För het balanserad signal från DI - attenuator/pad?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
tias
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: tis 06 okt 2009, 13:13
Ort: Sundsvall
Kontakt:

För het balanserad signal från DI - attenuator/pad?

Inlägg av tias »

Jag brukar köra min DI/preamp via en balanserad ut direkt in i en mic-ingång på mixerbordet, men med det problemet att nivån på den balanserade signalen kan bli för hög så att det över överstyr i mixern. Preampen har nämligen en "drive"-krets som jag skulle vilja kunna använda mer, men som tyvärr höjer signalen när den används.

Mixerbordet är inte av någon deluxe-modell och har inte några balanserade ingångar förutom mic-ingångar, och ingen möjlighet att "padda" insignalen. Preampen har inte heller den någon möjlighet att padda utsignalen.

Så den egentliga frågan är; skulle jag kunna lösa mitt problem med en XLR "attenuator"? Signalen är redan balanserad från preampen, så jag vill bara dämpa den utan att tappa tonen. En "attenuator" är ett nytt begrepp för mig, men när jag tittar på t ex denna så ser jag ut att vara något på spåret:

http://www.shure.com/americas/products/ ... attenuator" onclick="window.open(this.href);return false;

Om det är en attenuator jag behöver, så är följdfrågan; vilken modell/prisklass ska jag satsa på?

Alternativet är att jag skippar den balanserade utgången och kör en obalanserad tele till mixern istället, är det ett bättre alternativ? Eller är det bästa alternativet att helt enkelt satsa på en ny DI/preamp?

Vore tacksam för hjälp.
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: För het balanserad signal från DI - attenuator/pad?

Inlägg av funkys**t »

Vad är det för DI du har? Du skulle ju kunna använda en DI till...
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
tias
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: tis 06 okt 2009, 13:13
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: För het balanserad signal från DI - attenuator/pad?

Inlägg av tias »

Det är en EBS Microbass II. Det jag spontant skulle vilja göra är att byta ut Microbassen mot en Tech 21 VT Bass DI (när dom finns att köpa), men det är ju det där med pengar.
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Re: För het balanserad signal från DI - attenuator/pad?

Inlägg av joachime »

Det beror på. Hur lång är kabeln mellan preamp och mixer? Ju längre, desto större fördel med balanserad signal. Vissa enklare mixerbord saknar möjlighet att dämpa lajnsignaler så med lite otur gör det ändå ingen skillnad om du kör obalanserat.

Jag rekommenderar Whirlwinds Imp Pad. Den saknar Shures möjlighet att justera dämpningen men är betydligt billigare. Fast den kan vara svår att hitta i svenska butiker. Jag har dock fått Musikbörsen att ta in dom åt mig.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: För het balanserad signal från DI - attenuator/pad?

Inlägg av Jan Hellman »

joachime skrev:Det beror på. Hur lång är kabeln mellan preamp och mixer? Ju längre, desto större fördel med balanserad signal. Vissa enklare mixerbord saknar möjlighet att dämpa lajnsignaler så med lite otur gör det ändå ingen skillnad om du kör obalanserat.

Jag rekommenderar Whirlwinds Imp Pad. Den saknar Shures möjlighet att justera dämpningen men är betydligt billigare. Fast den kan vara svår att hitta i svenska butiker. Jag har dock fått Musikbörsen att ta in dom åt mig.
+1.
Användarvisningsbild
tias
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: tis 06 okt 2009, 13:13
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: För het balanserad signal från DI - attenuator/pad?

Inlägg av tias »

Då ska jag försöka lägga vantarna på en Imp Pad. Tack för tipset!
Skriv svar