Sida 1 av 2
Grundläggande inspelningstips, EQ, kompressor mm
Postat: ons 03 nov 2010, 09:41
av Jean Jaures
Hej,
OBS nybörjarfråga
Jag spelar in mig själv då och då, mest för att kolla hur jag låter och ibland lite delar av låtar. Iallafall, jag tycker att ljudet blir rätt dåligt när jag spelar in. Det känns stort och flygit, odistinkt. Får ofta för mycket botten, buller, lågbas som jag måste försöka ratta bort med EQ. Sjävklart är min teknik bristfälligt men ändå..
Jag har följande. Yamaha BB414 (gamla strängar) EBS Fafner, XLR-ut från stärkaren till XLR in i Maudio ljudkort, sedan Garageband i Macen.
Finns det några grundinställningar vad gäller EQ, kompressor som man kan tänka på? Eller ska ljudet redan va så bra rattat på stärkaren att det inte ska behövas?
Jag förstår att det finns tusentals olika ljudideal men ingen har mitt nuvarande ljud som ideal iallafall;)
Alla tips uppskattas!
tjena
Postat: ons 03 nov 2010, 10:03
av Jan Hellman
Svårt att ge råd i detta då, som du säger, ljudideal är olika från person till person. Några generella tankar i ärendet dock......
* Lyssna på andra basisters ljud som du tycker om och försök analysera hur dom kan ha gjort.
* Komprimera inte över 4dB. Såvidare du inte vill använda kompressorn som en effekt givetvis men många komprimerar för hårt och då blir resultatet platt och "endimentionellt".
* I detta fall, om du inte tänker micka högtalaren och inte är nöjd med det du får ut via line-utgången på förstärkaren, låna en linebox av någon polare och prova med att köra basen rätt in i ljudkortet. Om det du gör nu inte funkar, prova något annat.
* Ett basljud ska funka i en mix och inte för sig själv. Såvidare man inte ska göra en solobasinspelning förstås. Men generellt sett låter min bas ganska rejält "illa" om man sololyssnar den när ljudet funkar tillsammans med trummor och i en ljudbild. Detta ska man inte glömma bort. Helheten är det viktiga. Inte hur basen låter för sig.
Några små tankar så här på morgonkvisten innan jag drar till jobbet.
MVH//Jan
Postat: ons 03 nov 2010, 10:04
av cub
Oj, det kan säkert komma 1000 olika svar på det om alla bara orkar skriva.
Så som jag som glad hemmapulare har gjort så har jag haft samma problem med odistinkt ljud och lågbas som spräcker mina små lyssningshögtalare. Det som har blivit min melodi är att jag använder min Sansamp, genom den får jag numera ett ljud som jag ytterst sällan behöver peta i för mixning. Sedan råder det väl olika meningar om hur "bra" den låter men så länge jag är nöjd så är det bra.
I själva mixningen så kan jag ibland lägga en kompressor på, men oftast har jag lite distat ljud eller även Sansamp -> Art tube preamp -> ljudkort så det brukar inte behövas. Ytterst sällan lägger jag någon eller mycket EQ på. Däremot köpte jag ett samlingsnummer av Studio som handlade om mixning och efter det har jag börjat skära botten med ett högpassfilter nånstans vid 50-100 Hz beroende på hur det låter.
Senaste låter When Dreams på
http://www.myspace.com/jimmysjolund är inspelad med: Yamaha BB414 -> RAT -> Sansamp -> Art tube preamp -> ljudkort.
Kanske kaka på kaka med både sansamp och ART men varför inte?

