Mixa analogt, spela in i DAW
- Kongo
- Medlem+
Mixa analogt, spela in i DAW
Hur kan man gå tillväga? Detta ligger för mig långt in i framtiden, men jag kan fan inte släppa funderingarna på hur man ska lösa det...
<b>Diskant?</b>
Hagström IIB '66/'67, Fender Bassman 100T, Dynacord Eminent 60-nångång, Marshall JCM800 1580 1x18, pedaler, pedaler
En som är för att vara emot
Hagström IIB '66/'67, Fender Bassman 100T, Dynacord Eminent 60-nångång, Marshall JCM800 1580 1x18, pedaler, pedaler
- Jan Hellman
- VIP medlem
Re: Mixa analogt, spela in i DAW
Detta håller jag på med dagligen mer eller mindre. Jag spelar in digitalt (vanligtvis) och mixar antingen i mixerbordet (analogt) med outboards eller att jag mixar i datorn men använder bordet som summeringsmixer. Kan du specificera lite? Vad har du tänkt dig göra, vad har du för prylar och vilken nivå vill du lägga dig på? Detta intresserar mig en hel del, kan jag ju erkänna.Kongo skrev:Hur kan man gå tillväga? Detta ligger för mig långt in i framtiden, men jag kan fan inte släppa funderingarna på hur man ska lösa det...

Allt gott.
MVH//Jan
- Jan Hellman
- VIP medlem
Orsaken till att summera utanför datorn är att en dators mixbuss inte är speciellt bra. Får bättre separation och lite mer "skjut" i ljudet när man summera externt. Beror helt på hur petig man vill vara. Många summerar i datorerna men dom flesta som kör professionellt har en summeringsmixer. Och jag använder SSL bordet i studion som summeringsmixer. Grundtanken är att skicka så många kanaler som möjligt separerade via ljudkortet och sen summera till L/R stereo externt. Finns ganska mycket info om detta på nätet. Jag har A/B-testat och det blir faktiskt en rejäl skillnad. Om man tycker att skillnaden är värd pengarna och det extra arbetet är upp till var och en.fisk skrev:Janne: Är intresserad jag med så det vore kul om du kan berätta hur du gör och varför du summeringsmixar analogt när du mixat i datorn

- Kongo
- Medlem+
Det jag siktar på är ungefär det du beskriver! Jag tänker mig signalvägen: mickar->preamps/audiointerface/AD->DAW in, DAW->DA->analog mixer, outboardprylar osv. ut.JanTheWhite skrev:Detta håller jag på med dagligen mer eller mindre. Jag spelar in digitalt (vanligtvis) och mixar antingen i mixerbordet (analogt) med outboards eller att jag mixar i datorn men använder bordet som summeringsmixer. Kan du specificera lite? Vad har du tänkt dig göra, vad har du för prylar och vilken nivå vill du lägga dig på? Detta intresserar mig en hel del, kan jag ju erkänna.Kongo skrev:Hur kan man gå tillväga? Detta ligger för mig långt in i framtiden, men jag kan fan inte släppa funderingarna på hur man ska lösa det...
Allt gott.
MVH//Jan
För att utnyttja editeringsmöjligheterna i en DAW, men med allt det götta med analog mixning (lättöverskådligt, go känsla, möjligheter till prylbögeri).
Just nu är mina möjligheter till detta långt borta, har ingen mixer och bara en sleten "voice processor" som outboard. Använder en Tascam US-1641 som audio interface (8 xlr in, 6 balanserade tele in), så jag har lagom kanaler in, problemet är ut....
Det jag siktar på är en semi-pro-nivå, kanske någon gång spela in andra än mig själv, inte på svensktoppsnivå kanske, men tillräckligt bra för att man inte ska behöva skämmas. Mestadels vill jag bara ha en kul hobby och fri möjlighet att skapa riktigt bra musik för mig själv!
