Det är många aspekter i detta. Vad är SYFTET med studion? Ska du driva en kommersiell studio så funkar det INTE med allt för lågbudget vad det gäller prylar. Man kan liksom inte konkurrera. Ska det vara en studio där man jobbar själv och kanske spela in polarna så är det en helt annan sak. Konkurrenssituationen finns inte. Man slipper hela den biten.
Det finns egentligen två vägar att gå. Analogt eller digitalt. Båda dessa världar har två saker gemensamt. Ska det vara riktigt bra så kostar det pengar. Och om man inte har så högt ställda krav kan man komma undan med småslantar. Ju fler ut-/ingångar/kanaler man behöver desto dyrare blir det. Ska man micka upp ett stort trumset, gitarrförstärkare, syntar/piano, sång bla bla bla och spela in en massa folk samtidigt så behöver man tillgång till fler mickar, fler kanaler och ett större ljudkort. JAG klarar mig på ett 24-kanalsbord och 32 in-/utgångar från interfacen. Vare sig mer eller mindre. Det är vad jag har behövt för att klara dom jobben jag gjort. Och, helt ärligt, total recall på bordet (vilket jag har) kan jag vara utan faktiskt. Förutom vid inspelning så använder jag bordet som summeringsmixer och då nollar jag bordet och mixar i datorn. Även jag klarar av att öppna mixar och göra småändringar på några sekunder om det skulle behövas. Jag mixar nästan (!!) alltid i datorn. Om man vill komma billigt undan så köp en påse Kina-mickar, ett beggat Mackie 24-kanalsbord och några Alesis AI-3 interface och en dator och sen klarar man sig bra med det. Småpengar och prylarnas brister får bli en del av charmen. Man kan helt och fullt även skita i akustiken i lokalen också så kan det också få bli en del av charmen. Har några polare ute i Hässelby som kör vintage-studio. 16 kanaler på rullband och gammalt Tascam-bord i en billig lokal. Dom har precis HUR roligt som helst, dom kan prylarna och det låter bra. Dom får det att låta gammalt och gött. Det är en underhållande och lärorik hobby som drar in så pass mycket pengar att det inte kostar dom någonting. Men dom tjänar inga pengar. Om nu det är vad man är ute efter. Så långt om att driva en kommersiell studio. Ska man lyckas med det så ställs det krav både på prylarna, lokalerna och det egna kunnandet. Ska man ha kul så kan det bli billigt.
Är man låtskrivare/producent och kör sin egen lilla låda så klarar man sig ofta på BETYDLIGT mindre prylar. Färre kanaler, färre mickar och mindre lokal. Det är en annan grej , helt enkelt. Några BRA mickpreampar, lämpliga mickar, x antal in-/utgångar på ljudkortet (som i dom bästa av världar har BRA omvandlare) och lämplig lyssning. Och ska man lyxa så kan man slå till på en summeringsmixer. Det kan vara en bra idé. Eller så skiter man i det också. Men en summeringsmixer på 8 kanaler i stereo och ett bra ljudkort så är man faktiskt hemma och kan göra löjligt bra mixar och jobba snabbt.
Det jag försöker säga är att man måste veta vad man vill kunna göra och gärna också hur man vill jobba. Och SYFTET med studion. Nästan viktigast av allt. Jag har många yrkesverksamma kollegor idag som sitter med ett bra ljudkort och en laptop. Punkt slut. Fast dom driver inte en kommersiell studio. Det kan vara OTROLIGT roligt att nörda in sig på analoginspelning på riktigt och välja det som arbetssätt om det är där intresset ligger. Sen kan man välja att köra digitalt hela vägen om man vill det. Men det viktigaste är att försöka lista ut vad man själv tycker är roligt och hur man själv vill jobba. Vill man vara en i mängden av digitala lågbudgetstudios och hamna i facket Club Dislocated i studiovärlden eller vill man nischa sig?
Nu fyller jag 50 nästa år så det här är ju inte aktuellt för jag kommer INTE att bygga en studio till i mitt liv. Men om jag skulle få chansen att börja om
idag och ha någon form av ambition att livnära mig på det hela så skulle jag själv göra följande:
* Hitta en lämplig lokal som inte är för dyr i hyra och som i dom bästa av världar har ett rum över där man kan ställa in några våningssängar så att folk kan bo över.
* Jag skulle skaffa ett analogt 16-kanalsbord av BRA kvalitet men inte bland det dyraste på marknaden. Det här är RIKTIGT bra prylar....:
http://e-line.fitzpatrick.se/Start/Stud ... d=TO-ATB16
Jag skulle använda bordet vid inspelning och sen skulle jag använda det som summeringsmixer vid mix. Att det saknar total recall skulle inte störa mig ett dyft.
* Jag skulle skaffa ett BRA 16 x 16 ljudkort från Apogee eller något liknande.
* Jag skulle köra Logic på en lämplig Mac-dator.
* Jag skulle utöver detta skaffa någon Avalon-preamp, någon SSL-preamp och kanske två Neve-preamps. BAE gör förbaskat bra kloner och man klara sig bra på bara förförstärkare i sig utan eq.
* Lämplig lyssning och hörlurslyssning. Inget svindyrt eller för avancerat.
* Jag skulle bygga upp en lämplig mikrofonpark som täcker ens behov. Och dessa mickar behöver INTE vara i 35.000:--klassen. Line Audio, ADK och många andra gör förbaskat bra och prisvärda mickar. Och mycket som AKG, Shure, Sennheiser, Beyer etc gör kostar heller inga svindlande summor. Men en bra blandning av olika typer av mikrofoner.
* Sen skulle fixa iordning lokalen så att det funkar för ändamålet och installera prylarna.
INGEN annan outboard, INGA externa kompressorer, INGA externa reverb och effekter..... Jag skulle köra på Waves- och UA-pluggar och jag skulle mixa i datorn och använda bordet som summeringsmixer när det ska vara petigt. Det handlar om en investering på ca 150 - 180 tusen för
NYA prylar och man har precis hur bra prylar som helst för hyfsat lite pengar. Och man kan faktiskt kvalitetsmässigt konkurrera med "riktiga" studios. Och den dagen man bestämmer sig för att lägga ner så kan man få några kronor för grejorna när man säljer. Sen kan man köpa in ett flipperspel, Mandelkubbar och en lavalampa för mysighetsfaktorns skull.
Jag själv föredrar faktiskt ett bra analogt bord för jag tycker att det låter bättre. Och Toft-borden är skitbra och kostar inte så mycket. Och om man vill spara pengar så kan man hitta beggade prylar men GRUNDTÄNKET i det ovan känner jag är rätt år 2015. Man behöver faktiskt inte så himla mycket outboards. Jag PERSONLIGEN kommer aldrig ge mig in och satsa på analoginspelningar hela vägen trots att jag kan. Jag har en fungerande A80 men det är för bökigt. Det tar för lång tid. Men ett analogbord vill jag ha. Hade jag haft en producent-/låtskrivarstudio så hade jag nog inte haft ett mixerbord över huvudet taget. Men MÖJLIGTVIS skaffat en summeringsmixer istället.
Man måste helt enkelt bestämma sig för HUR man vill jobba, VAD man kommer vilja spela in och och vad som är syftet med studion. Och sen låta det bestämma vilken nivå man ska lägga sig på. Sen ska man inte heller glömma att det viktigaste av allt är kunnandet och kompetensen. Och att folk trivs i studion. Prylarna är av underordnad betydelse om folk inte trivs. Hur som, så skulle JAG tänka om jag skulle börja om idag.
//J