Inhopp i studio - tips på befintlig utrustning?
- BaktaktsBilly
- Medlem
Inhopp i studio - tips på befintlig utrustning?
Ska lägga bas på några låtar i helgen åt en bekant som spelar rätt soft musik i genren sjungare/låtskrivare.
Har inte varit i studion som ska användas och har inte riktigt koll på vad dom har för grejer där.
Det jag har hemma är:
Art Tube MP (originalrör)
Sansamp Bass Driver DI
GK MB200 (nya toppen, inte gamla kombon)
TKS 112
Mex-Jazz med flats är vad som ska spelas på.
Andra inspelningar har oftast bara varit med diverse DI-boxar (rörbestyckade DIY, etc). Saknat lite "liv" när det bara varit DI.
Har någon testat spela in på "riktigt" med någon av GK:s små MB-stärkares DI? Micka upp TKS-låddan?
Om det är så att det står en combo av mindre rekorderligt slag som ska mickas vore det skönt att veta om jag har något vettigt budgetalternativ.
Alltså mottages tips och tricks med tacksamhet!
Har inte varit i studion som ska användas och har inte riktigt koll på vad dom har för grejer där.
Det jag har hemma är:
Art Tube MP (originalrör)
Sansamp Bass Driver DI
GK MB200 (nya toppen, inte gamla kombon)
TKS 112
Mex-Jazz med flats är vad som ska spelas på.
Andra inspelningar har oftast bara varit med diverse DI-boxar (rörbestyckade DIY, etc). Saknat lite "liv" när det bara varit DI.
Har någon testat spela in på "riktigt" med någon av GK:s små MB-stärkares DI? Micka upp TKS-låddan?
Om det är så att det står en combo av mindre rekorderligt slag som ska mickas vore det skönt att veta om jag har något vettigt budgetalternativ.
Alltså mottages tips och tricks med tacksamhet!
-
- Medlem++
Det är ju inte några fruktansvärt skrymmande grejer du har, så varför inte ta med allt och testa? Det skulle jag göra i alla fall. Är det extrem tidspress så att det bara är att koppla in och köra skulle jag ta med SansAmp:en. Den har jag spelat in med riktigt bra resultat, man kan alltid få till ett bra ljud med den.
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
-
- Medlem++
Sedan kan du ju "gardera" dig om det finns möjlighet till fler kanaler. Man skulle kunna t.ex. först ta en linebox så att man får en helt ren bas-kanal. Sedan drar man in basen i SansAmp:en, tappar en signal från den DI-utgången. Och så kopplar man in från den parallella utgången på SansAmp:en till din rigg, och mickar upp den. Då har du tre olika bas-kanaler som kan få låta lite olika, och så kan man göra vad f*n man vill med dem i mixen sen 
Så brukar jag oftast försöka jobba i alla fall, när det finns tid och möjlighet till att krångla lite mer än att bara koppla in och köra.

Så brukar jag oftast försöka jobba i alla fall, när det finns tid och möjlighet till att krångla lite mer än att bara koppla in och köra.
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
-
- Medlem++
- joachime
- Medlem++
Sansamp via DI till ett spår.
Basstärkare (det mesta funkar i genren) via mick till ett annat spår.
Basstärkare (det mesta funkar i genren) via mick till ett annat spår.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Spelar musik och omusik på fritiden
när jag nu haft studion igång ett par år har jag insett ett par återkommande fenomen:
1) väldigt, väldigt ofta väljer kunden att använda min walkabout, även om dom har med sin egen rigg. Lite mindre ofta blir det major-riggen. Bara vid EN session i år har vi använt kundens egen rigg (en Ampeg micro).
OBS! att jag INTE försöker "sälja in" mina prylar! Vi A/B testar oftast, o så får kunden välja.
2) i 95% av fallen används bara linesignal. Post preamp och EQ. Antingen via DI out eller redbox mellan topp o stärk.
Tråkigt och o-innovativt kanske, men det har visat sig att det oftast är så det blir. Närhet, botten, punch och kärna i linesignalen känns oftast bäst.
1) väldigt, väldigt ofta väljer kunden att använda min walkabout, även om dom har med sin egen rigg. Lite mindre ofta blir det major-riggen. Bara vid EN session i år har vi använt kundens egen rigg (en Ampeg micro).
OBS! att jag INTE försöker "sälja in" mina prylar! Vi A/B testar oftast, o så får kunden välja.
2) i 95% av fallen används bara linesignal. Post preamp och EQ. Antingen via DI out eller redbox mellan topp o stärk.
Tråkigt och o-innovativt kanske, men det har visat sig att det oftast är så det blir. Närhet, botten, punch och kärna i linesignalen känns oftast bäst.
- cub
- Medlem++
Så i knappt 5% av fallen används ljudet från Walkabouten?dereborn skrev:när jag nu haft studion igång ett par år har jag insett ett par återkommande fenomen:

