Sida 1 av 2
Enkel uppmickning av trummor?
Postat: mån 07 feb 2011, 14:01
av Poncho
Vi ska göra en enkel demoinspelning (skitig rock'n'roll). Tänkte hålla till i replokalen för att spela in trummor. Vi har tyvärr begränsad utrustning och kunskap så det skulle vara intressant med lite input och tips.
Vi har tillgång till ett 2-kanals ljudkort, 16-kanals Mackie-bord och diverse mickar.
En idé är att spela in tex baskaggen rakt in på ljudkortets ena kanal och sedan micka upp resten (virvel, hihat, pukor, cymbaler, overhead) genom mixerbordet och sätta nivåerna så gott det går och sedan koppla mixerbordet vidare till ljudkortets andra kanal. Eller ska man satsa på enbart overheadmickning?
Hur hade ni gjort?
Postat: mån 07 feb 2011, 14:07
av TDHP
Kick + oh räcker ganska långt, men eftersom ni ändå har ett bord kan ni ju testa att micka HELA setet, om ni har mickar dvs. Testa även en oh och en rumsmick en bit framför setet om ni är ute mer efter "liveljud".
Postat: mån 07 feb 2011, 14:11
av basmartin
Allt beror på vilket sound man vill ha. Att sätta två mickar framför trummorna med en och en halv meters mellenrum, en meter ifrån baskaggen, en meter från golvet, kan låta rätt trevligt. Om man har tur med lokalen.
Postat: mån 07 feb 2011, 14:12
av HirYoshima
har ni mickar så micka upp settet och kör genom mixerbordet.. ni skulle ju kunna lägga på kick och snart i mixningen av låten för att få dem lite tydligare...
annars tycker jag HTTP sa det bra.
Postat: mån 07 feb 2011, 14:20
av dereborn
basmartin skrev:Allt beror på vilket sound man vill ha. Att sätta två mickar framför trummorna med en och en halv meters mellenrum, en meter ifrån baskaggen, en meter från golvet, kan låta rätt trevligt. Om man har tur med lokalen.
+100.
Om jag bara hade två kanaler och var ute efter "skitig rockenroll" så skulle jag absolut göra så. Dessutom subkomprimera stenhårt i mix!
Postat: mån 07 feb 2011, 14:25
av TDHP
dereborn skrev:basmartin skrev:Allt beror på vilket sound man vill ha. Att sätta två mickar framför trummorna med en och en halv meters mellenrum, en meter ifrån baskaggen, en meter från golvet, kan låta rätt trevligt. Om man har tur med lokalen.
+100.
Om jag bara hade två kanaler och var ute efter "skitig rockenroll" så skulle jag absolut göra så. Dessutom subkomprimera stenhårt i mix!
Tappar man inte ALLT krisp i hihat och cymbaler då?
Postat: mån 07 feb 2011, 14:31
av dereborn
TDHP skrev:dereborn skrev:basmartin skrev:Allt beror på vilket sound man vill ha. Att sätta två mickar framför trummorna med en och en halv meters mellenrum, en meter ifrån baskaggen, en meter från golvet, kan låta rätt trevligt. Om man har tur med lokalen.
+100.
Om jag bara hade två kanaler och var ute efter "skitig rockenroll" så skulle jag absolut göra så. Dessutom subkomprimera stenhårt i mix!
Tappar man inte ALLT krisp i hihat och cymbaler då?
Närdå? Om man spelar in på det sättet eller om man subkomprimerar?
Postat: mån 07 feb 2011, 14:33
av Poncho
Mickar har vi ganska många av varierande slag. Både Shure SM-historier och ett set med trummickar. Men ju fler mickar desto meckigare och rörigare blir det att försöka sätta bra nivåer på mixerbordet.
Gillar Basmartins förslag med 2 mickar framför trummorna. Denna idé kan man ju kombinera med HirYoshimas förslag att lägga på extra kick och snare i efterhand. Kan ju tillämpas även med cowbell mm.
Dereborn, vad menas med att subkomprimera?
Postat: mån 07 feb 2011, 14:33
av dereborn
Förresten.... "Skitig rockenroll" // "krisp i OH"
Välj det ena ELLER det andra.

Postat: mån 07 feb 2011, 14:41
av basmartin
TDHP skrev:dereborn skrev:basmartin skrev:Allt beror på vilket sound man vill ha. Att sätta två mickar framför trummorna med en och en halv meters mellenrum, en meter ifrån baskaggen, en meter från golvet, kan låta rätt trevligt. Om man har tur med lokalen.
+100.
Om jag bara hade två kanaler och var ute efter "skitig rockenroll" så skulle jag absolut göra så. Dessutom subkomprimera stenhårt i mix!
Tappar man inte ALLT krisp i hihat och cymbaler då?
Lite kanske, men i mitt tycke är det bättre att satsa på ett gött lofi-sound, när de ändå inte kan göra så mycket i efterhand. Blir ganska bra balans mellan cymbaler och trummor när man sätter mickarna framför trumsetet. Om man sedan ber trummisen att slå lite lösare på cymbalerna och hi-haten, så kan det bli riktigt bra.
Postat: mån 07 feb 2011, 14:41
av HirYoshima
dereborn skrev:Förresten.... "Skitig rockenroll" // "krisp i OH"
Välj det ena ELLER det andra.

