Sida 1 av 1
Projektarbete, jazzinspelning
Postat: tor 26 apr 2012, 09:04
av BlitzkriegBob
Hej!
Som projektarbete under sista terminen på gymnasiet har jag valt att arbeta med inspelning av olika ensembleformer. Nu som sista moment ska jag spela in en jazzensemble på fyra musiker. Trummor, bas, gitarr och saxofon.
Vad jag egentligen undrar är hur bör jag gå till väga vid uppmickningen av trumsettet och musikerplacering? När det gäller antal mikrofoner, hur många ska jag använda på trumsettet? Slå på stort eller hålla antalet nere?
Re: Projektarbete, jazzinspelning
Postat: tor 26 apr 2012, 09:19
av GandhiMK2
BlitzkriegBob skrev:Hej!
Som projektarbete under sista terminen på gymnasiet har jag valt att arbeta med inspelning av olika ensembleformer. Nu som sista moment ska jag spela in en jazzensemble på fyra musiker. Trummor, bas, gitarr och saxofon.
Vad jag egentligen undrar är hur bör jag gå till väga vid uppmickningen av trumsettet och musikerplacering? När det gäller antal mikrofoner, hur många ska jag använda på trumsettet? Slå på stort eller hålla antalet nere?
Jaaaaaa du....det där finns inget svar på....
Du ska alltså , helt utan hjälp av ngn erfaren tekniker mika upp och spela in ett band?
Det värsta med trummikning är fasproblematik och det kan jag tyvärr inte hjälpa mej med men man kan väl säga så att om en pukmik har tryck när du sololyssnar den och låter mjölig och tunn när du lyssnar på hela set'et så har du kanaler som inte ligger i fas med varandra....någonstans....Usch...vill inte ens tänka på det utan överlåter det med varm hand till dom som kan detta!
MEN , that said, så tycker jag alltid att det är bäst att ha fler möjligheter än färre så jag skulle närmika hela set'et och sen se till att jag hade bra rumsmikat sound också. Då kan du stanna vid att använda bara rumsmikar eller addera det du nu vill ha tryck i ifrån närmikarna.
Hur dom står spelar väl egentligen ingen direkt roll men det är ju bra att försöka minimera läckaget mellan insrumenten så ju längre ifrån trummisen du kan ha pianisten och saxofonisten desto bättre.
Lyyyyycka till!
Re: Projektarbete, jazzinspelning
Postat: tor 26 apr 2012, 09:27
av BlitzkriegBob
f-bass skrev:
Jaaaaaa du....det där finns inget svar på....
Du ska alltså , helt utan hjälp av ngn erfaren tekniker mika upp och spela in ett band?
Det värsta med trummikning är fasproblematik och det kan jag tyvärr inte hjälpa mej med men man kan väl säga så att om en pukmik har tryck när du sololyssnar den och låter mjölig och tunn när du lyssnar på hela set'et så har du kanaler som inte ligger i fas med varandra....någonstans....Usch...vill inte ens tänka på det utan överlåter det med varm hand till dom som kan detta!

!
Kanske skulle tillagt att det självklart inte är den första inspelning jag gör! Har hållit på med det både under och utöver skoltid i tre år nu, så fasfel vet jag vad det är

Och hur man undviker det.
Men det är just denna ensembleform, att spela in jazz, med någon sorts traditionalitet i ljudbilden. Hur går trummickandet tillväga då?
Re: Projektarbete, jazzinspelning
Postat: tor 26 apr 2012, 09:38
av GandhiMK2
BlitzkriegBob skrev:f-bass skrev:
Jaaaaaa du....det där finns inget svar på....
Du ska alltså , helt utan hjälp av ngn erfaren tekniker mika upp och spela in ett band?
Det värsta med trummikning är fasproblematik och det kan jag tyvärr inte hjälpa mej med men man kan väl säga så att om en pukmik har tryck när du sololyssnar den och låter mjölig och tunn när du lyssnar på hela set'et så har du kanaler som inte ligger i fas med varandra....någonstans....Usch...vill inte ens tänka på det utan överlåter det med varm hand till dom som kan detta!