DI out i walkabouten är "post allt", så jag skulle säga att i 80-90% av fallen är det soundet från walkabouten som används. I kanske 10% Super bass/redbox, och resterande är det DI från kund-stärkare, mikad rigg eller clean DI.cub skrev:Så i knappt 5% av fallen används ljudet från Walkabouten?dereborn skrev:när jag nu haft studion igång ett par år har jag insett ett par återkommande fenomen:
- Jan Hellman
- VIP medlem
Finns det någon producent på inspelningen eller någon som är huvudansvarig för mixen? Om ja, fråga den personen hur han/hon vill att det ska låta i slutänden och låt det styra ditt val av prylar. Över lag vad det gäller en singer/songwriter-inspelning skulle jag personligen nog ta med Sansamp:en och ingenting annat av det du har men jag skulle nog försöka kolla upp lite vad övrigt som finns i studion som man kan använda om anden faller på. Och om möjlighet finns att båda micka och line:a samtidigt skulle jag nog som andra alternativ överväga att ta med en förstärkare eller använda en som finns i studion. Men över lag skulle jag i första fall kolla med den som håller i inspelningen (producent/artist/mixare) om det finns några önskemål därifrån......
//J
//J
- BaktaktsBilly
- Medlem
Här händer det grejer, tacksamheten är på topp!
Mycket bra tips, ska försöka mig på att summera lite.
* En viktig sak som Jan Hellman poängterade är ju önskemålen från artisten ifråga. Huvudansvarig är nog artisten själv, han är van i studio. Mixningen läggs på entreprenad så jag tänker att flera alternativ är bra att ha skicka vidare. Har dom/han en tanke som verkar lika vettiga som min så köper jag det. Det är ju hans skiva i slutändan.
* SansAmpen tas med såsom flera rekommenderar (Cub, Indigo, Joachime, Hellman). Den levererar i hemmastudion, Art Tuben har jag mest använt som mickpreamp och till nylonguran.
* Om tid/möjlighet finns så låter Joachimes och Indigos koncept bra, (linebox->)SansAmp->stärkare->mick. Några olika ljud, så kan dom välja vad som passar bäst in i mixen. TKS-lådan låter såpass bra jämfört med mycket annat som jag stött på så om det finns en bra topp i studion så använder jag gärna den med TKS:en om uppmickning blir ett alternativ.
* Endast en bra linebox/DI från bra stärkare förstår jag kan vara effektivt och låta bra. Uppmickning har jag både bra och mindre bra erfarenheter av, blir fler aspekter att räkna in (mickar, placering, rumsakustik osv). Finns det en Walkabout eller annan fin-stärkare så kör jag såklart via den.
Just ja, det också:
*Sjungare/sångskrivare var vad jag menade
Mycket bra tips, ska försöka mig på att summera lite.
* En viktig sak som Jan Hellman poängterade är ju önskemålen från artisten ifråga. Huvudansvarig är nog artisten själv, han är van i studio. Mixningen läggs på entreprenad så jag tänker att flera alternativ är bra att ha skicka vidare. Har dom/han en tanke som verkar lika vettiga som min så köper jag det. Det är ju hans skiva i slutändan.
* SansAmpen tas med såsom flera rekommenderar (Cub, Indigo, Joachime, Hellman). Den levererar i hemmastudion, Art Tuben har jag mest använt som mickpreamp och till nylonguran.
* Om tid/möjlighet finns så låter Joachimes och Indigos koncept bra, (linebox->)SansAmp->stärkare->mick. Några olika ljud, så kan dom välja vad som passar bäst in i mixen. TKS-lådan låter såpass bra jämfört med mycket annat som jag stött på så om det finns en bra topp i studion så använder jag gärna den med TKS:en om uppmickning blir ett alternativ.
* Endast en bra linebox/DI från bra stärkare förstår jag kan vara effektivt och låta bra. Uppmickning har jag både bra och mindre bra erfarenheter av, blir fler aspekter att räkna in (mickar, placering, rumsakustik osv). Finns det en Walkabout eller annan fin-stärkare så kör jag såklart via den.
Just ja, det också:
*Sjungare/sångskrivare var vad jag menade

- Nick
- VIP medlem
- Kontakt:
- BaktaktsBilly
- Medlem
Schysst! Jag ska få veta lite mer de närmaste dagarna, inspelning söndag. Om det visar sig att den kan vara till nytta så PM:ar vi.Nick skrev:Låtare/sjungskrivare?Svensson skrev:Nej nej det heter sjungare/sångskrivarejimbeam skrev:Språkpolisen: det heter sångare inte sjungare!
Billy - Om du vill ha förstegsrör, så kan du få låna min mb fusion.
PB levererar!
- Nick
- VIP medlem
- Kontakt:
Bara att du hör av dig om du vill låna. Finns en 50w helrörstopp för utlåning också.BaktaktsBilly skrev:Schysst! Jag ska få veta lite mer de närmaste dagarna, inspelning söndag. Om det visar sig att den kan vara till nytta så PM:ar vi.Nick skrev:Låtare/sjungskrivare?Svensson skrev:Nej nej det heter sjungare/sångskrivarejimbeam skrev:Språkpolisen: det heter sångare inte sjungare!
Billy - Om du vill ha förstegsrör, så kan du få låna min mb fusion.
PB levererar!
- BaktaktsBilly
- Medlem
- Nick
- VIP medlem
- Kontakt:
- Liten
- Hedersmedlem
- GandhiMK2
- Medlem++
Snackar vi om denna:dereborn skrev:Den låter faktiskt helt brutalbra.Liten skrev:...Intressant att linesignalen från lilla mesan anses vara så bra..Måste testas.
http://www.luthman.se/Misc/HiResImage.aspx?aId=225067
Slipper gärna lådan...Kan den driva en 2x15?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Ja och Ja.f-bass skrev:Snackar vi om denna:dereborn skrev:Den låter faktiskt helt brutalbra.Liten skrev:...Intressant att linesignalen från lilla mesan anses vara så bra..Måste testas.
http://www.luthman.se/Misc/HiResImage.aspx?aId=225067
Slipper gärna lådan...Kan den driva en 2x15?