haha! He's on a roll!
Postat: mån 07 feb 2011, 14:43
av dereborn
basmartin skrev:...Om man sedan ber trummisen att slå lite lösare på cymbalerna och hi-haten, så kan det bli riktigt bra.
Eller så subkompar man riktigt hårt....!
Postat: mån 07 feb 2011, 14:43
av basmartin
Poncho skrev:Mickar har vi ganska många av varierande slag. Både Shure SM-historier och ett set med trummickar. Men ju fler mickar desto meckigare och rörigare blir det att försöka sätta bra nivåer på mixerbordet.
Gillar Basmartins förslag med 2 mickar framför trummorna. Denna idé kan man ju kombinera med HirYoshimas förslag att lägga på extra kick och snare i efterhand. Kan ju tillämpas även med cowbell mm.
Dereborn, vad menas med att subkomprimera?
Vill ni ha mer fläsk i virvel och baskagge, så går det ju alltid att sample replace:a i efterhand, med hjälp av gate:ar.
Postat: mån 07 feb 2011, 14:46
av Poncho
basmartin skrev:Poncho skrev:Mickar har vi ganska många av varierande slag. Både Shure SM-historier och ett set med trummickar. Men ju fler mickar desto meckigare och rörigare blir det att försöka sätta bra nivåer på mixerbordet.
Gillar Basmartins förslag med 2 mickar framför trummorna. Denna idé kan man ju kombinera med HirYoshimas förslag att lägga på extra kick och snare i efterhand. Kan ju tillämpas även med cowbell mm.
Dereborn, vad menas med att subkomprimera?
Vill ni ha mer fläsk i virvel och baskagge, så går det ju alltid att sample replace:a i efterhand, med hjälp av gate:ar.
Kan du ta det där på svenska?

Postat: mån 07 feb 2011, 14:51
av TDHP
dereborn skrev:Förresten.... "Skitig rockenroll" // "krisp i OH"
Välj det ena ELLER det andra.

Jag är inte så förtjust i "blötlovikavanteövermickarna-inspelningar"!
Hellre möjlighet att filtrera än att försöka få fram nåt som inte finns!
Postat: mån 07 feb 2011, 14:52
av flagg
Finns en del tips om truminspelning på få kanaler i den här tråden:
Hur mickar man trummor som Beatles gjorde?
Bland annat den här i mitt tycke trevliga länken:
http://ronansrecordingshow.com/2009/12/ ... wo-inputs/
Postat: mån 07 feb 2011, 14:52
av dereborn
Poncho skrev:...
Dereborn, vad menas med att subkomprimera?
Du skickar signalen både direkt till L/R och till kompressorn, (t.ex. via en subgrupp-insert), ställer kompressorn riktigt hårt (man får mecka lite med attack- och releasetider tills det svänger...) och blandar sen i den skitiga, hårt komprimerade signalen tills det låter bra!
På det här sättet har man kvar attacken/transienterna (krispet?) i t.ex. trummor och blandar sen i skitigheten o allt som kommer mellan dessa.
Postat: mån 07 feb 2011, 14:54
av flagg
dereborn skrev:Dessutom subkomprimera stenhårt i mix!
Vad är subkomprimering och hur gör man? Plz tell.
EDIT: Haha, dereborn var snabbare, svaret finns ju redan här ovan.
Postat: mån 07 feb 2011, 14:56
av dereborn
TDHP skrev:dereborn skrev:Förresten.... "Skitig rockenroll" // "krisp i OH"
Välj det ena ELLER det andra.

Jag är inte så förtjust i "blötlovikavanteövermickarna-inspelningar"!
Hellre möjlighet att filtrera än att försöka få fram nåt som inte finns!
Subkomprimera mera!
Postat: mån 07 feb 2011, 14:57
av TDHP
dereborn skrev:TDHP skrev:dereborn skrev:Förresten.... "Skitig rockenroll" // "krisp i OH"
Välj det ena ELLER det andra.

Jag är inte så förtjust i "blötlovikavanteövermickarna-inspelningar"!
Hellre möjlighet att filtrera än att försöka få fram nåt som inte finns!
Subkomprimera mera!
Men man kan väl inte komprimera fram en frekvens som inte är inspelad?
Ska vara om man skapar den med en extra preamp eller nåt då?
Postat: mån 07 feb 2011, 14:59
av dereborn
Poncho skrev:basmartin skrev:Poncho skrev:Mickar har vi ganska många av varierande slag. Både Shure SM-historier och ett set med trummickar. Men ju fler mickar desto meckigare och rörigare blir det att försöka sätta bra nivåer på mixerbordet.
Gillar Basmartins förslag med 2 mickar framför trummorna. Denna idé kan man ju kombinera med HirYoshimas förslag att lägga på extra kick och snare i efterhand. Kan ju tillämpas även med cowbell mm.
Dereborn, vad menas med att subkomprimera?
Vill ni ha mer fläsk i virvel och baskagge, så går det ju alltid att sample replace:a i efterhand, med hjälp av gate:ar.
Kan du ta det där på svenska?

