Sida 1 av 1

Trigga trummor utan triggar?

Postat: tor 29 dec 2011, 13:52
av TDHP
Finns det nåt smidigt sätt att använda en baskagge från tex EZ istället för en redan inspelad analog kagge? Kan man så att säga spela VST-instrument utan midispår? Eller kan man göra midispår av analoga kanaler?

Cubase i PC då.

Re: Trigga trummor utan triggar?

Postat: tor 29 dec 2011, 13:56
av Jan Hellman
TDHP skrev:Finns det nåt smidigt sätt att använda en baskagge från tex EZ istället för en redan inspelad analog kagge? Kan man så att säga spela VST-instrument utan midispår? Eller kan man göra midispår av analoga kanaler?

Cubase i PC då.
Ingen aning om hur Cubase/PC funkar men båda möjligheterna finns i Logic/Mac. Man kan ersätta inspelade trumljud mot samplade eller göra midispår av ett analogspår.

MVH//Jan

Postat: tor 29 dec 2011, 13:58
av whatawaste
Det går att fixa MIDI från Audio Jag provade att göra det "manuellt" men det gick inget vidare, så jag inväntar gärna tips...

Det finns färdiga pluggar för detta. Tror Toontrack har nån variant till Superior Drummer.

Edit:

Drumtracker:

http://www.toontrack.com/products.asp?item=41

Postat: tor 29 dec 2011, 14:06
av TDHP
whatawaste skrev:Det går att fixa MIDI från Audio Jag provade att göra det "manuellt" men det gick inget vidare, så jag inväntar gärna tips...

Det finns färdiga pluggar för detta. Tror Toontrack har nån variant till Superior Drummer.

Edit:

Drumtracker:

http://www.toontrack.com/products.asp?item=41
Ah, verkar ju vara det jag söker!
Och eftersom det finns lär det ju inte finnas inbyggt i Cubase iaf...
Får kolla på det!
Tackar!

Postat: tor 29 dec 2011, 14:07
av whatawaste
TDHP skrev:
whatawaste skrev:Det går att fixa MIDI från Audio Jag provade att göra det "manuellt" men det gick inget vidare, så jag inväntar gärna tips...

Det finns färdiga pluggar för detta. Tror Toontrack har nån variant till Superior Drummer.

Edit:

Drumtracker:

http://www.toontrack.com/products.asp?item=41
Ah, verkar ju vara det jag söker!
Och eftersom det finns lär det ju inte finnas inbyggt i Cubase iaf...
Får kolla på det!
Tackar!
399:- på 4Sound i Sundsvall. kolla Blocket.

Postat: tor 29 dec 2011, 14:09
av TDHP
whatawaste skrev:
TDHP skrev:
whatawaste skrev:Det går att fixa MIDI från Audio Jag provade att göra det "manuellt" men det gick inget vidare, så jag inväntar gärna tips...

Det finns färdiga pluggar för detta. Tror Toontrack har nån variant till Superior Drummer.

Edit:

Drumtracker:

http://www.toontrack.com/products.asp?item=41
Ah, verkar ju vara det jag söker!
Och eftersom det finns lär det ju inte finnas inbyggt i Cubase iaf...
Får kolla på det!
Tackar!
399:- på 4Sound i Sundsvall. kolla Blocket.
Oj, 1250:- på Toontrack.
Måste vara ett "listpris"... :roll:

Postat: tor 29 dec 2011, 14:28
av Jan Hellman
Enligt den här recensionen av Cubase 6 går det utmärkt att göra detta i programmet i sig själv utan tredjepartspluggar:

http://www.pcpro.co.uk/reviews/software ... g-cubase-6
Cubase 6’s beat detection can be put to various other uses, including audio-to-MIDI conversion. Bolstering acoustic drum recordings with samples is a great way to beef them up or send them into experimental territory, and now it couldn’t be easier.

