frågor om eleven rack...

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++

frågor om eleven rack...

Inlägg av Simon Andersson »

hur står det sig som ljudkort?
är det mer en leksak för gitarrister än ett professionellt ljudkort?

för- och nackdelar?
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Re: frågor om eleven rack...

Inlägg av Jan Hellman »

Simon Andersson skrev:hur står det sig som ljudkort?
är det mer en leksak för gitarrister än ett professionellt ljudkort?

för- och nackdelar?
Det är ingen "leksak" för gitarrister. Bra ad/da-konvertrar. I senaste firmware-uppdateringen la dom till basförstärkare och lådor också. Bästa gitarrförstärkaremuleringsgrunkan på marknaden och man kan spela in både en effekterad och en ren signal i inspelningsprogrammet. Om man måste mixa om så reampar man den rena signalen genom Eleven Rack igen vid mix. Funkar i stort att använda vid sånginspelning också om man har en vettig mickpreamp och kopplar in den på line-in eller direkt via mic in men den är i stort tänkt som en gitarrgrunka så den saknar lite sångeffekter som vissa kanske vill ha i lyssningen när man spelar in. Alternativet är att köra effekter i datorn men då finns det risk för latency. Men med en bra mickpre med en bra kompressor som man kan snällköra så funkar det säkert strålande. Jag har dock inte testat. Använder min enbart till gitarr och ingen av dom jag känner som också har en använder den till sång. Av vad jag känner till åtminstone......
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++

JanTheWhite skrev:men den är i stort tänkt som en gitarrgrunka
precis. därav min fråga: hur står det sig som ljudkort?
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Simon Andersson skrev:
JanTheWhite skrev:men den är i stort tänkt som en gitarrgrunka
precis. därav min fråga: hur står det sig som ljudkort?
Vilket jag förklarade. Den har sina brister när man ska lägga sång i jämförelse med hur den funkar som gitarrgrunka, som den ju primärt är byggd för och det är den helt jävla strålande till, men den funkar garanterat minst lika bra som alla andra ljudkort utan effekter. Jag skulle nog personligen inte använda mig av effekterna i den om jag skulle lägga sång. Effekterna är primärt gjorda för att funka till gitarr. Men det kanske är så att man kan hitta reverb i den som man kan vilja använda på vox men det är mer än vad jag vet då jag inte provat. Jag har i stort använt den till gitarr. Konvertrarna håller Digidesign-standard. Dom är väldigt bra. Om det går att spela in i stereo måste jag tillägga att jag inte är säker på. Det står säkert på websidan. Den har stereo in på baksidan men jag vet inte om den är tänkt som fx retur eller för inspelning. Och är inte i studion nu så jag kan tyvärr inte kolla.
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++

ok, tack.
idén var att ersätta min digi 002 rack, men det känns ju helt onödigt då.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Simon Andersson skrev:ok, tack.
idén var att ersätta min digi 002 rack, men det känns ju helt onödigt då.
Är nog ungefär samma sak när man spelar in sång, akustiska gitarrer och annat uppmickat. Den stora fördelen med Eleven Rack är som sagt som gitarrgrunka. Där är den fullständigt strålande. Med det inte sagt att dom inte kommer implementera vox effekter vid nästa firmware-uppdatering. Skulle egentligen inte förvåna mig om det hände man det är ju ingenting som jag kan lova. Men det skulle vara ett sätt att göra en väldigt bra produkt ännu bättre. Processorkraft har den så att det räcker.
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++

jo, den verkar ju onekligen fet som gitarrprocessor. men gitarrpreamp har jag redan en grym jävel.
nu när du säger att eleven rack håller i princip samma standard som andra digidesign-ljudkort så känns det onödigt att krångla med byten och skit.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Simon Andersson skrev:jo, den verkar ju onekligen fet som gitarrprocessor. men gitarrpreamp har jag redan en grym jävel.
nu när du säger att eleven rack håller i princip samma standard som andra digidesign-ljudkort så känns det onödigt att krångla med byten och skit.
002 Rack är inte piss.
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Inlägg av Tarzan08 »

Jag har elevenrack, men är alldeles för rudis för att ha en åsikt ännu...
Återkommer när jag har koll på läget
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++

JanTheWhite skrev:002 Rack är inte piss.
haha, nä.
Tarzan08 skrev:Jag har elevenrack, men är alldeles för rudis för att ha en åsikt ännu...
men jag vill ju gärna ha svar nån gång detta sekel... :wink:
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Tarzan08 skrev:Jag har elevenrack, men är alldeles för rudis för att ha en åsikt ännu...
Jag har kollat på Avids hemsida nu och det verkar som att det går att spela in i stereo via line-ingångarna på baksidan. Bra grej.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Simon Andersson skrev:
JanTheWhite skrev:002 Rack är inte piss.
haha, nä.
men jag vill ju gärna ha svar nån gång detta sekel... :wink:
Klarar du dig med två in och två ut så är det ett rackarns bra ljudkort. Effektmässigt (om du väljer att inte använda dom inbyggda effekterna) kommer du inte märka någon större skillnad mellan en Eleven Rack och din 002 Rack när du spelar in sång/uppmickade prylar men när du spelar in elgitarr kommer du märka en jävla skillnad. Jag ringde en polare och det visade sig att han spelat in sång med sin Eleven Rack och han tyckte att mickpreampen på framsidan var förvånansvärt bra. Annars så kan man som sagt koppla två bra mickpreampar (eller en synth eller vafaan som helst med rätt signalnivå) via line in på baksidan och spela in i stereo. Reampingfunktionerna i den är väldigt bra.
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++

jo, fast är min digi 002'a lika bra (eller kanske bättre) som ljudkort så skaffar jag hellre en axe fx till guran. där jävlar i havet snackar vi feta gitarrer...
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Simon Andersson skrev:jo, fast är min digi 002'a lika bra (eller kanske bättre) som ljudkort så skaffar jag hellre en axe fx till guran. där jävlar i havet snackar vi feta gitarrer...
Jag skulle aldrig snåla med ingångarna....dom är trots allt för jääävla viktiga.
För att ta ett exempel...Jag spelade in sång via en manley cardioid-Neve 8810-digidesign 192'a och det lät fint. Sen visade det sej att jag glömt spela in ett par fraser så jag tog med mej min Manley, en amek cib (väldigt lik 8801 soundmässigt) och ett presonusinterface för 3 lök som jag alltid tyckt låtit jävligt ok.
När vi skulle mixa sen så reagerade både jag och Alar på att ett par fraser lät som mp3'or vid en jämförelse....nästan trasiga....det var dom som var inspelade på täskiga ingångar...
Dom ingångarna som jag alltid tyckt var ok visade sej , vid en jmförelse inte vara så värst najs....addera 30 saker inspelade på täskiga ingångar och du får en bra mycket mjöligare slutprodukt.
That said, så låter 192'ans utgångar nästan trasiga jämfört med tex apogee rosetta eller symphony I/O så det finns många pinnar på den stegen....

Min slutsats är iaf att du måste prova för att få en uppfattning. Sjukt ointressant vad en hemsida säger att något låter....lyssna själv.
det som låter bäst= köp! ;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Skriv svar