De stora funderingarna jag har gäller det fisk skriver,
Vad finns på marknaden, som har ett pris försvarbart att betala för ett icke-proffs? Lär behöva totalt 24 ut för att känna mig tillräckligt obegränsad. Vill minnas att du har skrivit något om chaining av FireWire-kort, hade kunnat tänka mig att köra på något sådant, då kan man ju bygga ut efter hand, men om det inte finns något med fler än 8 kanaler ut blir det kanske liiite dyrt... Eller?fisk skrev:Du behöver en AD/DA som har så många outputs som du har kanaler i projektet du ska mixa.
Har också funderat lite på ADAT-spelare, finns det några smarta lösningar där?
<b>Diskant?</b>
- joachime
- Medlem++
MOTU 24I/O. Är just 24 balanserade in/ut och en mjukvarumixer. Ingenting annat. Brukar gå relativt billigt på beggatmarknaden.Kongo skrev:Vad finns på marknaden, som har ett pris försvarbart att betala för ett icke-proffs? Lär behöva totalt 24 ut för att känna mig tillräckligt obegränsad. Vill minnas att du har skrivit något om chaining av FireWire-kort, hade kunnat tänka mig att köra på något sådant, då kan man ju bygga ut efter hand, men om det inte finns något med fler än 8 kanaler ut blir det kanske liiite dyrt... Eller?
Alesis har en hårddiskinspelare som heter HD24. Billigt sätt att skaffa 24 separata AD-/DA-omvandlare och spela in rätt på hårddisk. Redigeringsmöjligheterna är dock begränsade jämfört med ett musikprogram i dator.Har också funderat lite på ADAT-spelare, finns det några smarta lösningar där?
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
- Kongo
- Medlem+
MOTUn ser riktigt bra ut, verkar dock inte som att den funkar på Linux. Går iofs att lösa med en jäkla massa jobb, håller på att lära mig skriva drivrutiner.joachime skrev:MOTU 24I/O. Är just 24 balanserade in/ut och en mjukvarumixer. Ingenting annat. Brukar gå relativt billigt på beggatmarknaden.Kongo skrev:Vad finns på marknaden, som har ett pris försvarbart att betala för ett icke-proffs? Lär behöva totalt 24 ut för att känna mig tillräckligt obegränsad. Vill minnas att du har skrivit något om chaining av FireWire-kort, hade kunnat tänka mig att köra på något sådant, då kan man ju bygga ut efter hand, men om det inte finns något med fler än 8 kanaler ut blir det kanske liiite dyrt... Eller?
Alesis har en hårddiskinspelare som heter HD24. Billigt sätt att skaffa 24 separata AD-/DA-omvandlare och spela in rätt på hårddisk. Redigeringsmöjligheterna är dock begränsade jämfört med ett musikprogram i dator.Har också funderat lite på ADAT-spelare, finns det några smarta lösningar där?
Hur begränsad blir editeringen med hd-inspelning? Spelade in hos Carl Wikman i Uppsala för en massa år sen, om mitt minne inte helt sviker mig körde han på några stora hårdiskburkar, vill minnas att editeringsmöjligheterna där var tillräckliga.
<b>Diskant?</b>
- joachime
- Medlem++
Jag missade att det handlade om musikproduktion i linux. Ber om ursäkt.Kongo skrev:MOTUn ser riktigt bra ut, verkar dock inte som att den funkar på Linux. Går iofs att lösa med en jäkla massa jobb, håller på att lära mig skriva drivrutiner.
Det var längesedan jag satt med HD24 men vill minnas att det är struligt att till exempel justera klippning mot låtens tempo. Något som är en barnlek i de flesta musikprogram.Hur begränsad blir editeringen med hd-inspelning? Spelade in hos Carl Wikman i Uppsala för en massa år sen, om mitt minne inte helt sviker mig körde han på några stora hårdiskburkar, vill minnas att editeringsmöjligheterna där var tillräckliga.
