Sida 1 av 2
Mikrofon tips
Postat: tor 03 maj 2012, 23:12
av richard.lang
Vill ha lite tips på en mikrofin som kan användas till en basförstärkare. Jag har en sm57:a finns det någon annan som kan passa bättre till bas för 700-1000 kr?
Postat: tor 03 maj 2012, 23:21
av Bahalason
Vid den bästa basinspelningen jag gjort var förstärkaren uppmickad med en SM58 snett riktad mot konen samt en baskaggemick bakom förstärkaren. Jävlar vad tryck det blev!
Så om du har en förstärkare som är lite öppen där bak; köp en basskaggemick och använt tillsammans med sm57.
Postat: fre 04 maj 2012, 07:15
av Indigo
Införskaffa en bra linebox, och använd tillsammans med SM57:an. Den kombinationen har fungerat alldeles utmärkt för mig på många inspelningar.
Postat: fre 04 maj 2012, 09:11
av Spurs
För 700-1000 kr finns det inte i mitt tycke någon mikrofon som skulle kunna vara bättre än SM57 till inspelning av gitarr/bas förstärkare.
Har för mig att en Red Hot Chilli Pepper skiva (ev. californication) är inspelad med enbart SM57:or
SM57 grymt hållbar och otroligt bra återgivining för vettig peng, köp en till sån

Postat: fre 04 maj 2012, 09:56
av Smygbas
Sennheiser md421 tycker jag är bra, och även AKG D112. Vet inte riktigt vad de kostar. 57:an är bra som fasen den med.
Postat: lör 05 maj 2012, 13:26
av richard.lang
tack för tipsen! tar gärna emot mer och motivera gärna. den får kosta 1000 kr begagnad
Postat: lör 05 maj 2012, 19:14
av joachime
Stormembrans kondensatormikrofon från typ ADK, Studio Projects, sE Electronics eller liknande brukar funkar utmärkt så länge man inte kör allt på 11.
Har ni något att sjunga i sedan också.
Postat: sön 06 maj 2012, 11:45
av Bille_bas
Jag kar kört med Beta57 och line dom sista gångerna vilet funkat kanon. dom är inte så dyra hellr och funkar även bra till virvel. SM7b är ett dyrare men bra komlement med.
Undvik använda samma mick till baskagge och bas på samma inspelning.
Då det blir samma frekvensprofil på två saker som ska slåss i samma härad kan dom slå ut varandra och bli svårmixade.
Postat: sön 06 maj 2012, 12:22
av Jan Hellman
Bille_bas skrev:Jag kar kört med Beta57 och line dom sista gångerna vilet funkat kanon. dom är inte så dyra hellr och funkar även bra till virvel. SM7b är ett dyrare men bra komlement med.
Undvik använda samma mick till baskagge och bas på samma inspelning.
Då det blir samma frekvensprofil på två saker som ska slåss i samma härad kan dom slå ut varandra och bli svårmixade.
Det där är faktiskt ett väldigt bra tips rent generellt. Skapa separation mellan ljudkällor inom samma frekvensområde och där kan mickval verkligen spela in. Samma om man ska ha två elgitarrer i samma ljudbild. Blir mer lättmixat/bättre separation om det inte är samma gitarr/förstärkare som spelar båda spåren.
Postat: ons 09 maj 2012, 19:11
av richard.lang
Tack för tipsen!
Vad är era tips om man bara har en baskagge mic och ska spela in kagge och elbas med den?
Postat: ons 09 maj 2012, 19:17
av dereborn
richard.lang skrev:Tack för tipsen!
Vad är era tips om man bara har en baskagge mic och ska spela in kagge och elbas med den?
Spela in baskagge med baskaggemicken och spela in bas med DI och 57.
Postat: ons 09 maj 2012, 19:34
av richard.lang
Tack för tipsen!
Vad är era tips om man bara har en baskagge mic och ska spela in kagge och elbas med den?
Postat: ons 09 maj 2012, 19:40
av Jan Hellman
richard.lang skrev:Tack för tipsen!
Vad är era tips om man bara har en baskagge mic och ska spela in kagge och elbas med den?
Vad är det för musikstil det handlar om?
Annars håller jag med Dereborn.
Favvobaskaggemicken för min del om man vill ha någonting som funkar till det mesta är Shure Beta52A. Den låter fläskigt och gött och jag har använt den till både uptempolåtar och ballader i dom flesta genrer. Ska det vara stenkrossmusik är Audio-Technica ATM25 en väldigt trevlig mikrofon. Klassiker i hårda kretsar men är även bra på mycket annat. Annars är Beyerdynamic M 88 TG en väldigt trevlig baskaggemick och även den är strålande till mycket annat. Väldigt bra och allround mikrofon. Det finns väldigt många bra mickar och det beror lite vad man ska använda dom till för typ av musik men detta är mina favoriter.
Men tipset att använda en annan mick till bastrumma än till basförstärkare är ett gott råd av många orsaker. Man kan få bättre separation mellan basen och bastrumman......
