Sida 1 av 4
Hur mickar man trummor som Beatles gjorde?
Postat: mån 01 nov 2010, 10:03
av Dan the Man
Nån som kan beskriva hur man mikar trummor på det gamla goda sättet, dvs som Beatles gjorde. En på bastrumman, en bakom/ovanför trummisens axel och ett stereopar x/y ute i rummet har jag hört. Stämmer det?
Postat: mån 01 nov 2010, 10:21
av cub
Det beror nog på vilken era av Beatles du tänker på? Tidiga inspelningar tror jag inte de hade några stereopar med i bilden åtminstone. Jag läste en bok i somras om tekniker som jobbat med Beatles..om jag minns det kan jag bläddra lite i boken nån kväll.
Postat: mån 01 nov 2010, 10:23
av funkys**t
Visst panorerade man alla trummor i ena kanalen på tidiga plattor?
Postat: mån 01 nov 2010, 10:24
av Gäst-
Häng en SM 58 från taket

Postat: mån 01 nov 2010, 10:25
av funkys**t
Postat: mån 01 nov 2010, 10:25
av engson
Hittade den här sidan (när jag letade efter en tråd om Beatles trummor):
http://magicalbeatletours.com/abbeytop.htm
Finns även en bild på uppmikningen av trummorna.

Postat: mån 01 nov 2010, 12:20
av GandhiMK2
Om jag hade ngt ställe att lägga upp mp3or på så skulle jag kunna lägga upp lite olika clips från en session som jag hålle rpoå med där vi spelade in allt närmikat och hade diverse ambiensmikar och skit. Då får du höra hur d låter med 2 mikar bakim nacken+bd + sd eller 2 oh med bd och sd etc...om du vill...
Om jag inte blir bannad först...
vad ska du spela in för musik?
Postat: mån 01 nov 2010, 12:46
av bootsy
funkys**t skrev:Visst panorerade man alla trummor i ena kanalen på tidiga plattor?
Nej, de mixades i mono. Panoreringarna de flesta av oss är vana vid idag är påhittade av en studiotekniker i efterhand.
Postat: mån 01 nov 2010, 12:50
av Rix
f-bass skrev:Om jag hade ngt ställe att lägga upp mp3or på
Dropbox - skapa konto, 2 GB gratis, installera klient, dumpa filerna i mappen Public, kopiera länkarna, posta här.
http://db.tt/1eJxnNE
Postat: mån 01 nov 2010, 13:07
av GandhiMK2
testing
https://dl.dropbox.com/u/5368337/Bakom%20nacken.mp3
https://dl.dropbox.com/u/5368337/BD%2Bb ... Bsd%20.mp3
https://dl.dropbox.com/u/5368337/BD%2Bb ... nacken.mp3
https://dl.dropbox.com/u/5368337/BD%2BOH%2Bsd%20.mp3
https://dl.dropbox.com/u/5368337/BD%2BOH.mp3
https://dl.dropbox.com/u/5368337/OH.mp3
https://dl.dropbox.com/u/5368337/U47a%2 ... r%20bd.mp3
https://dl.dropbox.com/u/5368337/bd%2Bo ... miknin.mp3
BRA LÄNKAT , spåntratt....Den som vill höra den näst sista får väl anstrfänga sej lite , I guess..,-)
Ja ja...jag upptäckte att det var JAG som totalkramat "bakom nacken mikningen" så jag drog en osabbad också...
Oh och bakom nacken är akg 414 , baskaggen är en neumann u47'a utanför frontskinnet (helt) Virveln vete fan men den är mikad ovanför och underifrån och den snett framför baskaggen är en U47a som fått spö av nån kompressor.
Allt inspelat på ett Nevebord. Mikarna och bordet är ju av superklass så det kan ju bli svårt att få till ett lika bra sound med "sämre" grejor men om ni vill kan ni alltid fråga Mats D. Han hävdar att det inte har med prylarna att göra alls så det kanske bara är att köpa en eurodesk och lite t-bone sm58-kopior och köra på!

Postat: mån 01 nov 2010, 13:17
av Jan Hellman
Vad det gäller ljud och uppmickning så handlar det väldigt mycket om rummet och rummets akustik också. Och när det handlar om trummor så spelar ju trumskinn, trummisen och trummorna i sig in. Väldigt svårt, om inte till och med omöjligt, att få samma ljudbild med olika prylar än vad som användes på den tiden. Om man vill komma i närheten så handlar det som Figge säger om en kombination av när- och distansmickat. Mikrofonerna som användes på den tiden hade oftast inte full bandbredd i jämfört med moderna mikrofoner.
