Jag har aldrig använt en B52 till bas. Om jag skulle göra det förväntar jag mig inget anat än basfrekvenser ifrån den. Klicket i B52 ligger så pass högt.
Så i mitt fall skule jag välja SM57.
Men ärligt talat. Hur bra priser är det?
Jag menar,måste du bortse från alla andra alternativ? Inget av dom är ens mitt tredjealternativ.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
B52 har jag använt till ren skramlig metal-bas tillsammans med line med hyfsat resultat.
SM57 har jag använt mig av fler gånger men då tappar man botten i jämförelse, men funkar bra om man är ute efter ett middigt och kanske distat ljud. Live hade jag använt mig av line-signal i huvudsak och blandat in mikrofonerna för att få lite karaktär.
Ska det användas live eller i studio?
Som joachime skriver finns det betydligt roligare mickar att använda på bas både live och i studio.
Men om det nu står mellan dom så köp en 57:a, den kan du ha till i princip allt och komplettera med en bra linebox!
Fender Jazz 02 MIM,Music Man Stingray 97, Squier VM Precision 07
joachime skrev:Men ärligt talat. Hur bra priser är det?
Jag menar,måste du bortse från alla andra alternativ? Inget av dom är ens mitt tredjealternativ.
Billigare än Thomann, vi gick på sånt som fanns hemma i butik, då vi behövde grejerna snabbt-ish. Men visst, har du alternativ i 1500:- klassen så kan jag ju alltid höra om den finns hemma (standard 4sound-butik), dock är ju oddsen kanske inte jättehöga på det.
a-row skrev:Ska det användas live eller i studio?
Som joachime skriver finns det betydligt roligare mickar att använda på bas både live och i studio.
Skall användas främst i replokalsstudion vi byggt ihop, så kvalitén är inte a och o, varav de billigare - men inte sämst i världen - Shure-mickarna.
Jag visste inte, ärligt talat, att Beta 52 blivit så billig. Svårt att konkurrera med den i pris. Men det finns fortfarande gott om hyffsat billiga alternativ.
Beyer M201 är ett gott alternativ till SM 57. Både till pukor och förstärkare, men kanske framförallt till virvel. Jag har även använt den till basstärkare med gott resultat. Men då har jag kompletterat med en lajnbox för botten.
Vill man ha mer skjuts i det lägre registret och samtidigt en bra definition i det högre mellanregistret kan Beyer M88 vara ett alternativ.
Och är man ute efter botten men vill slippa scoopet i övre mellan kan man prova Electrovoice N/D 868. Fungerar även mycket bra på bastrumma.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
SM57 vilken dag som helst. Tillsammans med line tycker jag att det är en utmärkt lösning. Jag har aldrig riktigt kommit överens med Beta 52 på basförstärkare. Men det är ju en smaksak också.
cub skrev:Ska den användas live eller bara i studio eller både och?
Kapten Vendetta skrev:
Skall användas främst i replokalsstudion vi byggt ihop, så kvalitén är inte a och o, varav de billigare - men inte sämst i världen - Shure-mickarna.
De ska främst användas i repan. Kan faktiskt inte tänka mig en situation den skulle användas utanför.
Om den ska användas i repan är det ju smart om den kan mer än bara spela in bas. Jag skulle titta på en stormembrans kondensatormick, som även funkar till akustiska instrument, sång och rumsmickningar.
Det finns en hel del prisvärda mikrofoner kring 1500.
Audio-Technica AT2020
Studio Projects B1 och B3
SE Electronics X1 och SE2200
Røde NT1-A
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Jag har kommit fram att jag gillar att använda stor membrans-kondensator på bas så länge man inte spelar allt för högt i studio.
Min skola köpte in ett par Neumann TLM102 som jag har haft nöjet att få spela in ganska mycket med.
Den senaste gångerna jag spelat in mig själv på bas mickade jag upp min Ampeg 15" en Neumann TLM102 med mycket tillfredsställande resultat (TLM102 funkar till allt!). Den micken är ju tyvärr utanför din prisklass men det kan ju vara värt att testa andra kondensator mikrofoner om du har möjlighet. Till exempel Studio Projects B1/B3
Fender Jazz 02 MIM,Music Man Stingray 97, Squier VM Precision 07