Sida 1 av 1

Mixkritik jazz

Postat: ons 15 maj 2013, 10:57
av jannej
Hej!

Har gjort en inspelning i replokalen med min trio. Allt är live med massor av läckage.

Har väl hittat något som borde funka. Det jag är lite osäker är stereobilden, fas-bekymmer och mono-kompabiliteten. Hur bred vågar man göra den? Lyssnat på lite olika jazz-plattor där man ofta lägger bas i mitten och instrumenten panorerade.

http://m.soundcloud.com/dogwill/caravan" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Mixkritik jazz

Postat: ons 15 maj 2013, 11:18
av joachime
Om det framförallt är närmickarna som skapar stereobredden behöver man sällan oroa sig för fasfel.

Re: Mixkritik jazz

Postat: ons 15 maj 2013, 13:03
av jannej
joachime skrev:Om det framförallt är närmickarna som skapar stereobredden behöver man sällan oroa sig för fasfel.
Det mesta är närmickat men kan läck från t ex som spiller in i piano-mickarna ställa till med problem?

Kollat lite med Waves PAZ, det blir lite spikar som sticker iväg men det kanske inte gör något?

Re: Mixkritik jazz

Postat: ons 15 maj 2013, 13:25
av GandhiMK2
fasa mej hit och fasa mej dit...;-)
Jag får ingen fas-ångest när jag lyssnar på det, iofs i mina lurar men det borde väl snarare göra allt ännu tydligare, huh?
Låter det bra så är det bra....oavsett om en mätare säger att det är knas...Iffyaknowwharramean? =)

Om jag får ha en åsikt så tycker jag att pianot är lite onödigt murrigt i lågmellan och även att det hamnar lite utanför trummorna och basen rent "rumstillhörighetsmässigt". Om du inte skulle dö av att det hamnade lite rumsklang på det så skulle jag försöka hitta ett bra rum och bara ge allt , utom ev basen, en liten touch av rummet så att man inte egentligen hör att det finns men man slipper känslan av tokseparation mellan pianot och trummorna. För nu känns det för mej som att pianot står bakom en madrass och inte är kompis med trummorna.

DÄR FICK DU lite icke-efterfrågad feedback! =)

Skönt sväng och attityd! Me like!

Re: Mixkritik jazz

Postat: ons 15 maj 2013, 13:27
av GandhiMK2
Hur är det inspelat? Logic? Protools? What what what?

Re: Mixkritik jazz

Postat: ons 15 maj 2013, 13:57
av jannej
f-bass skrev:fasa mej hit och fasa mej dit...;-)
Jag får ingen fas-ångest när jag lyssnar på det, iofs i mina lurar men det borde väl snarare göra allt ännu tydligare, huh?
Låter det bra så är det bra....oavsett om en mätare säger att det är knas...Iffyaknowwharramean? =)

Om jag får ha en åsikt så tycker jag att pianot är lite onödigt murrigt i lågmellan och även att det hamnar lite utanför trummorna och basen rent "rumstillhörighetsmässigt". Om du inte skulle dö av att det hamnade lite rumsklang på det så skulle jag försöka hitta ett bra rum och bara ge allt , utom ev basen, en liten touch av rummet så att man inte egentligen hör att det finns men man slipper känslan av tokseparation mellan pianot och trummorna. För nu känns det för mej som att pianot står bakom en madrass och inte är kompis med trummorna.

DÄR FICK DU lite icke-efterfrågad feedback! =)

Skönt sväng och attityd! Me like!
Tack för feedbacken!

Pianot stod faktiskt bakom en resår-madress! Mindre kul att det hördes i mixen ;-)

Det är inspelat i Logic. TSM47or som OH, en ADK på bastrumman samt en StudioProjects C1 (eller nått) vid trummisens knä bakom virveln för att fånga upp lite närhet, 2 x Line Audio CM2 på pianot. Line och en AMT-mick på kontran. Försökte in i det sista slippa använda line-signalen men det funkade inte.

Jag förstår vad du menar med rummen. Nu är det olika rum i SpaceDesigner för varje instrument, men givetvis ska man ställa det mer i samma inser jag nu. Har haft lite svårt att få pianot att limma ihop med trummorna, precis som du säger.