Postat: ons 03 nov 2010, 10:18
av Basare
XLR-ingångarna på M-Audio kortet kan vara problemet. Jag har ett 1010LT kort som har två XLR som ska ha någon sorts preamps. Det finns även två switchar på kortet för att välja känslighet på dessa. Jag har dock aldrig fått dessa att låta ens nästan bra vare sig med linje- eller micsignal. Om du har ett kort med fler ingångar än dessa så prova dom istället, även om det blir obalanserad siganl.
Vilket kort har du?
Postat: ons 03 nov 2010, 10:58
av Jean Jaures
Tack för snabba svar och tips!
Det är ett Maudio Solo.
Sugen på att komma hem ikväll och testa nya inställningar!!!
Postat: ons 03 nov 2010, 14:34
av basmartin
Hej Jean Jaures!
Nu är väl detta en smaksak, men jag tycker att gamla rundspunna strängar låter helt förkastligt. Vill man ha det mjuka, gamla goa ljudet så är det i så fall bättre att köra med flats. Flats låter fett, gamla rounds låter odefinierat och bumligt. IMO.
Jag brukar sätta ett hipass-filter, vid 40 hz för att städa bort lite onödig bas. Bumliga frekvenser ligger väl runt 80 hz, prova att skära lite där, en dB eller så.
Nu vet jag inte vad du har gjort för inspelningar, men om du spelat in bas till massa andra instrument, som t ex piano och gitarr, släng dit ett hipass-filter på dem också. Skär tills att det börjar låta dåligt och sedan backar du tillbaka lite grand...
Bas och baskagge måste komma överens, så skulptera soundet så att de passar ihop, utan allt för jobbiga frekvenskrockar.
Postat: tor 04 nov 2010, 11:24
av Jean Jaures
Hej igen!
Jag hade inte så mycket tid igår att testa men vad jag hann med var att skära bort de lägsta frekvenserna på redan gjorda inspelningar. Det gjorde absolut susen! Oftast har jag spelat in bas och trumma och plötsligt när jag satt och tog bort låga frekvenser på basen så blev det bättre tryck kändes det som. Det blev en annan attack på nåt sätt kändes det som, ett steg i rätt riktning:)
Jag har varit sugen på flats länge men jag har varit lite skraj för att den tunna halsen på min BB414 inte skulle palla det. Det kanske den gör, då köper jag flats direkt! Jag vill att basen ska låta mjukt, med tryck, inte mkt topp men inte heller grumlig botten. Det är det som vart mitt största problem. Jag har rattat bort ganska mkt topp och fått en luddig grötbotten:)
Postat: tor 04 nov 2010, 12:07
av Janne
Köper du TI flats så är spänningen lägre än vanliga strängar. Dessutom låter dom bäst (i mina öron).
Postat: fre 05 nov 2010, 13:41
av Jean Jaures
Bra tips, beställer Thomastikflats på en gång!!
Postat: fre 05 nov 2010, 13:58
av Gäst-
Flats är förmodligen det värsta som hänt elbasen efter Sid Vicious.
Ett par grundregler för machobasisten:
Allt som kan göras på kontrabas kan göras lika bra eller bättre med en elbas.
Allt som kan göras med flats kan göras lika bra eller bättre med med round.
XXX
Postat: fre 05 nov 2010, 16:50
av mågis
Perennial skrev:...förmodligen det värsta som hänt elbasen efter Sid Vicious...
Hmm, nu förstår jag faktiskt inte vad du menar...
Postat: fre 05 nov 2010, 17:03
av peter_s
Perennial skrev:Ett par grundregler för machobasisten:
Allt som kan göras på kontrabas kan göras lika bra eller bättre med en elbas.
Allt som kan göras med flats kan göras lika bra eller bättre med med round.
XXX
Jag kan snabbt konstatera att jag inte är någon "machobasist". Tack och lov!
Postat: fre 05 nov 2010, 17:28
av cub
Perennial skrev:Allt som kan göras på kontrabas kan göras lika bra eller bättre med en elbas.
Allt som kan göras med flats kan göras lika bra eller bättre med med round.
XXX
Fast mina små fingrar uppskattar flatsen när jag glider ner till nästa ton..

Postat: fre 05 nov 2010, 18:08
av Gäst-
peter_s skrev:Perennial skrev:Ett par grundregler för machobasisten:
Allt som kan göras på kontrabas kan göras lika bra eller bättre med en elbas.
Allt som kan göras med flats kan göras lika bra eller bättre med med round.
XXX
Jag kan snabbt konstatera att jag inte är någon "machobasist". Tack och lov!
Sa flickan!

Postat: fre 05 nov 2010, 18:08
av Gäst-
cub skrev:Perennial skrev:Allt som kan göras på kontrabas kan göras lika bra eller bättre med en elbas.
Allt som kan göras med flats kan göras lika bra eller bättre med med round.
XXX
Fast mina små fingrar uppskattar flatsen när jag glider ner till nästa ton..

Sa flickan!

Postat: lör 06 nov 2010, 00:39
av GandhiMK2
Postat: lör 06 nov 2010, 00:40
av Daionsavage
Perennial skrev:
Allt som kan göras på kontrabas kan göras lika bra eller bättre med en elbas.
Man spelar rockabillyslap bättre med kontra, jag lovar!
Och gör du om det här med elbasen och får det att se lika bra ut så blir jag riktigt impad:
Sorry för OT JJ. men jag spelar in som en djäkla kratta så där har jag inga goda råd att komma med.

Postat: lör 06 nov 2010, 00:59
av Gäst-
Daionsavage skrev:Perennial skrev:
Allt som kan göras på kontrabas kan göras lika bra eller bättre med en elbas.
Man spelar rockabillyslap bättre med kontra, jag lovar!
Och gör du om det här med elbasen och får det att se lika bra ut så blir jag riktigt impad:
Sorry för OT JJ. men jag spelar in som en djäkla kratta så där har jag inga goda råd att komma med.

Uppvisningsnumret går nog inte hem med en basgitarr, men å andra sidan...Varför skulle man vilja göra nåt sånt?

Postat: lör 06 nov 2010, 01:04
av GandhiMK2
Perennial skrev:Daionsavage skrev:Perennial skrev:
Allt som kan göras på kontrabas kan göras lika bra eller bättre med en elbas.
Man spelar rockabillyslap bättre med kontra, jag lovar!
Och gör du om det här med elbasen och får det att se lika bra ut så blir jag riktigt impad:
Sorry för OT JJ. men jag spelar in som en djäkla kratta så där har jag inga goda råd att komma med.

