte att de låtarna jag då spelade behövde det.
Så med andra ord det finns inga universala rätt bara rätt för just den låt du vill göra
Bara en tanke från mig
Lev väl
Pinge
Hur kan strängarna rent fysiskt
skramla mer för att du har ett dåligt batteri i basen?
//J
Re: Spela in i studio
Postat: lör 28 nov 2009, 15:06
av Tjoffe
Flea skrev:Vad låter bäst när man spelar in i studio? Lina med en kabel direkt från förstärkaren eller ha en mikrofon framför förstärkaren? Isåfall vilka mikrofoner är bäst osv?
Jag använder gärna baskaggemickar. Nu har jag köpt Shure´s Beta 52:a. Har inte testat än men folk säger att den är grym.
Angående mitt studioljud så gillar jag det överstyrda ljudet i stärkaren - Därför mickar jag. Men enbart en mick gör att man tappar botten och ljudet kan bli lite diffust. Därför kör jag, via en linebox, ren signal in i mixerbordet.
Då kan man vid mixningen blanda ljudet som man vill. Generellt kan jag säga att mickningen ger dist och den rena signalen ger botten och knorr (jazzbas).
Experimentera och lyssna. Välj det du gillar och som ger bäst ljud i ditt tycke.
Postat: lör 28 nov 2009, 15:11
av Jan Hellman
Jag kör oftast pluggar i datorn nu för tiden. Funkar guldfisk.
//J
Postat: fre 04 dec 2009, 21:24
av Tjoffe
Hellboy skrev:Jag kör oftast pluggar i datorn nu för tiden. Funkar guldfisk.
//J
Ooooo *rysningar över hela kroppen*
Postat: fre 04 dec 2009, 22:05
av macahan
Tjoffe skrev:Hellboy skrev:Jag kör oftast pluggar i datorn nu för tiden. Funkar guldfisk.
//J
Ooooo *rysningar över hela kroppen*
ANALOGTALIBAN!
Postat: fre 04 dec 2009, 23:51
av joachime
Appropå Mickar. Endera som Tjoffe säger en baskagemick. Eller tänka bredbandigt och välja en stormembrans kondensatormick. De flesta kinatillverkade alternativen funkar förvänansvärt bra till bas. Lagom med botten, hyffsat rakt mellanregister och en hypad diskant man egentligen inte behöver men som är lätt att skära bort om man vill.
Eller satsa på något mulligt och tjockt. Har fått till riktigt feta basljud med bandmikrofon. Favoriten just nu är en gammal Bang & Olufsen BM3. Men det funkar nog bra med de flesta.
Om du placerar micken för nära elementet låter den gärna lite kvävd (gäller speciellt bandmickar). Jag brukar köra 20 cm från grillen som utgångsläge.
Appropå line/DI. Var nogrann och testa de lösningar som finns tillgängliga. Endera DI-box eler högohmig ingång på ljudkortet. Inte vanlig linjeingång eller rakt in i ett mixerbord. Då blir signalen onödigt tunn.
Jag brukar komprimera lajnad signal innan inspelning. Dels så ger det ett litet skydd mot kraftiga anslag. Dels så låter det mer som jag tycker basen ska/brukar låta. Ren lajnsignal har enligt mig för stor dynamik för inspelning.
Postat: lör 05 dec 2009, 09:08
av Tjoffe
joachime skrev:Appropå Mickar. Endera som Tjoffe säger en baskagemick. Eller tänka bredbandigt och välja en stormembrans kondensatormick. De flesta kinatillverkade alternativen funkar förvänansvärt bra till bas. Lagom med botten, hyffsat rakt mellanregister och en hypad diskant man egentligen inte behöver men som är lätt att skära bort om man vill.
Eller satsa på något mulligt och tjockt. Har fått till riktigt feta basljud med bandmikrofon. Favoriten just nu är en gammal Bang & Olufsen BM3. Men det funkar nog bra med de flesta.
Om du placerar micken för nära elementet låter den gärna lite kvävd (gäller speciellt bandmickar). Jag brukar köra 20 cm från grillen som utgångsläge.
Appropå line/DI. Var nogrann och testa de lösningar som finns tillgängliga. Endera DI-box eler högohmig ingång på ljudkortet. Inte vanlig linjeingång eller rakt in i ett mixerbord. Då blir signalen onödigt tunn.
