Teknikkväll med ljudteknikerföreningen.....
Postat: tis 08 mar 2011, 19:55
Vart på teknikkväll med ljudteknikerföreningen (SSES) där jag är medlem igår kväll. Vi vart inbjudna av Neumann/Sennheiser för att ta del av lite nyheter och träffen hölls på gamla Soundtrade-studion/SAE. Det som avhandlades var information om nya direktiv gällande trådlös utrustning, digitala mikrofoner, ett par DYRA Sennheiser hörlurar och dom nya Neumann-högtalarna.
Trådlöst: 800 MHz-bandet har sålts och får inte längre användas till trådlösa mikrofoner/sändare etc efter att Post och Telestyrelsen sålt dessa frekvenser för två miljarder svenska kronor. Vad som kommer hända om man fortsätter använda sina gamla trådlösa system som ligger på dessa frekvenser vet man inte i dagsläget men om nu en privat aktör betalat två miljarder för detta kan man nog ge sig faan på att dom kommer protestera om någon stör ut deras frekvenser. Vad ett eventuellt straff blir vid överträdelse vet man inte i dagsläget. Det återstår väl att se.
http://www.pts.se/sv/Nyheter/Pressmedde ... eddelande/
Det visades upp några digitala Neumann-mikrofoner.
http://www.neumann.com/?lang=en&id=curr ... escription
http://www.neumann.com/?lang=en&id=curr ... escription
http://www.neumann.com/?lang=en&id=curr ... escription
Det finns definitivt fördelar med digitala mikrofoner och är det några som klarar av att konstruera digitala mikrofoner så är det Neumann men jag känner för min personliga del att jag kommer hålla mig till konventionella mickar. OM jag nu som helt ny i branschen skulle bygga upp en helt ny studio i dagsläget så skulle detta vara intressant och faktiskt billigare än att köpa på sig konventionella mikrofoner, mickpreampar och kompressorer. Men där jag är nu i livet och med den studio jag har känns det som otroligt bökigt att blanda digitala och analoga mickar. Det blir opraktiskt. Sen gillar jag hur mina mickar och outboards låter så det finns ingen orsak över huvudet taget att sälja av och byta system. Dom klassiska mickar som jag använder har funkat i otroligt många år nu och dom kommer funkar strålande bra även i framtiden. Men OM jag skulle byggt upp en helt ny studio helt från grunden så KANSKE detta hade varit ett alternativ. Men att blanda analoga och digitala mickar känns för omständigt. Jag har vare sig lust eller ork.....
Hörlurar. Sennheiser HD 800. Otroligt dyra pro lurar. Ca 12.000:-.
http://www.sennheiser.com/sennheiser/ho ... nes_500319
Lät egentligen snorbra men lite veka i basen pga öppen konstruktion. Tungdrivna så man behöver en bra hörlursförstärkare. Jag skulle aldrig någonsin ge dessa till någon musiker i studion att använda vid inspelning då dom läcker rejält och man kan nog ge sig faan på att någon skulle tappa dom i backen eller ha sönder dom och då blir det inte direkt billigt. Men som referenslur när man sitter och mixar skulle det nog funka. Jag gillar inte över lag att mixa i lurar. Men dessa skulle kanske funka att kontrolllyssna i. Men priset är kanske LITE saftigt. Mer för audiofilerna tror jag. Bara sladden till dessa lurar kostar nog en rejäl slant. Och jag tror att det är allmänt känt vad jag tycker om dyra sladdar.....
Ska inte köpa några.
Sist den egentliga orsaken för träffen. Neumanns nya högtalare. För ett tag sedan köpte Neumann det tyska högtalarföretaget Klein & Hummel som under många år gjort högkvalitativa studiomonitorer. Lite intressant fakta är att K&H var det första företaget som tillverkade aktiva studiomonitorer. Någonsin. Neumann tog över samtliga K&H´s tekniker och har nu börjat konstruera och tillverka högtalare under namnet Neumann. Sennheiser är också inblandade och kommer ta över installationsdelen av K&H. Så installationshögtalarna kommer det stå Sennheiser på och studiomonitorerna kommer det stå Neumann på. Konstrueras i Tyskland men byggs på Irland i en helt ny fabrik. K&H gjorde helt fantastiska högtalare men då det var ett litet företag med begränsad försäljnings- och marknadsföringsorganisation så såldes det ganska få högtalare utanför Tyskland. Detta hoppas man genom namnbytet och Neumanns betydligt mer inarbetade organisation kunna råda bot på. Den första högtalarmodellen som kommit ut på marknaden och som vi lyssnade på igår var KH 120 A. Dom hade kopplat upp ett 5:1-system i Soundtrade-studions kontrollrum och förutom KH 120 A-högtalarna fanns det också med en aktiv bas-låda som heter O 800. Inbyggd delning och gjord så att man kan köra den i ett 7:1/5:1 eller stereo-system om man vill. Hur lät det då? Snorbra. Otroligt ärliga lådor. Små och rejält headroom. Lät väldigt, väldigt bra. Jag skulle nog dock inte köra dom utan baslåda personligen. Låga frekvenser på lite för hög volym gjorde att slutsteget i högtalarna peak:ade. Och då var det inte direkt ljudstarkt. Man ska se dom som närfälts referensmonitorer. Baslådan skulle nog i mitt fall vara ett definitivt måste och när man körde den tillsammans med KH 120 A-lådorna delat lät det bra och tillräckligt starkt. Men dom är för små för att använda om man tex ska spela in trummor och vill känna lite tryck i en bastrumma. Men bättre högtalare att mixa i får man nog faktiskt leta efter. Väldigt intressant. Baslådan ligger någonstans runt 12´:- om jag inte minns helt fel och KH 120 A-lådorna ligger på ca 6´:- styck. Det kommer fler och större högtalarmodeller framöver.
http://www.neumann-kh-line.com/neumann- ... ors_KH120A
http://www.kh120.neumann.com/index.htm
Några bilder från tillställningen ifråga....

