Sida 1 av 1

Uppmickningsinspiration

Postat: mån 04 apr 2011, 20:36
av fisk
Ja, ge mig lite inspiration :)
Ska spela in bas, inte spela själv, åt några vänner nu i veckan och det är ju alltid kul att höra hur andra tänker och jobbar med uppmickning av basstärkare.

Det som ska spelas in är pop/rock och jag kommer nog att försöka sikta på ett ganska snällt ljud men med en smula grus.
Kommer använda min VBA400 med VBC4x12 och min MicroBassII för ren line-signal.

Rummet är ganska ok, har inte upplevt några problem med det men det är ganska platt och tråkigt så jag brukar inte spela in så mycket av rummet.

Mickarna jag har att tillgå är ett gäng 421:or, några halvskapliga bandmickar, en mycket trevlig MicrotechGefel (konding, kommer inte ihåg modell) och några Brüel & Kjær kondingar som är jävligt trevliga i rätt sammanhang.

Så, jag har mina tankar och ideér men vill som sagt gärna få förslag för att kanske få lite nya tankesätt:)

Postat: mån 04 apr 2011, 23:39
av Jan Hellman
Tjenare. Du har bra mickar för ändamålet men jag skulle inte använda Brüel & Kjær-mickarna till detta. Vet inte vilka Brüel & Kjær-mickar du har men många av deras egna modeller är mer lämpade som mätmikrofoner. Alternativt att spela in akustisk musik/kör/flygel etc. Inte basförstärkare. På tok för transparenta. Jag skulle nog av det du har närmicka med en 421:a och testa lite olika placeringar och sätta Gefell-kondingen en bit ifrån. Vore kul att veta vilken Gefell det är du har. Att dra en line via en MicroBass II funkar. Skit i att använda filtren utan kör den som en ren line-box. Om inte 421:an funkar så testa med en bandmikrofon. Även detta beroende lite på vilka det är du har men var noga med att kolla fantommatningen så att du inte bränner bandet men det där kan du säkert. Bandmickar kan funka strålande på basförstärkare. Men över lag skulle jag nog ta några minuter och testa lite olika mikrofonplaceringar och börja med 421:an som närmick. Den är billigare att ha sönder och låter ofta bra beroende lite på vilket ljud man är ute efter.

//J

Postat: tis 05 apr 2011, 00:38
av MartinB
försiktigt med bandmikrofonen bara, sätter du de platt mot stärkaren och krämar på lite kan de paja.

Postat: tis 05 apr 2011, 00:58
av fisk
Tackar! Har koll på hur jag ska föra mig med bandmickar så det ska nog gå fint :)

Jo, Brüel mickarna är lite speciella och passar väl precis som du säger bäst på akustiska instrument, har lyckats bra med kontra+Brüel tex.

Annars är det väl ungefär vad jag tänkt, närmicka med 421 och avståndsmicka med Gefel och sedan möjligen komplettera med bandmick och ren line via MBII...

Postat: tis 05 apr 2011, 06:06
av Jan Hellman
psykopatsak skrev:försiktigt med bandmikrofonen bara, sätter du de platt mot stärkaren och krämar på lite kan de paja.
Moderna bandmickar klarar rejält med ljudtryck vanligtvis. Så det beror sig på lite. Är det en äldre bandmikrofon så ska man ta det varligt. Fantommatning är det värre med. En tekniker som hyrde in sig i studion brände banden på båda mina Royer mickar. Dom pallar precis hur mycket ljudtryck som helst dock. Coles mickarna är väldigt känsliga för vind/blåst men även dom klarar hyffsat med med ljudtryck. Dubbla puffskydd är en bra liten säkerhetsåtgärd.

Postat: tis 05 apr 2011, 06:11
av Jan Hellman
fisk skrev:Tackar! Har koll på hur jag ska föra mig med bandmickar så det ska nog gå fint :)

Jo, Brüel mickarna är lite speciella och passar väl precis som du säger bäst på akustiska instrument, har lyckats bra med kontra+Brüel tex.

Annars är det väl ungefär vad jag tänkt, närmicka med 421 och avståndsmicka med Gefel och sedan möjligen komplettera med bandmick och ren line via MBII...
Att köra tre mickar + line på en basförstärkare känns lite overkill för min del. Jag skulle personligen nöja mig med två + line. Eller en + line. Det vanligaste är att man kör på en närmick och att man blandar in lite av line-signalen. Det brukar funka bäst i en ljudbild. Så vidare man inte ska spela in ambient musik och vill ha mycket rumsljud....... Som sagt, det handlar egentligen helt om vad man ska spela in och hur man tänkt sig slutresultatet......

