Sida 1 av 1
Den ultimata signalkedjan.
Postat: mån 22 okt 2012, 00:07
av Johanivansson
Har inte hängt så mycket i studioforumet, och det finns säkert redan en sådan här tråd. Säg till isf.
I annat fall, vilken är er drömsignalkedja? Nu tänker jag att det inte ska vara någon stärkare eller högtalare längs vägen utan bara line. Er favoritpreamp, dito kompressor, eq, kort osv. Helst inom rimliga ekonomiska gränser. Har själv inte superbra koll, utan gör detta framförallt för att få tips.
Re: Den ultimata signalkedjan.
Postat: mån 22 okt 2012, 00:23
av Jan Hellman
Johanivansson skrev:Har inte hängt så mycket i studioforumet, och det finns säkert redan en sådan här tråd. Säg till isf.
I annat fall, vilken är er drömsignalkedja? Nu tänker jag att det inte ska vara någon stärkare eller högtalare längs vägen utan bara line. Er favoritpreamp, dito kompressor, eq, kort osv. Helst inom rimliga ekonomiska gränser. Har själv inte superbra koll, utan gör detta framförallt för att få tips.
Pratar vi studioprylar eller el-basprylar vid inspelning? Lite skillnad på en Urei La2A och en MXR kompressor......
Om vi pratar signalkedja elbas vid inspelning antingen line eller uppmickad förstärkare så beror det lite på. Antingen en Retrospec Squeeze Box och ingenting mer. Detta är det jag använder mig av som någon form av standard-setup när det handlar om lite mer "vanliga" jobb. Men ibland blir det lekstuga och då kan jag koppla in vafaan som helst beroende på vad jag är ute efter. Har en ganska gedigen leklåda nu för tiden och har i stort inga regler jag följer utan allt är tillåtet. Ampeg Subblaster, Moog filter, envelop filter och annat som skapar karaktär om det är vad som krävs. Men det är ju inte mycket idé att koppla in en TC reverbtrampa om det sitter ett Bricasti M7 i racket om man ska spela bandlös bas eller något annat...... Finns det bra prylar i racken i studion så använder jag dom så vidare det inte är något speciellt jag är ute efter som en specifik trampa klarar bäst. Men standard är en Squeeze Box oftast inkopplad i signalkedjan. Annat som jag tycker är kul vad det gäller trampor är:
* EH Electric Mistress. Den stora.
* MXR Phase 90.
* MXR Dyna Comp (framförallt på Stick).
* DOD Gonkulator Modulator.
* MOOG MF-104M Analog delay.
* MOOG MF-102 Ringmodulator.
* EBS-trampor. Har dom flesta. Reverbet använder jag aldrig i studion men oktavern är kanon och och det händer att jag använder dom andra tramporna också. Men reverbet håller inte riktigt måttet vid inspelning och det mycket på att jag har några andra reverb som är precis hur bra som helst och då kan inte riktigt en trampa konkurrera.
* Ampeg Subblaster. Väldigt bra oktavtrampa!
* Lite olika wha-wha pedaler.
+ en del annat som jag inte kommer ihåg just nu.
Multieffekter brukar jag sällan eller aldrig använda utan det är mer dedikerade trampor som låter roligt.
Re: Den ultimata signalkedjan.
Postat: mån 22 okt 2012, 06:44
av Johanivansson
Tack för det utförliga svaret =)
Jag menar studioprylar och egentligen bara line. Och inga effekter. Bara det bästa inspelade basljudet. Fast line =)
Re: Den ultimata signalkedjan.
Postat: mån 22 okt 2012, 07:07
av Johanivansson
Eller tänk såhär:
Att man kanske inte har en studio, utan att man ska köpa en (1) förhållandevis fet signalväg som man kan använda till det mesta. Effekter får i detta sammanhang vara beroende av sammanhang. Det förstår jag såklart att olika outboards osv också är, men inte i detta sammanhang =)
Re: Den ultimata signalkedjan.
Postat: mån 22 okt 2012, 07:53
av Jan Hellman
Om jag skulle fixa en optimal signalväg för inspelning och om det inte handlar om rena effekter skulle jag skaffa ett så bra ljudkort jag bara har råd med och en BRA linebox. Favoriten vad det gäller Mac-ljudkort om man klarar sig med två kanaler är Apogee Duet. PC har jag dålig koll på tyvärr men RME gör bra prylar så det skulle jag nog kolla lite extra på. Vad det gäller lineboxar skulle jag köra en Avalon U5 till passiva instrument och Radial JDI till aktiva.... Det är en optimal signalväg i min värld men det finns ju givetvis en uppsjö med andra prylar som också funkar bra.
Re: Den ultimata signalkedjan.
