Mastering, hörlurar vs högtalare!

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
Utte
Medlem+

Mastering, hörlurar vs högtalare!

Inlägg av Utte »

Tjena. Jag sitter här och mastrar lite och jag har stött på ett problem. I mina hörlurar tycker jag att det är lagom med bas(basfrekvenser), men i mina högtalare är det alldeles för mycket. Hörlurarna är av märket Supreme, och högtalarna är av budgetvariant och av märket Logitech.

Jag behöver eran upplevelse om hur mycket bas det är i låten. Höja eller sänka basfrekvenserna?

http://soundcloud.com/uttte/zombie-hat-obducted
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Re: Mastering, hörlurar vs högtalare!

Inlägg av Jan Hellman »

Utte skrev:Tjena. Jag sitter här och mastrar lite och jag har stött på ett problem. I mina hörlurar tycker jag att det är lagom med bas(basfrekvenser), men i mina högtalare är det alldeles för mycket. Hörlurarna är av märket Supreme, och högtalarna är av budgetvariant och av märket Logitech.

Jag behöver eran upplevelse om hur mycket bas det är i låten. Höja eller sänka basfrekvenserna?

Vet inte riktigt vad jag ska säga..... Det är kanske lika bra att vara ärlig så får du ta det jag säger som konstruktiv kritik.

Jag har lyssnat flera gånger på låten genom olika högtalare och jag tycker inte att mixen i sig håller och då blir det lite svårt att mastra den så att det blir bra. Det som låter bäst är trummorna och det känns som att övriga instrument inte riktigt jobbats med lika mycket. Basen är inte för stark i början av låten men under mittenpartiet är den definitivt för stark. Och det är ett mixproblem och inte ett mastringsproblem. Lika så med nivåerna på gitarrerna lite här och var i låten. Dom far upp och ner och är inte så kontrollerade som man kanske vill. Det sitter inte riktigt ihop rent ljudmässigt. Sen skulle jag gå över kanalerna. Man hör lite biljud från sologitarren innan den börjar spela runt 2:17 och runt 2:11 dör en av gitarrerna helt plötsligt tvärt under ut-toning. Inte helt optimalt kanske. Jag personligen skulle mixa om låten. För att vara ärlig.

Vad det gäller mastringen i sig känns det som att du kanske komprimerat lite för hårt. Finns inte så mycket dynamik kvar. Känns lite FÖR ihoptryckt. Annars finns alla frekvenser med och är hyffsat i balans men det stora problemet ligger i mixen och inte i mastringen. Ursäkta om jag verkar hård. Det är verkligen inte meningen men detta är vad jag tycker. Ta det som konstruktiv kritik. Sen är inte jag värlsbäst på den här typen av musik så det får du också ta hänsyn till..... :)

Coolt att man kan ladda upp fullupplösta filer på Soundcloud. Hade varit svårare att bedöma en mp3-fil.
Användarvisningsbild
Utte
Medlem+

Inlägg av Utte »

JanTheWhite skrev:
Utte skrev:Tjena. Jag sitter här och mastrar lite och jag har stött på ett problem. I mina hörlurar tycker jag att det är lagom med bas(basfrekvenser), men i mina högtalare är det alldeles för mycket. Hörlurarna är av märket Supreme, och högtalarna är av budgetvariant och av märket Logitech.

Vet inte riktigt vad jag ska säga..... Det är kanske lika bra att vara ärlig så får du ta det jag säger som konstruktiv kritik.

Jag har lyssnat flera gånger på låten genom olika högtalare och jag tycker inte att mixen i sig håller och då blir det lite svårt att mastra den så att det blir bra. Det som låter bäst är trummorna och det känns som att övriga instrument inte riktigt jobbats med lika mycket. Basen är inte för stark i början av låten men under mittenpartiet är den definitivt för stark. Och det är ett mixproblem och inte ett mastringsproblem. Lika så med nivåerna på gitarrerna lite här och var i låten. Dom far upp och ner och är inte så kontrollerade som man kanske vill. Det sitter inte riktigt ihop rent ljudmässigt. Sen skulle jag gå över kanalerna. Man hör lite biljud från sologitarren innan den börjar spela runt 2:17 och runt 2:11 dör en av gitarrerna helt plötsligt tvärt under ut-toning. Inte helt optimalt kanske. Jag personligen skulle mixa om låten. För att vara ärlig.

