Hur bra är de billiga ljudkorten

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Användarvisningsbild
kjello
Medlem
Inlägg: 231
Blev medlem: lör 23 feb 2008, 12:32

Hur bra är de billiga ljudkorten

Inlägg av kjello »

Har lite funderingar på att köpa ett ljudkort för att spela in demos. Och om det blir bra, kanske även släppa låtarna

Vi har redan en bra lokal och de flesta mickar som behövs för att spela in. Så det är bara ett ljudkort som saknas

Har sett att det finns kort för 4-5000kr som har 8 ingångar. Hur långt kommer man med ett sånt rent ljudmässigt?

Till exempel det här:
http://www.thomann.de/se/focusrite_scarlett_18i20.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Hur bra är de billiga ljudkorten

Inlägg av TDHP »

Jag har ett M-audio 8R Ultra som funkar guldfisk. Kostade 3800:- tror jag.
8st helt ok preamps, enkelt handhavande och programvara, ingen direkt latency via USB2 i Win XP med 2GB RAM.
Jag tvivlar på att ett kort för dubbla pengarna eller mer låter nämnvärt bättre att spela in sockenroll på.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
kjello
Medlem
Inlägg: 231
Blev medlem: lör 23 feb 2008, 12:32

Re: Hur bra är de billiga ljudkorten

Inlägg av kjello »

Det låter bra!

Precis som jag har tänkt det, det måste ju vara hur man spelar och mickar upp saker och ting som är det viktigaste :)

Har du någon koll på vad det innebär med en Optisk ingång. Det står att ljudkortet har 8 mickpreamps, och en optisk ingång, där man kan koppla in fler egna preamps. Hur fungerar det rent praktiskt?
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Hur bra är de billiga ljudkorten

Inlägg av inber »

kjello skrev:Det låter bra!

Precis som jag har tänkt det, det måste ju vara hur man spelar och mickar upp saker och ting som är det viktigaste :)

Har du någon koll på vad det innebär med en Optisk ingång. Det står att ljudkortet har 8 mickpreamps, och en optisk ingång, där man kan koppla in fler egna preamps. Hur fungerar det rent praktiskt?
Optisk ingång kräver att du har andra apparater med optisk UTgång.

Annars är det väl som det mesta - du drar en (optisk) kabel emellan.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
kjello
Medlem
Inlägg: 231
Blev medlem: lör 23 feb 2008, 12:32

Re: Hur bra är de billiga ljudkorten

Inlägg av kjello »

Okej nice!

Om vi säger att jag vill ha alla 8 ingångar till trummickar, men samtidigt spela in en bas och en gitarr,
hur görs det på lättast sätt via en optisk ingång isf?
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Re: Hur bra är de billiga ljudkorten

Inlägg av joachime »

Skaffa ytterligare preampar som du ansluter till ljudkortet via de optiska in- och utgångarna.
T ex: http://www.luthman.se/Produkt/Behringer ... AL_ADA8000" onclick="window.open(this.href);return false;
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
kjello
Medlem
Inlägg: 231
Blev medlem: lör 23 feb 2008, 12:32

Re: Hur bra är de billiga ljudkorten

Inlägg av kjello »

Smart!

Är det någon nackdel med att köra via de optiska ingångarna, jämfört med de inbyggda kanalerna?

Om jag köper en sån och kopplar in, visst får jag de nya kanalerna i separata spår på inspelningen?
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Hur bra är de billiga ljudkorten

Inlägg av Jan Hellman »

kjello skrev:Smart!

1. Är det någon nackdel med att köra via de optiska ingångarna, jämfört med de inbyggda kanalerna?

2. Om jag köper en sån och kopplar in, visst får jag de nya kanalerna i separata spår på inspelningen?
1. Beror på preamparna/konvertrarna i den optiska burken men generellt om det inte är värsta skiten, Nej.

2. Ja.
Användarvisningsbild
kjello
Medlem
Inlägg: 231
Blev medlem: lör 23 feb 2008, 12:32

Re: Hur bra är de billiga ljudkorten

Inlägg av kjello »

Tack för alla svar, då var mina frågor besvarade

Tror vi klarar oss ganska bra med 8 kanaler, men det är ju bra att veta att det
går att få fler kanaler om vi skulle vilja!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Hur bra är de billiga ljudkorten

Inlägg av blackparkas »

Korten i den där serien är de som vi säljer absolut mest av i butiken!

Mindre modellerna går iofs mer förstås, men som jag förstått utan att ha använt dem själv så är Focusriteprylarna VÄLDIGT bra för sin prislapp.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar