Frost eller MacBook Pro

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++

Frost eller MacBook Pro

Inlägg av lowfreq »

Frost vs MacBook Pro , hur är dessa i jämförelse?

Den här verkar prisvärd... (?)

http://www.vend.se/ad.php?43975
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Ja, rätt så fet verkar det som. Om du gillar windows så kör på.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++

Inlägg av lowfreq »

basmartin skrev:Ja, rätt så fet verkar det som. Om du gillar windows så kör på.
Mja.. är iofs mer inne på MacBook Pro 15

tänkte mer på hur Frost är i jämförelse kvalitetsmässigt.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

lowfreq skrev:
basmartin skrev:Ja, rätt så fet verkar det som. Om du gillar windows så kör på.
Mja.. är iofs mer inne på MacBook Pro 15

tänkte mer på hur Frost är i jämförelse kvalitetsmässigt.
Frost brukar vara bra. Men jag förstår MacGASen....

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem

Inlägg av engson »

Frost är riktigt bra. Har haft en äldre Frost Acm som skötte sej fint som mobil studio i många år. Nu är den pensionerad och fortsätter att rulla perfekt i hustruns studiekammare.
Själv valde jag dock en Macbook pro, när jag köpte ny! ;)
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++

Inlägg av lowfreq »

Jo så e de, vill kunna köra Logic el Pro Tools.. men tänkte börja med garageband för jag är rookie på det här.
håller på med låtskrivande ihop med en musikerkompis i dennes studio.. han kör dock Cubase sedan 20år, tyvärr.

Men efter att han skaffat en MacBook pro 15 som.. ja.. komplement eller nåt, så blev jag ju inte liiiiite sugen.
verkar perfekt att börja med. dock dyra jävlar.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

lowfreq skrev:Jo så e de, vill kunna köra Logic el Pro Tools.. men tänkte börja med garageband för jag är rookie på det här.
håller på med låtskrivande ihop med en musikerkompis i dennes studio.. han kör dock Cubase sedan 20år, tyvärr.

Men efter att han skaffat en MacBook pro 15 som.. ja.. komplement eller nåt, så blev jag ju inte liiiiite sugen.
Ja, dyrt är det. Men du måste inte köpa nytt. Jag ska köpa ny dator snart, men jag väntar tills den jag vill ha finns på beg-marknaden.

Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++

Inlägg av Simon Andersson »

lowfreq skrev:Jo så e de, vill kunna köra Logic el Pro Tools.. men tänkte börja med garageband för jag är rookie på det här.

garageband är trevligt. du kan dessutom öppna dessa "sessions" i logic och fortsätta pilla där. iofs är det kanske lika bra att lära sig logic direkt. det är inte så svårt med basic-grejerna. du kommer ha mkt hjälp av tex youtube om du undrar något.

ska du köra logic är du dessutom låst till mac, då nyare versioner inte längre finns till PC.

spelar inte heller någon roll egentligen vad din polare kör för DAW (inspelningsprogram). ni kan flytta över filerna till varann ändå.

eller så kör du helt enkelt cubase! :)
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++

Inlägg av lowfreq »

basmartin skrev:Ja, dyrt är det. Men du måste inte köpa nytt. Jag ska köpa ny dator snart, men jag väntar tills den jag vill ha finns på beg-marknaden.
Jo de e såklart en väg.. men du har en musikdator medans du väntar. Jag har ingen.. och vill ha en NU. :)
Simon Andersson skrev:spelar inte heller någon roll egentligen vad din polare kör för DAW (inspelningsprogram). ni kan flytta över filerna till varann ändå.
A-haa.. det där lät bra, visste inte att det gick, DET ska jag sätta mig in i lite mera. Hurra.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

basmartin skrev:

Ja, dyrt är det. Men du måste inte köpa nytt. Jag ska köpa ny dator snart, men jag väntar tills den jag vill ha finns på beg-marknaden.
Eller tills den havererar...

Precis köpt en Macbook 13, standard config. Mycket nöjd, man får kämpa för att cpu-mätaren ska röra sig. Dock så är hårddisken bara på 5400 rpm, så där finns en begränsning. Snart så dyker väl thunderbolt-diskarna upp däremot....

Jävla slick dator.

Användarvisningsbild
joachime
Medlem++

Inlägg av joachime »

basmartin skrev:Precis köpt en Macbook 13, standard config. Mycket nöjd, man får kämpa för att cpu-mätaren ska röra sig. Dock så är hårddisken bara på 5400 rpm, så där finns en begränsning. Snart så dyker väl thunderbolt-diskarna upp däremot....
Jävla slick dator.
Grattis till ett bra köp.
Jag tycker 5400 varv räcker långt. Kommer inte ihåg en teoretiska gränsen men den interna tufar iaf på bättre än en 7200 via USB2. Ska du mixa riktigt stora projekt (plus 60 spår) är dock en intern (eler firewire) 7200 att rekommendera.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

joachime skrev:
basmartin skrev:Precis köpt en Macbook 13, standard config. Mycket nöjd, man får kämpa för att cpu-mätaren ska röra sig. Dock så är hårddisken bara på 5400 rpm, så där finns en begränsning. Snart så dyker väl thunderbolt-diskarna upp däremot....
Jävla slick dator.
Jag tycker 5400 varv räcker långt. Kommer inte ihåg en teoretiska gränsen men den interna tufar iaf på bättre än en 7200 via USB2. Ska du mixa riktigt stora projekt (plus 60 spår) är dock en intern (eler firewire) 7200 att rekommendera.
Spela aldrig in på systemdisken och se till så att den hårddisk som spelas in på är formaterad Mac OS Extended (Journalförd).
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++

Inlägg av joachime »

JanTheWhite skrev:Spela aldrig in på systemdisken
Varför?
... se till så att den hårddisk som spelas in på är formaterad Mac OS Extended (Journalförd).
Varför?
Jobbar på Reason Studios
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

joachime skrev:
Jävla slick dator.
Kommer snart thunderbolt-diskar dessutom, men de lär väl vara dyra. Men jag tror att jag kommer klara mig fint. Gick oftast bra med den gamla datorn och det finns ju alltid workarounds då man ska göra stora projekt.

Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

joachime skrev:
Varför?
Hellboy får tala för sig, men som gammal universitetslärare i datorarkitektur kan jag svara att du ber om problem om du har många spår (=hög överföringshastighet) samtidigt som CPUn utnyttjar det virtuella minnet, dvs att maskinen behöver swappa.

Har du audio-data på en separat disk så kan maskinen hålla på bäst den vill med sina interna operationer utan att överföringshastigheten minskar mot dina audio-filer.

Men som sagt, det där är generellt. Om man inte fyller datorn med så många spår att den kräks så kanske det inte märks.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++

Inlägg av joachime »

inber skrev:Men som sagt, det där är generellt. Om man inte fyller datorn med så många spår att den kräks så kanske det inte märks.
Jag skulle i så fall vilja vända på det och säga att jobbar systemet intensivt med swapfiler under tiden man håller på med seriös musikproduktion är det dags att utöka det interna arbetsminnet.
Jobbar på Reason Studios
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

Har också köpt en Macbook Pro nu, standard 13" med 500Gb HDD. Ska bli kul att äntligen kunna göra enkla inspelningar i Garage Band.
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++

Inlägg av lowfreq »

Samuel V skrev:Har också köpt en Macbook Pro nu, standard 13" med 500Gb HDD. Ska bli kul att äntligen kunna göra enkla inspelningar i Garage Band.
+1

Ska beställa just en sån på måndag jag åsså. Vet dock inte om jag ska välja 320 el 500GB disk?
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

I det långa loppet kommer du nog inte ångra att du valde 500 - om du kan vänta 3 dagar extra. :D
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++

Inlägg av lowfreq »

Samuel V skrev:I det långa loppet kommer du nog inte ångra att du valde 500 - om du kan vänta 3 dagar extra. :D
Jo de e nog sant.. 455:- är det nog värt,
och har jag väntat hela livet tills nu så kan jag nog stå ut med 3 dygn extra. :)
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

joachime skrev:
Varför?
... se till så att den hårddisk som spelas in på är formaterad Mac OS Extended (Journalförd).
Varför?
Ursäkta sent svar men jag har inte hållit någon vidare koll på den här tråden. Det är som inber skrev ovan + att man sliter REJÄLT mycket på den hårddisk som man spelar in på. Lättare att byta en extern drive än systemdisken.

Varför formatera journalförd Mac OS Extended? Journalförd för att risken för korrupta filer blir mindre. Det är säkrare rent generellt. Filerna loggas. Detta hjälper operativsystemet att återställa volymen till användbart skick efter strömavbrott eller andra problem som avbryter skivans aktiviteter och skadar filer......

