Har fixat en specialkabel för min hembyggda in-ear-monitormixer, så att jag får ström till mixern (i bältet), monitorsignal in (stereo), samt bassignal ut i en och samma kabel.
Köpte en mickkabel med fyra kärnor i samma skärm (trots att jag gissade att det kunde bli problem med crosstalk) eftersom det var det enda vettiga jag hittade. Jag gissade rätt, monitorsignalen läcker (svagt med dock) in i bassignalen. Kör med passiv bas, så den signalen har hög impedans och är känslig för yttre störning.
Jag tror att individuellt skärmade kärnor skulle lösa problemet. Det finns sådana kablar jag söker, men jag har inte hittat någon som är svart, böjlig och med lämplig yttre tjocklek för instrumentbruk. Vet någon var man eventuellt kunde hitta sådana?
Alltså, det här är vad jag har (Sommer 4-Core MKII Highflex):

Och det här är vad jag letar efter (kabeln på bilden är dock fel tjocklek och material):

Eller kan man lösa det på något annat sätt?
Det kan förstås hända att detta inte är ett så stort problem egentligen, det gör ju inte så mycket om monitorsignalen hörs svagt i basförstärkaren på scen. Dessutom är min kabel 6m lång, och jag kan tänka mig att förkorta den lite. En annan möjlighet skulle vara att skydda bassignalens integritet med en buffer, men jag skulle av olika skäl helst undvika det i det här fallet.