Postat: mån 22 okt 2012, 07:58
av Johanivansson
Jan Hellman skrev:Om jag skulle fixa en optimal signalväg för inspelning och om det inte handlar om rena effekter skulle jag skaffa ett så bra ljudkort jag bara har råd med och en BRA linebox. Favoriten vad det gäller Mac-ljudkort om man klarar sig med två kanaler är Apogee Duet. PC har jag dålig koll på tyvärr men RME gör bra prylar så det skulle jag nog kolla lite extra på. Vad det gäller lineboxar skulle jag köra en Avalon U5 till passiva instrument och Radial JDI till aktiva.... Det är en optimal signalväg i min värld men det finns ju givetvis en uppsjö med andra prylar som också funkar bra.
Duet har jag koll på. Har varit lite sugen på U5. Gillar du den bättre än REDDI?
Preamp då? Nån favorit? Kompressor? Lyxa till det lite =)
Re: Den ultimata signalkedjan.
Postat: mån 22 okt 2012, 16:27
av joachime
I kompressorväg faller valet ofta på Empirical Labs Distressor nuförti'n. Den är mycket flexibel. Går att få till både clean kompression och blanda in harmoniska övertoner. Plus att det känns som att man har extra kontroll över attack och release. Går liksom att diala in exakt rätt, som om man vore en kassaskåpstjyv.
Re: Den ultimata signalkedjan.
Postat: mån 22 okt 2012, 18:27
av Jan Hellman
Johanivansson skrev:Jan Hellman skrev:Om jag skulle fixa en optimal signalväg för inspelning och om det inte handlar om rena effekter skulle jag skaffa ett så bra ljudkort jag bara har råd med och en BRA linebox. Favoriten vad det gäller Mac-ljudkort om man klarar sig med två kanaler är Apogee Duet. PC har jag dålig koll på tyvärr men RME gör bra prylar så det skulle jag nog kolla lite extra på. Vad det gäller lineboxar skulle jag köra en Avalon U5 till passiva instrument och Radial JDI till aktiva.... Det är en optimal signalväg i min värld men det finns ju givetvis en uppsjö med andra prylar som också funkar bra.
Duet har jag koll på. Har varit lite sugen på U5. Gillar du den bättre än REDDI?
Preamp då? Nån favorit? Kompressor? Lyxa till det lite =)
Har inte testat REDDI tyvärr men av dom aktiva DI-boxar jag testat har U5:an varit svårslagen om man är ute efter en linebox som inte färgar så mycket. Outboardkompressor? Urei LA-2A eller 1176 men dom är rasande dyra. Annars Retrospec Squeezebox. Preamp? Allt som är bra. Finns en hel del. Avalon, SSL, Neve, Calrec, API, Brent Averill, Drawmer 1968 Mercenary Edition, Chandler Germanium...... Finns mycket som är bra och det finns nästan hur många Neve- och SSL-kloner som helst av skiftande kvalitet.
Re: Den ultimata signalkedjan.
Postat: mån 22 okt 2012, 22:38
av Johanivansson
Jan Hellman skrev:Johanivansson skrev:Jan Hellman skrev:Om jag skulle fixa en optimal signalväg för inspelning och om det inte handlar om rena effekter skulle jag skaffa ett så bra ljudkort jag bara har råd med och en BRA linebox. Favoriten vad det gäller Mac-ljudkort om man klarar sig med två kanaler är Apogee Duet. PC har jag dålig koll på tyvärr men RME gör bra prylar så det skulle jag nog kolla lite extra på. Vad det gäller lineboxar skulle jag köra en Avalon U5 till passiva instrument och Radial JDI till aktiva.... Det är en optimal signalväg i min värld men det finns ju givetvis en uppsjö med andra prylar som också funkar bra.
Duet har jag koll på. Har varit lite sugen på U5. Gillar du den bättre än REDDI?
Preamp då? Nån favorit? Kompressor? Lyxa till det lite =)
Har inte testat REDDI tyvärr men av dom aktiva DI-boxar jag testat har U5:an varit svårslagen om man är ute efter en linebox som inte färgar så mycket. Outboardkompressor? Urei LA-2A eller 1176 men dom är rasande dyra. Annars Retrospec Squeezebox. Preamp? Allt som är bra. Finns en hel del. Avalon, SSL, Neve, Calrec, API, Brent Averill, Drawmer 1968 Mercenary Edition, Chandler Germanium...... Finns mycket som är bra och det finns nästan hur många Neve- och SSL-kloner som helst av skiftande kvalitet.
Det är ju exakt det jag menar! Det finns såklart hur mycket som helst. Jag vill ha konkreta tips på favoritprylar!
