Mac Pro.....

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Mac Pro.....

Inlägg av Jan Hellman »

http://www.idg.se/2.1085/1.489837/saljs ... m-en-manad

Kan kanske vara bra att känna till. Om man måste byta studiodator så är det nu eller senare som gäller. Apple kommer givetvis med en efterföljare men det kanske dröjjer ett tag. Alternativt så blir det något helt nytt som inte har portar och kortplatser till dom prylar man redan äger...... Finns en risk här. Jag skaffade ny burk nyligen så jag klarar mig i några år.

//J
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Re: Sv: Mac Pro.....

Inlägg av joachime »

Eller så är det nu hackintosh blir ett legitimt alternativ.

--- Via Tapatalk
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Mac Pro.....

Inlägg av Jan Hellman »

joachime skrev:Eller så är det nu hackintosh blir ett legitimt alternativ.

--- Via Tapatalk
Du menar hopplocksdator med OSX? Det finns samma risk som med en vanlig PC med detta. Att man inte får världens mest stabila burk. En av fördelarna med Mac är att det är åtminstone hyffsad benkoll på prylarna som sitter i datorn vilket minimerar kompabilitetsproblem.
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Re: Mac Pro.....

Inlägg av joachime »

Det fanns ett stort hinder tidigare och det var EFI, maccarnas motsvarighet till bios, som inte går att skaffa på något annat sätt än att skaffa en mac. Men sedan några år går det att emulera EFI. Har man väl tagit sig förbi det hindret är det inte är så svårt att klura ut viken hårdvara som funkar och vilken man bör akta sig för. Det finns väl dokumenterat på intörnätt.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
Viktorl
Medlem+
Inlägg: 1334
Blev medlem: tis 09 nov 2010, 14:07

Re: Mac Pro.....

Inlägg av Viktorl »

Vore kul att testa Hackintosh, är inte riktigt beredd att betala vad en Mac kostar i förhållande till prestandan...

Men varför folk ens skulle vara inne å pilla på fläktarna när datorn är igång förstår jag inte. Och om man nu gör det så blir jag förvånad om man lyckas ådra sig någon större skada.
Science teachers and the mentally ill, that's all Jazz is for
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Mac Pro.....

Inlägg av Jan Hellman »

Viktorl skrev:Men varför folk ens skulle vara inne å pilla på fläktarna när datorn är igång förstår jag inte. Och om man nu gör det så blir jag förvånad om man lyckas ådra sig någon större skada.
Jo det där undrade jag också faktiskt. HUR i helvete bär man sig åt för att göra sig illa på fläktarna.....? :shock: :lol: Jag har varit inne och pillat rejält mycket i mina Mac:ar och för det första funkar inte kylningen som den ska med chassit öppet så man kör alltid med stängd låda. Och för det andra brukar jag ha som vana att dra ut strömsladden när jag är inne och pillat. Men det finns säkert någon klåpare någonstans som lyckats med att få en blodig pekfingertopp....... Troligtvis lyckas han även fastna med kuken i gylfen varje morgon när han ska ta på sig byxorna också för det är nog ungefär så klantig man bör vara för att lyckas göra sig illa på fläkten i en dator.
Användarvisningsbild
Viktorl
Medlem+
Inlägg: 1334
Blev medlem: tis 09 nov 2010, 14:07

Re: Mac Pro.....

Inlägg av Viktorl »

Ja exakt. Sidan på min dator är borttagen nu för att jag råkade montera en hårddisk lite dumt och inte orkat flytta på den och har inte orkat göra något åt saken men det är ju inte tänkt att den ska vara så "från fabrik" . Är sidoplåten borttagen så är ju fläktarna på varenda stationära möjliga att komma åt även om det ska mycket till föra göra något så klantigt. Men ska man pilla i dator ska den vara avstängd och man ska ha ett ESD-armband/ se till att vara jordad på annat sätt
Science teachers and the mentally ill, that's all Jazz is for
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Mac Pro.....