Vad det gäller mastringen i sig känns det som att du kanske komprimerat lite för hårt. Finns inte så mycket dynamik kvar. Känns lite FÖR ihoptryckt. Annars finns alla frekvenser med och är hyffsat i balans men det stora problemet ligger i mixen och inte i mastringen. Ursäkta om jag verkar hård. Det är verkligen inte meningen men detta är vad jag tycker. Ta det som konstruktiv kritik. Sen är inte jag värlsbäst på den här typen av musik så det får du också ta hänsyn till..... :)

Coolt att man kan ladda upp fullupplösta filer på Soundcloud. Hade varit svårare att bedöma en mp3-fil.
Tack för att du är ärlig! Jag är en nybörjare när det gäller mixning och mastering, så jag behöver alla tips jag kan få. Ska lyssna igenom det du tar upp!
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Utte skrev:
JanTheWhite skrev:

Tack för att du är ärlig! Jag är en nybörjare när det gäller mixning och mastering, så jag behöver alla tips jag kan få. Ska lyssna igenom det du tar upp!
Ingen fara. Och åter igen, hoppas att jag inte är för brutalärlig. Är det du som har mixat?

Jag personligen skulle gå över nivåerna lite och sen skulle jag skita ner basen med någon förstärkarplugg och göra den lite mer lågfrekvent så att den "gifter" sig lite mer med trummorna. Och sen är det lite getingdist på några av gitarrerna som jag skulle kolla på. Hur är det inspelat?

Det är svårt att mixa. Jag sitter precis nu med en mix och hade lagt upp världens bästa trumljud. Under versen..... I refrängen när trummisen går över på cymbalerna låter det helt plötsligt FÖR JÄVLIGT!!!! Men så länge han håller sig på hi-hat:en så låter det fullständigt gudomligt.... Frustrerande.... :D :D Men det löser sig. Får pilla lite till.

MVH//Jan
Användarvisningsbild
Utte
Medlem+

Inlägg av Utte »

JanTheWhite skrev:
Utte skrev:
JanTheWhite skrev:

Ingen fara. Och åter igen, hoppas att jag inte är för brutalärlig. Är det du som har mixat?

Jag personligen skulle gå över nivåerna lite och sen skulle jag skita ner basen med någon förstärkarplugg och göra den lite mer lågfrekvent så att den "gifter" sig lite mer med trummorna. Och sen är det lite getingdist på några av gitarrerna som jag skulle kolla på. Hur är det inspelat?

Det är svårt att mixa. Jag sitter precis nu med en mix och hade lagt upp världens bästa trumljud. Under versen..... I refrängen när trummisen går över på cymbalerna låter det helt plötsligt FÖR JÄVLIGT!!!! Men så länge han håller sig på hi-hat:en så låter det fullständigt gudomligt.... Frustrerande.... :D :D Men det löser sig. Får pilla lite till.

MVH//Jan
Jag tog inte illa upp, det är lugnt! Det är jag som har mixat, det är en skoluppgift, hehe. Jag går på ett "rockgymnasium" i Örebro där jag läst lite ljudteknik och sånt där. Slutresultatet ska lämnas in på måndag...

Vi spelade in gitarrerna genom en Peavey-topp och någon 412 jag inte minns märket på.

Jag tycker det är skitsvårt att mixa! Ska försöka få ihop det så gott jag kan i skolan imorgon (innan jag drar till Stockholm för att se Rush :D ).
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Utte skrev:Jag tog inte illa upp, det är lugnt! Det är jag som har mixat, det är en skoluppgift, hehe. Jag går på ett "rockgymnasium" i Örebro där jag läst lite ljudteknik och sånt där. Slutresultatet ska lämnas in på måndag...

Vi spelade in gitarrerna genom en Peavey-topp och någon 412 jag inte minns märket på.