Re: Den ultimata signalkedjan.
Postat: mån 22 okt 2012, 23:15
av Jan Hellman
Johanivansson skrev:Jan Hellman skrev:Johanivansson skrev:Jan Hellman skrev:Om jag skulle fixa en optimal signalväg för inspelning och om det inte handlar om rena effekter skulle jag skaffa ett så bra ljudkort jag bara har råd med och en BRA linebox. Favoriten vad det gäller Mac-ljudkort om man klarar sig med två kanaler är Apogee Duet. PC har jag dålig koll på tyvärr men RME gör bra prylar så det skulle jag nog kolla lite extra på. Vad det gäller lineboxar skulle jag köra en Avalon U5 till passiva instrument och Radial JDI till aktiva.... Det är en optimal signalväg i min värld men det finns ju givetvis en uppsjö med andra prylar som också funkar bra.
Duet har jag koll på. Har varit lite sugen på U5. Gillar du den bättre än REDDI?
Preamp då? Nån favorit? Kompressor? Lyxa till det lite =)
Har inte testat REDDI tyvärr men av dom aktiva DI-boxar jag testat har U5:an varit svårslagen om man är ute efter en linebox som inte färgar så mycket. Outboardkompressor? Urei LA-2A eller 1176 men dom är rasande dyra. Annars Retrospec Squeezebox. Preamp? Allt som är bra. Finns en hel del. Avalon, SSL, Neve, Calrec, API, Brent Averill, Drawmer 1968 Mercenary Edition, Chandler Germanium...... Finns mycket som är bra och det finns nästan hur många Neve- och SSL-kloner som helst av skiftande kvalitet.
Det är ju exakt det jag menar! Det finns såklart hur mycket som helst. Jag vill ha konkreta tips på favoritprylar!
Jag har nog skrivit ner dom i inläggen tror jag.....

Re: Den ultimata signalkedjan.
Postat: mån 22 okt 2012, 23:17
av Johanivansson
Jojo... Men du har mest skrivit, som du själv har skrivit, allt som är bra... Jag vill ju ha weapons of choice.
Det var ju såklart många bra tips där, men skit samma...=) Jag letar vidare.
Re: Den ultimata signalkedjan.
Postat: mån 22 okt 2012, 23:21
av Johanivansson
joachime skrev:I kompressorväg faller valet ofta på Empirical Labs Distressor nuförti'n. Den är mycket flexibel. Går att få till både clean kompression och blanda in harmoniska övertoner. Plus att det känns som att man har extra kontroll över attack och release. Går liksom att diala in exakt rätt, som om man vore en kassaskåpstjyv.
Distressorn känns ju intressant. Har du nån erfarenhet av Mike-E?
Re: Sv: Den ultimata signalkedjan.
Postat: tis 23 okt 2012, 09:58
av joachime
Nej, jag har inte använt mike-e men den verkar onekligen intressant. Jag har förtroende för Empirical Labs.
----
Skrivet på pekskärm.
Re: Den ultimata signalkedjan.
Postat: tis 23 okt 2012, 20:59
av Basmagnus
Jag använder Vintage Design CA73, Avalon U5, Xotic Tri-logic eller RC Booster, BJF Forest green kompressor alt Diamond Bas-kompressor.
Ofta så spelar jag dock in utan kompressor och använder de som finns i studion alt skickar filer med okomprimerad bas så får den som mixar göra vad de vill.
Men det är de prylar jag använder mest vid inspelning och line (alltid kompressor på linesignalen live)
Har även använt Vintage Design preampen live för line men tyckte inte det var värt att släpa på för den subtila förbättringen, Xotic-preamparna räcker gott för en bra linesignal live tillsammans med U5'an.
(har inte provat Reddi, är tillräckligt nöjd med det jag har)
Re: Den ultimata signalkedjan.
Postat: tis 23 okt 2012, 21:53
av Johanivansson
Tack för inlägget, Magnus!
Kör du bara komp på linesignalen live? Och inte den som går till stärkaren alltså?
Re: Den ultimata signalkedjan.
Postat: tis 23 okt 2012, 21:59
av Basmagnus
Johanivansson skrev:Tack för inlägget, Magnus!
Kör du bara komp på linesignalen live? Och inte den som går till stärkaren alltså?
Jo, det är samma signal. Menade att det händer titt som tätt att jag kör utan stärk på in-eargig, inte kul men tyvärr nödvändigt ibland, och därför vill jag ha så bra och levande linesignal som möjligt.
Mickar man inte stärk så är ju det ändå bara en stor monitor för en själv.
Re: Den ultimata signalkedjan.
Postat: tis 23 okt 2012, 22:00
av Johanivansson
Då förstår jag.