Soundtrade´s kontrollrum. Skojjigt att komma på återbesök. Har inte varit där på över 10 år då jag var där och spelade in senast.

Rejält Neve bord.


Så här ser lådorna ut framifrån. Lysande Neumann-logga som blir röd om man överbelastar slutsteget. Snyggt.

Baksidan. Man kan optimera lådorna efter rummet där dom står genom att dämpa frekvenserna med x antal dB i tre band.
Trevlig kväll med föredragshållare, provlyssning, mackor och pilsner. Det var givetvis inriktat på Sennheiser och Neumann då det var dessa företag som bjöd in men mycket lärorikt och dom som pratade om produkterna i fråga var öppensinnade och väldigt kunniga och kompetenta. Det som gjort dessa och andra företag i ljudbranschen framgångsrika är att dom faktiskt lyssnar på vad användarna tycker och har behov av. Och det märks. Givande diskussioner. Lärorikt.
MVH//Jan
Trådlöst: 800 MHz-bandet har sålts och får inte längre användas till trådlösa mikrofoner/sändare etc efter att Post och Telestyrelsen sålt dessa frekvenser för två miljarder svenska kronor. Vad som kommer hända om man fortsätter använda sina gamla trådlösa system som ligger på dessa frekvenser vet man inte i dagsläget men om nu en privat aktör betalat två miljarder för detta kan man nog ge sig faan på att dom kommer protestera om någon stör ut deras frekvenser. Vad ett eventuellt straff blir vid överträdelse vet man inte i dagsläget. Det återstår väl att se.
http://www.pts.se/sv/Nyheter/Pressmedde ... eddelande/
Det visades upp några digitala Neumann-mikrofoner.
http://www.neumann.com/?lang=en&id=curr ... escription
http://www.neumann.com/?lang=en&id=curr ... escription
http://www.neumann.com/?lang=en&id=curr ... escription
Det finns definitivt fördelar med digitala mikrofoner och är det några som klarar av att konstruera digitala mikrofoner så är det Neumann men jag känner för min personliga del att jag kommer hålla mig till konventionella mickar. OM jag nu som helt ny i branschen skulle bygga upp en helt ny studio i dagsläget så skulle detta vara intressant och faktiskt billigare än att köpa på sig konventionella mikrofoner, mickpreampar och kompressorer. Men där jag är nu i livet och med den studio jag har känns det som otroligt bökigt att blanda digitala och analoga mickar. Det blir opraktiskt. Sen gillar jag hur mina mickar och outboards låter så det finns ingen orsak över huvudet taget att sälja av och byta system. Dom klassiska mickar som jag använder har funkat i otroligt många år nu och dom kommer funkar strålande bra även i framtiden. Men OM jag skulle byggt upp en helt ny studio helt från grunden så KANSKE detta hade varit ett alternativ. Men att blanda analoga och digitala mickar känns för omständigt. Jag har vare sig lust eller ork.....
Hörlurar. Sennheiser HD 800. Otroligt dyra pro lurar. Ca 12.000:-.
http://www.sennheiser.com/sennheiser/ho ... nes_500319
Lät egentligen snorbra men lite veka i basen pga öppen konstruktion. Tungdrivna så man behöver en bra hörlursförstärkare. Jag skulle aldrig någonsin ge dessa till någon musiker i studion att använda vid inspelning då dom läcker rejält och man kan nog ge sig faan på att någon skulle tappa dom i backen eller ha sönder dom och då blir det inte direkt billigt. Men som referenslur när man sitter och mixar skulle det nog funka. Jag gillar inte över lag att mixa i lurar. Men dessa skulle kanske funka att kontrolllyssna i. Men priset är kanske LITE saftigt. Mer för audiofilerna tror jag. Bara sladden till dessa lurar kostar nog en rejäl slant. Och jag tror att det är allmänt känt vad jag tycker om dyra sladdar.....

