Sida 1 av 2
Mastringsjobb?
Postat: tis 19 jan 2010, 10:28
av Rix
Vi skulle behöva hjälp med att mastra en 3-spårs-EP (ev. några fler spår). Det rör sig om bluesig, episk rock à la 70-tal. Fullängdare på g senare i år.
Sugna på ett minijobb? Hade varit skoj om nån i "familjen" ville göra det.
/ Lemon Bird
Postat: tis 19 jan 2010, 10:44
av JonnyTrobro
Jag är delägare i en Masteringsstudio.
Den enda svenska studio som jobbat med Motown.
http://www.mintelligence.se/
Jag kan kolla upp vad tre spår skulle kosta och återkomma om det är intressant.
Postat: tis 19 jan 2010, 11:01
av Rix
Tack! Ser flashigt och fint ut..
Keep 'em coming! Vi följer riktlinjerna från lagen om offentlig upphandling så billigast vinner..

Postat: tis 19 jan 2010, 11:04
av JonnyTrobro
Rix skrev:Tack! Ser flashigt och fint ut..
Keep 'em coming! Vi följer riktlinjerna från lagen om offentlig upphandling så billigast vinner..

Nu skulle jag ju kunna säga att riktlinjerna om offentlig upphandling, och att billigast vinner, oftast leder till att man får ett sämre resultat.
Men det skulle ju bli otroligt pinsamt om vi råkade vara billigast...

Postat: tis 19 jan 2010, 11:11
av Rix
BASBLOGGEN.se skrev:Rix skrev:Tack! Ser flashigt och fint ut..
Keep 'em coming! Vi följer riktlinjerna från lagen om offentlig upphandling så billigast vinner..

Nu skulle jag ju kunna säga att riktlinjerna om offentlig upphandling, och att billigast vinner, oftast leder till att man får ett sämre resultat.
Men det skulle ju bli otroligt pinsamt om vi råkade vara billigast...

Jag vet, drabbas ibland av LoOU själv i mitt arbete.

Skulle göra som Frankrike (tror jag det är), kasta den billigaste och den dyraste sen väljer man utifrån det.
Vill ha in fler bud bara, inte meningen att dra det i långbänk.
Postat: tis 19 jan 2010, 11:23
av dereborn
Jag har inte jobbat med Motown.
Däremot har jag ibland gjort så att jag testmastrar ett spår och så får kunden bestämma sej efter det.
Jag har alltid fått jobbet i dom fallen.
1500:- plus moms är mitt bud för tre låtar!
Postat: tis 19 jan 2010, 11:34
av Jan Hellman
Jag diskvalificerar nog mig själv är jag rädd. Jag lämnar över lag iväg material till mastringsstudios. Jag har inte dom dedicerade prylarna som behövs för det och inte örat heller. Mastering är svårt. Jag kan inte. Jag gör små "fake-mastering" jobb ibland och så långt funkar det väl. Busskompressorn i SSL bordet är helt fantastisk och att limitera och eq:a så att det funkar för "husbehov" går ju bra men jag skulle aldrig i livet få för mig att kalla mig för masteringstekniker. Dom flesta som är bra sitter och mastrar åtminstone flera projekt i veckan och det gör inte jag. Så sorry.
Sen kan jag inte konkurrera med "billigast vinner". Jag jobbar inte så. Jag kan inte konkurrera i pris med någon som sitter med ett Fostex bord och dbx kompressorer. Så jag diskvalificerar mig själv......
Lycka till.
//J