När jag själv spelar in trummor så gödslar jag med mikrofoner. Inte i närheten av Lennart Östlund men fler mickar än dom flesta. Bastrumme, virvel över + under, pukor, hihat, overhead i stereo, distansmickar i stereo (Blumlein oftast) och en mikrofon i rövhöjd bakom trummisen. Det är min standarsetup. Bandmickar på overhead, stereodistans och rövmick. Shure Beta 52A på baskagge, SM-57 på virvel, Sennheiser MD421 på pukor och Neuman KM184 alternativt SM57 på hihat. Spelar in genom ett SSL bord. Då kan jag få fram dom flesta trumljud jag vill åt genom att mixa rätt. Skulle jag kunna få det att låta identiskt med trumljudet på en Beatles inspelning? Nix. Icke. Varför? Jag har inte tillgång till EMI studion i London´s rum och jag har inte samma trumset, mixerbord etc som på EMI studion. Men jag kan få det att låta lite åt det hållet. Dom distansmickar jag använder är Coles 4038 och dom har faktiskt använts friskt på Beatles inspelningar också. Dom konstruerades av BBC när det begav sig och dom har inte full bandbredd. Vilket ibland är en otrolig fördel. Många moderna mikrofoner är för "bra" och det kan skapa problem när man mixar i vissa sammanhang.
Sen vart Beatles trumljud väldigt olika på olika plattor. Beatles for sale låter inte alls likadant som Abbey Road. Beroende på vilka prylar som användes och vilken lokal dom spelade in i. All är inte inspelat i EMI studion. Då som nu så spelar precis alla parametrar in. Men om man vill komma i närheten är ett gott råd att blanda distans- och närmickat och sen i mix försöka att analysera det man vill få fram och blanda in amience mickarna lite lagom. Och, om det går, att använda snarlika trummor, skinn och mickar. Mixerbordet är nog omöjligt att hitta ett likadant. Över lag komprimerades det ingenting på den tiden. Rörmickar är lite självkomprimerade. Det fanns inte ens någon eq på dom tidigare mixerborden. Plåtreverb och fjäderreverb har funnits sedan 50-talet men som med allting går det mode i ljudbilder. Framförallt inom populärmusiken. På 70-talet var det moderna med torra ljudbilder och på 80-talet var det tvärt om. På 50-talet användes det mycket fjäderreverb och 60-talet var plåtreverb vanligare. EMT-plåtarna framförallt.
Svårt med att försöka återskapa ljudbilder. Man kan komma någorlunda nära om man anstränger sig och använder öronen men jag har aldrig lyckats att återskapa ett trumljud så att det hamnar så pass nära förlagan att jag känt mig stolt. För att vara helt ärlig.....
MVH//J
Postat: mån 01 nov 2010, 13:18
av Jan Hellman
bootsy skrev:funkys**t skrev:Visst panorerade man alla trummor i ena kanalen på tidiga plattor?
Nej, de mixades i mono. Panoreringarna de flesta av oss är vana vid idag är påhittade av en studiotekniker i efterhand.
+1.
//J
Postat: mån 01 nov 2010, 13:20
av GandhiMK2
Vad använder du för bandmikar som oh? Spontant så tycker jag att det låter svårt att få till ngn vettig brillians med bandmikar. Snyggt sound förstås , men jag är lite av den diskantkåta typen...
Postat: mån 01 nov 2010, 13:27
av Jan Hellman
f-bass skrev:Vad använder du för bandmikar som oh? Spontant så tycker jag att det låter svårt att få till ngn vettig brillians med bandmikar. Snyggt sound förstås , men jag är lite av den diskantkåta typen...
Coles 4038. Man kan krana på lite i diskanten med fördel och det utan att det börjar göra ont. Det blir bara stort och väldigt bra. Du kan ju prata lite med Christer Jansson om Coles 4038:or. Av vad jag förstår har han hur många som helst. Jag köpte två och blev helt tokförälskad så jag köpte tre till. Väldigt känsliga för blåst så man får vara lite försiktig med dom. Och sätta på en "nattmössa" när man inte använder dom. Otroligt stark magnet som kan dra till sig metallspån under en längre tid och då går micken sönder. Nattmössa och rejäla puffskydd. Man bör ha nattmössan på även när man går med micken genom ett rum. Vinddraget kan sabba bandet. Känsliga prylar. Men låter helt sjukt bra!
Jag är inte av den diskantkåta typen oftast. Dom absolut högsta frekvenserna kan ställa till det. Kör över lag U47, Gefell mickar med M7 kapsel och andra mickar utan full bandbredd på sång. Jag körde Neumann KM84 som overhead tidigare. Coles mickarna låter otroligt mycket bättre. Diskant som inte gör ont i öronen. Me like.
//J
Postat: mån 01 nov 2010, 13:33
av basmartin
Postat: mån 01 nov 2010, 14:06
av Dan the Man
Tackar för detta! Ska bli kul att jämföra.
