Sida 1 av 1
Hur spela in från AD200 i hemmastudio? line'a?
Postat: ons 31 mar 2010, 16:35
av xfredrikx
Vi ska spela in en split om två veckor och jag vägrar vara med om jag inte får använda min AD200 på inspelningen..
Hur löser man det?
Jag är inte helt säker på vad han har för grejer. Gitarristen har en thunderverb 200 och han snackade om att line'a?
Kom gärna med tips och förslag hur man skulle kunna göra när man inte har möjlighet att micka upp låda!
Postat: ons 31 mar 2010, 16:37
av Mr Praline
Rörförstärkare ska väl alltid ha motsånd i form av högtalare inkopplat?
Postat: ons 31 mar 2010, 16:38
av xfredrikx
Samuel V skrev:Rörförstärkare ska väl alltid ha motsånd i form av högtalare inkopplat?
Ja, jag tror det. Det var därför jag blev så skeptisk.
Postat: ons 31 mar 2010, 16:41
av thetonequest
xfredrikx skrev:Samuel V skrev:Rörförstärkare ska väl alltid ha motsånd i form av högtalare inkopplat?
Ja, jag tror det. Det var därför jag blev så skeptisk.
Du kan koppla in en RedBox mellan toppen och lådan, det blir som att lina efter förstärkaren och ofta så har de högtalarsimulering också...
Och det stämmer bra att du absolut inte ska köra toppen utan att ha den kopplad till en låda, om du inte vill ha sönder den förstås...

Postat: ons 31 mar 2010, 16:50
av xfredrikx
Okej. Så lösningen är att dra dit lådan helt enkelt?
Förklara gärna varför den går sönder också, så jag får förklara för gitarristen..

Postat: ons 31 mar 2010, 17:53
av thetonequest
xfredrikx skrev:Okej. Så lösningen är att dra dit lådan helt enkelt?
Förklara gärna varför den går sönder också, så jag får förklara för gitarristen..

Hmm...
Kom på att jag nog sa fel, med en redbox så tror jag att man inte behöver ha lådan till utan att den står för lasten som behövs för att inte toppen skall paja, men det får du kolla upp noggrannare om det är interssant...
Jag kan tyvärr inte det tekniska ang det hela, men kort och gott så är det så att man inte får köra en rörstärk utan att ha den kopplad till en låda, det är allt man behöver veta...

Postat: ons 31 mar 2010, 22:26
av Danne
Med Redbox måste man också ha last. AD200B behöver dock ingen Redbox eftersom man kan använda slavutgången istället. Jag brukar använda en linebox mellan slavutgången och mixerbordet. Dock måste man ha rätt last på högtalarutgången. Anledningen är att utan last på sekundärsidan på sluttrafon blir det för hög spänning och trafon brinner. Man kan bygga ihop en konstlast mha effektmotstånd om man vill slippa högtalare.
Postat: tor 01 apr 2010, 09:39
av inber
xfredrikx skrev:Okej. Så lösningen är att dra dit lådan helt enkelt?
Förklara gärna varför den går sönder också, så jag får förklara för gitarristen..

Om han inte tror dig så föreslå honom att han kopplar ur högtalaren till sin egen stärkare (om den har rör i slutstegen såklart) och lirar i en halvtimme. Efter det är han asförbannad på dig, men han förstår att du har rätt.
(Rörslutsteg går sönder om de inte har högtalare anslutna men tål kortslutning. Transistorslutsteg går - oftast - sönder om det är kortslutning men tål att köras utan högtalare ansluten. Punkt)
Postat: tor 01 apr 2010, 19:20
av Taurus
Jag har inte en aning om hur en Orange låter line:ad, och allt beror förstås också på studion, men finns det inte möjlighet att micka och man inte har en rejält budget skulle jag själv hoppa över hela förstärkarbiten och köra Sansamp (eller någon schysst mjukvara beroende på vad studion har) på en gång. Man sparar massor av tid och kan lägga energin på sväng istället.
Sen är det ju alltid kul att nörda ner sig och ens basljud är ju viktigast i hela världen, eller hur

, men i slutändan är det ändå bara andra basister som bryr sig. Ibland räcker det med tillräckligt bra, och ingen mickning = Sansamp, så tråkig är jag...
Postat: tor 01 apr 2010, 21:02
av shadewind
Måste nästan hålla med föregående talar lite grann. Ska det va så ska det va, annars är det nog mer besvär än vad är värt för att få något inte stämmer till 100%.
Kan tycka det är lite synd att så många musiker hänger upp sig på sitt eget "sound". Om fyra personer får ställa sig och skruva sound var för sig och sedan spelar tillsammans torde det bli ganska grötigt. Målet borde vara att få helheten så bra som möjligt.
Postat: tor 01 apr 2010, 22:50
av Danne
Ja det beror ju förstås på om helheten just är uppbyggd på allas individuella sound. Är den det kan man bli besviken på slutprodukten. Alltså, "Men så här låter ju inte vi". Man kan ju också bli positivt inställd. Alltså, "Wow, kan vi låta såhär?".