Sida 1 av 1

Mikrofoner.....

Postat: tis 14 dec 2010, 18:27
av Jan Hellman
Jag är lycklig. Fick tag på en Electro Voice RE-20 dynamisk mick idag. Har stått på önskelistan LÄNGE! :tummenupp:

Bild

//J

Postat: tis 14 dec 2010, 22:02
av thetonequest
Oh, den där har man hört mycket gott om!

Hur tycker du den skiljer sig mot en 421:a?

Om du har lust/möjlighet till att göra ett litet ljudprov på de bägge så skulle jag vara oerhört tacksam! :D

Postat: tis 14 dec 2010, 22:13
av dereborn
Koolt Janne!
Grattis!

Jag har också en på G! Och fick min SM7 förra veckan! Dessutom har jag köpt - men inte fått - ett par Line Audio cm2(?) som jag ser fram emot att testa!

Postat: tis 14 dec 2010, 22:35
av Jan Hellman
thetonequest skrev:Oh, den där har man hört mycket gott om!

Hur tycker du den skiljer sig mot en 421:a?

Om du har lust/möjlighet till att göra ett litet ljudprov på de bägge så skulle jag vara oerhört tacksam! :D
Det får nog bli efter jul eller under mellandagarna är jag rädd. Fullt upp framöver tyvärr. RE-20 är bättre på sång, prat och bastrumma än 421:an men 421:an är helt strålande på blås och pukor. Jag använder den otroligt mycket på pukor. RE-20 är även strålande på hihat som substitut till en SM57 eller en Neumann KM184. Funkar också kanon som blåsmick. RE-20 är ju initialt tänkt som broadcast mikrofon likt Shure SM7A så det är kanske egentligen dom två man ska jämföra. Jag har haft en SM7A sedan länge och gillar den verkligen men det känns lite som att man i dom bästa av världar ska ha båda. Och även några MD421:or för den delen. Strålande bra dynamiska mikrofoner alla tre. Bra mikrofoner kan man aldrig ha för mycket av. Den största fördelen med en RE-20 är att själva konstruktionen av mikrofonen motverkar proximitetseffekten mer än dom flesta om inte alla andra dynamiska mikrofoner. Så man får inte alls samma bashöjning beroende på avståndet mellan mikrofonen och själva ljudkällan, om du förstår vad jag menar. Både en för och en nackel egentligen men oftast en fördel. Man kan faktiskt utnyttja proximitetseffekten också för att vara krass men oftast är den en nackdel.

Ska försöka hinna med att spela in ljudprov framöver med olika ljudkällor. Tar ju tyvärr väldigt mycket tid men jag ska försöka hinna med. Kan inte lova att jag hinner tyvärr.

MVH//Jan

Postat: tis 14 dec 2010, 22:46
av Jan Hellman
dereborn skrev:Koolt Janne!
Grattis!

Jag har också en på G! Och fick min SM7 förra veckan! Dessutom har jag köpt - men inte fått - ett par Line Audio cm2(?) som jag ser fram emot att testa!
Tack. Kul! Har testat några Line Audio CM3:or och jag TROR att dom efterträtt CM2:orna. Kan ha tokfel dock. Är inte helt bekant med Line Audio´s prylar men dom jag känner som använder dom är väldigt nöjda. Jag köpte tyvärr inte CM3:orna då jag har andra småmembrans kondensatormickar som gör samma sak. Men dom var väldigt bra. Skriva gärna några rader när du testat. Roligt med mickar. :)

MVH//Jan

Postat: ons 15 dec 2010, 00:18
av basmartin
Grattis! Grymt fräck mikrofon som jag har fått äran att använda ett par gånger.

Postat: ons 15 dec 2010, 00:19
av Funkfingers
Grattis!
Jobbade åt SR som tekniker under ca 10 års tid.
Använde RE 20 rätt mycket på röster.
Varm å go.
421an är bra på pukor och perkusiva prylar.
"Problemet" med 421an är att den inte är så snäv.Tar upp rätt mycket runt sidor och bak-reflexer.
Trummor kan bli rätt simmiga och mindre definierade pga det.