Jag brukar komprimera lajnad signal innan inspelning. Dels så ger det ett litet skydd mot kraftiga anslag. Dels så låter det mer som jag tycker basen ska/brukar låta. Ren lajnsignal har enligt mig för stor dynamik för inspelning.
Vi spelade in en liten julballad förra året och då körde jag en aktiv jazz rakt in i portan. Det lät hur bra som helst. Vi behövde inte ens eq:a.
Men jag antar att det dels beror på basen och dels vilket ljud låten kräver/man vill ha.
Postat: lör 05 dec 2009, 09:38
av Walka
dereborn skrev:TDHP skrev:
...
En mick 1-2 meter framför lådan.
...
Rumsmick - på BAS?
Nytänkande!
Har jag aldrig varken testat eller hört talas om.
det förekommer, vet dock inte om JAG någonsin tyckt det låtit bra...
men smaken är som r-ven, klôven... *på bred västgötska*
Postat: lör 05 dec 2009, 09:38
av Walka
dereborn skrev:TDHP skrev:
...
En mick 1-2 meter framför lådan.
...
Rumsmick - på BAS?
Nytänkande!
Har jag aldrig varken testat eller hört talas om.
det förekommer, vet dock inte om JAG någonsin tyckt det låtit bra...
men smaken är som r-ven, klôven... *på bred västgötska*
Postat: lör 05 dec 2009, 13:21
av joachime
Tjoffe skrev:Vi spelade in en liten julballad förra året och då körde jag en aktiv jazz rakt in i portan. Det lät hur bra som helst. Vi behövde inte ens eq:a.
Men jag antar att det dels beror på basen och dels vilket ljud låten kräver/man vill ha.
Ja, det håller jag med om.
Mina råd är baserade på min smak.
Postat: lör 05 dec 2009, 20:42
av adde_johansson
Hellboy skrev:Jag kör oftast pluggar i datorn nu för tiden. Funkar guldfisk.
//J
Jag kan bara plussa på den. Bandet kommer att köra med pluggar till allt på nästa inspelning. Det känns som det inte spelar nån roll i ärlighetens namn i och med att det är så pass enkelt att få till ett bra ljud och om det, som i vårt fall ändå bara är för demobruk,
Postat: ons 09 dec 2009, 05:08
av shadewind
Brukar för det mesta bli IK Multimedia Ampeg SVX för min del oftast. Helt enkelt enklast så. Men har bassisten en skön rigg som han vill köra så brukar jag köra både line och mick. Om jag hade en AKG D112 så skulle jag köra den (note to self: köp) för det är nog min absoluta favorit på bas men i brist på annat så brukar det bli Shure Beta52. Dock tycker jag 52:an är lite väl scoopad i midden och lite väl boostad i diskanten vilket leder till ett ganska diffust och vasst ljud.
Komprimera linesignal innan inspelning är väl inga fel i sig, men jag skulle inte vilja påstå att man behöver göra det innan ingången. Går precis lika bra efteråt. Gaina ned på ingången helt enkelt. När man har 24 bitar att röra sig med som man oftast har idag så finns det ingen anledning att snåla på dem.
Postat: tor 24 dec 2009, 15:03
av basnalle
Det absolut vanligaste när man spelar in är att man har med ngn form av linesignal från basen, antingen direkt eller via preamp. Sen förekommer det även att man blandar det med en eller flera (olika typer o riktningar) mickar som oftast placeras nära baselementet. Uifrån detta får man prova sig fram vilket som passar bäst. (Sven Lindvall hade in mick riktad mot strängarna på ngn platta så att han skulle få med strängljudet.)
Som ngn skrev tidigare, det underlättar grymt mkt om man redan innan bestämmer sig för hur man vill att det ska låta. Då slipper man prova sig fram "i blindo", vilket tar jäkligt lång tid. Risken är då att man inte har ngn energi kvar när man sedan skall spela. Det är ju ändå det som är det viktigaste. Det handlar om att ha ett ljud som känns tryggt att spela med.
Kan för övrigt rekomendera en rörpreamp som heter Universal Audio LA610. Den kostar visserligen ganska mkt men allt du skicker igenom den blir skitbra. Oavsett om det är hitech eller vintage o allt där emellan. Ditt basljud blir färdigt. Behöver för det mesta inte skruva mkt mer sen.
Vad gäller pluggar har jag hört gott om Ampeg.
Lycka till!