Lathund för mixning?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Kapten Vendetta
Medlem
Inlägg: 227
Blev medlem: tis 01 feb 2011, 01:05
Ort: Umeå

Lathund för mixning?

Inlägg av Kapten Vendetta »

Hej, har just köpt en Presonus 16.0.2 till bandet, och de har i sin manual en liten "quick guide" med tips för olika instrument och de inbyggda effekter som finns i mixern som kan användas för sagda instrument (t.ex. gate, compressor, eq, attack/release etc.).

Jag tyckte det var rätt trevligt: att kunna ställa in efter manual, om så bara för att testa hur det låter. Så min fråga är: finns det någon guide någonstans med en lista på instrument och hur de kan t.ex. eq'as för olika ljudtyper eller vilken typ av kompressionsratio som kan användas på en kick mic. för olika effekt eller vilka frekvenser som kan skäras i (eller gate'as) på t.ex. en puk mic. för att få ned cymbalernas medringning etc.?

Generella tips & trix alltså.

Tack på förhand!
dereborn

Re: Lathund för mixning?

Inlägg av dereborn »

Ta t.ex. en bastrumma.
Då finns följande faktorer att ta hänsyn till:
1) Trummis
2) Bastrumma (typ, kvalitet, storlek, fronskinn eller ej, etc)
3) Klubba (trä/filt/plast)
4) Musikstil
5) Eftersökt ljudkaraktär
6) Studio eller PA proriterat? (inspelning/livegig/inspelat livegig)
7) om studio - lyssningstyp, om PA hur stort/kvalitet/lokaltyp etc)

att utifrån alla dessa parametrar göra en enda "standardinställning" för eq, kompressor/gate är väl sådär...

Multiplicera sedan detta med alla olika instrument/instrumentalister, och inse plötsligt varför det finns en speciell yrkeskår som kallas ljudtekniker! (...och varför det är så stor skillnad på ljudtekniker och "ljudtekniker".)

:-)
trikloretylen
Medlem+
Inlägg: 563
Blev medlem: mån 27 aug 2012, 20:03
Ort: Stockholm

Re: Lathund för mixning?

Inlägg av trikloretylen »

Dereborn har helt rätt!
+ att om det låter bra om instrumentet/en innan man mickar upp dom gör stor skillnad . Visst det går att skruva till ljudet sisådär men det blir aldrig lika bra!
Visst att ha en stödmanual är iofs inte helt fel! Men det bästa är att prova sig fram!
Man lär sig med tiden vilka frekvenser på eqn som funkar!
Och vilka effekter som passar till vad och hur man ställer in !
Visst det kan låta apskit innan man lärt sig!
Sen något som är über viktigt är, oavsett om det är live eller inspelning mickplaceringen!
Fårfiol -98.
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter
Inlägg: 10870
Blev medlem: lör 10 nov 2007, 15:34
Ort: Västerås

Re: Lathund för mixning?

Inlägg av Mike »

Fick lära mig att om man bara drar ner på 120hz så ordnar sig allt. ;)
TVR!
Because Porsche are for girls.
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Re: Lathund för mixning?

Inlägg av joachime »

Pratar vi livemixning eller mixning av inspelat material?

Edit: Öh, vid närmare eftertanke gav kategorin "Studio" en hint. :oops:
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
Sunken
Medlem++
Inlägg: 3502
Blev medlem: mån 28 aug 2006, 09:48
Ort: Stockholm, Solna
Kontakt:

Re: Lathund för mixning?

Inlägg av Sunken »

Mike skrev:Fick lära mig att om man bara drar ner på 120hz så ordnar sig allt. ;)
:tummenupp:
Användarvisningsbild
cub
Medlem++
Inlägg: 3250
Blev medlem: tis 29 apr 2008, 20:09
Ort: Ekerö, Stockholm

Re: Lathund för mixning?

Inlägg av cub »

Det enda jag kör som standard är att skala bort lågfrekventa ljud på det mesta. Sedan har jag en del färdiga "mallar" för olika instrument som jag läst om eller använt tidigare som jag kan ta fram ibland som början på rattningen. Men det är kanske lättare för min del då jag bara mixar saker jag själv spelat in. :P
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Re: Lathund för mixning?

Inlägg av joachime »

Här är några tips för konventionell pop/rock-sättning. Typ trummor, bas, gitarr, keyboard och sång.
Om vi förutsätter att allt som inte ska vara med är bortrensat från spåren och att in och uttoningar är gjorda för varje klipp.

Till att börja med, bekanta dig med vad som finns på de olika spåren. Lyssna med alla reglar uppdragna och ställ nivåer och panorering.
Vad gäller instrument med flera inspelade kanaler såsom trummor, bestäm vilka kanaler som ska dominera. Man kan basera trumsoundet på överhäng/ambiens eller på närmickar. Ibland vill man att bastrumman ska vara i fokus, andra gånger är det virveln som har huvudrollen.
Kolla dessutom fasförhållandena mellan kanaler som tagit upp samma ljudkälla. Till exempel över- och undermick på virveln. virvelmickarna mot överhäng. Bastrumma mot överhäng. Ambiensmickar mot närmickar etc. Använd fasvändningsfunktionen i musikprogrammet eller dedikerad plugg som t ex Logics Gain-plugg.
Om man skjuter upp faskollandet till ett senare skede av mixen kan det förändra mixen dramatiskt, så det är bra att ha rett ut det i ett så tidigt skede som möjligt. Allra helst vid inspelning. ;)

Många brukar inleda mixandet med att något instrument avsiktligt ligger starkare i mixen, till exempel trummor, gitarrer eller sång. På så sätt hör man hur övriga instrument tränger igenom och i vilka frekvensområden dom eventuellt maskeras av eller konkurrerar med "huvudinstrmuentet".
Personligen brukar jag ofta se över trummor och bas först och sedan mixa vidare med stark sång. Tycker det underlättar för att placera gitarrer, keyboards och andra insatser i nivå, stereobild och i frekvensbalans.

Hur man blir klar
Jag har en bekant som mixade album långt innan han kände att han hade kunskapen att göra det. Ändå lyckades han riktigt bra. Dels för att han hade en tydlig vision om resultatet. Dels för att han regelbundet bollade mixarna med andra och lyssnade på deras feedback.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Lathund för mixning?

Inlägg av Jan Hellman »

För att få koll på balansen mellan olika instrument i en mix, gå ut ur rummet och lyssna på andra-reflektionerna i rummet bredvid. Direktljud kan ibland göra det svårt att uppfatta nivåerna korrekt. Alternativt lyssna på väldigt låg ljudnivå.
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8599
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Re: Lathund för mixning?

Inlägg av engson »

För enklare behov av att piffa till mina amatörinspelningar (för dokumentation och instuderingssyfte), har jag ibland använt de 'presets' som finns i Toontracks (?) EZmix. Inget alternativ för den med ambition att bli riktigt duktig på ljud, men som en genväg att få det 'rätt ok' tycker jag det funkar.
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Lathund för mixning?

Inlägg av HirYoshima »

Komihåg att alla som lyssnar på din musik kommer göra det genom laptophögtalare eller liknande.. så du behöver inte ens lägga någon bas. :)
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Skriv svar