Postat: ons 15 dec 2010, 00:23
av engson
Jo, CM3 är en efterföljare till CM2. Skånskt hantverk när det är som bäst! :)

Postat: ons 15 dec 2010, 01:31
av thetonequest
JanTheWhite skrev:
thetonequest skrev:Oh, den där har man hört mycket gott om!

Hur tycker du den skiljer sig mot en 421:a?

Om du har lust/möjlighet till att göra ett litet ljudprov på de bägge så skulle jag vara oerhört tacksam! :D
Det får nog bli efter jul eller under mellandagarna är jag rädd. Fullt upp framöver tyvärr. RE-20 är bättre på sång, prat och bastrumma än 421:an men 421:an är helt strålande på blås och pukor. Jag använder den otroligt mycket på pukor. RE-20 är även strålande på hihat som substitut till en SM57 eller en Neumann KM184. Funkar också kanon som blåsmick. RE-20 är ju initialt tänkt som broadcast mikrofon likt Shure SM7A så det är kanske egentligen dom två man ska jämföra. Jag har haft en SM7A sedan länge och gillar den verkligen men det känns lite som att man i dom bästa av världar ska ha båda. Och även några MD421:or för den delen. Strålande bra dynamiska mikrofoner alla tre. Bra mikrofoner kan man aldrig ha för mycket av. Den största fördelen med en RE-20 är att själva konstruktionen av mikrofonen motverkar proximitetseffekten mer än dom flesta om inte alla andra dynamiska mikrofoner. Så man får inte alls samma bashöjning beroende på avståndet mellan mikrofonen och själva ljudkällan, om du förstår vad jag menar. Både en för och en nackel egentligen men oftast en fördel. Man kan faktiskt utnyttja proximitetseffekten också för att vara krass men oftast är den en nackdel.

Ska försöka hinna med att spela in ljudprov framöver med olika ljudkällor. Tar ju tyvärr väldigt mycket tid men jag ska försöka hinna med. Kan inte lova att jag hinner tyvärr.

MVH//Jan
Tackar för det! :D
Undrar dock mest om hur skillnaden är mellan de två vid inspelning av bas? :wink:

Du behöver inte känna nån stress med ljudproven heller...
Bara bra om jag hinner spara ihop lite pengar till en eventuell mick under tiden... 8)

Postat: ons 15 dec 2010, 10:37
av dereborn
JanTheWhite skrev:
dereborn skrev:Koolt Janne!
Grattis!

Jag har också en på G! Och fick min SM7 förra veckan! Dessutom har jag köpt - men inte fått - ett par Line Audio cm2(?) som jag ser fram emot att testa!
Tack. Kul! Har testat några Line Audio CM3:or och jag TROR att dom efterträtt CM2:orna. Kan ha tokfel dock. Är inte helt bekant med Line Audio´s prylar men dom jag känner som använder dom är väldigt nöjda. Jag köpte tyvärr inte CM3:orna då jag har andra småmembrans kondensatormickar som gör samma sak. Men dom var väldigt bra. Skriva gärna några rader när du testat. Roligt med mickar. :)

MVH//Jan
Jag tror att det stämmer, cm2 är förgångarna till cm3.
Såg en annons, googlade - och köpte!
Inte testat alltså, men dom har ju fått jättebra skriverier typ överallt.

Postat: ons 15 dec 2010, 11:11
av Jan Hellman
dereborn skrev:
JanTheWhite skrev:
dereborn skrev:Koolt Janne!
Grattis!