Överföring mellan HD24 och dator är inte heller så smidig som den kunnat vara. Vill minnas att man överför ljudfiler via nätverksprotokoll. Så det kan ta sin tid om man har HD24 full av material.
Jobbar på Reason Studios
- Kongo
- Medlem+
Inte så konstigt, jag skrev nog inte det!joachime skrev:Jag missade att det handlade om musikproduktion i linux. Ber om ursäkt.Kongo skrev:MOTUn ser riktigt bra ut, verkar dock inte som att den funkar på Linux. Går iofs att lösa med en jäkla massa jobb, håller på att lära mig skriva drivrutiner.
Hm. Låter ju en smula kasst.joachime skrev:Det var längesedan jag satt med HD24 men vill minnas att det är struligt att till exempel justera klippning mot låtens tempo. Något som är en barnlek i de flesta musikprogram.Hur begränsad blir editeringen med hd-inspelning? Spelade in hos Carl Wikman i Uppsala för en massa år sen, om mitt minne inte helt sviker mig körde han på några stora hårdiskburkar, vill minnas att editeringsmöjligheterna där var tillräckliga.
Överföring mellan HD24 och dator är inte heller så smidig som den kunnat vara. Vill minnas att man överför ljudfiler via nätverksprotokoll. Så det kan ta sin tid om man har HD24 full av material.
<b>Diskant?</b>
- joachime
- Medlem++
Ett annat alternativ är att spela in på HD24 och sedan föra över materialet till valfritt DAW i linux via HD24tools för att redigera materialet. Sedan för du över materialet till HD24 igen och mixar via analogt mixerbord.
Jobbar på Reason Studios
- Kongo
- Medlem+
Ser bra ut. Har haft funderingar på något åt det hållet, spela in på hd, editera i dator, mixa från hd. Om man gör så, vad mixar man ner slutmixen på? In i datorn eller med en tredje pryl?joachime skrev:Ett annat alternativ är att spela in på HD24 och sedan föra över materialet till valfritt DAW i linux via HD24tools för att redigera materialet. Sedan för du över materialet till HD24 igen och mixar via analogt mixerbord.
Hittade den här: http://www.thomann.de/se/echo_audiofire_12.htm
Inte särskilt dyr, funkar med Linux, två sådana chainade = 24 kanaler.
<b>Diskant?</b>
- joachime
- Medlem++
Om man ser till att ha två kanaler över på HD24'an kan man mixa ned till dom. Och sedan plocka in det i datorn för mastring och vidare konvertering till mp3, cd osv.Kongo skrev:Har haft funderingar på något åt det hållet, spela in på hd, editera i dator, mixa från hd. Om man gör så, vad mixar man ner slutmixen på? In i datorn eller med en tredje pryl?
Om man har ett tvåkanals ljudkort kan man istället mixa ned direkt till dator.
Har ingen erfarenhet av Echo men funkar det att chaina två stycken kort i Linux är det säkert en bra lösning. På många sätt smidigare än att ha en HD24 som mellanstation.Hittade den här: http://www.thomann.de/se/echo_audiofire_12.htm
Jobbar på Reason Studios
- Kongo
- Medlem+
Bra fråga. Har inte tittat på tekniken bakom Firewire, så jag vet inte alls hur det funkar. Efter en snabb googling verkar det som att det går att få det att funka, men det kan vara struligt.joachime skrev:Har ingen erfarenhet av Echo men funkar det att chaina två stycken kort i Linux är det säkert en bra lösning. På många sätt smidigare än att ha en HD24 som mellanstation.Hittade den här: http://www.thomann.de/se/echo_audiofire_12.htm
<b>Diskant?</b>
- Kongo
- Medlem+
- Jan Hellman
- VIP medlem
Jag är rädd att min setup är ganska extrem....Kongo skrev:Janne! Hur har du kopplat? Vill minnas att du skrivit nånstans att du kör chainade firewire-kort?