Uppvisningsnumret går nog inte hem med en basgitarr, men å andra sidan...Varför skulle man vilja göra nåt sånt?

Det kallas, håll i dej nu , för att ha KUL. Jag vet att tanken kanske är skrämmande...
Postat: lör 06 nov 2010, 01:05
av Daionsavage
Perennial skrev:Daionsavage skrev:Perennial skrev:
Allt som kan göras på kontrabas kan göras lika bra eller bättre med en elbas.
Man spelar rockabillyslap bättre med kontra, jag lovar!
Och gör du om det här med elbasen och får det att se lika bra ut så blir jag riktigt impad:
Sorry för OT JJ. men jag spelar in som en djäkla kratta så där har jag inga goda råd att komma med.

Uppvisningsnumret går nog inte hem med en basgitarr, men å andra sidan...Varför skulle man vilja göra nåt sånt?

För att det är roligt! -Du anar inte vilket vrål som kom från publiken den första gången jag lyckades att klänga mig upp på kontran under en spelning.

Postat: lör 06 nov 2010, 01:24
av Gäst-
Daionsavage skrev:Perennial skrev:Daionsavage skrev:Perennial skrev:
Allt som kan göras på kontrabas kan göras lika bra eller bättre med en elbas.
Man spelar rockabillyslap bättre med kontra, jag lovar!
Och gör du om det här med elbasen och får det att se lika bra ut så blir jag riktigt impad:
Sorry för OT JJ. men jag spelar in som en djäkla kratta så där har jag inga goda råd att komma med.

Uppvisningsnumret går nog inte hem med en basgitarr, men å andra sidan...Varför skulle man vilja göra nåt sånt?

För att det är roligt! -Du anar inte vilket vrål som kom från publiken den första gången jag lyckades att klänga mig upp på kontran under en spelning.

Jaja, jag fattar. Jag brukar lämna det roliga åt cirkusartister dock, eller stand-up komiker. Men smaken är som baken. Slap rockabilly är jädrans kul BTW! Jag minns när jag skulle spela in en låt med det och pajade mina vackra fingrar under en vecka. Usch.

Postat: lör 06 nov 2010, 01:29
av Gäst-
f-bass skrev:Perennial skrev:Daionsavage skrev:Perennial skrev:
Allt som kan göras på kontrabas kan göras lika bra eller bättre med en elbas.
Man spelar rockabillyslap bättre med kontra, jag lovar!
Och gör du om det här med elbasen och får det att se lika bra ut så blir jag riktigt impad:
Sorry för OT JJ. men jag spelar in som en djäkla kratta så där har jag inga goda råd att komma med.

Uppvisningsnumret går nog inte hem med en basgitarr, men å andra sidan...Varför skulle man vilja göra nåt sånt?

Det kallas, håll i dej nu , för att ha KUL. Jag vet att tanken kanske är skrämmande...
Om du tror att jag har pluggat i mer än 20 år för att bli en pajas så har du väldigt fel!...Å andra sidan så har du också väldigt fel om du tror att man inte kan ha kul utan att vara en pajas.
XXX
Postat: lör 06 nov 2010, 01:49
av MartinB
Perennial skrev:Flats är förmodligen det värsta som hänt elbasen efter Sid Vicious.
Ett par grundregler för machobasisten:
Allt som kan göras på kontrabas kan göras lika bra eller bättre med en elbas.
Allt som kan göras med flats kan göras lika bra eller bättre med med round.
XXX
Flats är fantastiska. allt som kan göras på rounds kan göras på flats, fast bättre.
En elbas kan ALLDRIG låta som en kontrabas.
Postat: lör 06 nov 2010, 01:52
av Gäst-
psykopatsak skrev:Perennial skrev:Flats är förmodligen det värsta som hänt elbasen efter Sid Vicious.
Ett par grundregler för machobasisten:
Allt som kan göras på kontrabas kan göras lika bra eller bättre med en elbas.
Allt som kan göras med flats kan göras lika bra eller bättre med med round.
XXX
Flats är fantastiska. allt som kan göras på rounds kan göras på flats, fast bättre.
En elbas kan ALLDRIG låta som en kontrabas.
Haha! Ok, jag tar utmaningen. Hur gör vi? Du får sätta reglerna.
Spela in video? Planka nån låt? Komponera? Improvisera?
Väntar på svar.
PS: Lägg märke till att jag inte sa att en elbas lät som en kontrabas.
Postat: lör 06 nov 2010, 08:38
av bootsy
Vad ni fjantar er.
Jag använder både flats och rounds och spelar dessutom kontra. Det handlar om rätt sound & känsla till rätt musikstil.
Att försöka spela all sorts musik med ett enda sound skulle aldrig falla mig in.