Postat: tis 19 jan 2010, 11:39
av dereborn
Hellboy skrev:...Sen kan jag inte konkurrera med "billigast vinner". Jag jobbar inte så. Jag kan inte konkurrera i pris med någon som sitter med ett Fostex bord och dbx kompressorer. ...
Hoppas det inte var en pik i min riktning...
Postat: tis 19 jan 2010, 12:09
av Jan Hellman
dereborn skrev:Hellboy skrev:...Sen kan jag inte konkurrera med "billigast vinner". Jag jobbar inte så. Jag kan inte konkurrera i pris med någon som sitter med ett Fostex bord och dbx kompressorer. ...
Hoppas det inte var en pik i min riktning...
Ha ha ha!! Nej verkligen inte! Såg inte ditt inlägg förrän efter att jag skrev mitt. Började skriva och sen brassade jag en kopp te så jag började nog skriva innan du gjorde det, tror jag. Du har väl inget Fostex bord heller? Topaz, om jag inte minns fel. Dom är ju kanon. Sen tror jag att jag kan garantera att du är en betydligt bättre masteringstekniker än vad jag är. Som jag skrev, jag kan inte. Jag har inte örat för den typen av jobb.
Men sen är det ju så vad det gäller priser, om vi nu ska diskutera det, att orsaken till att vissa är billigare/dyrare än andra mycket ligger i hyresnivån där man verkar och värdet på utrustningen. Ett SSL bord ÄR dyrt. Ett Neve likaså. Om det är värt pengarna och vad det kostar att hyra in sig i en studio med en viss utrustning är ju helt upp till kunden. Det finns många som gör helt fantastiska jobb på billiga och förhållandevis enkla prylar. Jag har byggt upp min studio under en 10-års period nu och det är först dom senaste två åren som jag känner att studion är utrustad som jag vill. Jag byggde lokalerna rätt från början men utrustningsmässigt har jag gått från Alesis, via MOTU till Apogee interface och ett Mackie D8-bord till SSL. Det har tagit 10 år och det är först nu som jag själv faktiskt börjar känna mig nöjd. Jag var billigare för 5 år sedan än vad jag är nu och det beror på utrustningen och att jag själv blivit bättre. Den typen av jobb jag gör har också förändrats från jinglar och skivproduktioner som inte får kosta så mycket till lite större artister/produktioner. Men masteringsjobb har jag egentligen aldrig gjort och jag känner själv att jag inte har vare sig prylarna eller örat för det. Därför väljer jag att diskvalificera mig själv i det här ärendet. Och absolut ingen pik mot dig över huvudet taget. Du är väldigt duktig. Man vet ju lite vad man själv kan och jag ÄR ingen bra masteringstekniker. Så enkelt är det.
MVH//J
Postat: tis 19 jan 2010, 12:28
av bootsy
Med all respekt tycker jag att mastring är en grej som det INTE ska sparas pengar på.
Postat: tis 19 jan 2010, 13:19
av dereborn
Hellboy skrev:dereborn skrev:Hellboy skrev:...Sen kan jag inte konkurrera med "billigast vinner". Jag jobbar inte så. Jag kan inte konkurrera i pris med någon som sitter med ett Fostex bord och dbx kompressorer. ...
Hoppas det inte var en pik i min riktning...
Ha ha ha!! Nej verkligen inte! Såg inte ditt inlägg förrän efter att jag skrev mitt. Började skriva och sen brassade jag en kopp te så jag började nog skriva innan du gjorde det, tror jag. Du har väl inget Fostex bord heller? Topaz, om jag inte minns fel. Dom är ju kanon. Sen tror jag att jag kan garantera att du är en betydligt bättre masteringstekniker än vad jag är. Som jag skrev, jag kan inte. Jag har inte örat för den typen av jobb.
