Externt ljudkort (mac)

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Användarvisningsbild
Peppar
Medlem+
Kontakt:

Externt ljudkort (mac)

Inlägg av Peppar »

Är i behov av ett någorlunda bra externt ljudkort till min MacBook Pro.
Mitt nuvarande fungerar, men är lite svagt. Får en liiiiiten, liten delay i mitt spelande när jag spelar via tangentbordets "tangenter" i Logic vilket irriterar mig något enormt.
Har ni något tips på ett inte allt för dyrt som funkar till Mac?
Tripod skrev:Ha, vilken sjuk miljö för den musiken. Dödsmetall eller vad det är ute i granskogen.

Som en vän mö i folkdräkt som sjunger en vallvisa, placerad på en lastbilsparkering.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Apogee Duet. Alla dagar i veckan.
fisk
Medlem+

Inlägg av fisk »

Apogee! Jag kör för tillfället ONE, mest för att jag åker mycket men är bra sugen på ett Duet 2...
Användarvisningsbild
Walka
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Walka »

Duet. Alla dagar i nästa vecka också.
Medlemspresentation

Sandberg C JPM, dynacord eminent, Octabass, Dreambuzz, BassBlogger, Bassballs, Crybaby, SansAmp, LMB3
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++

Inlägg av Simon Andersson »

nån kanske nämnt det redan, men ett apogee duet är givet.
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

+1 på Apogee. Skaffade deras enkla modell Jam idag, och är chockad över ljudkvaliteten...
Användarvisningsbild
AxelStingray
Medlem

Inlägg av AxelStingray »

Jag ska sälja mitt presonus firewire ljudkort, 2 analoga ingångar :) 1000 spänn
Musicman Stingray -77, Maruszczyk Elwood x4a, Aria 1540S -71, Markbass f1 med en EBS 4x10 låda.
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem

Inlägg av BB3000S »

Samuel V skrev:+1 på Apogee. Skaffade deras enkla modell Jam idag, och är chockad över ljudkvaliteten...
Låter lovande, beställde ett sånt idag! Tänkte att så lyriska som alla verkar över One och Duet så kan dom ju inte helt ha missat med Jam. :)
| BB1000| BB2000 | BB3000 | BB5000 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |

| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
Peppar
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av Peppar »

Men det här funkar bra om jag skulle vilja koppla in en midisynth tillsammans med Logic utan några problem? För det är just latencyproblemet jag har. Det är inte stort, men det är irriterande.
Tripod skrev:Ha, vilken sjuk miljö för den musiken. Dödsmetall eller vad det är ute i granskogen.

Som en vän mö i folkdräkt som sjunger en vallvisa, placerad på en lastbilsparkering.
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem

Inlägg av engson »

Vad kör du med nu? Kanske nån inställning som är lite fel? Kan inte Logic, men i Cubase kan man fibbla en del med latencyn...
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Peppar skrev:Men det här funkar bra om jag skulle vilja koppla in en midisynth tillsammans med Logic utan några problem? För det är just latencyproblemet jag har. Det är inte stort, men det är irriterande.
Midi och latency har ingenting med varandra att göra och Duet har inte midi över huvudet taget för övrigt. Det är ett rent ljudkort. Och ett jävligt bra sådant.
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem

Inlägg av engson »

Njae. Det gäller ju ändå att få midisignalerna att omvandlas till nåt hörbart via ljudkortet.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

engson skrev:Njae. Det gäller ju ändå att få midisignalerna att omvandlas till nåt hörbart via ljudkortet.
Que? Mjukvarusyntar möjligtvis men då handlar det inte om midi längre egentligen i den bemärkelsen vid uppspelning. Skickas midi till en extern burk så är det synten/syntmodulen som låter och inte ljudkortet...... Så vidare man inte spelat in synten i inspelningsprogrammet men då handlar det inte heller om midi längre utan audio.....
Användarvisningsbild
Peppar
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av Peppar »

engson skrev:Vad kör du med nu? Kanske nån inställning som är lite fel? Kan inte Logic, men i Cubase kan man fibbla en del med latencyn...
Jag kör på standardinställningar i datorn och med Caps-Lock igång som tangentbord. Då jag inte äger en midisynth flr tillfället.

Jag är bara rädd för att jag ska göra fel o spenderat pengar på något jag inte har användning för.

Användarvisningsbild
a-row
Medlem+

Inlägg av a-row »

Gå in i Logic pro> preferences>Audio och prova att sänka I/O Buffersize

i övrigt håller jag med om att Apogee regerar alla dagar i veckan.
Fender Jazz 02 MIM,Music Man Stingray 97, Squier VM Precision 07
Användarvisningsbild
Peppar
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av Peppar »

Var inne på Malmö Musikaffär idag och snackade med Frej. Han rekommenderar en som hette USB-6.
1600 gick den för.

Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

!!!!!
Skaffa ett usb-keyboard. Tangentbordet laggar. Period.
Du kan köpa PROTOOLS HD3 och ha samma latency..
Skulle vilja påstå att det är som att köpa en ferrari och sen klaga över att den inte accellererar som den ska när det i själva verket beror på stt du dragit en gummisnodd till gasvajern...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Majskolvar
Medlem

Skillnaden?

Inlägg av Majskolvar »

Jag håller just nu på att kolla på externa ljudkort till min macbook pro.
Jag hade tänkte skaffa den här --- http://www.4sound.se/itempg.aspx?id=24450&artno=236981

Men nu ser jag att alla rekommenderar Duet...
Så jag undrar hur stor är egentligen skillnaden? Priset skiljer ju 100% så är det någon avsevärd skillnad för en fattig student?
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Re: Skillnaden?

Inlägg av basmartin »

Majskolvar skrev:Jag håller just nu på att kolla på externa ljudkort till min macbook pro.
Jag hade tänkte skaffa den här --- http://www.4sound.se/itempg.aspx?id=24450&artno=236981

Men nu ser jag att alla rekommenderar Duet...
Så jag undrar hur stor är egentligen skillnaden? Priset skiljer ju 100% så är det någon avsevärd skillnad för en fattig student?
Duett gör nog allt bättre, men såvida du inte ska syssla med proffsproduktion, eller inte vet hur ett riktigt bra ljudkort låter, så köp Presonus. Det kommer att fungera utmärkt, tror jag.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar