Spela in kör

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
Berntsson
Medlem+

Spela in kör

Inlägg av Berntsson »

Hej!

Nu är det så att jag och min kör ska ha konsert i Hagakyrkan här i Göteborg nästa lördag, och vi går i planer om att spela in konserten. Jag verkar bli en av de ansvariga för inspelningstekniken, och jag har ju spelat in en del förut, men aldrig en kör, så jag undrar litegrann hur man gör.

Utrustningsmässigt blir det ett litet hopplock av vad vi har för stunden, så tips om att köpa den där grymma micken för 8 lax är väl bra det också, men det hjälper inte så mycket just nu. Det handlar mest om att göra det mesta av det vi har just nu.

I alla fall, inspelningsmedium ser ut att bli en Zoom H4n och inspelningen lär ske i stereo med två mikrofoner. Som det ser ut nu lär det bli stormembrans kondensatormickar. Den ena blir då en AKG Perception 200 (njure), den andra blir någon i samma kvalitetsklass för att matcha.

Vad sägs om detta?
Om vi får möjlighet att låna ett par småmembransmickar, är detta bättre?
Puffskydd antar jag att man klarar sig bra utan?
Hur är det med stereomickningen? AB? XY?
Andra saker man behöver tänka på?

Kören är förövrigt en blandkör med drygt 30 medlemmar. Klassisk repertoar, allt a cappella, förutom två stycken som ackompanjeras av trumma resp. trumma och tamburin.

edit: H4n, inte H2n
Senast redigerad av Berntsson den fre 03 jun 2011, 17:08, redigerad totalt 2 gång.
Fender Custom Classic Jazz V
Squier Vintage Modified Jazz

When the circus came to town
Painted Oceans
Användarvisningsbild
cub
Medlem++

Inlägg av cub »

Är inte mikrofonerna i H2an rätt okej? Om du inte har ett matchat par annars tänkte jag.
Användarvisningsbild
Berntsson
Medlem+

Inlägg av Berntsson »

Sorry, skrev fel modell! H4n är det. Ja, vi gjorde en inspelning på senaste repet med de inbyggda mickarna (i Göteborgs universitets huvudbyggnad, sjuk akustik), och det blev rätt bra, men om det kan bli bättre är det ju en fördel. Men det är alltså hellre de inbyggda än ett mikrofonpar som inte är helt matchat?

Såhär lät det förövrigt på nämnda inspelning:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=iZKSowL6urk[/youtube]

Painted Oceans
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Blir tyvärr inget långt svar nu då jag inte är vid datorn men jag personligen skulle definitivt köra på dom inbyggda mickarna om ni inte har ett matchat par småmembranare att tillgå. Inget att fundera över. Stereobilden blir på tok för skev om det inte ens är samma märke eller modell. Mer när jag är vid en dator igen.
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++

Inlägg av B-Å Åhs »

Om lokalen är bra kan det vara värt att prova med ett par korsade 8:or sk Blumlein teknik . Annars kanske ett Decca Tree kan var en bra lösning ...
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Berntsson
Medlem+

Inlägg av Berntsson »

Ah okej, men hellre matchade småmembransmickar än matchade stormembransmickar då? Varför? :)

Painted Oceans
Skriv svar