Sida 1 av 1
Knasig vågform i cubase.
Postat: tis 28 feb 2012, 20:48
av Amadeus
Har lite svårt att beskriva problemet men gör ett försök. Saken är den att när jag spelat in ex. bas och sen tittar på vågformen för att se så att det inte distar vid tex. hårda anslag och dylikt så ser jag att vågformen inte är lika på båda sidorna av linjen i mitten. Detta har jag märkt att det leder till att även fast gainen är bra inställd så blir överskjutningen på översidan av linjen så stor att det distar, allt headroom är borta och vågformen på undersidan av linjen är ca hälften så stor som den på ovansidan. Någon som vet vad det beror på och vad botet mot denna förbannelse är? Förstår om min beskrivning kan vara otillräcklig men då får ni fråga mer.
Postat: tis 28 feb 2012, 21:46
av shadewind
Sannolikt på någon egenhet i mickarna på basen. Men jag undrar också hur pass stort problemet egentligen är? Headroom har man ju gott om med 24-bit. Någon form av dynamikbehandling lär du ju dessutom behöva.
Postat: tis 28 feb 2012, 22:00
av Jan Hellman
Grundregel 1A vid 24-bit inspelning..... Håll dig LÅNGT ifrån nollan. INTE tänka analogt eller 16-bitarinspelning. Rejält med headroom.
//J
Postat: tis 28 feb 2012, 22:15
av BB3000S
Är det inte bara en DC offset alltså? Om det är det fixar du det med "Remowe DC offset" eller vad det nu kan heta i din DAW. Ursäkta om detta var helt irrelevant för ditt problem. Tilläggas bör kanske att jag har typ 5h i Logic under bältet, så lyssna mer på de andra som svarar.
Lite bra läsning om DC offset:
http://musicmasteringonline.com/members ... ew/303/32/
Postat: tis 28 feb 2012, 23:52
av dereborn
lyssna på hur det låter i stället för att titta på hur det ser ut. Korvarna kan beroende på spelsätt, anslag, mickval, etc etc - se skitknasiga ut, men om det låter bra så är det bra.
Postat: ons 29 feb 2012, 00:05
av basmartin
Precis som BB3000 är inne på, så handlar det om DC offset. Brukar bero på fel i den analoga delen av inspelningskedjan, t ex billiga ljudkort. För att bli av med det i efterhand, så räcker det med ett hipass-filter satt på t ex 20 hz. DC offset ligger lägre än så, men kommer inte ihåg exakt, så jag säger 20 hz.
Postat: ons 29 feb 2012, 09:02
av Amadeus
Tror inte det beror på DC offset, då centrum på vågformen ligger på mittlinjen. Jag har förstått dc offset som att när centrum på vågformen går över eller under mittlinjen. För jag har prövat att göra som BB3000S föreslog och ingen förbättring. Självklart är det skitsamma om det låter bra men det är bara det att vågformen är ganska kraftigt förskjuten på ovansidan så jag får dra ner ganska mycket på gainen för att det inte ska dista. Ljudkortet är ett Focusrite Saffire pro.14 så det är inte det billigaste skiten på marknaden heller. Ang. mickarna så är det likadant med andra basar och gitarrer.
Postat: ons 29 feb 2012, 09:28
av BB3000S
Ok, det är inte DC offset, det var ju bra. Kan det då inte vara så enkelt som att karaktären hos ljudkällan ifråga har en inneboende ojämlikhet mellan + och - svängningar i vågformen? På en elbas skulle man tex kunna teoretisera att strängens svängningar i planet in mot micken borde ge en starkare signal medan svängningarna bort från micken ger en svagare signal, helt enkelt beroende på att magnetfältets styrka ändras med avståndet från micken. Om inte denna ändring är perfekt linjär med avståndet (jag är inte fysiker) så borde den typ av effekt du ser kunna uppstå.
Eller så är olikheten en konsekvens av hur övertoner osv släcker ut varandra, utan att veta gissar jag att det i princip bara är rena syntljud typ sinusvågor osv som är helt symmetriska.
Oavsett vilket blir det väl Hellmans förslag som är enklaste vägen runt - headroom, headroom och åter headroom.

Postat: ons 29 feb 2012, 10:11
av GandhiMK2
Jag vet vad du snackar om och det ser helt sjukt ut.
Trumpet tenderar att se ut så, några andra instrument också....
Låter bra ändå så jag bryr mej inte...Men man blir lite

när man kollar in filen...
Postat: ons 29 feb 2012, 13:14
av Assar
Jag funderar på vad det egentligen är som visas i en sån där kurva.
Är det inte volym per tidsenhet?
I så fall blir en följdfundering: Om man spelar in i mono så borde det inte finnas en över- och en undersida delade av en centrumlinje - för det tyder väl på att det är stereo?
Om det är mono, hur kan då två delar se olika ut? Vad är det då som över- respektive underdel visar för något?
Nån som kan reda ut detta för en novis?
Postat: ons 29 feb 2012, 14:31
av basmartin
Amadeus skrev:Tror inte det beror på DC offset, då centrum på vågformen ligger på mittlinjen. Jag har förstått dc offset som att när centrum på vågformen går över eller under mittlinjen. För jag har prövat att göra som BB3000S föreslog och ingen förbättring. Självklart är det skitsamma om det låter bra men det är bara det att vågformen är ganska kraftigt förskjuten på ovansidan så jag får dra ner ganska mycket på gainen för att det inte ska dista. Ljudkortet är ett Focusrite Saffire pro.14 så det är inte det billigaste skiten på marknaden heller. Ang. mickarna så är det likadant med andra basar och gitarrer.
Kan du lägga upp en bild av hur det ser ut?
Postat: ons 29 feb 2012, 17:05
av GandhiMK2
Jag har mailat dej 2 bilder Martin. Kan du kanske kasta upp dom ?
Postat: ons 29 feb 2012, 22:59
av basmartin
f-bass skrev:Jag har mailat dej 2 bilder Martin. Kan du kanske kasta upp dom ?
Yes

Postat: ons 29 feb 2012, 23:07
av BB3000S
Psycho, ser ju ut som Vem kan hitta Nemo på skolutflykt. Eller också är jag trött i ögonen bara...
Postat: ons 29 feb 2012, 23:25
av Amadeus
Super med bilderna, precis så ser det ut, inte lika uttalat kanske men det är i alla fall hälften så mycket på undersidan som det är på ovansidan på mina filer. Blir en aning mindre då gitarr används men värre när bas spelas och detta oavsett bas (har testat med tre olika)