Men sen är det ju så vad det gäller priser, om vi nu ska diskutera det, att orsaken till att vissa är billigare/dyrare än andra mycket ligger i hyresnivån där man verkar och värdet på utrustningen. Ett SSL bord ÄR dyrt. Ett Neve likaså. Om det är värt pengarna och vad det kostar att hyra in sig i en studio med en viss utrustning är ju helt upp till kunden. Det finns många som gör helt fantastiska jobb på billiga och förhållandevis enkla prylar. Jag har byggt upp min studio under en 10-års period nu och det är först dom senaste två åren som jag känner att studion är utrustad som jag vill. Jag byggde lokalerna rätt från början men utrustningsmässigt har jag gått från Alesis, via MOTU till Apogee interface och ett Mackie D8-bord till SSL. Det har tagit 10 år och det är först nu som jag själv faktiskt börjar känna mig nöjd. Jag var billigare för 5 år sedan än vad jag är nu och det beror på utrustningen och att jag själv blivit bättre. Den typen av jobb jag gör har också förändrats från jinglar och skivproduktioner som inte får kosta så mycket till lite större artister/produktioner. Men masteringsjobb har jag egentligen aldrig gjort och jag känner själv att jag inte har vare sig prylarna eller örat för det. Därför väljer jag att diskvalificera mig själv i det här ärendet. Och absolut ingen pik mot dig över huvudet taget. Du är väldigt duktig. Man vet ju lite vad man själv kan och jag ÄR ingen bra masteringstekniker. Så enkelt är det.
MVH//J
Ok, det var väl det jag trodde, Janne!
Jag räknar inte på något sätt mig själv som mastringstekniker, men jag har ett rätt bra öra, ett rätt bra bord med bra EQ:s (om man inte jämför med Neve och SSL förstås...) - samt lite OK outboards.
Därför har jag när jag fått mastringsförfrågningar först gjort testmastringar som kunden sedan fått ta ställning till - och faktiskt fått gigen.
Priserna ligger såklart MYCKET i hyrorna. Här uppe i glesbygden är det billigt med utrymme. Jag räknar med att 3 låtar tar ungefär en halv dag, plus lite fram-o-tillbaka-feedbackjusteringar. Normalt skulle jag nog tagit 2.000 plus moms, men lite PB-rabatt tycker jag är OK!
P.S. hörde "bara den som älskar" med Attlerud på radion härom dagen, grimmmmt sound o bra låt!
Postat: tis 19 jan 2010, 14:05
av Rix
Tack för svaren! PM kommer..
Det var inte så allvarligt menat med "den billigaste". Mastring är absolut en viktigt pusselbit som man inte bör skoja bort.
Postat: tis 19 jan 2010, 14:05
av Jan Hellman
dereborn skrev:Ok, det var väl det jag trodde, Janne!
Jag räknar inte på något sätt mig själv som mastringstekniker, men jag har ett rätt bra öra, ett rätt bra bord med bra EQ:s (om man inte jämför med Neve och SSL förstås...) - samt lite OK outboards.
Därför har jag när jag fått mastringsförfrågningar först gjort testmastringar som kunden sedan fått ta ställning till - och faktiskt fått gigen.
Priserna ligger såklart MYCKET i hyrorna. Här uppe i glesbygden är det billigt med utrymme. Jag räknar med att 3 låtar tar ungefär en halv dag, plus lite fram-o-tillbaka-feedbackjusteringar. Normalt skulle jag nog tagit 2.000 plus moms, men lite PB-rabatt tycker jag är OK!
Du är ju bra så det blir ju säkert strålande. Tror säkert att Basbloggen också är duktig men tyvärr har jag inte hört någonting (av vad jag vet!