Pianot var närmickat för att minska läcket och är väldigt hårt eq-at, men ska prova sänka lite låg mid.

Re: Mixkritik jazz

Postat: ons 15 maj 2013, 14:03
av GandhiMK2
jannej skrev:
f-bass skrev:fasa mej hit och fasa mej dit...;-)
Jag får ingen fas-ångest när jag lyssnar på det, iofs i mina lurar men det borde väl snarare göra allt ännu tydligare, huh?
Låter det bra så är det bra....oavsett om en mätare säger att det är knas...Iffyaknowwharramean? =)

Om jag får ha en åsikt så tycker jag att pianot är lite onödigt murrigt i lågmellan och även att det hamnar lite utanför trummorna och basen rent "rumstillhörighetsmässigt". Om du inte skulle dö av att det hamnade lite rumsklang på det så skulle jag försöka hitta ett bra rum och bara ge allt , utom ev basen, en liten touch av rummet så att man inte egentligen hör att det finns men man slipper känslan av tokseparation mellan pianot och trummorna. För nu känns det för mej som att pianot står bakom en madrass och inte är kompis med trummorna.

DÄR FICK DU lite icke-efterfrågad feedback! =)

Skönt sväng och attityd! Me like!
Tack för feedbacken!

Pianot stod faktiskt bakom en resår-madress! Mindre kul att det hördes i mixen ;-)

Det är inspelat i Logic. TSM47or som OH, en ADK på bastrumman samt en StudioProjects C1 (eller nått) vid trummisens knä bakom virveln för att fånga upp lite närhet, 2 x Line Audio CM2 på pianot. Line och en AMT-mick på kontran. Försökte in i det sista slippa använda line-signalen men det funkade inte.

Jag förstår vad du menar med rummen. Nu är det olika rum i SpaceDesigner för varje instrument, men givetvis ska man ställa det mer i samma inser jag nu. Har haft lite svårt att få pianot att limma ihop med trummorna, precis som du säger.

Pianot var närmickat för att minska läcket och är väldigt hårt eq-at, men ska prova sänka lite låg mid.
Det är ju naturligtvis en smakfråga men JAG skulle vilja ha lite mindre murrighet i Pianot.
Om du pm'ar en mailadress så kan jag skicka en Zip med ett gäng sköna ir-impulser till tex Space designer.
Jag har en polare som "spelat in" sitt m5000 och så har jag en hög grymma impulser från Bricastis reverb.
Just say the word.

Re: Mixkritik jazz

Postat: ons 15 maj 2013, 14:44
av funkys**t
Svänger!

Re: Mixkritik jazz

Postat: tor 16 maj 2013, 00:10
av inber
Bra sväng. Skönt sound i ståbasen. Håller med om att pianot verkar stå i ett annat rum, även om jag kanske inte hade tänkt så innan f-bass satte mig på spåret.

Re: Mixkritik jazz

Postat: mån 20 maj 2013, 11:20
av gabrieldahl
bas + trummor låter grymt (tänker främst soundmässigt, spel är grymt från alla)! pianosoundet känns väldigt hårt, förmodligen pga eq och nästan lite digitalt. kanske skulle pan:a de två pianomickarna? är det en på hög- respektive lågt register? vad för mick till basen line:ade du? (:

Re: Mixkritik jazz

Postat: mån 20 maj 2013, 12:48
av jannej
gabrieldahl skrev:bas + trummor låter grymt (tänker främst soundmässigt, spel är grymt från alla)! pianosoundet känns väldigt hårt, förmodligen pga eq och nästan lite digitalt. kanske skulle pan:a de två pianomickarna? är det en på hög- respektive lågt register? vad för mick till basen line:ade du? (:
Tack! Pianot är i stereo och panorera. Har dragit ihop det lite efter önskemål från pianisten, som upplevede att han fick så "långa armar" som det var för mcket panorerat.

Det är en FullCircle genom en Headway som det sitter på basen.