//J

Postat: ons 06 apr 2011, 11:13
av Kongo
Man lär så länge man lever. Trodde att en basstärkare skulle döda en bandmick direkt. Bra att veta, sugen på en i framtiden.

Postat: ons 06 apr 2011, 13:56
av Jan Hellman
Kongo skrev:Man lär så länge man lever. Trodde att en basstärkare skulle döda en bandmick direkt. Bra att veta, sugen på en i framtiden.
Äldre bandmickar och närmickning, ja. Moderna bandmickar, inte nödvändigtvis. Läs på om micken innan du använder den. Oftast är det mer vind/blåst som kan skada bandmickar nu för tiden. Och om man gör fel med fantommatningen. Ljudtryck i sig är inte nödvändigtvis alltid ett problem. En del använder puffskydd även när man mickar förstärkare med bandmickar. Beror sig lite på vilken mick det handlar om. Så läs på lite om dom bandmickar du har så att du vet.

MVH//Jan

Postat: ons 06 apr 2011, 14:53
av Kongo
JanTheWhite skrev:
Kongo skrev:Man lär så länge man lever. Trodde att en basstärkare skulle döda en bandmick direkt. Bra att veta, sugen på en i framtiden.
Äldre bandmickar och närmickning, ja. Moderna bandmickar, inte nödvändigtvis. Läs på om micken innan du använder den. Oftast är det mer vind/blåst som kan skada bandmickar nu för tiden. Och om man gör fel med fantommatningen. Ljudtryck i sig är inte nödvändigtvis alltid ett problem. En del använder puffskydd även när man mickar förstärkare med bandmickar. Beror sig lite på vilken mick det handlar om. Så läs på lite om dom bandmickar du har så att du vet.

MVH//Jan
Läste för ett tag sen om märket Oktava, är det något du känner till? Verkar som att det är bra mickar till billigt pris. Mina öron har nog inte lika höga krav som dina, så när jag väl köper bandmick lär det inte bli någon i de övre prisklasserna...

Postat: ons 06 apr 2011, 15:30
av Jan Hellman
Kongo skrev:
JanTheWhite skrev:
Kongo skrev:Man lär så länge man lever. Trodde att en basstärkare skulle döda en bandmick direkt. Bra att veta, sugen på en i framtiden.
Äldre bandmickar och närmickning, ja. Moderna bandmickar, inte nödvändigtvis. Läs på om micken innan du använder den. Oftast är det mer vind/blåst som kan skada bandmickar nu för tiden. Och om man gör fel med fantommatningen. Ljudtryck i sig är inte nödvändigtvis alltid ett problem. En del använder puffskydd även när man mickar förstärkare med bandmickar. Beror sig lite på vilken mick det handlar om. Så läs på lite om dom bandmickar du har så att du vet.

MVH//Jan
Läste för ett tag sen om märket Oktava, är det något du känner till? Verkar som att det är bra mickar till billigt pris. Mina öron har nog inte lika höga krav som dina, så när jag väl köper bandmick lär det inte bli någon i de övre prisklasserna...
Oktava-mickarna tillverkas i Ryssland. Strax söder om Moskva om jag inte missminner mig. Dom flesta modeller är prisvärda och låter bra för vad dom kostar av vad jag förstår. Fortfarande lite rysk design men jag tror att det var föregångaren till den modell som idag heter MK-219 som fanns i en hel del studios när Oktava´s mickar började säljas här i Sverige på 90-talet. Glömt bort modellbeteckningen men den använda jag en del och den var väldigt populär. Kallades "Ryssmicken" i folkmun. Jag har inte använt några Oktava-mickar på 12 - 15 år ca men då var dom bra. Till och med väldigt bra om man såg till vad dom kostade. Har tyvärr aldrig testat någon av Oktava´s bandmickar så jag kan tyvärr inte uttala mig.

Oktava var ett av dom märken som helt plötsligt ploppade upp på marknaden efter att muren revs. Ett annat av dessa märken var Microtech Gefell där Gefell var några rejäla snäpp bättre på alla sätt och vis i jämförelse och dom var Östeuropas top of the line-mickar under kalla krigets dagar. Av dom större tillverkarna så tror jag nästan att Oktava och Gefell är dom enda som fortfarande finns kvar och säljs om man frångår det faktum att Gefell nu åter igen tillhör Neumann och mikrofonerna tillverkas fortfarande i samma lokaler i forna Östtyskland strax utanför Berlin. Oktav har kvar fabriken i Ryssland och var under många år den största mikrofontillverkaren i öst. Inte den bästa dock. Men dom började tillverka mickar redan på 20-talet om jag inte minns fel. Jag har betydligt mycket bättre koll på Gefell. Intressant historia väl värd att läsa:

http://www.microtechgefell.de/index.php/en/history

Intressant att läsa hur det kunde gå till i forna Öst efter kriget....