) så jag kan inte uttala mig.
P.S. hörde "bara den som älskar" med Attlerud på radion härom dagen, grimmmmt sound o bra låt!
Tack. Fantastiskt basspel också, va?

Inspelat här i studion och mixat av Erik Bernholm. Han är en riktigt bra mixgubbe.
http://open.spotify.com/track/1Q7n4Uf33rEHN2E3Zlqja1
En låt till med Attlerud band som jag spelar bas med och spelat in. Den handlar om människors agerande sett ur fågelerspektiv. Vi är idioter. Så enkelt är det. Magnus Carlsson (Alcazar/Barbados) gästar.
http://open.spotify.com/track/2UOr0frqfZQt3YynaKJrYQ
Och här är en låt till med Nana Hedin på kör.
http://open.spotify.com/track/6Ov6NF3l4RG4RUhlHTPimJ
Nana mår inte så bra för tillfället. Cancer. Gå in på hennes websida och donera en slant.
http://www.nanahedin.com/
Så där ja, nu har jag åtminstone fått ut någonting av den här tråden genom att marknadsföra mig själv, Attlerud band, Dereborn och Nana.
MVH//Jan
Postat: tis 19 jan 2010, 14:12
av Ahab
Jag vet en riktigt bra, men den kostar en slant också.
http://www.panicroom-mastering.com/
Postat: tis 19 jan 2010, 14:20
av macahan
Hellboy skrev:
borttagen text.
borttagen text igen
-------
När det gäller masteringstudios så har jag haft kontakt med en lokal från min hemstad som jag tycker gett mycket bra resultat. Värt att kolla upp.
http://www.leonmusic.se/
Postat: tis 19 jan 2010, 14:34
av mackan
Citat/text borttaget
---------------------------------
Tycker det är perfekt med en sån här tråd. Lär komma fram ett flertal bra alternativ i olika prisnivåer som man kan välja bland beroende på bandets ekonomi.[/i]
Postat: tis 19 jan 2010, 14:53
av bootsy
Postat: tis 19 jan 2010, 14:58
av inber
Kolla med Uffe Börjesson på Earhear.se,
uffe.borjesson@earhear.net. Har ingen aning om vad han kostar, men han har mastrat det mesta. Kul kille, dessutom.
Postat: tis 19 jan 2010, 15:19
av Jan Hellman
Cosmos är väldigt bra. Både Hoffe och Sören är kanon.
//J
Postat: tis 19 jan 2010, 15:37
av bootsy
Hellboy skrev:
Cosmos är väldigt bra. Både Hoffe och Sören är kanon.
//J
Ja de är bäst enligt min erfarenhet. Åsa Winzell som jobbade på Polar förut är också grym. Vart tog hon vägen?
Postat: tis 19 jan 2010, 15:45
av dereborn
Classe Persson också bra! Minns inte vad firman heter.
Postat: tis 19 jan 2010, 16:55
av Jan Hellman
bootsy skrev:Hellboy skrev:
Cosmos är väldigt bra. Både Hoffe och Sören är kanon.
//J
Ja de är bäst enligt min erfarenhet. Åsa Winzell som jobbade på Polar förut är också grym. Vart tog hon vägen?
Tror att hon bor i Göteborg om jag inte är helt felunderrättad. Bodde utomlands ett tag. Vare sig Mia eller Åsa på Polar mastrar längre tyvärr. Dom var väldigt bra båda två. Henrik tog över mastringsprylarna när Polar tvingades flytta och han sitter tvärs över gatan från gamla Polarstudion ungefär. Har man tur att få Björn Engelmann på Cuttingroom så är han också väldigt bra. Problemet med Cuttingroom är att man inte kan välja med vem man vill mastra, vilket är heltokigt kan jag tycka. Några av dom som sitter på Cuttingroom är verkligen inte bra. Så man vågar inte chansa......
Sen ska tydligen trummisen/slagverkaren Magnus Perssons (Eagle Eye Cherry/Elvis Costello e.t.c.) bror tydligen vara en riktig höjdare också men honom har jag aldrig jobbat med och jag minns inte ens vad han heter i förnamn. Men han har ett väldigt bra rykte.
//J
Postat: tis 19 jan 2010, 16:57
av Jan Hellman
dereborn skrev:Classe Persson också bra! Minns inte vad firman heter.
Eh.... Ja.... He he he! Kan det vara så att nämnda Classe Persson är bror till Magnus Persson, tro?
//J
Postat: tis 19 jan 2010, 17:07
av Jan Hellman
Här finns en till men dom känner jag inte till:
http://www.mastertone.se/ - I Johanneshov.
//J
Postat: tis 19 jan 2010, 17:20
av JonnyTrobro