!
Kanske skulle tillagt att det självklart inte är den första inspelning jag gör! Har hållit på med det både under och utöver skoltid i tre år nu, så fasfel vet jag vad det är

Och hur man undviker det.
Men det är just denna ensembleform, att spela in jazz, med någon sorts traditionalitet i ljudbilden. Hur går trummickandet tillväga då?
Ok, spelade precis in en fantastisk jazztrummis till en platta med ett par storbandsaktiga låtar och vi närmikade allt+subkick+sejare+over head riktade inte direkt emot cymbalerna för att jag gillar vad oh mikar gör för RESTEN av trumsetet och jag har ALDRIG varit med om att jag fått för LITE crashar på ttape..

Sen närmikade vi riden och använde 2 st u87or som rumsmikar på ett par meters avstånd.
Jag har inte använt så mycket rumsmikar nu när jag suttit och jobbat med det och lagt på blås etc för att hålla det lite renare men vi får väl se hur det blir i mix.
Det ska låta lite Michael Buble-aktigt så dt får inte bli alltför rumligt och slamrigt, lixom.
Visst kan man vara sparsmakad men jag kan inte se ngn anledning till att INTE ge sej själv chansen att få mer tryck i gtrejorna i efterhand om det visar sej att det blir bättre så vräk på.
Jag har , i det här fallet, samma inställning som Yngwie Malmsteen: Vaddå less is more? Det kan det ju inte vara ...MORE is more...

Eller hur fan det nu var...
Postat: tor 26 apr 2012, 09:40
av TDHP
"Jazz" ar ju ett ganska luddigt begrepp.
Hur ungefär ska det låta?
Youtube-referens?
Re: Projektarbete, jazzinspelning
Postat: tor 26 apr 2012, 09:41
av Bahalason
En traditionell uppmickning fungerar utmärkt.
Om du vill sikta mot ett högt betyg skulle jag experimentera lite med Varispeed.
Med hjälp av den funktionen kan du spela in trummorna först, i t.ex 2 semitoner högre än normalt. För att sedan sänka ned det igen, då får du ett trumsound som låter stooort i rätt tempo och utan att kvalitén blir lidande. Sjukt coolt. Du kan göra det åt andra hållet också.
Postat: tor 26 apr 2012, 10:02
av cub
Om det finns möjlighet skulle jag sätta upp bara en mick och köra en mono-inspelning också för jämförelse och för skoj skull.
Postat: tis 29 maj 2012, 23:53
av BlitzkriegBob
Arbetet har varit färdigt några dagar nu, och utvärderas utav diverse lärare. Jag bjuder på en utav inspelningarna från Jazz-sessionen för den som är intresserad!
http://soundcloud.com/bob-adam-hellqvist/autumn-leaves
Postat: ons 30 maj 2012, 09:19
av cub
Kul!!
Hur blev det till sist med antal mickar och placering?
Spontana reaktioner från en lyssning så känns det som att man står för nära gitarristen.

Den blir lite påträngande jämfört med de andra instrumenten. Under gitarrsolot så försvinner nästan basen helt och på ett basforum kan det aldrig vara okej!

Postat: tor 31 maj 2012, 10:38
av BlitzkriegBob
Jo! En X/Y-mickning som OH, som jag hängde lite lägre ned än vanligt, sedan skiljde det sig inte allt för mycket utöver hur jag brukar micka i övrigt. En mick på Ridecymbalen, kaggmick samt en 57:a på virveln. Jag satte upp en ambience-mick också, bara någon meter från trumman i puk-höjd.
Haha! Ja, jag gick kanske ned lite väl mycket i dynamik när det var dags för gitarren. Men det får jag väl rädda när jag tar tag i att mixa det på allvar

Nu inför stundande student så blir det nog inget utav!