Inlägg av Jan Hellman »

joachime skrev:Det fanns ett stort hinder tidigare och det var EFI, maccarnas motsvarighet till bios, som inte går att skaffa på något annat sätt än att skaffa en mac. Men sedan några år går det att emulera EFI. Har man väl tagit sig förbi det hindret är det inte är så svårt att klura ut viken hårdvara som funkar och vilken man bör akta sig för. Det finns väl dokumenterat på intörnätt.
Jo det kan man ju roa sig med om man har tid och lust. Personligen skiter jag fullständigt i allt sådant. Jag gör musik på dagtid istället för att beställa delar och söka kompatibel hårdvara på internet. Minnen och hårddiskar köper jag däremot inte på Applestore utan det finns det rejält mycket billigare på annat håll. Och det utan att ens vara i närheten av att riskera kompabilitetsproblem. Jag har haft nog av struliga datorer. Fy satan. Men sen jag började köra Mac har det faktiskt snurrat på i stort utan några som helst problem. Några datorer har jag helt kört slut på men då har dom gått dygnet runt i fem år och då börjar jag definitivt känna mig färdig med dom. Min gamla kontors-Mac har strulat ett tag men den är 6,5 år gammal och var inget fartmonster redan då. Studiodatorn började uppföra sig besynnerligt någon månad innan jul och den är nu ersatt. Ska blåsa gamla datorn, gå igenom den och sen göra kontorsdator av den. Det duger den till i fem års tid till troligtvis. Jag tänker INTE hålla på med datorer som riskerar att strula. Är inte ett dugg intresserad av det faktiskt. Har ett flertal polare som mer eller mindre har som hobby att mecka datorer och få ihop burkar. Ibland lyckas dom inte alls trots att dom faktiskt har hyffsad benkoll. Och jag har inte benkoll så jag skiter i allt sådant. Var faktiskt väldigt duktig på att plocka ihop och optimera pc-datorer för musikanvändning en gång i tiden. Men det var då det. Inte intresserad. Jag vill göra musik.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Mac Pro.....

Inlägg av Jan Hellman »

Viktorl skrev:Ja exakt. Sidan på min dator är borttagen nu för att jag råkade montera en hårddisk lite dumt och inte orkat flytta på den och har inte orkat göra något åt saken men det är ju inte tänkt att den ska vara så "från fabrik" . Är sidoplåten borttagen så är ju fläktarna på varenda stationära möjliga att komma åt även om det ska mycket till föra göra något så klantigt. Men ska man pilla i dator ska den vara avstängd och man ska ha ett ESD-armband/ se till att vara jordad på annat sätt
Precis. :nickar:
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Re: Mac Pro.....

Inlägg av joachime »

Irbit skrev:Jag gör musik på dagtid istället för att beställa delar och söka kompatibel hårdvara på internet. Minnen och hårddiskar köper jag däremot inte på Applestore utan det finns det rejält mycket billigare på annat håll. Och det utan att ens vara i närheten av att riskera kompabilitetsproblem. Jag har haft nog av struliga datorer. Fy satan. Men sen jag började köra Mac har det faktiskt snurrat på i stort utan några som helst problem.
Precis. Och det har du framförallt mjukvaran att tacka för. Hårdvaran är i stort av samma typ och kvalitutt som på motsvarande windowsdatorer.
Med hackintosh får man macdatorns stabilitet för kostnaden hos en windowsdator. Och idag är det ganska stor priskillnad mellan en Mac Pro och att plocka ihop motsvarande komponenter.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Mac Pro.....

Inlägg av Jan Hellman »

joachime skrev:
Irbit skrev:Jag gör musik på dagtid istället för att beställa delar och söka kompatibel hårdvara på internet. Minnen och hårddiskar köper jag däremot inte på Applestore utan det finns det rejält mycket billigare på annat håll. Och det utan att ens vara i närheten av att riskera kompabilitetsproblem. Jag har haft nog av struliga datorer. Fy satan. Men sen jag började köra Mac har det faktiskt snurrat på i stort utan några som helst problem.
Precis. Och det har du framförallt mjukvaran att tacka för. Hårdvaran är i stort av samma typ och kvalitutt som på motsvarande windowsdatorer.
Med hackintosh får man macdatorns stabilitet för kostnaden hos en windowsdator. Och idag är det ganska stor priskillnad mellan en Mac Pro och att plocka ihop motsvarande komponenter.
Jo det är möjligt men jag är inte ett dugg intresserad i alla fall. Och OM något går galet så finns risken att man står där med en instabil burk. Inte intresserad.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Mac Pro.....

Inlägg av GandhiMK2 »

joachime skrev:Det fanns ett stort hinder tidigare och det var EFI, maccarnas motsvarighet till bios, som inte går att skaffa på något annat sätt än att skaffa en mac. Men sedan några år går det att emulera EFI. Har man väl tagit sig förbi det hindret är det inte är så svårt att klura ut viken hårdvara som funkar och vilken man bör akta sig för. Det finns väl dokumenterat på intörnätt.
Enl min polare som nu byggt ihop ett GÄNG mac-judas till sej och andra ( efi-x is the name of the game) som alla funkat problemfritt så är det mycket enkelt och S J U K T billigt...

Min 8-kärnors mac pro med 6 gb minne pröjsade jag 36 000 för för 3 år sen.
Nu , förvisso efter att jag stoppat i minne så att jag har 24 gb, så geekbenchar den 12000.
Polarens senaste skapelse , som är en 4-kärnig med 32 gb minne och thunderbolt och blah blah blah som geekbenchar 17 000 kostade summa summarum 9 900 kr ink moms....
No fukkin way jose att jag köper en ny mac. Vad jag däremot funtar på att göra är att be honom bygga in en mac judas i rack så att jag slipper släpa min dator i Ikeapåsar när jag ska till andra studios.

Hur som, för den som hajar NADA så är det svårt. För den som byggt ett par pc och kan läsa innantill på internöt så är det nog inte så värst svårt...Förut var man tvungen att ha ett chip, sen en usb-nyckel och nu "flashar" man nån del och sen är datorn en mac.....sa han som faktiskt inte alls har koll men sjukt förtroende för polarn som bygger.

Om ngn vill ha en ny mac i pc skal för 10 lök så kan ni säga till....Han kanske vill ha ett par tusen för själva mecket men det kan det vara värt , kanske?
Senast redigerad av GandhiMK2 den ons 06 feb 2013, 12:51, redigerad totalt 1 gånger.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Mac Pro.....

Inlägg av GandhiMK2 »

Irbit skrev:
joachime skrev:
Irbit skrev:Jag gör musik på dagtid istället för att beställa delar och söka kompatibel hårdvara på internet. Minnen och hårddiskar köper jag däremot inte på Applestore utan det finns det rejält mycket billigare på annat håll. Och det utan att ens vara i närheten av att riskera kompabilitetsproblem. Jag har haft nog av struliga datorer. Fy satan. Men sen jag började köra Mac har det faktiskt snurrat på i stort utan några som helst problem.
Precis. Och det har du framförallt mjukvaran att tacka för. Hårdvaran är i stort av samma typ och kvalitutt som på motsvarande windowsdatorer.
Med hackintosh får man macdatorns stabilitet för kostnaden hos en windowsdator. Och idag är det ganska stor priskillnad mellan en Mac Pro och att plocka ihop motsvarande komponenter.
Jo det är möjligt men jag är inte ett dugg intresserad i alla fall. Och OM något går galet så finns risken att man står där med en instabil burk. Inte intresserad.
Men du vet att mac är pc, va?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Mac Pro.....

Inlägg av Jan Hellman »

f-bass skrev:
Irbit skrev:
joachime skrev:
Irbit skrev:Jag gör musik på dagtid istället för att beställa delar och söka kompatibel hårdvara på internet. Minnen och hårddiskar köper jag däremot inte på Applestore utan det finns det rejält mycket billigare på annat håll. Och det utan att ens vara i närheten av att riskera kompabilitetsproblem. Jag har haft nog av struliga datorer. Fy satan. Men sen jag började köra Mac har det faktiskt snurrat på i stort utan några som helst problem.
Precis. Och det har du framförallt mjukvaran att tacka för. Hårdvaran är i stort av samma typ och kvalitutt som på motsvarande windowsdatorer.
Med hackintosh får man macdatorns stabilitet för kostnaden hos en windowsdator. Och idag är det ganska stor priskillnad mellan en Mac Pro och att plocka ihop motsvarande komponenter.
Jo det är möjligt men jag är inte ett dugg intresserad i alla fall. Och OM något går galet så finns risken att man står där med en instabil burk. Inte intresserad.
Men du vet att mac är pc, va?
Skaffa en HPD-Mac du. Om jag får ett erbjudande någonstans ifrån där någon garanterar en fungerande dator med omedelbar support om någonting skulle skita sig OCH kan fakturera så kan jag nog tänka mig att hänga på. Men sedan jag gick över till Mac så har jag sluppit ca 10 timmars datorstrul i veckan i genomsnitt och det är faktiskt värt några kronor. Jag har i stort inte haft ett enda problem sedan jag gick över till Mac. Det är ett faktum och då har studiodatorn snurrat väldigt många timmar per år med stora projekt. Skillnaden vad det gäller stressnivå från när jag körde PC är enorm.

