Inspelning jazztrio..igen
Postat: mån 16 jul 2012, 12:54
Hej Bullen!
Jag skulle behöva lite tips. Det här har ju dryftats lite tidigare. Tänkte göra en enkel inspelning med en jazztrio – piano, trummor och bas. Min ambition är inte att bedriva studio så det är lite tajt med mickar.
Tänkte variera mig och prova tre mickar till trummorna – Glyn Johns metoden eller vad den kallas, mono OH, golvpuka och kagge. Tycker oftast att med mina tidigare experiment blir för mycket cymbaler och för lite "trummor" med standard OH-metoden om man inte mickar resten av settet. Eller tänker jag fel här?
Piano ett par LineAudio CM2 på lämligt ställe.
Kontrabas har jag inte riktigt bestämt mig. Har tidigare provat en variant med en Beta57 upphängd mellan benen på stallet. Fungerar hyffsat men absolut bästa sound har jag fått med en stormembran i 8-läge "off-axis" från trummor. Lite sugen att testa. Är det någon som provat?
Här börjar problemen med läckaget. Lite läck är inga problem men det brukar hamna lika mycket trummor i piano-mickarna och all topp från basmicken brukar man få skruva bort eftersom alla symbaler hamnar här. Finns det några generella tips? Allra helst skulle jag vilja slippa använda medhörning och lurar i möjligaste mån. Dämpar man för mycket mellan instrumenten hör man inte de andra heller och samspelet blir lidande. Helst ska det kännas som man står och repar, om det är möjligt.
En variant är ju kanske att ge trummisen lurar med medhörning så att denne håller ned volymen.
Rumsmickar är det något som skulle lyfta eller är det "onödigt" i sammanhanget när det är tajt med resurser?
Sorry, en massa lösa trådar men alla tips mottages tacksamt!
Jag skulle behöva lite tips. Det här har ju dryftats lite tidigare. Tänkte göra en enkel inspelning med en jazztrio – piano, trummor och bas. Min ambition är inte att bedriva studio så det är lite tajt med mickar.
Tänkte variera mig och prova tre mickar till trummorna – Glyn Johns metoden eller vad den kallas, mono OH, golvpuka och kagge. Tycker oftast att med mina tidigare experiment blir för mycket cymbaler och för lite "trummor" med standard OH-metoden om man inte mickar resten av settet. Eller tänker jag fel här?
Piano ett par LineAudio CM2 på lämligt ställe.
Kontrabas har jag inte riktigt bestämt mig. Har tidigare provat en variant med en Beta57 upphängd mellan benen på stallet. Fungerar hyffsat men absolut bästa sound har jag fått med en stormembran i 8-läge "off-axis" från trummor. Lite sugen att testa. Är det någon som provat?
Här börjar problemen med läckaget. Lite läck är inga problem men det brukar hamna lika mycket trummor i piano-mickarna och all topp från basmicken brukar man få skruva bort eftersom alla symbaler hamnar här. Finns det några generella tips? Allra helst skulle jag vilja slippa använda medhörning och lurar i möjligaste mån. Dämpar man för mycket mellan instrumenten hör man inte de andra heller och samspelet blir lidande. Helst ska det kännas som man står och repar, om det är möjligt.
En variant är ju kanske att ge trummisen lurar med medhörning så att denne håller ned volymen.

Rumsmickar är det något som skulle lyfta eller är det "onödigt" i sammanhanget när det är tajt med resurser?
Sorry, en massa lösa trådar men alla tips mottages tacksamt!