Skulle det finnas något intresse för en helg (heldag lördag + söndag) då man kan lära sig lite om ljudteknik och inspelning till exempel under hösten 2013? Max 8 deltagare för att ha tid att låta alla ställa frågor. Vi kommer att avhandla hur örat funkar, akustik, högtalare, psykologi, olika typer av mikrofoner, preamps, lineboxar, tankar om mikrofonplacering/val av mikrofoner och annat. Ingen fullständig utbildning på något sätt men tillräckligt djuplodande för att man ska kunna ta sina egna inspelningar ett snäpp framåt och att man kanske lite mer förstår hur helheten funkar. Jag och en kollega som jobbat som lärare på SAE, jobbat som ljudtekniker på SR och en hel del annat förutom den egna studion har funderat på att skriva ihop ett kompendium och sen köra kurser någon helg eller två per år. Fortfarande på idéstadiet och inte helt säkert att vi kommer göra detta men jag tänkte känna forumet lite på pulsen som någon form av gallup-undersökning.

Hur som. Finns det något intresse över huvudet taget av att delta i en helgkurs i ljudteknik/inspelning i en studio med två lärare, SSL-bord, Neve-, Avalon-, Calrec-preamps, en uppsjö av bra mickar (och några dåliga), Mac-dator med Logic, Protools, Digital Performer, det mesta som finns vad det gäller plug-ins, Universal Audio UAD-kort och i övrigt rejält utrustad vad det gäller hårdvarueffekter, lineboxar och annat? Får återkomma om vad det kommer kosta. Första kurstillfället kommer nog att bli billigare. Man kommer få med sig ett kompendium hem.
Om intresse finns så skriv gärna en rad i tråden. Som sagt, bara en känna-på-pulsen-tråd än så länge och inget bindande. Har ni frågor så ställ dom så ska jag ge svar löpande.
//Jan