The trigger is based on volume and timing (to avoid double-triggers) but not frequency, so sadly it can’t distinguish between kick and snare drums in a stereo mix. It worked perfectly for multi-mic drum recordings, although using it in conjunction with the audio quantize function described above was clumsy.
//Jan

Postat: tor 29 dec 2011, 14:37
av TDHP
Jan Hellman skrev:Enligt den här recensionen av Cubase 6 går det utmärkt att göra detta i programmet i sig själv utan tredjepartspluggar:

http://www.pcpro.co.uk/reviews/software ... g-cubase-6
Cubase 6’s beat detection can be put to various other uses, including audio-to-MIDI conversion. Bolstering acoustic drum recordings with samples is a great way to beef them up or send them into experimental territory, and now it couldn’t be easier.

The trigger is based on volume and timing (to avoid double-triggers) but not frequency, so sadly it can’t distinguish between kick and snare drums in a stereo mix. It worked perfectly for multi-mic drum recordings, although using it in conjunction with the audio quantize function described above was clumsy.
//Jan
Där ser man!
Fast då måste man ju ha 6:an, och det har inte jag.
Nåt för framtiden kanske!

Postat: tor 29 dec 2011, 14:39
av TDHP
En annan fråga, är det snart att sätta en gate på pukorna redan vid inspelning om man ska trigga dem senare? Eller i största allmänhet för att slippa för mycket slask?
Eller gör man alltid sånt i mix?

Postat: tor 29 dec 2011, 14:41
av GandhiMK2
TDHP skrev:En annan fråga, är det snart att sätta en gate på pukorna redan vid inspelning om man ska trigga dem senare? Eller i största allmänhet för att slippa för mycket slask?
Eller gör man alltid sånt i mix?
NEJ.
Iom att det är så lätt att klippa bort allt i dagens DAW's så är det alltid bäst att låta det slaska hur mycket som helst.

Postat: tor 29 dec 2011, 14:45
av TDHP
f-bass skrev:
TDHP skrev:En annan fråga, är det snart att sätta en gate på pukorna redan vid inspelning om man ska trigga dem senare? Eller i största allmänhet för att slippa för mycket slask?
Eller gör man alltid sånt i mix?
NEJ.
Iom att det är så lätt att klippa bort allt i dagens DAW's så är det alltid bäst att låta det slaska hur mycket som helst.
Ok!
Även om man ENBART ska använda de akustiska ljuden som triggers alltså?

Postat: tor 29 dec 2011, 15:17
av Jan Hellman
TDHP skrev:
f-bass skrev:
TDHP skrev:En annan fråga, är det snart att sätta en gate på pukorna redan vid inspelning om man ska trigga dem senare? Eller i största allmänhet för att slippa för mycket slask?
Eller gör man alltid sånt i mix?
NEJ.
Iom att det är så lätt att klippa bort allt i dagens DAW's så är det alltid bäst att låta det slaska hur mycket som helst.
Ok!
Även om man ENBART ska använda de akustiska ljuden som triggers alltså?
Gate:a i efterhand. Då får du mer kontroll. Inte alltid att man hör hur gate:ar öppnar och stänger på pukor och annat under inspelning så man får lite mindre koll på hur det verkligen blir inspelat förrän det är för sent i dom värsta av världar. Tror t.ex. inte att ni märkte kanalstrul under inspelningen på mixtävlingslåten t.ex. Där var det väl jackväxelproblem som ställde till det om jag förstod det hela rätt. Men samma typ av problematik. Minimera felkällorna. En hårdvarugate på inspelning kan bli en felkälla.....

//Jan

Postat: tor 29 dec 2011, 15:58
av whatawaste

Postat: tor 29 dec 2011, 16:03
av newheartshadow
Finns ett program/plugg som heter drumagog som gör det du beskriver också.

Postat: tor 29 dec 2011, 20:37
av Ahab
Ja drumagog funkar, både mjukvarutrigg och sampler.

Har du redan ett vst-instrument för att spela upp midiljud med behöver du bara skapa midispåret från audio. Finns en uppsjö gratispluggar för det tex:
http://www.kvraudio.com/product/2117

Postat: tor 29 dec 2011, 20:51
av TDHP
Tackar!