Sist den egentliga orsaken för träffen. Neumanns nya högtalare. För ett tag sedan köpte Neumann det tyska högtalarföretaget Klein & Hummel som under många år gjort högkvalitativa studiomonitorer. Lite intressant fakta är att K&H var det första företaget som tillverkade aktiva studiomonitorer. Någonsin. Neumann tog över samtliga K&H´s tekniker och har nu börjat konstruera och tillverka högtalare under namnet Neumann. Sennheiser är också inblandade och kommer ta över installationsdelen av K&H. Så installationshögtalarna kommer det stå Sennheiser på och studiomonitorerna kommer det stå Neumann på. Konstrueras i Tyskland men byggs på Irland i en helt ny fabrik. K&H gjorde helt fantastiska högtalare men då det var ett litet företag med begränsad försäljnings- och marknadsföringsorganisation så såldes det ganska få högtalare utanför Tyskland. Detta hoppas man genom namnbytet och Neumanns betydligt mer inarbetade organisation kunna råda bot på. Den första högtalarmodellen som kommit ut på marknaden och som vi lyssnade på igår var KH 120 A. Dom hade kopplat upp ett 5:1-system i Soundtrade-studions kontrollrum och förutom KH 120 A-högtalarna fanns det också med en aktiv bas-låda som heter O 800. Inbyggd delning och gjord så att man kan köra den i ett 7:1/5:1 eller stereo-system om man vill. Hur lät det då? Snorbra. Otroligt ärliga lådor. Små och rejält headroom. Lät väldigt, väldigt bra. Jag skulle nog dock inte köra dom utan baslåda personligen. Låga frekvenser på lite för hög volym gjorde att slutsteget i högtalarna peak:ade. Och då var det inte direkt ljudstarkt. Man ska se dom som närfälts referensmonitorer. Baslådan skulle nog i mitt fall vara ett definitivt måste och när man körde den tillsammans med KH 120 A-lådorna delat lät det bra och tillräckligt starkt. Men dom är för små för att använda om man tex ska spela in trummor och vill känna lite tryck i en bastrumma. Men bättre högtalare att mixa i får man nog faktiskt leta efter. Väldigt intressant. Baslådan ligger någonstans runt 12´:- om jag inte minns helt fel och KH 120 A-lådorna ligger på ca 6´:- styck. Det kommer fler och större högtalarmodeller framöver.
http://www.neumann-kh-line.com/neumann- ... ors_KH120A
http://www.kh120.neumann.com/index.htm
Några bilder från tillställningen ifråga....

Soundtrade´s kontrollrum. Skojjigt att komma på återbesök. Har inte varit där på över 10 år då jag var där och spelade in senast.

Rejält Neve bord.


Så här ser lådorna ut framifrån. Lysande Neumann-logga som blir röd om man överbelastar slutsteget. Snyggt.

Baksidan. Man kan optimera lådorna efter rummet där dom står genom att dämpa frekvenserna med x antal dB i tre band.
Trevlig kväll med föredragshållare, provlyssning, mackor och pilsner. Det var givetvis inriktat på Sennheiser och Neumann då det var dessa företag som bjöd in men mycket lärorikt och dom som pratade om produkterna i fråga var öppensinnade och väldigt kunniga och kompetenta. Det som gjort dessa och andra företag i ljudbranschen framgångsrika är att dom faktiskt lyssnar på vad användarna tycker och har behov av. Och det märks. Givande diskussioner. Lärorikt.
MVH//Jan