Apogee vs Zoom H4n

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Gäst----

Apogee vs Zoom H4n

Inlägg av Gäst---- »

Har suttit och spelat in hemma med basen in i Garageband, mobba inte mig jag är ny i det här med inspeleriet :D...
Hursom, jag kör med en Zoom H4n som ljudkort in i Macen via USB 2. Det låter riktigt bra tycker jag, lite latency och så kan datorn bli långsam men det är väl för att jag bara har 2G RAM på denna... för att spela in en grej i taget räcker det.

Frågan är skulle Apogeen förbättra inspelningen på något sätt? Alltså mindre latency, bättre ljudkvalite, alla pratar så bra om den men som amatör kan jag inte riktigt se på vilket sätt den skulle vara överlägsen Zoomen.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Apogee har väl så att man kan lyssna innan signalen går in i datorn, alltså tillför datorn ingen extra latency. Den har förmodligen även bättre analog till digitalomvandling(och vice versa), vilket då innebär att Apoogen är någon mer transparent. Är nog ingen uppenbar skillnad om man skulle A/B-testa, om man inte vet vad man ska lyssna efter. Jag blir dock vansinnig på latency, så jag kör lyssning via mixern i mitt ljudkort när jag spelar in, iaf när jag spelar in elbas. Lirar jag akustisk gitarr, så är ju gitarren oftast närmare micken än mina öron, så det jämnar ut sig... Kan bli fasfel, men brukar funka att vända fasen i lyssningen.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Walka
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Walka »

skall man spela bas tycker jag apogee vinner lätt vad gäller ljudkvalité. I vilket fall i min bok. Kalla det upplösning eller "fäste" i botten eller whatever. Zoomen hänger med förvånansvärt bra, men apo sitter ihop bättre på nåt vis.

mina 5 öre
Medlemspresentation

Sandberg C JPM, dynacord eminent, Octabass, Dreambuzz, BassBlogger, Bassballs, Crybaby, SansAmp, LMB3
Gäst----

Inlägg av Gäst---- »

Tack för era åsikter, Martin, man kan lyssna på inspelningen från Zoomen också fast jag undrar, borde det inte innebära mer latency iom att den skickar signalen till datorn och sedan till Zoomen för att höras?
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Inti skrev:Tack för era åsikter, Martin, man kan lyssna på inspelningen från Zoomen också fast jag undrar, borde det inte innebära mer latency iom att den skickar signalen till datorn och sedan till Zoomen för att höras?
I Zoomens fall så är det säkert så. Men Apogee har löst lyssningen på ett annat sätt så att man får ner latency´n rejält i jämförelse. Följer med en mjukvarumixer för lyssning vid inspelning som heter Maestro till Apogee´s kort. Kan läsa lite om detta här:

http://www.logicpro.se/phpBB2/viewtopic ... 2a91a46623

Många använder inte Maestro för latency´n är i fallet med Apogee inte extrem på något sätt. Brukar funka helt ok för dom flesta i alla fall. Tror inte att latencyn är på mycket mer än 3 - 4 millisekunder med ett Duet om man inte har en dator som är från slutet av andra världskriget.

//J
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem

Inlägg av BB3000S »

Jan Hellman skrev:
Inti skrev:Tack för era åsikter, Martin, man kan lyssna på inspelningen från Zoomen också fast jag undrar, borde det inte innebära mer latency iom att den skickar signalen till datorn och sedan till Zoomen för att höras?
I Zoomens fall så är det säkert så. Men Apogee har löst lyssningen på ett annat sätt så att man får ner latency´n rejält i jämförelse. Följer med en mjukvarumixer för lyssning vid inspelning som heter Maestro till Apogee´s kort. Kan läsa lite om detta här:

Många använder inte Maestro för latency´n är i fallet med Apogee inte extrem på något sätt. Brukar funka helt ok för dom flesta i alla fall. Tror inte att latencyn är på mycket mer än 3 - 4 millisekunder med ett Duet om man inte har en dator som är från slutet av andra världskriget.

//J
Ang latency - jag kör på 4.9ms med mitt Apogee Jam på en 3.5 år gammal MacBook, funkar hur bra som helst. Ett Apogee Duet borde väl vara ännu bättre. Om du mest är ute efter att spela in bas och inte vill slanta upp för ett Duet är Jam kanske ett alternativ?
| BB1000| BB2000 | BB3000 | BB5000 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |

| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Med mitt Motu Traveler får jag 2,2 ms latency när jag lyssnar genom Logic med lägsta bufferinställningen. Inte illa för en burk från 2006.

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

BB3000S skrev:
Jan Hellman skrev:

//J
Ang latency - jag kör på 4.9ms med mitt Apogee Jam på en 3.5 år gammal MacBook, funkar hur bra som helst. Ett Apogee Duet borde väl vara ännu bättre. Om du mest är ute efter att spela in bas och inte vill slanta upp för ett Duet är Jam kanske ett alternativ?
Nä det är nog snarlik latency oavsett kort. Åtminstone i jämförelsen One/Duet. Jag har mindre koll på Jam. Med en snabbare burk brukar man komma ner hyffsat nära 2 millisekunder och då är inte jag människa att märka av någon latency. Personligen skulle jag nog rekommendera ett Duet mer än ett Jam/One och det egentligen av en enda anledning. Det är trevligt att ha möjlighet att kunna spela in i stereo. Helt plötsligt vill man kunna köra ner en hårdvarusynt eller spela in en akustisk gitarr i stereo. Eller ta med burken någonstans för att spela in en kör..... Två in kan jag tycka är ett minimum. Sen är till och med mick preamparna hyffsat bra i Duet-kortet och det finns ingen mickpreamp på en Jam.

Visst, om man vet att man BARA kommer spela in bas/gitarr och en kanal åt gången så funkar det ju kanon. Men lite vis av erfarenhet har jag märkt att många snabbt utvecklas och vill göra lite mer med prylarna än vad man tänkt från början.

//J
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem

Inlägg av BB3000S »

Jan Hellman skrev:
BB3000S skrev:
Jan Hellman skrev:

//J
Nä det är nog snarlik latency oavsett kort. Åtminstone i jämförelsen One/Duet. Jag har mindre koll på Jam. Med en snabbare burk brukar man komma ner hyffsat nära 2 millisekunder och då är inte jag människa att märka av någon latency. Personligen skulle jag nog rekommendera ett Duet mer än ett Jam/One och det egentligen av en enda anledning. Det är trevligt att ha möjlighet att kunna spela in i stereo. Helt plötsligt vill man kunna köra ner en hårdvarusynt eller spela in en akustisk gitarr i stereo. Eller ta med burken någonstans för att spela in en kör..... Två in kan jag tycka är ett minimum. Sen är till och med mick preamparna hyffsat bra i Duet-kortet och det finns ingen mickpreamp på en Jam.

Visst, om man vet att man BARA kommer spela in bas/gitarr och en kanal åt gången så funkar det ju kanon. Men lite vis av erfarenhet har jag märkt att många snabbt utvecklas och vill göra lite mer med prylarna än vad man tänkt från början.

//J
Du har såklart rätt i att man nog "växer ur" ett jam ganska fort. Men det är ändå grymt på det den ändå gör - plus att det är grymt smidigt att kunna jamma på iPaden när man inte är hemmavid.

Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

BB3000S skrev:Du har såklart rätt i att man nog "växer ur" ett jam ganska fort. Men det är ändå grymt på det den ändå gör - plus att det är grymt smidigt att kunna jamma på iPaden när man inte är hemmavid.
Absolut! Det är en grym produkt!! Nu sålde jag min iPad men hade jag haft kvar den så hade jag definitivt skaffat en Jam. Den låter ju hur bra som helst! Jag funderade lite på ett tag att skaffa en och ha den till luren. Får se. Lite skralt i kassan nu. Men den är ju kanon på det den gör!