Jag har en Studer A80 2´ 24-kanalsrullbandare med Dolby SR, Mac Pro med 8 kärnor som jag kör Logic 9 eller Protools 9 på och sen kör jag Apogee omvandlare. Symphony kort och dubbla AD-16x + dubbla DA-16x. Sen har jag ett 24-kanals Solid State Logic AWS900+ SE-bord och förutom det har jag en del outboards. Alltihop är ihopkopplat via bantam jackfält och ett gäng snabbkopplingar där jag kan skifta om jag ska spela in digitalt på datorn eller analogt till bandaren. Och jag kan jacka allt precis hur som helst åt alla håll och kanter. Här är en utrustningslista:
http://www.confidentmusic.com/Confident ... pment.html
Om man vill spela in digitalt och mixa helt analogt med outboards blir det lätt dyrt och komplicerat. Den "snikvariant" (som inte är så himla mycket "snik" egentligen) som jag själv oftast förespråkar är att spela in digitalt och sen mixa allt i datorn men köra ut allt på separata kanaler till en summeringsmixer. Man bör ha minst 16 kanaler ut. Då kan man köra ut 8 stereokanaler men det ultimata rent generellt är att summara så mycket som möjligt utanför datorn. Och välj inte den billigaste summeringsmixern. Den här är bra:
http://www.ams-neve.com/Products/Outboa ... /8816.aspx
Ett annat alternativ är att gå på SSL och ett XLogic rack. Då får man också fördelen av att kunna trycka in SSL´s i mycket branschstandard vad det gäller buss kompressorer. Den är bra på riktigt och sitter även i mitt bord.
http://mixonline.com/news/headline/ssl- ... ut-041207/
http://www.solid-state-logic.com/music/xlogic%20x-rack/
Neve 8816 går på runt 25´:- men jag vet tyvärr inte vad SSL´s motsvarighet med buss kompressorn går lös på. Misstänker att det blir dyrare. Till och med ganska ordentligt mycket dyrare.
Jag förespråkar nog faktiskt hellre en BRA summeringsmixer och ett BRA ljudkort och att mixa i datorn nu för tiden än att skaffa en mindre bra mixer och billigare outboards. Allt beror egentligen helt på vad man vill kunna göra och vilken nivå man vill lägga sig på. Om man funderar på att bygga en studio och spela in en hel uppsjö kanaler samtidigt ställer det givetvis högre krav på utrustning och det krävs mer prylar än om man kanske vill kunna spela in 8 kanaler samtidigt hemma och mixa. I det sista exemplet räcker det oftast med att komplettera med några bra mickpreamparn några line-boxar och några bra mickar sen är det bara att tuta och köra.
En av dom saker som jag själv nästan tycker är svårast är akustik och högtalare. Visst, man kan lära sig sitt rum och få bra resultat utan akustikbehandling men det är faan så mycket lättare om man sitter i ett väl avvägt rum. Och högtalare är ett kapitel för sig. Jag har tre olika lyssningssystem i min studio och jag ska försöka byta ut det ena av dom mot någonting annat när ekonomin tillåter. Ett par av mina lyssningshögtalare låter riktigt illa och det är tanken också. Jag vill kunna få lite koll på hur det låter hemma hos folk i deras oftast inte allt för bra anläggningar. Så dom ska jag inte byta ut.

Jag har en polare i USA som bestämt sig för att köra allt analogt i sin studio och han har rotat runt och köpt upp sig på gamla prylar nu i tio år som håller väldigt hög kvalitet. Han har helt slopat det digitala. Nackdelen med detta är att man måste vara intresserad av elektronik och helst kunna fixa lite själv om prylarna går sönder. Finns inte en dator i hans studio.
