Mixning
- Jimfosho
- Medlem
Mixning
Tjo!
Är ute efter ett program där jag kan mixa och spela in med min toneport UX1.
Har nämnligen varit i studion och fått det råamaterialet, hade varit skoj att leka lite själv med det. Så letar efter ett program som kan hjälpa mig med det!
Tackar för tips!
Är ute efter ett program där jag kan mixa och spela in med min toneport UX1.
Har nämnligen varit i studion och fått det råamaterialet, hade varit skoj att leka lite själv med det. Så letar efter ett program som kan hjälpa mig med det!
Tackar för tips!
- Jan Hellman
- VIP medlem
- Jimfosho
- Medlem
- a-row
- Medlem+
Gratis: http://audacity.sourceforge.net/?lang=sv (PC, OSX, Linux) och
http://ardour.org/ (linux, OSX)
Billig: http://www.reaper.fm/
Normalpris: Cubase och Protools för PC och Mac.
Logic mac
http://ardour.org/ (linux, OSX)
Billig: http://www.reaper.fm/
Normalpris: Cubase och Protools för PC och Mac.
Logic mac
Fender Jazz 02 MIM,Music Man Stingray 97, Squier VM Precision 07
- Simon Andersson
- Medlem++
- Jimfosho
- Medlem
- Jan Hellman
- VIP medlem
Jag är ju Mac snubbe och har tyvärr inte helt 100 koll på PC nu för tiden men förutom det som nämnts hittills finns också Propellerhead´s Record.
http://www.propellerheads.se/products/record/
Listat på 2,500:-. Det man ska tänka på är lite hur viktigt det är att vara kompatibel med andra. Record är inte speciellt vanligt att folk kör på än även om Propellerhead är en etablerad tillverkare. Men det är en ny produkt. Det vanligaste inspelningsprogrammet till PC är Cubase. Så om man vill vara kompatibel med så många som möjligt är det Cubase som gäller. Audacity, Reaper och en del andra billiga/gratis program är ganska begränsade. Om inte pengarna är det primära så skulle jag nästan föreslå Cubase. Det är inte det billigaste men det är genomarbetat och många använder programmet. Om inte kompabilitet är det viktigaste skulle jag själv snegla lite på Propellerheads Record. Mycket för att det är en svensk produkt, Propellerhead-snubbarna är duktiga och det är ett välrenumerat företag som vet vad dom håller på med. Långsiktigt tror jag säkert att det blir ett strålande program som nog klarar av att ge Cubase en match. Programmet är nu uppe i version 1,5 så det är inte sprillans heller. Dom har fått bort barnsjukdomarna av vad jag hört. Har som sagt inte testat det själv men jag tycker att det är ett intressant alternativ till Cubase. Jag skulle personligen säga följande om det får kosta några kronor:
1. Cubase.
2. Propellerhead Record.
3. Nå´t gratisalternativ men då bara för att kunna testa lite. Gratisprogrammen är aldrig ett långsiktigt gångbart alternativ. Åtminstone inte om man har högre ambitioner än att bara leka..... Audacity är nog det jag skulle ladda ner i så fall.
Sen följer väl Ableton Live med när man köper Lin6 ljudkort vanligtvis? Det är definitivt inte helkass. Kan nog vara värt att titta lite på innan du lägger pengar på något annat.
//J
http://www.propellerheads.se/products/record/
Listat på 2,500:-. Det man ska tänka på är lite hur viktigt det är att vara kompatibel med andra. Record är inte speciellt vanligt att folk kör på än även om Propellerhead är en etablerad tillverkare. Men det är en ny produkt. Det vanligaste inspelningsprogrammet till PC är Cubase. Så om man vill vara kompatibel med så många som möjligt är det Cubase som gäller. Audacity, Reaper och en del andra billiga/gratis program är ganska begränsade. Om inte pengarna är det primära så skulle jag nästan föreslå Cubase. Det är inte det billigaste men det är genomarbetat och många använder programmet. Om inte kompabilitet är det viktigaste skulle jag själv snegla lite på Propellerheads Record. Mycket för att det är en svensk produkt, Propellerhead-snubbarna är duktiga och det är ett välrenumerat företag som vet vad dom håller på med. Långsiktigt tror jag säkert att det blir ett strålande program som nog klarar av att ge Cubase en match. Programmet är nu uppe i version 1,5 så det är inte sprillans heller. Dom har fått bort barnsjukdomarna av vad jag hört. Har som sagt inte testat det själv men jag tycker att det är ett intressant alternativ till Cubase. Jag skulle personligen säga följande om det får kosta några kronor:
