Minitele för att komma åt mikrofonen i mobilen

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
wheelie87
Medlem

Minitele för att komma åt mikrofonen i mobilen

Inlägg av wheelie87 »

Tja folks.

Jag har nyligen skaffat soundcloud och börjat spela in grejer med mobilen. Det duger inte för att vara njutbart men det räcker för att tala om för folk hur och vad jag spelar.

Med mobilens mikrofon så tas massor av brus från rummet upp så jag funderar på om jag kan spela in med kabel på nåt sätt. Att få ut ljudet ur förstärkaren/effektpedalen/keyboarden är lätt. (Ja, jag är inte bara basisk.)

Problemet sitter i telefonen. Hörlursuttaget har 3 "poler", höger, vänster och mik.
Headset-sladd har samma 3 poler, men minitele har bara en eller två poler. (Beroende å om det är stereo eller mono)

Finns det nån sladd som kan trigga mikrofon-delen i min telefons headset-ingång/utgång...?

Jag förstår att det här är lite som att fråga om finaste diamantringen till en gris, men jag vore jätteglad om ni sket i att det är en halvknäpp idé och bara hjälpte mig utifrån det jag frågar efter. :)
Klappar på min Yamaha TBRX174 genom Zoom B2 till Yamaha HS5.
Gärna med en kopp kaffe i närheten.
Användarvisningsbild
BaktaktsBilly
Medlem

Inlägg av BaktaktsBilly »

Jag har också börjat leka med att göra musik på mobilen och är också nyfiken på vilka alternativ det finns.
Vad för mobil har du och hur ser budgeten ut? Det är nog lite lättare att veta var man ska börja med tipsen om man vet sånt. Man behöver väl någon slags ad/da-omvandlare iaf?
Användarvisningsbild
wheelie87
Medlem

Inlägg av wheelie87 »

Jag har en HTC Gratia och tänker mig en sladd för några tior, inga dyra mojänger som jag inte vet vad dom gör. Jag vill ha de enkelt.
Användarvisningsbild
Riboe
Medlem

Inlägg av Riboe »

Om jag förstått saken rätt så brukar de 4-poliga telepluggarna använda en av de "heta" polerna både som mikrofoningång (den levererar drivspänning till elektretkapsel) samt koppla upp/koppla ned när man kortsluter till "jord".

Clas i sjön har ett par produkter som kan komma till användning:

Anslutningskabel
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =164028614

Extern mikrofon
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =160965654
Användarvisningsbild
wheelie87
Medlem

Inlägg av wheelie87 »

Det är 4poligt som är grejen alltså. Behöver det vara 4poligt i båda ändarna eller räcker det om det är det i den jag pluggar in i telefonen? Bör nog kunna hitta en lösning hos kompisen Classe om jag kombinerar olika sladdar.

Eller köpa kontakter och löda ihop en själv... fast sånt kan inte jag.
Användarvisningsbild
Riboe
Medlem

Inlägg av Riboe »

wheelie87 skrev:Det är 4poligt som är grejen alltså. Behöver det vara 4poligt i båda ändarna eller räcker det om det är det i den jag pluggar in i telefonen? Bör nog kunna hitta en lösning hos kompisen Classe om jag kombinerar olika sladdar.

Eller köpa kontakter och löda ihop en själv... fast sånt kan inte jag.
Jag har begränsad koll på hur uttagen ser ut resp. fungerar på olika telefoner, men min gamla Nokia har en handsfree med 4-polig kontakt. Denna är dock synbarligen 2,5 mm, medan Classe skriver 3,5 mm om de två produkterna ovan!? Kan ju vara en felaktig uppgift.

Jag skulle börja med att köpa en 4pol till RCA-kabel att experimentera med. Det du ansluter bör ju lämna en lämplig nivå för en mikingång samt spärra DC, annars kanske telefonen vill koppla upp. Var försiktig, det kan kosta mer än det smakar om signalnivån är för hög (eller om det uppstår någon oönskad bieffekt med laddare inkopplad).

(Reservation för att jag har missförstått ditt "use case")
Jerry Lundgren
Medlem

Inlägg av Jerry Lundgren »

Något sånt här ska du ju ha också.
https://play.google.com/store/apps/deta ... JhY2tzIl0.

///Jerry Lundgren
Användarvisningsbild
wheelie87
Medlem

Inlägg av wheelie87 »

Jerry Lundgren skrev:Något sånt här ska du ju ha också.
https://play.google.com/store/apps/deta ... JhY2tzIl0.

///Jerry Lundgren

Den ser säkert bra ut, men det är ju bara mjukvara. Jag vill veta om jag kan koppla in ljud via minitelejacket i telefonen.
Skriv svar