Sida 1 av 1
Mic för både live och inspelning av bas.
Postat: tor 10 jun 2010, 10:58
av Danne-man
Hittar ingen tråd om detta, men säg till om det redan finns.
Tänkte inhandla mic som skall funka att mica till PA live (då Thunderverben inte har nån line ut) och även till inspelning. Kör rätt rör-morrigt ljud med en del mid-scoop, så bra botten och topp är viktigare än superärligt ljud.
Budget? Tja, vore ju skönt om det gick på under 1500:- (inte rädd för beggat!)
Shure beta 52A är väl det jag kom att tänka på först, och sen googlade jag fram AKG D 11 som möjligt alternativ (fast den verkar vara discontinued..).
Nån som har nåt ytterligare förslag?
Postat: tor 10 jun 2010, 11:27
av cub
Jag kör en Shure SM58 för jämnan.
Postat: tor 10 jun 2010, 11:34
av macahan
Sennheiser 421
Shure SM7 (inte SM57.. jag glömde inte 5:an)
AKG D112
är dom jag har tillgång till.. kan vara värda att kolla upp..
Postat: tor 10 jun 2010, 11:37
av groovyjr
En AKG D 112
http://www.thomann.de/se/akg_d112_mikrofon.htm
Här finns även AKG D 11
http://www.thomann.de/se/akg_d_11_xlr_ccs.htm
Sedan har vi även SUPERLUX PRO 218A och AUDIX D6 hos Thomaan:
http://www.thomann.de/se/superlux_pro_218a.htm
http://www.thomann.de/se/audix_d6_bassdrummikro.htm
vet att någon körde Audix micken här inne och var nöjd, Superlux vet jag inget om.
En Shure SM57 funkar alltid till allt annars

Postat: tor 10 jun 2010, 11:42
av BassiLow
groovyjr skrev: En Shure SM57 funkar alltid

+1
Postat: tor 10 jun 2010, 11:47
av Funkfingers
macahan skrev:Sennheiser 421
Shure SM7 (inte SM57.. jag glömde inte 5:an)
AKG D112
är dom jag har tillgång till.. kan vara värda att kolla upp..

Sennheiser 421 funkar på allt!
Postat: tor 10 jun 2010, 11:49
av macahan
Funkfingers skrev:

Sennheiser 421 funkar på allt!
vi märkte på senaste inspelningen att pukor låter skitbra med 421:a!
Nu måste vi nog köpa några till

Postat: tor 10 jun 2010, 11:49
av Danne-man
Gött, tack för tipsen!

Postat: tor 10 jun 2010, 12:29
av cub
BassiLow skrev:groovyjr skrev: En Shure SM57 funkar alltid

+1
Jag tycker det blir ett mjukare och trevligare ljud med SM58. Både för bas och gitarr.
Postat: tor 10 jun 2010, 12:32
av maxoges
Postat: tor 10 jun 2010, 12:36
av groovyjr
cub skrev:BassiLow skrev:groovyjr skrev: En Shure SM57 funkar alltid

+1
Jag tycker det blir ett mjukare och trevligare ljud med SM58. Både för bas och gitarr.
Intressant då det ska vara samma mick men SM58 har puffskydd vilket inte SM57 har. Kanske det som gör det!?
Postat: tor 10 jun 2010, 13:47
av Danne-man
Blir det verkligen tillräckligt med botten med en SM57/58 utan DI? Har ju en 57a så jag får väl helt enkelt testa hur det blir. Annars börjar jag bli sugen på AKG D 11...
Postat: tor 10 jun 2010, 14:56
av dereborn
macahan skrev:Funkfingers skrev:

Sennheiser 421 funkar på allt!
vi märkte på senaste inspelningen att pukor låter skitbra med 421:a!
Nu måste vi nog köpa några till

421 är bäst i världen - i studion.
Pukor, gitarr, akustiska instrument, tamburin etc etc - MEN dom är ömtåliga, och jag skulle aldrig ta med en ut på livegig.
Postat: tor 10 jun 2010, 21:23
av alexon
dereborn skrev:
421 är bäst i världen - i studion.
Pukor, gitarr, akustiska instrument, tamburin etc etc - MEN dom är ömtåliga, och jag skulle aldrig ta med en ut på livegig.
+ på den. Jag har tagit död på två 421:or när de varit med ute. Synd, för de var riktigt bra.
SM58:or tål mer.
Postat: tor 10 jun 2010, 21:37
av dereborn
alexon skrev:dereborn skrev:
421 är bäst i världen - i studion.
Pukor, gitarr, akustiska instrument, tamburin etc etc - MEN dom är ömtåliga, och jag skulle aldrig ta med en ut på livegig.
+ på den. Jag har tagit död på två 421:or när de varit med ute. Synd, för de var riktigt bra.
SM58:or tål mer.
Ja, dom är OERHÖRT bra, och kostar dessutom 3-5000 beggade.
Att jämföra med en SM57 som kostar drygt 1000 ny hos tysken och funkar minst lika bra live, tål dessutom regn, hagel, åska, drivis och dödsmetall.
Postat: tor 10 jun 2010, 21:38
av dereborn
groovyjr skrev:cub skrev:BassiLow skrev:groovyjr skrev: En Shure SM57 funkar alltid

