Tips på mastringsfirmor

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+

Tips på mastringsfirmor

Inlägg av Dan the Man »

Vad har ni för erfarenhet av mastringsfirmor, både IRL och online-mastrare?
Har jobbat med Cutting Room förr om åren och tycker det funkat bra men de är lite för dyra. Andra svenska mastrare som är duktiga och prisvärda? Finns även en uppsjö av online-tjänster, bl a i England som har bra priser. Nån som testat?
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
dereborn

Re: Tips på mastringsfirmor

Inlägg av dereborn »

Stoffe på cosmos!
Classe Persson på CRP.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

dereborn skrev:Stoffe på cosmos!
Classe Persson på CRP.
+1.

Henrik Jonsson på Masters of Audio är också bra.
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+

Inlägg av Dan the Man »

Lite OT men ändå inte; görs en särskild mastring för filer som ska upp på digitala kanaler för streaming och download eller utgår man från CD-mastringen där?
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Dan the Man skrev:Lite OT men ändå inte; görs en särskild mastring för filer som ska upp på digitala kanaler för streaming och download eller utgår man från CD-mastringen där?
I dagsläget utgår man vanligtvis från CD-mastering men detta pratas det en del om. Lennart Östlund, Classe Persson och några till har tydligen tittat på detta och det är inte HELT optimalt att mastra lika för mp3/komprimerade format som för fullupplöst om det ska låta så bra som möjligt. Av vad jag minns så har det pratats om att komprimerade media optimalt nästan har mer gemensamt med vinyl än med CD ur masteringssynpunkt. Om man nu ska vara petig..... Marginell skillnad givetvis och problemet, om det nu är ett problem, kommer säkert försvinna av sig själv när streamad media mer går över på lossless eller fullupplöst i framtiden. För det är dit vi kommer komma till slut. Om nu streaming är det som kommer gälla måste upplösningen upp. Det är lite för många som inte är helt nöjda med att betala för ett komprimerat format. Jag är en av dom. Både Spotify och iTunes har färdiga losslessformat som ligger och väntar..... Implementerat och klart i spelarna redan. Man kommer dra på kranarna när man tycker att tillräckligt många har tillräckligt snabbt nätverk och att nätet i sig pallar en högre belastning. Östlund, Persson och några till tog tydligen kontakt med Spotify´s tekniska ansvariga och frågade honom om hans uppfattning om mastering för komprimerade format och om man skulle skriva ihop någon form av riktlinjer/standard vad det gäller att mastra för streaming. Svaret som kom LÅNGT efteråt och efter ytterligare påstötningar löd någonting liknande:
Hej! Ingen aning. Lycka till!
:lol: :lol:
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Tips på mastringsfirmor

Inlägg av bootsy »

Stoffe eller Sören på Cosmos.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+

Inlägg av Dan the Man »

Ingen som testat nån av de utländska onlinebaserade firmorna? Audiomaster i UK t ex.

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+

Inlägg av Ahab »

http://www.thepanicroom.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Plec har bra rykte här i krokarna.
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+

Inlägg av Dan the Man »

Ahab skrev:http://www.thepanicroom.se/

Plec har bra rykte här i krokarna.
För mycket metall.

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

Well: om du söker en mastringsprocess innefattande en faktisk dialog - dvs påverkansmöjligheter från bandets sida avseende slutresultatet - skulle jag slå ett slag för MA Studio, Stockholm.
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Dan,avskriv inte plec pga att han gjort mycket metall. Enl en mycket kinkig polare t mej med massa guldskivor på väggarna så är han riktigt bra på "musik",kort och gott.

Annars jibbar jag helst med Björn på Cutting Room. Limpan är också kanon.
Vet inte vad det kostar men snåla inte in med ett par tusen på slutet för det är en jövla skillnad på mastring och mastring.
Av alla som nämnts härinne så är mina erfarenheter och jag helt enhälliga i att Björn Engelman är bäst. Punkt. :-)
Sen handlar det givetvis om smak men Björns grejer är top of the line jävlar vilket man inte kan säga om alla mastringsstudios... En jävla massa pluggkörning i protools... Kan jag göra själv,liksom...
Anyway... Vadr det för musik?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
dereborn

Inlägg av dereborn »

f-bass skrev:...
Sen handlar det givetvis om smak men Björns grejer är top of the line jävlar vilket man inte kan säga om alla mastringsstudios... En jävla massa pluggkörning i protools... Kan jag göra själv,liksom...
...
Bing!
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Tips på mastringsfirmor

Inlägg av bootsy »

dereborn skrev:
f-bass skrev:...
...
Bing!
bång!
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

