Köpa mick

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Larra
Medlem
Inlägg: 268
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 10:35
Ort: Karlstad

Köpa mick

Inlägg av Larra »

Skulle behöva skaffa en mick för inspelning av sång. Det fina vore om den passar till lite akustiska instrument också.
Vad ska jag kika på?
Budget 2-4000:-
Jag använder detta för inspelning:
http://pratabas.se/viewtopic.php?f=15&t=60317" onclick="window.open(this.href);return false;
Frilansbasist!
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Köpa mick

Inlägg av HirYoshima »

Om du inte redan har en.. SM57!
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Larra
Medlem
Inlägg: 268
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 10:35
Ort: Karlstad

Re: Köpa mick

Inlägg av Larra »

HirYoshima skrev:Om du inte redan har en.. SM57!
Jo, 57or och 58or har jag en hel drös av men jag kulle vilja ha nåt lite vassare till sång
Frilansbasist!
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Köpa mick

Inlägg av HirYoshima »

Då är jag lost :)
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Larra
Medlem
Inlägg: 268
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 10:35
Ort: Karlstad

Re: Köpa mick

Inlägg av Larra »

HirYoshima skrev:Då är jag lost :)
Faan åxå 8)
Frilansbasist!
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Köpa mick

Inlägg av bassace »

Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Köpa mick

Inlägg av GandhiMK2 »

Jag tjatar ju ihjäl mej om att om du inte har en bra mikförstärkare så spelar det ingen roll om du har en mik för 40 lök...den kommer iaf inte att låta kanon...
DÄREMOT så kan en bra mikförstärkare få en skitmik att låta kanon.
Jag tror att jag skulle starta i den änden MEN jag har ingen koll på ngn förstärkare som skulle rymmas inom din budget , är jag rädd...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Köpa mick

Inlägg av GandhiMK2 »

JO FÖR FAN! Parkas säljer en Focusrite Isa One! Köp den och en kinamik för en tusing:
http://www.4sound.se/itempg.aspx?id=37902&artno=233331" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag har ett par och har spelat in alltifrån Elgitarr, leadsång, slagverk , blås och you name it med dom med bra resultat. MEN så har jag ju riktigt bra pre-amps också.=)
Nä visst, den är inte lika bra byggd som min manley cardioid osv osv men för 1000 kr får du ett jävligt dyrt sound. Jag tror verkligen att det kommer att bli asbra.
ISA one och TSM 87'a= Lycka i Karlstad! =)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Köpa mick

Inlägg av GandhiMK2 »

Eller kanske en sån här:
http://shopping.blocket.se/Golden_Age_P ... den+age+73" onclick="window.open(this.href);return false;
Och en Thor eller den billigare utan ställbar karaktäristik om budgeten är helt låst.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Köpa mick

Inlägg av Jan Hellman »

bassace skrev:ADK Thor lovordas i denna tråd:
http://www.pratabas.se/viewtopic.php?f=15&t=61558&
Den där rekommenderas å det grövsta faktiskt och väldigt lite pengar för en så välljudande och rejält byggd mikrofon!

Men jag håller med f-bass. En bra mickpreamp är väldigt viktigt.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Köpa mick

Inlägg av Jan Hellman »

f-bass skrev:Eller kanske en sån här:
http://shopping.blocket.se/Golden_Age_P ... den+age+73" onclick="window.open(this.href);return false;
Och en Thor eller den billigare utan ställbar karaktäristik om budgeten är helt låst.
Den där har Neve 1073 som förlaga. Den låter VÄLDIGT bra för dom pengarna men är inte direkt transparent. Jag har ingen men har testat den och rådiggar den men man bör känna till att den färgar ljudet en hel del. Vilket INTE är fel ofta men, som sagt, om man är ute efter någonting transparent så är den inte optimal.
Larra
Medlem
Inlägg: 268
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 10:35
Ort: Karlstad

Re: Köpa mick

Inlägg av Larra »

Tack så mycket för alla svar. Av nån anledning fick jag inget meddelande att jag fått svar...märkligt!
Lyckträff med Parkas preamp! Kontakt är tagen.
ADK Thor lät ju väldigt intressant, och till ett bra pris åxå.
Återigen TACK! Ni är guld värda för en novis som mig :)
Frilansbasist!
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Köpa mick

Inlägg av GandhiMK2 »

Såg att ISA'n kostade under 3 lök. Då är det ju nästan så att både en Thor och Isan ryms inom budgeten...(ja ja ja..;-)) Om du kan få fram den där extra löken så bör du slå till.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Larra
Medlem
Inlägg: 268
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 10:35
Ort: Karlstad

Re: Köpa mick

Inlägg av Larra »

Isa´n är säkrad så nu är vi tillbaka på ruta ett.
Var och kikade på denna idag http://www.4sound.se/itempg.aspx?id=29847&artno=225756" onclick="window.open(this.href);return false;
Bra pris just nu!
Blev rekommenderad denna före ADK´n.
Nån som har nån åsikt?
Ska ta och testa den när jag får hem preampen från Bollnäs
Frilansbasist!
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Köpa mick

Inlägg av Jan Hellman »

Larra skrev:Isa´n är säkrad så nu är vi tillbaka på ruta ett.
Var och kikade på denna idag http://www.4sound.se/itempg.aspx?id=29847&artno=225756" onclick="window.open(this.href);return false;
Bra pris just nu!
Blev rekommenderad denna före ADK´n.
Nån som har nån åsikt?
Ska ta och testa den när jag får hem preampen från Bollnäs
En liten crash course i musikaffärspsykologi. 4Sound ägs av Luthman som har agenturen på sE Electronics så om dom säljer en sE mick till dig så tjänar både affären och agenturen (som äger affären) på detta. Det gynnar koncernen i stort. Detta vet givetvis säljarna om. Golden Age Music har agenturen på ADK och dom äger inga butiker. Luthman är en väldigt bra agentur, är bra på garantiåtaganden och dom har väldigt bra produkter i sortimentet. Men lik förbannat så är det så att går man in i en 4Sound-butik (och även Musikbörsen nu för tiden) så är risken överhängande att dom rekommenderar prylar som dom själva via Luthman har agenturen på istället för att rekommendera något som kunden i fråga har fått rekommendationer om på annat håll. sE-mickarna är bra för dom pengarna och du kommer bli nöjd om du köper en. Men personligen skulle jag köpa en Thor. sE2200T har inte ställbar karakteristik och du kan inte omforma toppen. Den har däremot basskär och dämpning, vilket Thor också har. Men jag vågar nog påstå att Thor är mer allround. Och den är även väldigt rejält byggd. En annan skillnad är att sE2200T är en rörmick. Det KAN kanske vara en idé att skaffa en rörpreamp istället också framöver om man nu vill ha lite rör i signalkedjan. Det är inte alltid man vill ha det, beroende lite på vad för typ av prylar man ska spela in och dom flesta mickar som folk vanligtvis använder är inte rörmickar. Jag skulle i första hand skaffa en mick utan rör men det är en smaksak i stort så just detta ska jag inte pusha på allt för hårt. Bestäm själv. Jag har både rörmickar och vanliga stormembranskondingar och använder båda men om jag nu tänkt mig att bara ha en enda mikrofon så skulle jag nog faktiskt inte i första hand välja en rörmick. Sen finns det som sagt en orsak till att 4Sound hellre säljer en sE-mick. Bara så att du vet..... ;)
Larra
Medlem
Inlägg: 268
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 10:35
Ort: Karlstad

Re: Köpa mick

Inlägg av Larra »

Mycket man ska tänka på....
Ska ta och testa ett gäng mickar när min preampen kommer
Frilansbasist!
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Re: Köpa mick

Inlägg av joachime »

Larra skrev:Mycket man ska tänka på....
Ska ta och testa ett gäng mickar när min preampen kommer
Gör så. Svårt att veta i förväg vad som faller en i smaken.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Ingemar Sundström
Medlem+
Inlägg: 2322
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 14:45
Ort: Hedesunda, Gävle

Re: Köpa mick

Inlägg av Ingemar Sundström »

http://pratabas.se/viewtopic.php?f=27&t=62497" onclick="window.open(this.href);return false;
Om du är intresserad.
Ingemar
Larra
Medlem
Inlägg: 268
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 10:35
Ort: Karlstad

Re: Köpa mick

Inlägg av Larra »

Den kändes inte så intressant!
Ingemar Sundström skrev:http://pratabas.se/viewtopic.php?f=27&t=62497
Om du är intresserad.
Ingemar
Frilansbasist!
Skriv svar