+1
Jag tycker det blir ett mjukare och trevligare ljud med SM58. Både för bas och gitarr.
Intressant då det ska vara samma mick men SM58 har puffskydd vilket inte SM57 har. Kanske det som gör det!?
Så ere.
Same same.
Ljudskillnader på allt annat än sång är troligen inbillning.
Postat: tor 10 jun 2010, 21:41
av macahan
Synd att 421an är ömtålig.. För dom låter ju så jäkla fint.. Jaja, man kan ju inte få allt

Postat: fre 11 jun 2010, 00:33
av groovyjr
tack för tipset, på väg till Malmö nu och förhoppningsvis för 800.- då hemsidan strulade
Då uppdaterar vi:
Det var den inte för enligt butiken så hade de tydligen sålt den över disk, glömt och plocka bort den så ordern är markulerad. Men jag har en orderbekräftelse här och micken låg uppe så sen som kl. 13:55 idag så vi får väl se vad de säger när jag vill ha en likadan för samma pengar...
Postat: lör 12 jun 2010, 20:12
av joachime
alexon skrev:dereborn skrev:
421 är bäst i världen - i studion.
Pukor, gitarr, akustiska instrument, tamburin etc etc - MEN dom är ömtåliga, och jag skulle aldrig ta med en ut på livegig.
+ på den. Jag har tagit död på två 421:or när de varit med ute. Synd, för de var riktigt bra.
.
Åh fan! Har åkt med 421'or på turné utan att det hänt något.
De flesta rockställen har ju minst en i mickkistan.
Vilken del är det som pajat?
Re: Mic för både live och inspelning av bas.
Postat: lör 12 jun 2010, 20:17
av joachime
Shinjuku skrev:Nån som har nåt ytterligare förslag?
Kolla upp en Studio Projects B1 eller motsvarande billig stormembrans kondensatormikrofon. Bra topp, bra botten OCH ärligt mellanregister.
Re: Mic för både live och inspelning av bas.
Postat: lör 12 jun 2010, 21:05
av Danne-man
joachime skrev:Shinjuku skrev:Nån som har nåt ytterligare förslag?
Kolla upp en Studio Projects B1 eller motsvarande billig stormembrans kondensatormikrofon. Bra topp, bra botten OCH ärligt mellanregister.
Ok, trodde att stormembranarna var känsliga för högt ljudtryck som vid livebruk, eller?
Re: Mic för både live och inspelning av bas.
Postat: lör 12 jun 2010, 21:12
av joachime
Shinjuku skrev:joachime skrev:Shinjuku skrev:Nån som har nåt ytterligare förslag?
Kolla upp en Studio Projects B1 eller motsvarande billig stormembrans kondensatormikrofon. Bra topp, bra botten OCH ärligt mellanregister.
Ok, trodde att stormembranarna var känsliga för högt ljudtryck som vid livebruk, eller?
En normal stormembranskondensatormick pallar 120-130 dB SPL. Det är sällan en basstärkare kommer upp i dom nivåerna.
Se bara till att inte placera micken framför eventuellt basreflex-hål. Men det gäller alla mickar. Där uppstår lätt puffljud.
Postat: sön 13 jun 2010, 21:08
av basmartin
dereborn skrev:groovyjr skrev:cub skrev:BassiLow skrev:groovyjr skrev: En Shure SM57 funkar alltid

+1
Jag tycker det blir ett mjukare och trevligare ljud med SM58. Både för bas och gitarr.
Intressant då det ska vara samma mick men SM58 har puffskydd vilket inte SM57 har. Kanske det som gör det!?
Så ere.
Same same.
Ljudskillnader på allt annat än sång är troligen inbillning.
Nästan, A/B-testade SM57 och SM58 på pukor för ett tag sedan och SM58 lät en aning mjukare/luddigare, enligt mitt ovetenskapliga test. Jag tyckter SM58 funkar helt lysande på pukor... Ljudexempel finns på min myspace, de två första låtarna.
Postat: tis 13 jul 2010, 15:28
av Sata-Simon
Jag är också på jakt efter en liknande mick. Är det nån som har testat Röde NT2 eller Heil PR-40 till bas?
Postat: tis 13 jul 2010, 17:13
av Zpinty
dereborn skrev:
Ja, dom är OERHÖRT bra, och kostar dessutom 3-5000 beggade.
Att jämföra med en SM57 som kostar drygt 1000 ny hos tysken och funkar minst lika bra live, tål dessutom regn, hagel, åska, drivis och dödsmetall.
Hahahah kan skriva under på att dom håller till dö-metal.
Dom senaste inspelningarna har det varit med SM57. Och det brukar sluta med att det är den som plockar fram det trasiga, arga och förstörda i ljudet och en line-signal för hjälpa till att knuffa luft. en line - en mic = enkel, rasligt och hårt
PS. Grattis dereborn.