USB och FW samtidigt?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Kapten Vendetta
Medlem
Inlägg: 227
Blev medlem: tis 01 feb 2011, 01:05
Ort: Umeå

USB och FW samtidigt?

Inlägg av Kapten Vendetta »

Hej, en snabb fråga: om jag skaffar mig en Yamaha THR10 (för hemmabruk) med USB, modellerad signal rätt in i datorn. Sedan skaffar jag en Presonus 2-kanalers Firestudio, mickar upp de små (gulliga) högtalarna på THR'n, och spelar in dem via Firewire. De spelas in samtidigt, en via USB, en via FW. Går det, eller skulle det bli felslut i datorn?

Använder Presonus StudioOne 2.x DAW, och har en HP Probook 6370B 4GB/128SSD (har både USB & FW)

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: USB och FW samtidigt?

Inlägg av Jan Hellman »

Jag är verkligen ingen PC-expert nu för tiden men det borde funka. Jag har spelat in med flera ljudkort samtidigt fast då på Mac. Och det har handlat om PCI-baserat kort + USB. Men, som sagt, är ingen PC-gubbe längre.
shadowskimmer
Medlem+
Inlägg: 853
Blev medlem: fre 27 feb 2009, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Sv: USB och FW samtidigt?

Inlägg av shadowskimmer »

Det beror nog på programvaran.

I både Reaper och Reason väljer man ju driver för ljud och det går bara att välja en vad jag vet.
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Re: Sv: USB och FW samtidigt?

Inlägg av joachime »

Asio, vilket de flesta ljudprogram fortfarande använder, stödjer inte sammanslagna enheter på det sätt till exempel core audio i os x gör.

--- Via Tapatalk
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
shadowskimmer
Medlem+
Inlägg: 853
Blev medlem: fre 27 feb 2009, 15:11
Ort: Stockholm

Re: USB och FW samtidigt?

Inlägg av shadowskimmer »

Det verkar som att om man använder ASIO4ALL (som är en fristående drivrutin som funkar till många ljudkort) så kan man eventuellt köra flera ljudkort samtidigt. Om den stöder de där ljudkorten har jag ingen aning om alls men det kan vara värt att kolla.

http://www.asio4all.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.image-line.com/support/FLHel ... io4all.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: USB och FW samtidigt?

Inlägg av Jan Hellman »

joachime skrev:Asio, vilket de flesta ljudprogram fortfarande använder, stödjer inte sammanslagna enheter på det sätt till exempel core audio i os x gör.

--- Via Tapatalk
Ytterligare en anledning att köra Mac. :)


----------
Tapatalk via mobilen
Skriv svar