//J

Postat: ons 06 apr 2011, 16:09
av Kongo
JanTheWhite skrev:
Kongo skrev:
JanTheWhite skrev:
Kongo skrev:Man lär så länge man lever. Trodde att en basstärkare skulle döda en bandmick direkt. Bra att veta, sugen på en i framtiden.
Äldre bandmickar och närmickning, ja. Moderna bandmickar, inte nödvändigtvis. Läs på om micken innan du använder den. Oftast är det mer vind/blåst som kan skada bandmickar nu för tiden. Och om man gör fel med fantommatningen. Ljudtryck i sig är inte nödvändigtvis alltid ett problem. En del använder puffskydd även när man mickar förstärkare med bandmickar. Beror sig lite på vilken mick det handlar om. Så läs på lite om dom bandmickar du har så att du vet.

MVH//Jan
Läste för ett tag sen om märket Oktava, är det något du känner till? Verkar som att det är bra mickar till billigt pris. Mina öron har nog inte lika höga krav som dina, så när jag väl köper bandmick lär det inte bli någon i de övre prisklasserna...
Oktava-mickarna tillverkas i Ryssland. Strax söder om Moskva om jag inte missminner mig. Dom flesta modeller är prisvärda och låter bra för vad dom kostar av vad jag förstår. Fortfarande lite rysk design men jag tror att det var föregångaren till den modell som idag heter MK-219 som fanns i en hel del studios när Oktava´s mickar började säljas här i Sverige på 90-talet. Glömt bort modellbeteckningen men den använda jag en del och den var väldigt populär. Kallades "Ryssmicken" i folkmun. Jag har inte använt några Oktava-mickar på 12 - 15 år ca men då var dom bra. Till och med väldigt bra om man såg till vad dom kostade. Har tyvärr aldrig testat någon av Oktava´s bandmickar så jag kan tyvärr inte uttala mig.

Oktava var ett av dom märken som helt plötsligt ploppade upp på marknaden efter att muren revs. Ett annat av dessa märken var Microtech Gefell där Gefell var några rejäla snäpp bättre på alla sätt och vis i jämförelse och dom var Östeuropas top of the line-mickar under kalla krigets dagar. Av dom större tillverkarna så tror jag nästan att Oktava och Gefell är dom enda som fortfarande finns kvar och säljs om man frångår det faktum att Gefell nu åter igen tillhör Neumann och mikrofonerna tillverkas fortfarande i samma lokaler i forna Östtyskland strax utanför Berlin. Oktav har kvar fabriken i Ryssland och var under många år den största mikrofontillverkaren i öst. Inte den bästa dock. Men dom började tillverka mickar redan på 20-talet om jag inte minns fel. Jag har betydligt mycket bättre koll på Gefell. Intressant historia väl värd att läsa:

http://www.microtechgefell.de/index.php/en/history

Intressant att läsa hur det kunde gå till i forna Öst efter kriget....

//J
Gefell låg visst en bra bit utanför min budget... Får nog bli en Oktava när den dagen kommer.

Postat: ons 06 apr 2011, 16:27
av Jan Hellman
Kongo skrev:
JanTheWhite skrev:
Kongo skrev:
JanTheWhite skrev:
Kongo skrev:Man lär så länge man lever. Trodde att en basstärkare skulle döda en bandmick direkt. Bra att veta, sugen på en i framtiden.
Äldre bandmickar och närmickning, ja. Moderna bandmickar, inte nödvändigtvis. Läs på om micken innan du använder den. Oftast är det mer vind/blåst som kan skada bandmickar nu för tiden. Och om man gör fel med fantommatningen. Ljudtryck i sig är inte nödvändigtvis alltid ett problem. En del använder puffskydd även när man mickar förstärkare med bandmickar. Beror sig lite på vilken mick det handlar om. Så läs på lite om dom bandmickar du har så att du vet.

