Guran skrev:Ah, tack för svaret!
Rent tekniskt, hur ansluter men en preamp till datorn? Det är ju inte USB utan en ren digitalutgång om jag fattar det hela rätt.
"DAW" betyder? Förstår att det är något "mixningsprogram" och där finns det väl en del olika alternativ.
Ingår väl i vissa fall när man köper andra ljudprylar? Är det nåt att ha?
I mitt fall är det i nuläget PC som gäller. Någon som kan säga vilka krav som ställs på en sådan för att hantera det jag är ute efter?
Har ingen budget, än så länge...Jag är mest ute och fiskar efter om det överhuvudtaget går att hamna på en rimlig prisnivå för hemma-/hobbybruk.

DAW = Digital Audio Workstation och innebär programmet som man spelar in i. Några exempel är Cubase, Logic, Digital Performer, Acid, Cakewalk Sonar, Protools, Reaper, Ableton Live etc. Kostar från gratis till runt 3.500 kronor vanligtvis. Det är vanligt att det ingår något DAW-program när man köper ett ljudkort men inte alltid. Jag brukar ofta förespråka att skaffa ett program som många andra använder. Både för att det är lättare att få support från polare + för att vara kompatibel. Kör på det polarna kör på.....
Vad det gäller lite enklare/billigare ljudkort brukar man vanligtvis koppa dom till datorns USB- eller Firewire-portar. 8-kanalskort som inte är fullständig skräp brukar börja från 3.000 kronor och uppåt mot 10´- 15.000:-.
Idag finns det en uppsjö med billigare mickar som är helt ok eller till och med riktigt bra. Jag brukar nog tycka lika här att man inte ska köpa det absolut billigaste. Men man behöver verkligen inte heller köpa det dyraste. Sen beror det mycket på vad man tänkt sig att spela in. Ska man micka upp trummor klarar man sig hyffsat på en lämplig baskaggemick, fyra Shure SM-58 för virvel och pukor, två Line Audio CM-3 för överhäng och kanske en kondensatormikrofon för distansmickning. Kondensatormikrofonen kan man även sjunga i vid pålägg och vad det gäller rock så är även SM-57:an en ypperlig sångmik. Skulle nog säga att man klarar sig bra med en påse mickar för 6 - 7.000:- som grund. Billigare om man köper beggat.
Någon form av grundinvestering kan nog hamna någonstans runt 10.000:- för mickar, ljudkort, DAW-program om man börjar från noll och med lite tur kan man köra på den dator man redan har om den inte är FÖR gammal.
Några tankar om detta.....
MVH//J