Jag har också en på G! Och fick min SM7 förra veckan! Dessutom har jag köpt - men inte fått - ett par Line Audio cm2(?) som jag ser fram emot att testa!
Tack. Kul! Har testat några Line Audio CM3:or och jag TROR att dom efterträtt CM2:orna. Kan ha tokfel dock. Är inte helt bekant med Line Audio´s prylar men dom jag känner som använder dom är väldigt nöjda. Jag köpte tyvärr inte CM3:orna då jag har andra småmembrans kondensatormickar som gör samma sak. Men dom var väldigt bra. Skriva gärna några rader när du testat. Roligt med mickar. :)

MVH//Jan
Jag tror att det stämmer, cm2 är förgångarna till cm3.
Såg en annons, googlade - och köpte!
Inte testat alltså, men dom har ju fått jättebra skriverier typ överallt.
Det bör nog vara bland dom mest prisvärda småmembrans kondingmickar som finns tror jag. Blir nog kanon. CM3-orna höll inte riktigt måttet i jämförelse med KM-184 eller DPA 4011 men det var inte så himla långt ifrån. Jag skulle nog säga att dom var helt fantastiska för dom pengarna. Kul!

//J

Postat: ons 15 dec 2010, 12:00
av cub
dereborn skrev:Och fick min SM7 förra veckan!
Skulle du mot förmodan inte få nån användning för den så köper jag den gärna sen..;)

Postat: ons 15 dec 2010, 12:50
av dereborn
JanTheWhite skrev: Det bör nog vara bland dom mest prisvärda småmembrans kondingmickar som finns tror jag. Blir nog kanon. CM3-orna höll inte riktigt måttet i jämförelse med KM-184 eller DPA 4011 men det var inte så himla långt ifrån. Jag skulle nog säga att dom var helt fantastiska för dom pengarna. Kul!

//J
Jag gav tusen spänn för två...

Postat: ons 15 dec 2010, 12:59
av Jan Hellman
dereborn skrev:
JanTheWhite skrev: Det bör nog vara bland dom mest prisvärda småmembrans kondingmickar som finns tror jag. Blir nog kanon. CM3-orna höll inte riktigt måttet i jämförelse med KM-184 eller DPA 4011 men det var inte så himla långt ifrån. Jag skulle nog säga att dom var helt fantastiska för dom pengarna. Kul!

//J
Jag gav tusen spänn för två...
Jag misstänker att du kommer bli mer än nöjd. :tummenupp:

//J

Postat: ons 15 dec 2010, 14:14
av dereborn
JanTheWhite skrev:
dereborn skrev:
JanTheWhite skrev: Det bör nog vara bland dom mest prisvärda småmembrans kondingmickar som finns tror jag. Blir nog kanon. CM3-orna höll inte riktigt måttet i jämförelse med KM-184 eller DPA 4011 men det var inte så himla långt ifrån. Jag skulle nog säga att dom var helt fantastiska för dom pengarna. Kul!

//J
Jag gav tusen spänn för två...
Jag misstänker att du kommer bli mer än nöjd. :tummenupp:

//J
Appappapp...!

...kommer ATT bli mer än nöjd.

/Besserwisseravd - språkvårdssektionen

Postat: ons 15 dec 2010, 16:00
av dereborn
Janne, vad fick du ge för din RE-20?
Jag har en på G för 2k, det måste väl vara bra?

Postat: ons 15 dec 2010, 16:20
av Jan Hellman
dereborn skrev:Janne, vad fick du ge för din RE-20?
Jag har en på G för 2k, det måste väl vara bra?
Det är bra om den är i bra skick och fullt fungerande. Jag köpte min ny. Samma pris som på Thomann. 4.300:-.

//J

Postat: tor 16 dec 2010, 14:46
av lars-på-bas
köpte 2 st cm 3 när dom kom
mina första mickar ever så kan inte jämföra med så mkt
tycker dom låter skitbra
en aning karaktärslösa men däremot ger dom en väldigt ärlig bild av hur det låter..helt rak (eq) eller vad man ska säga..(det va en liten liten dipp ngnstans)
dom funkar verkligen till allt