Kan ju vara bra för de som inte har 100 koll på alla musikrelaterade begrepp och förkortningar gällande
studio - inspelning - prylar
Länk: http://web.archive.org/web/200605281400 ... lista.html
även: http://wiki.kontrollrummet.com/
Ljudteknisk ordlista
- lowfreq
- Medlem++
Ljudteknisk ordlista
Don't mess with me, I do not want any treble!
- Salsaslas
- Medlem
Jag tycker det är bra med sådana tips.
Testade länkarna:
- Kunde inte få svar på vad DI står. Tror det är någon sorts pedal men vet inte. Men som sagt ingen träff på det begreppet.
- ISRC ett begrepp som jag fann i tråden om mastring. Hittade en förklaring: international Standard Recording Code.
- IFPI ett begrepp som jag fann i tråden om mastring. Fanns en förklaring: International Federation of the Phonographic Industry.
Och det är väl bra träffar. Den första länken som går till något webbarkiv. Jag kunde öppna den igår men inte idag.
Testade länkarna:
- Kunde inte få svar på vad DI står. Tror det är någon sorts pedal men vet inte. Men som sagt ingen träff på det begreppet.
- ISRC ett begrepp som jag fann i tråden om mastring. Hittade en förklaring: international Standard Recording Code.
- IFPI ett begrepp som jag fann i tråden om mastring. Fanns en förklaring: International Federation of the Phonographic Industry.
Och det är väl bra träffar. Den första länken som går till något webbarkiv. Jag kunde öppna den igår men inte idag.
Grundtoner, räcker inte det? OK kvintar också, mer ters jag inte!
Squier P-bas (från Indonesien)
Yamaha BB 405 (nyfixad av Christian)
Bandlös Eagle fyra
Marshall Bassstate B30 (inte många watt där)
Hughes & Kettner Bassforce 100W
Squier P-bas (från Indonesien)
Yamaha BB 405 (nyfixad av Christian)
Bandlös Eagle fyra
Marshall Bassstate B30 (inte många watt där)
Hughes & Kettner Bassforce 100W
- Nick
- VIP medlem
- Kontakt:
Nej, verkade inte finnas i ordlistan. Här kommer en förklaring i alla fall.Salsaslas skrev:Jag tycker det är bra med sådana tips.
Testade länkarna:
DI-box:
Direct Injection box. Omvandlar den s.k. obalanserade signalen från instrumentet till en s.k. balanserad signal som är mindre känslig för störningar. Den impedansanpassar även signalen från högohmigt(instrumentets utgång) till lågohmigt (mixerbordets ingång).
- Jan Hellman
- VIP medlem
Vanligen kallad line box.Nick skrev:Nej, verkade inte finnas i ordlistan. Här kommer en förklaring i alla fall.Salsaslas skrev:Jag tycker det är bra med sådana tips.
Testade länkarna:
DI-box:
Direct Injection box. Omvandlar den s.k. obalanserade signalen från instrumentet till en s.k. balanserad signal som är mindre känslig för störningar. Den impedansanpassar även signalen från högohmigt(instrumentets utgång) till lågohmigt (mixerbordets ingång).
- Nick
- VIP medlem
- Kontakt:
Mycket bra! Nu får du en stjärna i kantenJanTheWhite skrev:Vanligen kallad line box.Nick skrev:Nej, verkade inte finnas i ordlistan. Här kommer en förklaring i alla fall.Salsaslas skrev:Jag tycker det är bra med sådana tips.
Testade länkarna:
DI-box:

- Salsaslas
- Medlem