En liten story om ovan nämnde mans dedikation....
Ganska nyligen kom det en snubbe till studion och ville sälja strömkablar till honom för att det skulle låta oerhört mycket bättre. Priset för en kabel på 45 cm var knappa 20 lök (!!!!) så han avböjde eftersom det skulle ha kostat typ en halv mille att byta på allt i studion.
Han hade dock svårt att helt slöppa tanken på att dom vanliga skräpkablarna kanske ändå gjorde ngt negativt med ljudet så han köpte en meter skitbra kabel(fråga mej inte vad.Hajar NADA om sånt) för typ 600 spänn och satte den först ur väggen vilken sen delade sej via en massa vanliga splittar och "vanliga" kablar ut till alla hans grejor och sen mastrade han den låten han precis mastrat utan att ändra på en enda parameter.
När han lyssnade på resultatet så tappade han hakan av hur pass stor skillnad han upplevde...och detta var alltså genom att byta EN kabel....
Han hade ju varit en sucker om han inte tog med placebo-möjligheten i det hela så han märkte filerna X och Y och hämtade sin kollega (som också är en obotlig nerd;-)) och frågade honom om han hörde någon skillnad på filerna....
Han lyssnade 20 sekunder och tittade sen upp med en undrande blick och sa" Vaddå? Tror du att jag är döv? Klart jag hör skillnad! Den HÄR låter bättre alla dagar i veckan!"... Vilket givetvis var den med nya kabeln...
Hence tillbringades en helg på golvet med lödkolven och hence låter det nu ÄNNU bättre om hans prylar. =)

Jag antar att jag också borde testa.....jag vill ju också ha bästa möjliga sound ur mina mixar....man behöver liksom all hjälp man kan få! ;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+

Inlägg av Dan the Man »

Någon som har erfarenhet av Dicentias (tidigare Digitalfabrikens) mastring? Det finns två som mastrar där, Hans Olsson och Tomas Ferngren. Har någon arbetat med dem eller vet om de har några särskilda genrer de är bra på?

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

- Redigerat av Moderator -

EDIT, on topic igen: Kolla med Uffe Börjesson på Earhear. Kul kille och själv basist. Uppfattar honom som kompetent.

http://www.earhear.net/" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Bahalason
Medlem

Inlägg av Bahalason »

Anders på Music in The Making är helt fantastisk, otroligt duktig.
Han gör testmastring åt dig utan kostnad.
http://www.musicinthemaking.net/Hem.html" onclick="window.open(this.href);return false;
ESP Custom Jazz
ESP Jazz 400 series
Fender MiM Jazz
Sadowsky Preamp
Vrålstärkare: Mesa Dual Caliber 5.
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

Tråd rensad på OT och skitsnack.

/MOD
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av saft »

hmm....Är precis klara i studion med ny skiva nu, å vi behöver en skitbra mastering, fast jag vet inte vad man ska ha å har ärligt ingen koll. Sjävlklart hör jag skillnaden på mastrat å omastrat på vår förra skiva som mastrades av Sören von Malmborg, tror jag, fast ja, jag fattar ju inte vad det är eller vad det gör etc. haha mer än att de låter bra.
Vi vill helt enkelt att det ska låta skitbra å vi behöver tips. Vi vill inte snåla in å ångra oss sen. Men vi är inte gjorda av pengar heller.
Det är skramlig rå rock/punk det handlar om.

Är det nån som har något spontant tips eller ska jag höra av mej till första bästa som dyker upp när man googlar efter mastering?:/
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

saft skrev:hmm....Är precis klara i studion med ny skiva nu, å vi behöver en skitbra mastering, fast jag vet inte vad man ska ha å har ärligt ingen koll. Sjävlklart hör jag skillnaden på mastrat å omastrat på vår förra skiva som mastrades av Sören von Malmborg, tror jag, fast ja, jag fattar ju inte vad det är eller vad det gör etc. haha mer än att de låter bra.
Vi vill helt enkelt att det ska låta skitbra å vi behöver tips. Vi vill inte snåla in å ångra oss sen. Men vi är inte gjorda av pengar heller.
Det är skramlig rå rock/punk det handlar om.

Är det nån som har något spontant tips eller ska jag höra av mej till första bästa som dyker upp när man googlar efter mastering?:/
Sören och Hoffe på Cosmos är ju kanon. Om du vart nöjd då så blir du det säkert igen.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Tycker att ett "tips" börjar utkristallisera sej...."Det spelar ingen roll för alla är kanon!"
Till viss del är ju smaken som baken. Sen beror det också på vad man är ute efter...
Vill man att känslan av dynamik från originalmixen ska lämnas kvar men att volymen ska upp och jämnas till så finns det en HEL DEL som som man INTE ska arbeta med. Har suttit i ett par dagar och mixat låtar som jag sedan fått tillbaka HELT mosade av loudnessjakten...
Vissa saker SKA låta så men dom flesta ska det inte....
Vad är det som ska mastras?
Användarvisningsbild
derGasmann
Nykomling

Inlägg av derGasmann »

Hej!

Jag har mastrat hos Philip Granqvist (http://www.grandqvick.net" onclick="window.open(this.href);return false;). Snabbt igång, noggranna öron, service-minded, bra resultat. Kan rekommenderas.
Yamaha BB1000S, Rickenbacker 4003, Teisco EP-200B, Hofner Shorty, Hiwatt Custom 100, Hiwatt SE115
Skriv svar