Hur som, man måste ta lite jobbiga beslut i början. Vilken nivå vill man lägga sig på, tänker man sig att bygga upp en hel studio eller ska man vara hemma och mer kunna göra bra inspelningar och mixa men kanske inte behöva spela in 24 kanaler samtidigt. Är det mer högkvalitativa heminspelningar som är i fokus skulle jag satsa på en bra dator och bra ljudkort med tillräckligt många utgångar, mickar så att man klarar sig, några bra mick preampar, bra högtalare, någon form av hörlurslyssning och en BRA summeringsmixer. Man slipper mycket strul som analog inspelning innebär, det låter bra och man får fördelarna vad det gäller automation etc när man mixar i datorn. Men sen summerar man analogt. Summeringen är viktig känner jag. Den senaste investeringen jag gjorde var Universal Audio UAD-kort. Processorkort i datorn och UA´s egna pluggar. Deras nya bandkompressionsplugg är helt FANTASTISK!
http://www.uaudio.com/store/special-pro ... order.html
Den gör faktiskt att jag inte har någon större lust att spela in analogt. Så illa är det.
Långt inlägg. Förlåt. Nu måste jag jobba vidare.
- Kongo
- Medlem+
Håller faktiskt på just nu med en driver till Tascam:en. Lite lurigt, men det börjar klarna, och nu ser det inte lika oöverstigligt ut längre, så länge man har något att utgå från. Vad jag har förstått så är dessutom Firewire snällare mot Linux än USB, har för mig att det finns en tydligare standard på kommunikationsprotokoll.JanTheWhite skrev:Jag är rädd att min setup är ganska extrem....Kongo skrev:Janne! Hur har du kopplat? Vill minnas att du skrivit nånstans att du kör chainade firewire-kort?Och jag kör Mac. Linux gör det något mer komplicerat då det finns mer begränsat med prylar som funkar till. Åtminstone utan att man själv skriver drivisar. Sen är det väl inte alla programvaror som funkar heller av vad jag förstår.
Sjukt kul att läsa, så långt kommer jag inte att gå, om jag inte vinner på lotto... Å andra sidan har jag mycket liv kvar innan liemannen knackar på, så man vet aldrig! Både jag och min flickvän prioriterar musik-prylar över allt annat som folk lägger pengar på (tv, bil, chartersemester osv).JanTheWhite skrev: ...prylar!...
Hemmainspelning (med band) av hög(eller snarare tillräcklig) kvalité är det jag är ute efter. Sen är jag också av den åsikten att teknikertalang smäller högre än prylar, och min talang är inte större än att jag än så länge kan nöja mig med prylar en bra bit under 20k-strecket...JanTheWhite skrev: Hur som, man måste ta lite jobbiga beslut i början. Vilken nivå vill man lägga sig på, tänker man sig att bygga upp en hel studio eller ska man vara hemma och mer kunna göra bra inspelningar och mixa men kanske inte behöva spela in 24 kanaler samtidigt. Är det mer högkvalitativa heminspelningar som är i fokus skulle jag satsa på en bra dator och bra ljudkort med tillräckligt många utgångar, mickar så att man klarar sig, några bra mick preampar, bra högtalare, någon form av hörlurslyssning och en BRA summeringsmixer. Man slipper mycket strul som analog inspelning innebär, det låter bra och man får fördelarna vad det gäller automation etc när man mixar i datorn. Men sen summerar man analogt. Summeringen är viktig känner jag. Den senaste investeringen jag gjorde var Universal Audio UAD-kort. Processorkort i datorn och UA´s egna pluggar. Deras nya bandkompressionsplugg är helt FANTASTISK!
Det är just utgångar från datorn som vållar mig huvudbry, jag vill verkligen mixa analogt. Det var så de första inspelningarna jag var med om gick till, det handlar en hel del om känslan av att ha en fysisk tingest att jobba på. Om det så blir enbart slutmix till stereo, så vill jag kunna få ut alla kanaler var för sig.
Ingen fara, kul och informativt att läsa om en "riktig" studio!JanTheWhite skrev: Långt inlägg. Förlåt. Nu måste jag jobba vidare.
<b>Diskant?</b>