MVH//Jan
Användarvisningsbild
Walka
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Walka »

Jag har helt enkelt löst det så att jag har ett Duet OCH ett Jam. (och ett RME som nog skall bytas ut mot ett Ensemble)
Medlemspresentation

Sandberg C JPM, dynacord eminent, Octabass, Dreambuzz, BassBlogger, Bassballs, Crybaby, SansAmp, LMB3
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Walka skrev:Jag har helt enkelt löst det så att jag har ett Duet OCH ett Jam. (och ett RME som nog skall bytas ut mot ett Ensemble)
Så kan man också lösa saken. :D

Jag funderar lite på att sälja mitt Duet och mitt MOU 828 mk II och skaffa det nya UA Apollo. DET vore nära nog helt optimalt för mig tror jag. Alternativet behålla Duet-kortet för att det är så litet och smidigt och ha hemma. Men JÄVLAR vad jag vill ha ett Apollo!!
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Jan Hellman skrev:
Walka skrev:Jag har helt enkelt löst det så att jag har ett Duet OCH ett Jam. (och ett RME som nog skall bytas ut mot ett Ensemble)

Jag funderar lite på att sälja mitt Duet och mitt MOU 828 mk II och skaffa det nya UA Apollo. DET vore nära nog helt optimalt för mig tror jag. Alternativet behålla Duet-kortet för att det är så litet och smidigt och ha hemma. Men JÄVLAR vad jag vill ha ett Apollo!!
Jag tingar 828an!

Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem

Inlägg av BB3000S »

basmartin skrev:
Jan Hellman skrev:

Jag tingar 828an!
Och jag är gärna spekulant på Duet'en!

Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Oj då. Det gick fort! Jag vill ha 3,8 miljarder riksdaler för 828:an och sen vill jag ha Britney Spears + Austin Mini från - 74 för Duet:en. :lol:

Skämt å sido. Jag kollar lite priser och återkommer. Det blir inte så dyrt. Kom gärna med förslag.

//J
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Jan Hellman skrev: Tror inte att latencyn är på mycket mer än 3 - 4 millisekunder med ett Duet om man inte har en dator som är från slutet av andra världskriget.

//J
Vänta nu ett tag va!!!?
Jag tror att du tror lite väl jävla positivt om apogee! För det första så lär ju latencyn via firewire vara längre än latencyn från pci-express-symphony kortet.
För det andra så kan du ju knappast förvänta dej komma ifrån dom ca 5 ms latency som logic lägger till i routingen så några 3-4 ms lär det knappast röra sej om. Säg 10 och du kanske kommer nära.....med en dator som inte är ifrån andra världskriget.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Ni som snackar latrency....ni kan inte gå på den siffran som logic ger er för den stämmer inte riktigt. Den avser ut ifrån logic (dvs redan BUFFRAT , dvs att datorn redan VET vad för ljud den ska skicka och vart innan den spelar) och inte IN med nytt ljud och sen routas och SEN ut.
Prova att skicka ut ett klick från kanal 1 ut på output 1, via kabel ta tillbaka det på input 1 på kanal 2, routa det till ut 2 och ta in det igen på input 2 på kanal 3. DÄR kommer ni att få se hur mycket latency ni har.

Mitt system ger i första loopen 1.8 ms latency och i andra 7 ms....och sen konstant 7...
Mitt protools gav 2 ms och sen 2 ms och sen 2 ms pga att det aldrig behövde in i datorn och routas om eftersom det sköttes på protoolskortet.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

f-bass skrev:Ni som snackar latrency....ni kan inte gå på den siffran som logic ger er för den stämmer inte riktigt. Den avser ut ifrån logic (dvs redan BUFFRAT , dvs att datorn redan VET vad för ljud den ska skicka och vart innan den spelar) och inte IN med nytt ljud och sen routas och SEN ut.
Prova att skicka ut ett klick från kanal 1 ut på output 1, via kabel ta tillbaka det på input 1 på kanal 2, routa det till ut 2 och ta in det igen på input 2 på kanal 3. DÄR kommer ni att få se hur mycket latency ni har.

Mitt system ger i första loopen 1.8 ms latency och i andra 7 ms....och sen konstant 7...
Mitt protools gav 2 ms och sen 2 ms och sen 2 ms pga att det aldrig behövde in i datorn och routas om eftersom det sköttes på protoolskortet.
Just ja. Ska testa igen.

Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

f-bass skrev:
Jan Hellman skrev: Tror inte att latencyn är på mycket mer än 3 - 4 millisekunder med ett Duet om man inte har en dator som är från slutet av andra världskriget.