Man kan säkert spara in halva inköpskostnaden om man köper en HPD-Mac men dom flesta som håller på med detta kan eventuellt inte fakturera och då kan det bli problem med bokföringen. Och själv tänker jag inte göra jobbet. Så. Frågor på detta? Men kör på du. Skaffa en HPD-Mac av din polare så får vi hoppas att det funkar för dig både praktiskt och bokföringsmässigt med avräkningar och grejor. :tummenupp:
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Mac Pro.....

Inlägg av GandhiMK2 »

Irbit skrev: Frågor på detta? Men kör på du. Skaffa en HPD-Mac av din polare så får vi hoppas att det funkar för dig både praktiskt och bokföringsmässigt med avräkningar och grejor. :tummenupp:
Varför skulle jag ha frågor rörande hur du sköter dina datorinköp?? :shock: Finns få saker jag skiter mer i.
Om jag beställer saker från webhallen för 9 lök på mitt företag så har jag jättesvårt att se vad min revisor skulle ha för problem med det.....
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Re: Mac Pro.....

Inlägg av joachime »

Ja, en dator är en dator.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Mac Pro.....

Inlägg av TDHP »

Jag flyttade över ett PCI-ljudkort från en Mac till en PC igår.
Ingen större skillnad!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Mac Pro.....

Inlägg av GandhiMK2 »

Sant,Joachime ,fast en mac är en dator fast lite ekkestra.... Kan det vara Mojo? *rolleyes*
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Mac Pro.....

Inlägg av Jan Hellman »

f-bass skrev:
Irbit skrev: Frågor på detta? Men kör på du. Skaffa en HPD-Mac av din polare så får vi hoppas att det funkar för dig både praktiskt och bokföringsmässigt med avräkningar och grejor. :tummenupp:
Varför skulle jag ha frågor rörande hur du sköter dina datorinköp?? :shock: Finns få saker jag skiter mer i.
Om jag beställer saker från webhallen för 9 lök på mitt företag så har jag jättesvårt att se vad min revisor skulle ha för problem med det.....
Du verkar ju ha åsikter om mina datorinköp så då kan man ju kanske misstänka föjdfrågor. Och även jag handlar på Webhallen. Jag har däremot inte träffat på så himla många "polare" som skruvar ihop datorer som skickar fakturor. För du kan väl inte mena att Webhallen, som ju faktiskt är återförsäljare för Apple, skruvar ihop HPD-Mac:ar till folk? Det har jag ju inte hört ett knäpp om för min del trots att jag är kund där. Och om nu din "polare" kan skicka fakturor så ber jag om ursäkt. Jag personligen har inte träffat på några vid-sidan-av-meckare som skickar fakturor.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Mac Pro.....

Inlägg av Jan Hellman »

TDHP skrev:Jag flyttade över ett PCI-ljudkort från en Mac till en PC igår.
Ingen större skillnad!
Jo det går säkert bättre än åt andra hållet då det inte finns drivisar till precis alla delar i Mac OS.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Mac Pro.....

Inlägg av GandhiMK2 »

Irbit skrev:
f-bass skrev:
Irbit skrev: Frågor på detta? Men kör på du. Skaffa en HPD-Mac av din polare så får vi hoppas att det funkar för dig både praktiskt och bokföringsmässigt med avräkningar och grejor. :tummenupp:
Varför skulle jag ha frågor rörande hur du sköter dina datorinköp?? :shock: Finns få saker jag skiter mer i.
Om jag beställer saker från webhallen för 9 lök på mitt företag så har jag jättesvårt att se vad min revisor skulle ha för problem med det.....
Du verkar ju ha åsikter om mina datorinköp så då kan man ju kanske misstänka föjdfrågor. Och även jag handlar på Webhallen. Jag har däremot inte träffat på så himla många "polare" som skruvar ihop datorer som skickar fakturor. För du kan väl inte mena att Webhallen, som ju faktiskt är återförsäljare för Apple, skruvar ihop HPD-Mac:ar till folk? Det har jag ju inte hört ett knäpp om för min del trots att jag är kund där. Och om nu din "polare" kan skicka fakturor så ber jag om ursäkt. Jag personligen har inte träffat på några vid-sidan-av-meckare som skickar fakturor.
A:du har fel sorts polare. Mina har förbluffande ofta företag och kan därmed fakturera.
B: Polare skickar lista och säger "beställ dom där grejorna".
C:Polare får saker och bygger ihop och installerar OS
D:Polare tar betalt för arbetet.
Hoppas att du förstår bättre nu. Vilket fullständigt är skit samma eftersom du hellre lägger 35 lök på en burk med äpple på utsidan än köper en likvärdig maskin för en tredjedel, vilket du hemskt gärna får göra. Jag riktade mej mer till dom av oss som ogillar känslan av att bli blåst och speciellt inte av största nerd-företaget ever....
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Viktorl
Medlem+
Inlägg: 1334
Blev medlem: tis 09 nov 2010, 14:07

