Den modell jag framförallt blev rekommenderad att titta på nu heter Thor, är helt ny på marknaden och hör till dom Kina-tillverkade mickar som ADK gör. Det finns en mikrofon till som är ännu billigare som heter Odin och skillnaden mellan dessa två mickar är att Thor har tre ställbara karakteristiker (8:a, rundupptagande och kardoid) medan Odin är en fast kardoid enbart. ADK tillverkade tidigare en mikrofon som fanns i tre olika versioner och som hette S7. En var rak, en lite precad och en var lite mörkare i karaktären. Det man nu gjort är att få in detta tänk i en och samma mikrofon. Blev faktiskt imponerad redan när jag packade upp micken. Kommer i en rejält byggd trälåda som säkert inte kostar så många kronor att tillverka i Kina men den känns gedigen och mer förtroendeingivande än mycket av det som kommer med rejält mycket dyrare mickar. Men skit i lådan. Micken i sig känns väldigt gedigen och välbyggd den också. Den andas kvalitet. Hållaren som följer med är i stort lik den som följer med om man köper en Neumann M147 om man inte köper till den gummiupphängda hållaren som Neumann säljer. Och den hållaren ensam kostar NÄSTAN lika mycket som den här micken med hållare och fin låda inkluderad.
Det som gör den här micken lite extra intressant är att den är hyffsat nära mikrofonernas motsvarighet till den schweiziska armékniven i och med att man kan påverka mikrofonens karaktär så pass mycket direkt på mikrofonen. Flexibel mikrofon. Micken har tre switchar. En för dämpning (+/-0dB, -8dB och -18dB), en högpass där man antingen kör utan basskär eller skär vid 100 eller 150 Hz och sen det som verkligen gör att micken sticker ut, hög frekvens filtret. Antingen neutral topp, precad eller skuren i toppen. Finns tillfällen då man kan vilja påverka toppen redan i mikrofonen vid inspelning. T.ex. om man som det efterfrågades i en annan tråd vill få till en lite mindre modern ljudbild. Många äldre mickar har inte full bandbredd och det kan man få till här direkt i micken. Det precade läget vart jag personligen inte helförtjust i men det finns säkert något tillfälle då man vill skrämma upp en lite för muggig ljudkälla. Har inte hunnit mecka så himla mycket med detta än då mickarna kom igår men det jag testat lät det lite FÖR toppigt om i precat läge. I övrigt låter micken mycket bättre än vad en mick i det här prisläget ska göra. Bra definition. Pallar rejält med ljudtryck gör den också. Max 148 dB med max dämpning och det är faktiskt helt jävulusiskt starkt. Jag skulle inte vilja ha mitt huvud i närheten av micken under det ljudtrycket. Sen kräver den fantommatning. 48 V. Ingen extern trafo följer med. Allroundmick. Funkar bra till sång, blås, trummor, gitarr och basförstärkare, slagverk, som ambiencemick...... Helt ok på det mesta. Om jag ska vara otroligt petig så finns det andra mickar som jag själv skulle välja att använda som jag har i studion MEN den här är verkligen inte speciellt långt efter och den är mångsidig som få. Jag skulle aldrig få för mig att köra en Thor på HiHat framför en Electrovoice RE20, jag skulle hellre köra min Gefell-mickar på sång/ak git mm och jag kommer ALDRIG sälja mina Coles 4038 och använda den här micken i stället. Men det är mikrofoner som kostar väldigt mycket mer pengar så det är kanske inte så himla konstigt. Men för en mikrofon som kostar 2.795:- ut till kund inklusive moms, låda och hållare så låter den faktiskt helt för jävla bra. Är ni ute och letar efter en bra allroundmick som inte får kosta tokmycket så ge den en chans. Lillesyrran Odin ligger på 2.195:- om jag inte minns helt fel. Men jag hade definitivt slängt på 700 spänn och köpt Thor istället. Ställbar karakteristik är värt dom pengarna. Jag köpte två stycken och dom kommer användas. Har ett par olika Kina-mickar sedan tidigare men dom använder jag aldrig. Dom håller inte måttet och dom känns rackliga. Det gör inte den här. Så här ser den ut.....:

Golden Age Music har agenturen. Köpte mina genom Patricia Viguurs på Ragdoll Production. Hon är med i SSES styrelse och är också återförsäljare för en del prylar. Hon är väldigt duktig. Driver också egen studio, har jobbat som lärare på SAE, som tekniker på SR och en massa annat.
//J