Postat: tor 10 maj 2012, 07:48
av joachime
Som Dereborn sa. Basmicken till bastrumma. Stormembrans kondensatormick på basstärkaren, om det fungerar med ljudnivåerna. Annars vanlig dynamisk plus en DI.
Postat: fre 11 maj 2012, 00:51
av Bille_bas
Jan Hellman skrev:richard.lang skrev:Tack för tipsen!
Vad är era tips om man bara har en baskagge mic och ska spela in kagge och elbas med den?
Vad är det för musikstil det handlar om?
Annars håller jag med Dereborn.
Favvobaskaggemicken för min del om man vill ha någonting som funkar till det mesta är Shure Beta52A. Den låter fläskigt och gött och jag har använt den till både uptempolåtar och ballader i dom flesta genrer. Ska det vara stenkrossmusik är Audio-Technica ATM25 en väldigt trevlig mikrofon. Klassiker i hårda kretsar men är även bra på mycket annat. Annars är Beyerdynamic M 88 TG en väldigt trevlig baskaggemick och även den är strålande till mycket annat. Väldigt bra och allround mikrofon. Det finns väldigt många bra mickar och det beror lite vad man ska använda dom till för typ av musik men detta är mina favoriter.
Men tipset att använda en annan mick till bastrumma än till basförstärkare är ett gott råd av många orsaker. Man kan få bättre separation mellan basen och bastrumman......
Beta52a på 18" golvpuka = ett extremt leende varje gång gaten öppnar.
Postat: fre 11 maj 2012, 04:31
av Danne
Jag gillar AKG D112. Bör gå att få tag i beggat för max 1000kr.
Postat: fre 11 maj 2012, 10:39
av Walka
Av någon outgrundlig anledning gillar jag också D112 på bas. *skämskudde*
Inte på något annat dock.
Postat: fre 11 maj 2012, 12:31
av basmartin
Walka skrev:Av någon outgrundlig anledning gillar jag också D112 på bas. *skämskudde*
Inte på något annat dock.
Usch!

Postat: mån 21 maj 2012, 20:43
av derin38
Hej.
Har hört att man inte ska använda kondensator mikrofoner när man spelar in med förstärkare. Men eftersom jag tänkte köpa ny mic och använda den till att spela in bas, tal och eventuellt lite sång: ska jag välja Shure SM57 eller en SE X1?
Postat: mån 21 maj 2012, 21:06
av dereborn
derin38 skrev:Hej.
Har hört att man inte ska använda kondensator mikrofoner när man spelar in med förstärkare. ...
ehh....va?
Postat: mån 21 maj 2012, 21:08
av basmartin
derin38 skrev:Hej.
Har hört att man inte ska använda kondensator mikrofoner när man spelar in med förstärkare. Men eftersom jag tänkte köpa ny mic och använda den till att spela in bas, tal och eventuellt lite sång: ska jag välja Shure SM57 eller en SE X1?
Aj fan, då har man gjort fel i 70 år.
Postat: mån 21 maj 2012, 21:16
av derin38
Har hört att mikrofonen skadas av de låga basfrekvenserna, förstärkarens höga ljud och sånt. Skyll inte på mig, läste det någonstans. Så det är fritt fram med en kondensator? Hur blir skillnaden ljudmässigt mellan en kondensator som X1 och en dynamisk som SM57.
Postat: mån 21 maj 2012, 21:23
av dereborn
Möljigen ska man vara lite försiktig med bandmikrofoner vid riktigt starka volymer och/eller låga frekvenser.
Konding eller dynamisk?
Ja, frågan är nog mest vad du ska ha den till, och hur du vill att det ska låta!
En 57 låter ju ganska annorlunda mot en stormembranskonding.
Ibland "bättre"ibland "sämre".
Postat: fre 25 maj 2012, 11:30
av joachime
Grovt generaliserat kan man säga att kondingmickar är känsligare för starka ljudtryck än dynamiska. Det som brukar hända vid för starka ljudtryck är att förstärkaren i kondingmicken distar och det låter sällan särskilt roligt.
Man kan få en hint om vad mikrofonen klarar av genom att studera specarna. Max SPL är det man är intresserad av. Vissa anger vid 1 % THD, andra vid 0,5 % vilket borde ge en differens på runt tre decibel.
Dynamiska mikrofoner har ingen känslig elektronik och tål därför höga ljudtryck. Det är dock inte säkert att mikronförstärkaren den är inkopplad i gör det. Vissa preampar distar redan på ingången, vid höga nivåer. Brukar gå att lösa genom att sätta ett dämprör mellan mikrofon och förstärkare.
Bandmikrofoner klarar också höga ljudtryck, men är känsliga för luftströmmar. Så tar för vana att sätta ett puffskydd framför när du mickar en förstärkare eller en trumma.
Postat: fre 25 maj 2012, 11:46
av dereborn
joachime skrev:...
Bandmikrofoner klarar också höga ljudtryck, men är känsliga för luftströmmar. Så tar för vana att sätta ett puffskydd framför när du mickar en förstärkare eller en trumma.
Naturligtvis är det så det ska vara, tack för rättningen.
I stand corrected!