MVH//Jan
Läste för ett tag sen om märket Oktava, är det något du känner till? Verkar som att det är bra mickar till billigt pris. Mina öron har nog inte lika höga krav som dina, så när jag väl köper bandmick lär det inte bli någon i de övre prisklasserna...
Oktava-mickarna tillverkas i Ryssland. Strax söder om Moskva om jag inte missminner mig. Dom flesta modeller är prisvärda och låter bra för vad dom kostar av vad jag förstår. Fortfarande lite rysk design men jag tror att det var föregångaren till den modell som idag heter MK-219 som fanns i en hel del studios när Oktava´s mickar började säljas här i Sverige på 90-talet. Glömt bort modellbeteckningen men den använda jag en del och den var väldigt populär. Kallades "Ryssmicken" i folkmun. Jag har inte använt några Oktava-mickar på 12 - 15 år ca men då var dom bra. Till och med väldigt bra om man såg till vad dom kostade. Har tyvärr aldrig testat någon av Oktava´s bandmickar så jag kan tyvärr inte uttala mig.

Oktava var ett av dom märken som helt plötsligt ploppade upp på marknaden efter att muren revs. Ett annat av dessa märken var Microtech Gefell där Gefell var några rejäla snäpp bättre på alla sätt och vis i jämförelse och dom var Östeuropas top of the line-mickar under kalla krigets dagar. Av dom större tillverkarna så tror jag nästan att Oktava och Gefell är dom enda som fortfarande finns kvar och säljs om man frångår det faktum att Gefell nu åter igen tillhör Neumann och mikrofonerna tillverkas fortfarande i samma lokaler i forna Östtyskland strax utanför Berlin. Oktav har kvar fabriken i Ryssland och var under många år den största mikrofontillverkaren i öst. Inte den bästa dock. Men dom började tillverka mickar redan på 20-talet om jag inte minns fel. Jag har betydligt mycket bättre koll på Gefell. Intressant historia väl värd att läsa:

http://www.microtechgefell.de/index.php/en/history

Intressant att läsa hur det kunde gå till i forna Öst efter kriget....

//J
Gefell låg visst en bra bit utanför min budget... Får nog bli en Oktava när den dagen kommer.
Det blir nog bra. Ryssarna kan bygga mickar. Och Gefell tillverkar inga bandmickar heller så valet blir enkelt. :)

//J

Postat: ons 06 apr 2011, 16:43
av Kongo
JanTheWhite skrev:
Det blir nog bra. Ryssarna kan bygga mickar. Och Gefell tillverkar inga bandmickar heller så valet blir enkelt. :)

//J
Haha, förklarar varför jag inte hittade dem på Thomann när jag tittade på bandmickar...

Postat: ons 06 apr 2011, 17:06
av Jan Hellman
Kongo skrev:
JanTheWhite skrev:
Det blir nog bra. Ryssarna kan bygga mickar. Och Gefell tillverkar inga bandmickar heller så valet blir enkelt. :)

//J
Haha, förklarar varför jag inte hittade dem på Thomann när jag tittade på bandmickar...
Precis. Dom existerar inte. Anledningen till att jag började skriva om Gefell var kopplingen till östeuropa och det kalla kriget. Borde kanske ha skrivit tidigare att dom inte tillverkar bandmickar. Jag var inte direkt tydlig där. Ursäkt. :)

Postat: tor 07 apr 2011, 09:44
av Kongo
JanTheWhite skrev:
Kongo skrev:
JanTheWhite skrev:
Det blir nog bra. Ryssarna kan bygga mickar. Och Gefell tillverkar inga bandmickar heller så valet blir enkelt. :)

//J
Haha, förklarar varför jag inte hittade dem på Thomann när jag tittade på bandmickar...
Precis. Dom existerar inte. Anledningen till att jag började skriva om Gefell var kopplingen till östeuropa och det kalla kriget. Borde kanske ha skrivit tidigare att dom inte tillverkar bandmickar. Jag var inte direkt tydlig där. Ursäkt. :)
Lugnt, de är ju ändå för dyra, hehe

Postat: tor 07 apr 2011, 13:01
av joachime
JanTheWhite skrev:
psykopatsak skrev:försiktigt med bandmikrofonen bara, sätter du de platt mot stärkaren och krämar på lite kan de paja.
Moderna bandmickar klarar rejält med ljudtryck vanligtvis.
Så även äldre bandmickar. Det är luftströmmar banden är känsliga mot, inte ljudtryck.
Fantommatning är det värre med. En tekniker som hyrde in sig i studion brände banden på båda mina Royer mickar.
Är du säker på att det var fantommatningen som pajade banden? Jag har fantommatat bandmickar vid ett flertal tillfälen (pga slarv) och aldrig skadat banden.
Däremot tappade jag en äldre B&O i golvet en gång. Bandet slaknade en aning, men det gick enkelt att åtgärda. Bara att späna upp bandet lite igen.
Dubbla puffskydd är en bra liten säkerhetsåtgärd.
Framför en bastrumma skadar det absolut inte med både bälten och hängslen. :tummenupp:

Postat: tor 07 apr 2011, 13:08
av joachime
Kongo skrev:Läste för ett tag sen om märket Oktava, är det något du känner till? Verkar som att det är bra mickar till billigt pris. Mina öron har nog inte lika höga krav som dina, så när jag väl köper bandmick lär det inte bli någon i de övre prisklasserna...
Jag har en Oktava ML-53. Funkar helt okej till stärkare och trummor. Inget jag gillar på sång eller akustiska stränginstrument. Har dock inte provat den på perkussion eller blåsinstrument ännu.

I prisklassen ovanför hittar du Shinybox som är betydligt mer allround. Har spelat in både sång och akustisk gitarr med gott resultat. Använde då en Lundahl-variant och en Cinemag. Skillnaden modellerna emellan är tjocklek på band och utgångstransformator.

Edit: Beyer tillverkar också bandmikrofoner i ungefär samma prisklass som Shinybox. Men dom skiljer sig rätt rejält från andra bandmikrofoner jag använt. De är skurna i botten för att användas som närmickar. Med t ex en Beyer M160 framför gitarrförstärkaren kan man få till ett genomträngande och ganska aggressivt ljud. Har även använt den på basförstärkare, men då som komplement till en fylligare mick.

Postat: tor 07 apr 2011, 14:10
av Kongo
joachime skrev:
Kongo skrev:Läste för ett tag sen om märket Oktava, är det något du känner till? Verkar som att det är bra mickar till billigt pris. Mina öron har nog inte lika höga krav som dina, så när jag väl köper bandmick lär det inte bli någon i de övre prisklasserna...
Jag har en Oktava ML-53. Funkar helt okej till stärkare och trummor. Inget jag gillar på sång eller akustiska stränginstrument. Har dock inte provat den på perkussion eller blåsinstrument ännu.

I prisklassen ovanför hittar du Shinybox som är betydligt mer allround. Har spelat in både sång och akustisk gitarr med gott resultat. Använde då en Lundahl-variant och en Cinemag. Skillnaden modellerna emellan är tjocklek på band och utgångstransformator.

Edit: Beyer tillverkar också bandmikrofoner i ungefär samma prisklass som Shinybox. Men dom skiljer sig rätt rejält från andra bandmikrofoner jag använt. De är skurna i botten för att användas som närmickar. Med t ex en Beyer M160 framför gitarrförstärkaren kan man få till ett genomträngande och ganska aggressivt ljud. Har även använt den på basförstärkare, men då som komplement till en fylligare mick.
Intressant. Fram tills den här tråden trodde jag att sång/akustiska instrument var det enda användningsområdet för en bandmick... På vilket sätt är den mindre bra till sång?

Postat: tor 07 apr 2011, 14:36
av joachime
Kongo skrev:Intressant. Fram tills den här tråden trodde jag att sång/akustiska instrument var det enda användningsområdet för en bandmick... På vilket sätt är den mindre bra till sång?
Oktava ML-53 har ett framträdande lågt mellanregister som jag tycker låter grumligt och lite tråkigt på sång och akustisk gitarr. Speciellt som det är två isntrument jag gärna vill ha närhet i och ju närmare du kommer med mikrofonen desto tydligare framträder puckeln i lägre mellanregister.

Generellt anävnder jag bandmikrofoner till rumsmickning och i situationer där jag vill fa fram basregistret eller tämja transientera i det höga registret. En tamburin genom en kondingmick kan låta distad i övre registret. Ibland får jag samma känsla som när man drar en gaffel mot en porslinstallrik. Då kan det vara skönt att vinkla bort micken, eller byta ut den mot en mikrofon som inte har samma fokus i det övre registret.

Sedan finns det bandmikrofoner som låter gamla och lofi. Bang Olufsen M5 är ett exempel. En stereomick med relativt mild basrespons, en puckel i mellanregistret och en dalande responskurva i det övre registret. Kul att laborera med som distansmick om man redan har ett cleant sound i närmickar.

Beyer M160 och M260 är ett kapitel för sig. Ovanligt stark respons i det övre registret för att vara bandmikrofoner, plus att dom är skurna i botten. Funkar bra till stärkare, sång och överhäng.

Postat: tor 07 apr 2011, 18:04
av fisk
Blev till slut så här:
421 rakt in mot mitten av ett element
421 ca 45* vinklad. Precis över den första 421:an
Hembyggd rör-konding, mycket mycket bra mick, en ca en meter från stärken
En ren line.

Håller med det Hellboy skrev tidigare om att det kan vara overkill med så mycket på en basstärk men jag tycker det blev schysst och antagligen slopar jag nån mick innan mix.