Mac OS Extended ? Högra antal allokerade block jämfört med äldre formateringsformat till Mac. Lagringskapaciteten optimeras. Förut fanns det en begränsning på 65.000 filer på hårddisken. Det är borta nu med Mac OS Extended. Sen tar varje enskild fil mindre plats på hårddisken genom att minnesstorleken för enskilda filer blir mindre i och med fler allokerade block. Nå´t sån´t. Finns bara födelar med Mac OS Extended och journalförd är i dagsläget egentligen självklart att köra på. I teorin kan det finnas en risk att datorn blir lite slöare men det är ingenting man egentligen märker i praktiken. Inte ens om man kör väldigt tunga applikationer.

//J
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++

Inlägg av joachime »

JanTheWhite skrev:Ursäkta sent svar men jag har inte hållit någon vidare koll på den här tråden. Det är som inber skrev ovan
Det beror nog på hur man använder datorn. Jag har aldrig upplevt att operativsystemet konkurrerat med mitt DAW om tillgång till hårddisken.
I OS X är det sällan mer komplicerat än att man stänger de program som inte används för att få dom att släppa allokering av arbetsminne.
+ att man sliter REJÄLT mycket på den hårddisk som man spelar in på.
Jag har hört i princip tvärtom, att en disk som ofta står still åldras snabbare än en som ofta är i rörelse. Har egentligen ingen egen erfarenhet av varken det ena eller andra. Spelat in på hårddisk professionellt i över tio år och aldrig råkat ut för något allvarligare hårddiskhaveri.
Lättare att byta en extern drive än systemdisken.
Visst. Men kommer du så långt är väl skadan redan skedd. Ingen tröst.
Det vettigaste sättet att skydda sig mot hårddiskhaveri är att regelbundet ta säkerhetskopior av materialet.
Förut fanns det en begränsning på 65.000 filer på hårddisken. Det är borta nu med Mac OS Extended.
Vilket filformat pratar vi om då?
Sen tar varje enskild fil mindre plats på hårddisken genom att minnesstorleken för enskilda filer blir mindre i och med fler allokerade block.
Jag kör HFS och FAT16 på de flesta diskar. Har flera gånger noterat att OS X rapporterar att mindre filer tar större plats på HFS än FAT16.
Finns bara födelar med Mac OS Extended och journalförd är i dagsläget egentligen självklart att köra på.
Kör man enbart OS X ser jag ingen anledning att krångla med alternativen. Men har man till exempel planer på att koppla sin externa audio disk till en PC eller liknande i framtiden tycker jag att FAT16 på hela disken eller en partition kan vara ett smart drag.
Jobbar på Reason Studios
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

lowfreq skrev:
Samuel V skrev:I det långa loppet kommer du nog inte ångra att du valde 500 - om du kan vänta 3 dagar extra. :D
Jo de e nog sant.. 455:- är det nog värt,
och har jag väntat hela livet tills nu så kan jag nog stå ut med 3 dygn extra. :)
Precis så tänkte jag också. Min skickades från fabriken igår! :D
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++

Inlägg av lowfreq »

Hallå igen!

Alltså... jag hade nog tänkt mig att lägga alla program och pluggar och allt sånt på den interna disken på datorn,
och all inspelad musik på en extern disk. Det är lite vad jag blivit itutad, och låter väl vettigt?

Då är min fråga: Hur mycket plats (GB) tar alla program och pluggar?
t.ex. Logic och ett gäng med pluggar....+ det som redan finns i datorn när man köper den.
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++

Inlägg av joachime »

lowfreq skrev:Hur mycket plats (GB) tar alla program och pluggar?
t.ex. Logic och ett gäng med pluggar....+ det som redan finns i datorn när man köper den.
Full instalation av Logic 9 tar större plats än man kanske tror. Uttnyttjar man inte appleloops finns mycket plats att spara. Bocka helt enkelt ur dom i installationsprocessen. Jobbar man inte med Logics sampler EXS24 finns ännu mer plats att spara.

Pluggar tar inte så mycket plats. Har ganska mycket pluggar installerade på min laptop och component-mappen är ungefär en halv gigabyte stor.
Samplingsbibliotek och samplebaserade instrument kan däremot vara ruskigt utrymmeskrävande.
Jobbar på Reason Studios
Skriv svar