/ Janne

Re: Mixkritik jazz

Postat: ons 22 maj 2013, 07:55
av Walka
f-bass skrev:
jannej skrev:
f-bass skrev:fasa mej hit och fasa mej dit...;-)
Jag får ingen fas-ångest när jag lyssnar på det, iofs i mina lurar men det borde väl snarare göra allt ännu tydligare, huh?
Låter det bra så är det bra....oavsett om en mätare säger att det är knas...Iffyaknowwharramean? =)

Om jag får ha en åsikt så tycker jag att pianot är lite onödigt murrigt i lågmellan och även att det hamnar lite utanför trummorna och basen rent "rumstillhörighetsmässigt". Om du inte skulle dö av att det hamnade lite rumsklang på det så skulle jag försöka hitta ett bra rum och bara ge allt , utom ev basen, en liten touch av rummet så att man inte egentligen hör att det finns men man slipper känslan av tokseparation mellan pianot och trummorna. För nu känns det för mej som att pianot står bakom en madrass och inte är kompis med trummorna.

DÄR FICK DU lite icke-efterfrågad feedback! =)

Skönt sväng och attityd! Me like!
Tack för feedbacken!

Pianot stod faktiskt bakom en resår-madress! Mindre kul att det hördes i mixen ;-)

Det är inspelat i Logic. TSM47or som OH, en ADK på bastrumman samt en StudioProjects C1 (eller nått) vid trummisens knä bakom virveln för att fånga upp lite närhet, 2 x Line Audio CM2 på pianot. Line och en AMT-mick på kontran. Försökte in i det sista slippa använda line-signalen men det funkade inte.

Jag förstår vad du menar med rummen. Nu är det olika rum i SpaceDesigner för varje instrument, men givetvis ska man ställa det mer i samma inser jag nu. Har haft lite svårt att få pianot att limma ihop med trummorna, precis som du säger.

Pianot var närmickat för att minska läcket och är väldigt hårt eq-at, men ska prova sänka lite låg mid.
Det är ju naturligtvis en smakfråga men JAG skulle vilja ha lite mindre murrighet i Pianot.
Om du pm'ar en mailadress så kan jag skicka en Zip med ett gäng sköna ir-impulser till tex Space designer.
Jag har en polare som "spelat in" sitt m5000 och så har jag en hög grymma impulser från Bricastis reverb.
Just say the word.

THE WORD, THE WORD!!! :)

Re: Mixkritik jazz

Postat: ons 22 maj 2013, 08:58
av joachime
http://www.samplicity.com/bricasti-m7-i ... responses/" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Mixkritik jazz

Postat: ons 22 maj 2013, 11:03
av Walka
Tackar!

Re: Mixkritik jazz

Postat: ons 22 maj 2013, 13:56
av Jan Hellman
Dom där har jag och dom låter hyffsat men kommer inte i närheten av originalet vad det gäller täthet och klang. Bättre än att inte ha responserna givetvis men just i det här fallet är jag löjligt glad att faktiskt ha förlagan i racket. Den låter så bra att det är löjligt.

Re: Mixkritik jazz

Postat: ons 22 maj 2013, 14:23
av joachime
Irbit skrev:
Dom där har jag och dom låter hyffsat men kommer inte i närheten av originalet vad det gäller täthet och klang. Bättre än att inte ha responserna givetvis men just i det här fallet är jag löjligt glad att faktiskt ha förlagan i racket. Den låter så bra att det är löjligt.
Det gäller för alla modulerande reverb. Lexicon är ett annat bra exempel. Det finns två sätt att ta upp impulser. Endera spelar man upp en eller flera sinussvep. Fördelen är att varje frekvensspalt analyseras separat. Nackdelen är att förändringar över tid inte fångas upp på ett korrekt sätt, vilket kan resultera i ett fasigt ljud.

Alternativet är att skicka ut en kraftig transient och fånga upp dess impuls. På det sättet mäter man alla frekvensspalter samtidigt. Ju snabbare transient desto mer korrekta blir mätningar i tidsdimensionen. Tyvärr är transienter olika snabba i olika register, så i praktiken blir det ändå en avvägning mellan att få alla frekvensband registrerade och att fånga upp den modulerande informationen på rätt sätt.

