Eko vid inspelning på datorn?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+
Inlägg: 1919
Blev medlem: ons 20 okt 2010, 19:52
Ort: Fagersta

Eko vid inspelning på datorn?

Inlägg av Phear »

Tjo!
Har en Line 6 pod x3 som externt ljudkort till en pc laptop. När jag spelar in i Fruity loops får jag ett eko på insignalen damt att totala ljudnivån höjs så det börjar dista. Det är dock inget delay på den inspelade ljudfilen? Det är aningen svårt att spela "tight" med ett eko som ligger precis efter det jag spelar...

Hjälp! :-)
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Eko vid inspelning på datorn?

Inlägg av Jan Hellman »

Phear skrev:Tjo!
Har en Line 6 pod x3 som externt ljudkort till en pc laptop. När jag spelar in i Fruity loops får jag ett eko på insignalen damt att totala ljudnivån höjs så det börjar dista. Det är dock inget delay på den inspelade ljudfilen? Det är aningen svårt att spela "tight" med ett eko som ligger precis efter det jag spelar...

Hjälp! :-)
Latency kallas det för. Ingen aning om hur dina prylar funkar men förhoppningsvis finns det något low latency mode. Sök på nätet på dom prylarna du har + latency....
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+
Inlägg: 1919
Blev medlem: ons 20 okt 2010, 19:52
Ort: Fagersta

Re: Eko vid inspelning på datorn?

Inlägg av Phear »

Ok jag trodde latency bara var en fördröjning av insignalen (det man spelar eller sjunger). Får kolla inställningar & googla lite.

Jag hade ju tänkt sälja min Pod & köpa ett vanligt externt ljudkort p.g.a poden har för mycket inställningar & känns lite för stor till formatet. Men eftersom den är svårsåld så kan jag lika gärna försöka få fart på den i stället. Problemet är att jag är helt blåst på sånt här. När Win xp fortfarande var ganska nytt satt jag och försökte göra låtar i fasttracker eller vad det nu hette... Inte direkt moderna grejer...
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Eko vid inspelning på datorn?

Inlägg av Jan Hellman »

Phear skrev:Ok jag trodde latency bara var en fördröjning av insignalen (det man spelar eller sjunger). Får kolla inställningar & googla lite.

Jag hade ju tänkt sälja min Pod & köpa ett vanligt externt ljudkort p.g.a poden har för mycket inställningar & känns lite för stor till formatet. Men eftersom den är svårsåld så kan jag lika gärna försöka få fart på den i stället. Problemet är att jag är helt blåst på sånt här. När Win xp fortfarande var ganska nytt satt jag och försökte göra låtar i fasttracker eller vad det nu hette... Inte direkt moderna grejer...
Ah.... Jag trodde att det var det du menade med "eko".... Har hört väldigt många snurriga beskrivningar på latency genom åren..... :lol: Men du har ju koll. Ja om det verkligen är ett eko du hör så är det något annat. Ingen aning faktiskt. :? Jag är inte så himla bekant med Line6 prylar och PC nu för tiden. Hm...... Sorry. Någon annan?

MVH//Jan
enor
Medlem+
Inlägg: 1165
Blev medlem: lör 22 nov 2008, 13:58
Ort: Vargön

Re: Eko vid inspelning på datorn?

Inlägg av enor »

Om det ekar, och volymen samtidigt höjs, så låter det som om du spelar in "totala utmixen", inte bara det som sitter kopplat till ingången. Leta rätt på stället där du väljer input i ditt inspelningsprogram, och prova någon annan inställning än den du har nu.
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+
Inlägg: 1919
Blev medlem: ons 20 okt 2010, 19:52
Ort: Fagersta

Re: Eko vid inspelning på datorn?

Inlägg av Phear »

enor skrev:Om det ekar, och volymen samtidigt höjs, så låter det som om du spelar in "totala utmixen", inte bara det som sitter kopplat till ingången. Leta rätt på stället där du väljer input i ditt inspelningsprogram, och prova någon annan inställning än den du har nu.
Stämmer bra med din beskrivning. Bara att det inspelade materialet inte har ekot. Ska testa lite inställningar...
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Skriv svar