Lite bakgrund först:
Kör idag på stationär PC, PCI-anslutet ljudkort & en äldre version av Cubase.
Kommer att gå över till bärbar Mac och har planerat att switcha till Logic, trots att jag måste lära mig det från scratch. Rätt stort hopp alltså.

Jag spelar in på hobbynivå, datorn kommer 80% av tiden stå hemma i min "studio" och ibland tas med till replokalen eller nåt livesammanhang för inspelning "på fältet" eller uppspelning av musikbakgrunder. Mina Cubase-projekt har sällan varit över 30 spår, blandat audio och mjukvaruinstrument. Jag kör i dagsläget inte heller några monsterpluggar. Det jag använder mest är EZDrummer.
Jag kom över en beggad MBP 15" från 2011, med i7:a, 4GB minne och en vanlig 500GB-disk i, så det är en rätt så trevlig grund att bygga på.
Min plan, som jag vill ha synpunkter på, är som följer:
Byta ut disken mot en SSD och sätta nuvarande disken i ett USB-skal. Spela in mina projekt mot SSD:n (jag räknar med att en SSD ska palla det trots att den är systemdisk) och sedan ha USB-disken för arkivering av projekt samt lagring av eventuella samplingsbibliotek.
Verkar det vettigt? Finns det bättre varianter?
Jag måste ju också ha ett nytt ljudkort. Idealet vore ju såklart ett firewirekort, men hur strikt ska man vara på det? Tyvärr är ju utbudet och variationen betydligt större på USB-kort. Jag köper gärna begagnat för att få kvalitet till rätt pris, men både beggat och nytt så verkar det oftast finnas mer att välja på om man tittar på USB-kort.
Vinner man såpass mycket på att köra firewire så att det är värt besväret att leta upp ett sådant kort? Jag vill ha möjligheten att spela in 6-8 samtidiga kanaler med bra latency, samt spela upp och mixa mina projekt stabilt utan prestandaproblem.
Jag byter grejor väldigt sällan, så jag vill ha prylar som räcker länge, utan att betala en förmögenhet. det är trots allt bara en hobby.