Jag tycker det är skitsvårt att mixa! Ska försöka få ihop det så gott jag kan i skolan imorgon (innan jag drar till Stockholm för att se Rush :D ).
Coolt. Jag ska också se Rush imorgon. :tummenupp:

Sen ligger ju allt i hur högt ställda krav man har. Det låter ju ärligt bättre än det mesta jag hört från någon som är lite ny vad det gäller ljudteknik. Vilket jag ju också måste framföra. Men ska man tänka platta och ha lite krav på sig så finns det lite att pilla med.

Allt gott. Och rocka röv imorgon. ;)
dereborn

Inlägg av dereborn »

JanTheWhite skrev:...Jag sitter precis nu med en mix och hade lagt upp världens bästa trumljud. Under versen..... I refrängen när trummisen går över på cymbalerna låter det helt plötsligt FÖR JÄVLIGT!!!! Men så länge han håller sig på hi-hat:en så låter det fullständigt gudomligt.... Frustrerande.... ...
Visst ere jobbigt!
Jag har haft exakt samma feeling både en o två ggr.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

dereborn skrev:
JanTheWhite skrev:...Jag sitter precis nu med en mix och hade lagt upp världens bästa trumljud. Under versen..... I refrängen när trummisen går över på cymbalerna låter det helt plötsligt FÖR JÄVLIGT!!!! Men så länge han håller sig på hi-hat:en så låter det fullständigt gudomligt.... Frustrerande.... ...
Visst ere jobbigt!
Jag har haft exakt samma feeling både en o två ggr.
Samma här. En eller två gånger. Om DAGEN! :D

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet. Det är bara att pilla på. Och referenslyssna. Ibland tar det ohyggligt lång tid och man sitter och kliar sig i huvudet rejält innan man är nöjd. Och ibland sätter sig allt på några timmar. Knasigt.... :)
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Hata hata HATA cymbaler...
Har du de-essat,Janne? Det eller brainworks dynamiska eq kan vara da shit... Eller både ock....
Lirade in Anders Hedlund härom dagen hos Robban wellerfors och i Robbans mysiga Adam med banddiskanter så tänkte varken han eller jg på den heletiskt starka crashen som gick in över allt... Nu är det ju ett jävla oväsen generellt på tracket med hammond och piano och upp till 16 tracks blås så man överlevwr MEN det är jobbigt när man vill kunna dra på top på allt och så kommer den DÄR ettan...;-)
Hedlund lirar SJUKT bra på tracket,fö...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
dereborn

Inlägg av dereborn »

Hur jobbigt ere med rockers som spelar stängd hajjat i verserna o sen kompar på kraschrajd i reffarna då?
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

dereborn skrev:Hur jobbigt ere med rockers som spelar stängd hajjat i verserna o sen kompar på kraschrajd i reffarna då?
Ye shallth dieth!
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
dereborn

Inlägg av dereborn »

f-bass skrev:
dereborn skrev:Hur jobbigt ere med rockers som spelar stängd hajjat i verserna o sen kompar på kraschrajd i reffarna då?
Ye shallth dieth!
A-men.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

På tok för många bra låtar får dö den hemska ride-döden i refrängerna.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Varför är det ALLTID trummisar som ställer till det? Alltid. Hela tiden..... ;)
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

JanTheWhite skrev:Varför är det ALLTID trummisar som ställer till det? Alltid. Hela tiden..... ;)
Scum of the earth!
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Rätt cymbaler är grejen.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
dereborn

Inlägg av dereborn »

bootsy skrev:På tok för många bra låtar får dö den hemska ride-döden i refrängerna.
Nu ska vi inte underskatta en svagt anslagen, varm, stor blommig ride med tydligt anslag, utan att bli hårdrocks-pingig. behåller åttondelsunderdelningen, men blir stor ihop med körsången i refrängerna.

Mumma.

Kolla Vissa gamla Eagleslåtar t.ex.