Postat: mån 01 nov 2010, 19:23
av Jan Hellman
För att följa upp Figges mp3:or med inspelningar av individuella trumkanaler.....
Om man mickat hyffsat rätt så går det att göra rejält mycket med ett trumljud utan att använda några rumseffekter över huvudet taget. Ambiencemickar och kompressor klarar man sig långt med. Filerna nedan är hela trumpaketet inspelat som jag beskrev tidigare. Shure Beta52A på baskaggen, SM57 över + under på virveln, Sennheiser MD412 på pukor, Neumann KM184 på hihat och Coles 4038 på overhead stereo, distans stereo samt en liten "fake-distans" som man kan leka med om man vill placerad bakom trummisens röv. Helt rakt inspelat förutom baskaggen som är körd genom en LA-3A kompressor och virvel uppe + nere som gått genom en 1176:a. Annars helt oprocessat. Första klippet är helt torrt utan någonting i övrigt och
inga ambiencemickar och det sista klippet är är hela trumpaketet kompriemrat, lite eq och sen har jag kranat rejält med ambiencemickarna. Det här är trumspår från en popplatta med en svensk artist så tänket har varit "pop" när vi spelade in. Men som ni märker kan man göra rejält mycket bara genom att ställa volymer och använda kompressor. Jag har inte lagt ner något jobb på detta men så här kan det låta nästintill rätt in i bordet och sen som i sista klippet kranade distansmickar.
http://files.me.com/jan_hellman/lhxdnd.mp3 - Ingen eq, kompressor och
inga ambiencemickar. Snustorrt. Inte gjort någonting alls
http://files.me.com/jan_hellman/sgdywq.mp3 - Ingen eq men med måttligt med ambience mickar.
http://files.me.com/jan_hellman/gdmmks.mp3 - Toppat lite och lagt en hyffsat snäll kompressor på hela trumpaketet. Ingenting på dom enskilda trumspåren. Hyffsat vanligt trumljud på en vanlig popproduktion om man bortser att man skulle lagt ner lite jobb på enskilda trumkanalerna och lagt lite reverb.
http://files.me.com/jan_hellman/i2de50.mp3 - Samma som ovan men att jag har kranat skiten ur ambiencemickarna och dragit upp dom i volym. FÖR mycket egentligen men jag gjorde det för sakens skull. Fortfarande ingen eq på individuella trumspår eller några andra effekter än kompressor.
Roligt med inspelning. Håll till godo. Hoppas att det roar någon.
MVH//Jan
Postat: mån 01 nov 2010, 20:07
av Jan Hellman
Faanskap. Det verkar inte funka med URL-funktionen här på forumet och MobileMe.... Nåväl. För den som är intresserad får ni klistra in länkarna i webläsarens adressfält. Hm.... Måste kolla upp detta. Inte helt optimalt....
//J
Postat: mån 01 nov 2010, 20:18
av flagg
Se till att ha med http:// så funkar det:
http://files.me.com/jan_hellman/lhxdnd.mp3
Postat: mån 01 nov 2010, 20:23
av Doningen
Hellboy skrev:För att följa upp Figges mp3:or med inspelningar av individuella trumkanaler.....
Om man mickat hyffsat rätt så går det att göra rejält mycket med ett trumljud utan att använda några rumseffekter över huvudet taget. Ambiencemickar och kompressor klarar man sig långt med. Filerna nedan är hela trumpaketet inspelat som jag beskrev tidigare. Shure Beta52A på baskaggen, SM57 över + under på virveln, Sennheiser MD412 på pukor, Neumann KM182 på hihat och Coles 4038 på overhead stereo, distans stereo samt en liten "fake-distans" som man kan leka med om man vill placerad bakom trummisens röv. Helt rakt inspelat förutom baskaggen som är körd genom en LA-3A kompressor och virvel uppe + nere som gått genom en 1176:a. Annars helt oprocessat. Första klippet är helt torrt utan någonting i övrigt och inga ambiencemickar och det sista klippet är är hela trumpaketet kompriemrat, lite eq och sen har jag kranat rejält med ambiencemickarna. Det här är trumspår från en popplatta med en svensk artist så tänket har varit "pop" när vi spelade in. Men som ni märker kan man göra rejält mycket bara genom att ställa volymer och använda kompressor. Jag har inte lagt ner något jobb på detta men så här kan det låta nästintill rätt in i bordet och sen som i sista klippet kranade distansmickar.
files.me.com/jan_hellman/lhxdnd.mp3
Ingen eq, kompressor och inga ambiencemickar. Snustorrt. Inte gjort någonting alls
files.me.com/jan_hellman/sgdywq.mp3
Ingen eq men med måttligt med ambience mickar.