Om du tar det två inspelade kanalerna och eq:ar, komprimerar+gate:ar rätt så kan du få bara kick & snare att bli kvar. Adda detta på originalspåren, som du redan subkomprimerat lite läckert, så får du troligen ett asbra och fett sound!
Postat: mån 07 feb 2011, 15:00
av dereborn
TDHP skrev:dereborn skrev:TDHP skrev:dereborn skrev:Förresten.... "Skitig rockenroll" // "krisp i OH"
Välj det ena ELLER det andra.

Jag är inte så förtjust i "blötlovikavanteövermickarna-inspelningar"!
Hellre möjlighet att filtrera än att försöka få fram nåt som inte finns!
Subkomprimera mera!
Men man kan väl inte komprimera fram en frekvens som inte är inspelad?
Ska vara om man skapar den med en extra preamp eller nåt då?
Du får inte mindre krisp framför trummorna än ovanför.
Postat: mån 07 feb 2011, 15:01
av basmartin
Poncho skrev:basmartin skrev:Poncho skrev:Mickar har vi ganska många av varierande slag. Både Shure SM-historier och ett set med trummickar. Men ju fler mickar desto meckigare och rörigare blir det att försöka sätta bra nivåer på mixerbordet.
Gillar Basmartins förslag med 2 mickar framför trummorna. Denna idé kan man ju kombinera med HirYoshimas förslag att lägga på extra kick och snare i efterhand. Kan ju tillämpas även med cowbell mm.
Dereborn, vad menas med att subkomprimera?
Vill ni ha mer fläsk i virvel och baskagge, så går det ju alltid att sample replace:a i efterhand, med hjälp av gate:ar.
Kan du ta det där på svenska?

Gate:a trummorna, så att bara baskaggen hörs. Kan innebära att man får sidechain:a bort allt ovanför 100 hz, så att bara baskaggens attack kommer fram. Sedan gör man en MIDI-template av det och letar efter ett gött kaggeljud att feta upp det med.
För virveln, sidechain:a bort allt utom mellan t ec 200 hz och 700 hz, så bara virveln hörs...
Detta är ju inte helt nödvändigt, man har ju spelat in plattor i 80 år utan att det har behövts... Men om man vet hur man gör och vill få det lite fläskigare, så är det bara att testa. Vet man inte, så kanske det är lika bra att låta bli, eftersom det kan ta evigheter innan man får bort alla snedtriggningar. Men det ska gå!
Postat: mån 07 feb 2011, 15:05
av TDHP
dereborn skrev:TDHP skrev:dereborn skrev:TDHP skrev:dereborn skrev:Förresten.... "Skitig rockenroll" // "krisp i OH"
Välj det ena ELLER det andra.

Jag är inte så förtjust i "blötlovikavanteövermickarna-inspelningar"!
Hellre möjlighet att filtrera än att försöka få fram nåt som inte finns!
Subkomprimera mera!
Men man kan väl inte komprimera fram en frekvens som inte är inspelad?
Ska vara om man skapar den med en extra preamp eller nåt då?
Du får inte mindre krisp framför trummorna än ovanför.
Mjo...
Fast vi pratar kanske inte riktigt om samma sak.
Jag är nog ute efter ljudet när stocken träffar cymbalen eller skinnet.
Samma grej som plektrumljudet på basen typ!
(Slasket om man vill!)
Har man bara ljudet som kommer UNDER trummorna och cymbalerna så brukar man tappa det där andra tycker jag.
Postat: mån 07 feb 2011, 15:06
av dereborn
TDHP skrev:dereborn skrev:TDHP skrev:dereborn skrev:TDHP skrev:dereborn skrev:Förresten.... "Skitig rockenroll" // "krisp i OH"
Välj det ena ELLER det andra.

Jag är inte så förtjust i "blötlovikavanteövermickarna-inspelningar"!
Hellre möjlighet att filtrera än att försöka få fram nåt som inte finns!
Subkomprimera mera!
Men man kan väl inte komprimera fram en frekvens som inte är inspelad?
Ska vara om man skapar den med en extra preamp eller nåt då?
Du får inte mindre krisp framför trummorna än ovanför.
Mjo...
Fast vi pratar kanske inte riktigt om samma sak.
Jag är nog ute efter ljudet när stocken träffar cymbalen eller skinnet.
Samma grej som plektrumljudet på basen typ!
(Slasket om man vill!)
Har man bara ljudet som kommer UNDER trummorna och cymbalerna så brukar man tappa det där andra tycker jag.
Inte under.
Framför.