1. Cubase.
2. Propellerhead Record.
3. Nå´t gratisalternativ men då bara för att kunna testa lite. Gratisprogrammen är aldrig ett långsiktigt gångbart alternativ. Åtminstone inte om man har högre ambitioner än att bara leka..... Audacity är nog det jag skulle ladda ner i så fall.
Sen följer väl Ableton Live med när man köper Lin6 ljudkort vanligtvis? Det är definitivt inte helkass. Kan nog vara värt att titta lite på innan du lägger pengar på något annat.
//J
- Jimfosho
- Medlem
Suveränt inlägg som gav mig lite perspektiv!
Jag gillade inte Ableton, varför kan jag faktiskt inte säga. Föll väl mig inte i smaken antagligen.
Sen är jag inne på Cubase, då jag får råmaterial från en studio och mixar osv. så hade det varit bra med så mycket kompatiblitet som möjligt.
Ska nog börja att kolla på Audacity bara mest för att testa mig fram, sen får det nog bli Cubase. Om jag inte uppgraderar mig till en mac inom en snart framtid dvs.
Tack för svaren, hjälpte mig enormt i mitt val
Jag gillade inte Ableton, varför kan jag faktiskt inte säga. Föll väl mig inte i smaken antagligen.
Sen är jag inne på Cubase, då jag får råmaterial från en studio och mixar osv. så hade det varit bra med så mycket kompatiblitet som möjligt.
Ska nog börja att kolla på Audacity bara mest för att testa mig fram, sen får det nog bli Cubase. Om jag inte uppgraderar mig till en mac inom en snart framtid dvs.

- Jan Hellman
- VIP medlem
OM du funderar på att gå över till Mac så vänta lite med att skaffa programvaror. Ditt ljudkort funkar till båda plattformarna och nu finns i och för sig Cubase för Mac också så en crossgrade finns säkert tillgänglig men det verkar inte som att det går så bra för Cubase för Mac. Ingen använder det. Logic och Protools är så inarbetade på Mac och det är nog svårare att slå sig in här än att slå sig in på PC med ett inspelningsprogram tror jag. Man måste komma med en grymt genomarbetad produkt för att kunna konkurrera med Logic Express/Studio eller Protools. Framförallt nu då Protools släppt hårdvarulåset på sina programvaror blir det än svårare. Jag hyser större förhoppningar om att Propellerhead lyckas få in en fot inom PC-segmentet med Record än att Steinberg lyckas med Cubase på Mac.Jimfosho skrev:Suveränt inlägg som gav mig lite perspektiv!
Alltid kul att hjälpa till. Allt gott och med all respekt.
MVH//Jan
- Assar
- Medlem+
Record är bra skit. I kombination med Reason är det suveränt, enligt min uppffattning. Inte särskilt CPU-krävande och snabbt att komma igång med.
Jag har länge kört Cubase och Reason, och det blir lite väl komplext att köra två program synkade med ReWire. Det funkar bra men är komplicerat att sätta upp om man vill ha flexibla mixningsmöjligheter.
Den dan Record får midi-ut och VST-interface så ser jag inget behov av Cubase.
Jag har länge kört Cubase och Reason, och det blir lite väl komplext att köra två program synkade med ReWire. Det funkar bra men är komplicerat att sätta upp om man vill ha flexibla mixningsmöjligheter.
Den dan Record får midi-ut och VST-interface så ser jag inget behov av Cubase.