files.me.com/jan_hellman/gdmmks.mp3
Toppat lite och lagt en hyffsat snäll kompressor på hela trumpaketet. Ingenting på dom enskilda trumspåren. Hyffsat vanligt trumljud på en vanlig popproduktion om man bortser att man skulle lagt ner lite jobb på enskilda trumkanalerna och lagt lite reverb.
files.me.com/jan_hellman/i2de50.mp3
Samma som ovan men att jag har kranat skiten ur ambiencemickarna och dragit upp dom i volym. FÖR mycket egentligen men jag gjorde det för sakens skull. Fortfarande ingen eq på individuella trumspår eller några andra effekter än kompressor.
Roligt med inspelning. Håll till godo. Hoppas att det roar någon.
MVH//Jan
Visst fasen roar det - oerhört intressant att ta del av, för en som försöker fuska lite med inspelning hemma! Fullkomligt älskar när kunnigt folk delar med sig på det här viset - stort tack, keep 'em coming!
Postat: mån 01 nov 2010, 20:46
av Jan Hellman
STORT tack! Mycket vänligt. Där lärde jag mig något.

Inlägget ovan uppdaterat.
MVH//Jan
http://www.pratabas.se/viewtopic.php?p=821025#821025
Postat: mån 01 nov 2010, 20:52
av flagg
No problemo. Precis som Doningen tycker jag såna här trådar är superintressanta, trots att jag kanske inte spelar in särskilt mycket själv. Speciellt när man vet att det är ett par pro:s som delar med sig av sin kunskap

Postat: tis 02 nov 2010, 01:07
av joachime
f-bass skrev:Spontant så tycker jag att det låter svårt att få till ngn vettig briljans med bandmikar.
Har du testat Beyer M160 eller AEA R84?
Tycker förresten att det är lagom med diskant i flera av dina exempel ocan, så "diskantkåt" är kanske just vad jag också är.
Postat: tis 02 nov 2010, 01:20
av basmartin
Hellboy skrev:För att följa upp Figges mp3:or med inspelningar av individuella trumkanaler.....
Om man mickat hyffsat rätt så går det att göra rejält mycket med ett trumljud utan att använda några rumseffekter över huvudet taget. Ambiencemickar och kompressor klarar man sig långt med. Filerna nedan är hela trumpaketet inspelat som jag beskrev tidigare. Shure Beta52A på baskaggen, SM57 över + under på virveln, Sennheiser MD412 på pukor, Neumann KM184 på hihat och Coles 4038 på overhead stereo, distans stereo samt en liten "fake-distans" som man kan leka med om man vill placerad bakom trummisens röv. Helt rakt inspelat förutom baskaggen som är körd genom en LA-3A kompressor och virvel uppe + nere som gått genom en 1176:a. Annars helt oprocessat. Första klippet är helt torrt utan någonting i övrigt och
inga ambiencemickar och det sista klippet är är hela trumpaketet kompriemrat, lite eq och sen har jag kranat rejält med ambiencemickarna. Det här är trumspår från en popplatta med en svensk artist så tänket har varit "pop" när vi spelade in. Men som ni märker kan man göra rejält mycket bara genom att ställa volymer och använda kompressor. Jag har inte lagt ner något jobb på detta men så här kan det låta nästintill rätt in i bordet och sen som i sista klippet kranade distansmickar.
http://files.me.com/jan_hellman/lhxdnd.mp3 - Ingen eq, kompressor och
inga ambiencemickar. Snustorrt. Inte gjort någonting alls
http://files.me.com/jan_hellman/sgdywq.mp3 - Ingen eq men med måttligt med ambience mickar.
http://files.me.com/jan_hellman/gdmmks.mp3 - Toppat lite och lagt en hyffsat snäll kompressor på hela trumpaketet. Ingenting på dom enskilda trumspåren. Hyffsat vanligt trumljud på en vanlig popproduktion om man bortser att man skulle lagt ner lite jobb på enskilda trumkanalerna och lagt lite reverb.
http://files.me.com/jan_hellman/i2de50.mp3 - Samma som ovan men att jag har kranat skiten ur ambiencemickarna och dragit upp dom i volym. FÖR mycket egentligen men jag gjorde det för sakens skull. Fortfarande ingen eq på individuella trumspår eller några andra effekter än kompressor.
Roligt med inspelning. Håll till godo. Hoppas att det roar någon.
MVH//Jan
Låter grymt! Kul att ni tog er tid att lägga upp filer!
Kul att höra hur det låter med fina mickar. När jag spelat in trummor så har jag kört lågbudget, men det brukar bli ok när det är mixat...
Postat: tis 02 nov 2010, 01:31
av joachime