Postat: tor 29 dec 2011, 21:00
av whatawaste
Ursäkta trådkapningen, men hur gör ni för att "lyfta" fram slagen så att triggningen blir lättare/mer exakt ? Eq och sen gate ?

Jag fick det att fungera fint i Reaper och Addictive Drums, men det triggar ibland på vissa "läckljud". Har inte haft tid att pilla så mkt, så det kanske är lätt att lösa.

Postat: tor 29 dec 2011, 21:03
av Ahab
whatawaste skrev:Ursäkta trådkapningen, men hur gör ni för att "lyfta" fram slagen så att triggningen blir lättare/mer exakt ? Eq och sen gate ?
Pluggen jag länkade till har inbyggda filter mm för att hitta just anslaget och sortera bort ljud som inte är relevanta för triggning.

Sen funkar det även bra att spela in audio från en triggmik så är det inte något läck att tala om och tydliga anslag. men det låter inget vidare :wink:

Postat: tor 29 dec 2011, 21:08
av whatawaste
Ahab skrev:
whatawaste skrev:Ursäkta trådkapningen, men hur gör ni för att "lyfta" fram slagen så att triggningen blir lättare/mer exakt ? Eq och sen gate ?
Pluggen jag länkade till har inbyggda filter mm för att hitta just anslaget och sortera bort ljud som inte är relevanta för triggning.

Sen funkar det även bra att spela in audio från en triggmik så är det inte något läck att tala om och tydliga anslag. men det låter inget vidare :wink:
Jag sitter med färdiga/fulla audiospår så det är mkt läck emellan mickarna i trumsetet. Triggmickar funkar ju, men det är en annan sak... :wink:

Reaper har färdiga trumtriggar och där finns också en del parametrar att pilla på. Får testa vidare. Kul är det iaf. Kombination av Live och digitalt låter fint.

Postat: tor 29 dec 2011, 21:16
av Ahab
whatawaste skrev:Jag sitter med färdiga/fulla audiospår så det är mkt läck emellan mickarna i trumsetet. Triggmickar funkar ju, men det är en annan sak... :wink:
Prova att svepa ett smalt bandpassfilter på de spår du har. Kan tex gå att att hitta någon frekvens i vänster överhäng som första hängpukan är väldigt ensam om.

Postat: fre 30 dec 2011, 12:19
av joachime
Drumtracker är lite omständigt i och med att man behöver föra över spåren till pluggen innan man kan börja bearbeta ljudet.
Om man vill ersätta/komplettera trummor med några utvalda slag eller samplingar tycker jag Apulsoft Aptrigga gör jobbet riktigt bra.


Den triggar bra på inspelade spår och har ett inbyggt filter. Det följer inte med några samplingar men det är lätt att ladda in sina egna.
Aptrigga har dock sina begränsningar jämfört med andra alternativ. Den jobbar med samplingar i flera lager och kan växla mellan olika samplingar för att undvika kulspruteeffekten. Men den kan inte göra både och. Dvs växla mellan olika samplingar inom samma velocitylager. Lite retsamt om man planerar ersätta det inspelade ljudet helt och det innehåller snabbt och dynamiskt spel.

Postat: fre 30 dec 2011, 12:32
av Basare
Jag har använt KTDrumTrigger för att skapa midispår med gott resultat. Nu var det ju något år sedan så det kanske har kommit något nytt.
http://koen.smartelectronix.com/KTDrumTrigger/

Postat: tis 31 jan 2012, 21:22
av Langestrom
Hur lätt som helst i Reaper. Gate:a och skicka till vilken MIDI not somhelst.
http://www.youtube.com/watch?v=VKHBKLdi ... r_embedded

Postat: tis 31 jan 2012, 22:06
av GandhiMK2
Köp Steven slates Trigger platinum.
Kostar just nu 175$ på slagedigital.com och är värt vartenda öre om man sysslar med livetrummor.
Ett rätt så omfattande bibliotek följer med och du kan ladda egna samplingar om du vill.
Grym skit!