Jag är inte så avancerad på det här med impulsupptagningar men mina egna upptagningar har gett en aning vassare/hårdare impulser än originalet när jag använder den här metoden. Dessutom är det ju så att modulation i vissa fall är mer komplex och rör sig över längre tid än en impuls vanligtvis plockar upp. Då går man miste om viss information och impulsen kan upplevas som lite statisk jämfört med originalet.
De få gånger jag gjort impulser på verkliga rum med hjälp av upprepade sinussvep har resultaten däremot blivit mer lyckade.

Re: Mixkritik jazz

Postat: ons 22 maj 2013, 14:47
av Jan Hellman
joachime skrev:
Irbit skrev:
Dom där har jag och dom låter hyffsat men kommer inte i närheten av originalet vad det gäller täthet och klang. Bättre än att inte ha responserna givetvis men just i det här fallet är jag löjligt glad att faktiskt ha förlagan i racket. Den låter så bra att det är löjligt.
Det gäller för alla modulerande reverb. Lexicon är ett annat bra exempel. Det finns två sätt att ta upp impulser. Endera spelar man upp en eller flera sinussvep. Fördelen är att varje frekvensspalt analyseras separat. Nackdelen är att förändringar över tid inte fångas upp på ett korrekt sätt, vilket kan resultera i ett fasigt ljud.

Alternativet är att skicka ut en kraftig transient och fånga upp dess impuls. På det sättet mäter man alla frekvensspalter samtidigt. Ju snabbare transient desto mer korrekta blir mätningar i tidsdimensionen. Tyvärr är transienter olika snabba i olika register, så i praktiken blir det ändå en avvägning mellan att få alla frekvensband registrerade och att fånga upp den modulerande informationen på rätt sätt.

Jag är inte så avancerad på det här med impulsupptagningar men mina egna upptagningar har gett en aning vassare/hårdare impulser än originalet när jag använder den här metoden. Dessutom är det ju så att modulation i vissa fall är mer komplex och rör sig över längre tid än en impuls vanligtvis plockar upp. Då går man miste om viss information och impulsen kan upplevas som lite statisk jämfört med originalet.
De få gånger jag gjort impulser på verkliga rum med hjälp av upprepade sinussvep har resultaten däremot blivit mer lyckade.
Jag har gjort många impulsresponser själv under åren och jag tröttnade. Blev inte tillräckligt bra i jämförelse med förlagan även om jag ibland kom hyffsat nära. Den jag lyckades bäst med var när jag samplade av min EMT240-plåt. Det blev riktigt bra. Men annars blev jag i stort inte nöjd. En polare har licens för startpistol så han hjälpte till. Han stod för "transienten".

Re: Mixkritik jazz

Postat: ons 22 maj 2013, 14:50
av joachime
Jag rekommenderar sinussvep till plåtar, fjädrar och fysiska rum.

Re: Mixkritik jazz

Postat: ons 22 maj 2013, 15:05
av Jan Hellman
joachime skrev:Jag rekommenderar sinussvep till plåtar, fjädrar och fysiska rum.
Funkade skitbra med startpicka på plåten. Fjädrar har jag aldrig försökt mig på. Fysiska rum däremot och det har väl gått att använda men..... Kan ha varit rummen som faktiskt inte lät så bra i sig också. Hur som. Det enda jag provat är startpicka.

En polare har gjort impulsresponser i ganska många kyrkor här i stan. Och han frågade inte om lov först. Han hade ingen större lust att kliva omkring på stan med en startpistol som ju faktiskt kräver license. Och han var även lite orolig för hur folk skulle reagera om någon såg honom ta fram pistolen...... :lol: Så han tog sin Zoom H4 och en synål. Och sen tog han med sig en knippe med rejält fyllda heliumbalonger på snören. Inte många reagerar över en snubbe som har ett gäng ballonger med sig. När det vart tomt i en kyrka som han besökte plockade han fram Zoom H4:an, drog igång den och sen stack han hål på en ballong. *PANG* :lol: Funkade.