Re: Mac Pro.....

Inlägg av Viktorl »

Kan man ha Dual boot? Klarar mig riktigt inte utan Windows men om det går så är det vore det kanske värt att överväga när det är datorköpardags nästa gång.
Science teachers and the mentally ill, that's all Jazz is for
Användarvisningsbild
Ljusspektrum
Medlem
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 11 feb 2012, 16:12

Re: Mac Pro.....

Inlägg av Ljusspektrum »

Det kan du, kan vara bitchigt beroende på vilken version av Windows du vill använda
Jag gillar blåa basar
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Mac Pro.....

Inlägg av GandhiMK2 »

Viktorl skrev:Kan man ha Dual boot? Klarar mig riktigt inte utan Windows men om det går så är det vore det kanske värt att överväga när det är datorköpardags nästa gång.
Check it out:

http://www.art-studios.net/en/page/EFIX_comparison" onclick="window.open(this.href);return false;
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Mac Pro.....

Inlägg av Jan Hellman »

f-bass skrev:
Irbit skrev:
f-bass skrev:
Irbit skrev: Frågor på detta? Men kör på du. Skaffa en HPD-Mac av din polare så får vi hoppas att det funkar för dig både praktiskt och bokföringsmässigt med avräkningar och grejor. :tummenupp:
Varför skulle jag ha frågor rörande hur du sköter dina datorinköp?? :shock: Finns få saker jag skiter mer i.
Om jag beställer saker från webhallen för 9 lök på mitt företag så har jag jättesvårt att se vad min revisor skulle ha för problem med det.....
Du verkar ju ha åsikter om mina datorinköp så då kan man ju kanske misstänka föjdfrågor. Och även jag handlar på Webhallen. Jag har däremot inte träffat på så himla många "polare" som skruvar ihop datorer som skickar fakturor. För du kan väl inte mena att Webhallen, som ju faktiskt är återförsäljare för Apple, skruvar ihop HPD-Mac:ar till folk? Det har jag ju inte hört ett knäpp om för min del trots att jag är kund där. Och om nu din "polare" kan skicka fakturor så ber jag om ursäkt. Jag personligen har inte träffat på några vid-sidan-av-meckare som skickar fakturor.
A:du har fel sorts polare. Mina har förbluffande ofta företag och kan därmed fakturera.
B: Polare skickar lista och säger "beställ dom där grejorna".
C:Polare får saker och bygger ihop och installerar OS
D:Polare tar betalt för arbetet.
Hoppas att du förstår bättre nu. Vilket fullständigt är skit samma eftersom du hellre lägger 35 lök på en burk med äpple på utsidan än köper en likvärdig maskin för en tredjedel, vilket du hemskt gärna får göra. Jag riktade mej mer till dom av oss som ogillar känslan av att bli blåst och speciellt inte av största nerd-företaget ever....
Skicka gärna ett PM med namn och nummer till någon duktig som kan bygga ihop en HPD-Mac. Jag testar gärna det nästa gång om några år. Jag har själv inte träffat på någon som fixar detta och som kan fakturera. Och då faller hela grejen för jag tänker inte göra det själv. Men du har ju rätt. Jag har ju bevisligen "fel" polare vad det gäller detta. I stort har jag helt fantastiska kompisar som är otroligt bra på annat men vad det gäller snickra själv-Mac:ar så finns det brister i kompisgänget. Du har ju själv inte låtit någon bygga ihop din burk av vad jag förstått så jag tar för givet att det handlar om nyvunna kompisar i ditt fall. För annars hade du väl inte köpt en original Mac själv, va?
Skriv svar