Till alla unga: Jag diggar Foofighters-mos också!
Det är bara så mycket svårare att spela in....
dereborn

Inlägg av dereborn »

f-bass skrev:Hata hata HATA cymbaler...
Har du de-essat...
...de-esser på cymbaler...??!!... Bra idé! Har inte testat.
Nåt särskilt att tänka på?
dereborn

Inlägg av dereborn »

Har inga högtalare eller lurar där jag sitter just nu, men tänk på att ta bort allt lågfrekvent onödigt som inte behövs.
Sång, virvel, de flesta gitarrer etc kan man handlöst skära vid 80-100 Hz. Tjejsång ännu högre såklart. Baskagge o bas brukar jag lägga ett brant highpassfilter vid 20-25 Hz på. Även om det inte hörs nåt i dessa register så får det kompressorer etc att jobba med fel fokus.
Typ.
har inte riktigt den akademiska förklaringen, men det låter alltid fastare o renare om man rensar i sub-träsket. även om man inte hör nåt...
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+

Inlägg av John Sane »

Tror ärligt talat att mitt kära popband inte ens använder ride. Någonstans. Hihat i verserna, mördarcrasch i refrängerna. Coolt som fan.
Senast ändrad av John Sane den lör okt 08, 2011 23:21, ändrad totalt 1 gång
bootsy skrev:Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

dereborn skrev:
Har du de-essat...
Näe,d tycker jag väl inte...
Lättare att rensa ride med de-esser än crash även om d också kan göra livet lättare.
På den insp jag håller på med nu så är crashrn så stark att d funkar att den sänker volymen full band. Med ride är det enklare att hitta en smalare frekvens att låta de essern tvätta.

Det finns ju ett annat trick att använda sej av när det är scårt att fÅ bukt med cymbalvolym och läckage..... Triggning... Vill man ju gärna hålla på med..

Jag måste vara hysteriskt vaken för det där med crashar nästa insp jag gör för det sabbar så mycket... Finns d en serie volymsvaga crashar kanske? Jag köper dom och tar med dom!
Användarvisningsbild
Stan
Medlem

Inlägg av Stan »

f-bass skrev:Finns d en serie volymsvaga crashar kanske? Jag köper dom och tar med dom!
http://www.jam.se/slagverk/trumskinnsto ... ?q=MOONGEL

:D
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

dereborn skrev:
Har du de-essat...
Det har jag aldrig heller testat. Ska jag definitivt testa. NU! :) Multibandskompressor är ett annat knep. Men i det här fallet så har jag lagt (Universal Audio UAD) FATSO på distansmickar och trumbussen och det låter så jävla bra! Tills trummisen går över på craschride..... Funderar på att lägga upp refrängerna på nya trumkanaler + annan trumbuss och mixa dessa annorlunda helt och hållet än verserna. Låter verkligen jättebra i verserna/så länge han kör på hihat:en. Känns lite synd att börja kompromissa. Fördelen med att mixa digitalt. 14 nya kanaler bara..... *Poff* Och sen summera allt i bordet när det är dags att mixa ner. :nickar:
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

f-bass skrev:
dereborn skrev:
Har du de-essat...
Lättare att rensa ride med de-esser än crash även om d också kan göra livet lättare.
På den insp jag håller på med nu så är crashrn så stark att d funkar att den sänker volymen full band. Med ride är det enklare att hitta en smalare frekvens att låta de essern tvätta.

Det finns ju ett annat trick att använda sej av när det är scårt att fÅ bukt med cymbalvolym och läckage..... Triggning... Vill man ju gärna hålla på med..

Jag måste vara hysteriskt vaken för det där med crashar nästa insp jag gör för det sabbar så mycket... Finns d en serie volymsvaga crashar kanske? Jag köper dom och tar med dom!
Dom överhängsmickar jag använder (Coles 4038) går inte upp så högt i diskanten så jag brukar sällan ha bamseproblem med cymbaler. Det blir bara varmt och mjukt och fint. Men nu har jag TOK (!!)-komprimerat och då totalskiter det sig när han lämnar hejhutten...... Får bli drastiska åtgärder tror jag. :)

Har faan så mycket större problem med s-, t- och f-ljud än med cymbaler vanligtvis. Kan det inte bara bli bra rätt in i micken? Är det för mycket begärt? Va? Är det det? :evil:

;)
Användarvisningsbild
alexon
Medlem++

Inlägg av alexon »

f-bass skrev:
dereborn skrev:
Har du de-essat...

Sabian gör studioversioner av AAX och HHX, som är för studiobruk.

Jag har en AAX Studio Crash. Upplever den som ganska volymsvag.

Basar / Pryttlar/ Grejer
Skriv svar