//J
Vänta nu ett tag va!!!?
Jag tror att du tror lite väl jävla positivt om apogee! För det första så lär ju latencyn via firewire vara längre än latencyn från pci-express-symphony kortet.
För det andra så kan du ju knappast förvänta dej komma ifrån dom ca 5 ms latency som logic lägger till i routingen så några 3-4 ms lär det knappast röra sej om. Säg 10 och du kanske kommer nära.....med en dator som inte är ifrån andra världskriget.
Du har säkert rätt. Jag har hur som inga direkta problem vad det gäller latency och Logic/Apogee vid inspelning och det gäller även Duet-kortet. Och MOTU också för den delen. Och det verkar inte så värst många andra ha heller. Jag är ju givetvis inte lika duktig och kompetent som dig men jag har i alla fall lyckats traggla mig igenom några musikskolor, spelat med några duktiga trummisar och spelat in ett gäng duktigt folk. Och över lag har inte folk direkt klagat på latency och jag har inte direkt heller haft någon orsak att göra det. Och även om det nu skulle handla om 10 millisekunders fördröjning så är det så att ljudet färdas med en hastighet av 360 meter per sekund vilket betyder att ljudet hinner ca 3 meter under 10 millisekunder. Vilket i sig rent konkret är samma sak som att stå 3 meter ifrån en trummis och spela. Och det gör ju alla precis hela tiden utan att uppleva att den fördröjningen skapar ett problem som gör att det inte går att spela ihop så att det låter tight och bra. Och kör man med Maestro så är det väl så att det enbart är den latency som ad-/da-konvertrarna orsakar som blir. Och det är faan inte mycket. Men du har rätt. Rätt ska vara rätt. Är det ett problem rent praktiskt? Kan inte tycka det.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Hellman. Du sa the magic word:Maestro.
Då blir d mindre än 2 ms k lyssningen av samma orsak som 2 ms i protools: audion vänder på pci-kortet och routas inte om i datorn.
Om d ska in i logi och krångla så får du addera 5.nånting på 44.1 som väl många av oss firtfarande spelar in på.
Vad detra har at göra med hur många musikskolor du gått på har jag svårt att fatta.... :roll:
Gäst----

Inlägg av Gäst---- »

Apogee verkar då inte vara bättre än min lilla Zoom som dessutom har ett par fina mickar...
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

f-bass skrev:Hellman. Du sa the magic word:Maestro.
Då blir d mindre än 2 ms k lyssningen av samma orsak som 2 ms i protools: audion vänder på pci-kortet och routas inte om i datorn.
Om d ska in i logi och krångla så får du addera 5.nånting på 44.1 som väl många av oss firtfarande spelar in på.
Vad detra har at göra med hur många musikskolor du gått på har jag svårt att fatta.... :roll:
Det var mest tonen i ditt inlägg och att du verkar hyffsat överkänslig vad det gäller latency i stort som föranledde det. Jag har inga direkta problem med detta och detsamma verkar vara med dom flesta. Om man vill går det väldigt bra att köra med Maestro och jag är väl medveten om att PT funkar på samma sätt. Jag har inga problem med 10 ms. Det är inte 23 minuter vi pratar om precis.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Ok.... 10 ms... Spännande.
Gäst----

Inlägg av Gäst---- »

Kan vi sluta bråka om vem som har största ballen och jämföra Zoomen med Apogeen ist?

TACK!
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Jag satt i helgen och mixade i lurar på ett hotellrum. Bra jävla lurar och d låter oftast likadant när man lyssnar i högtalare sedan.
När jag kom hem så kopplade jag in laptopen på min rigg via hörlurautgången.
D lät platt,grått,halv-mono och allmänt mp-3 artat...
Jag blev lite ledsen i ögat och öppnade projektet i min riktiga rigg med apogee d/a och skillanden är ganska sÅ enorm.
Hög upplösning... Dynamik och headroom blev HELT otroligt mycket bättre. Ljudet kändes nära och definierat.

Jag har inte hört zoomen MEN jag skulle nog kunna slå vad om en hel del att apogee gör bätre converters... Annars skulle proffsen använda zoom hellre än apogee..eller..jag skulle iaf ha hört talas om NÅGON som använde det "på riktigt".

That said funkar säkert zoomen till allt möjligt MEN har man råd och vill ha lite roligare och inte minst få HJÄLP av istället för att bli hindrad av sina verkty så ska man nog köra på apogee.
Senast redigerad av GandhiMK2 den tis 07 feb 2012, 17:52, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar